دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پادکست چیست؟ و آشنایی با مزایای استفاده از پادکست ها

  • سحر هودانلویی
  • ۲۱ دی ۱۳۹۹
  • ۰

زندگی پر دغدغه امروزی مطالعه را برای بسیاری از افراد سخت و دشوار کرده است که از این رو با آشنایی بیشتر با مفهوم اصلی پادکست چیست؟ می توانید تاثیری موثر در رشد و گسترش مهارت های فردی خود قائل شوید.

به طور کلی پادکست را با اصطلاح انگلیسی podcast معرفی می کنند که در عصر امروز از دو معنای کلی و جامع برخوردار است. از پادکست تحت عنوان فایل های صوتی که با سرور های مشخصی تحت دانلود است، می توان در اوقات بیکاری و یا انجام فعالیت های روزانه و رانندگی که وقت مطالعه کتاب های فید را از افراد سلب می کند، استفاده کرد. برای آشنایی بیشتر با این اصطلاح و این که پادکست چیست؟ با ما در ادامه این مطلب همراه شوید.

تولید و تهیه پادکست ها چگونه است؟

پادکست چیست؟

تا به حال کسی نیست که به رادیو گوش فرا نداده باشد که از این رو می توان گفت؛ پادکست با رادیو فرق چندانی ندارد جز آن که برای گوش دادن به انواعی از پادکست های مورد علاقه، بایستی نوعی از برنامه های خاص را در دسترس داشته باشید. به طور کلی این فایل های صوتی با انواعی از زبان ها و گویش ها در دسترس است که هرگاه اراده کنید، می توانید از اینترنت و گوگل آپلود کنید. در این صورت می توانید هرگاه که علاقه داشتید این فایل ها را گوش داده و از اوقات خود بهترین استفاده را ببرید.

  • علت استفاده از این فایل های صوتی چیست؟

شاید برای برخی از این افراد این سوال پیش بیاید که علت استفاده از پادکست چیست؟ از این رو باید به این این دسته از افراد پاسخ به این شرح داد که هر گاه زمان کافی برای مطالعه نداشتید، وقت بسیاری را صرف رانندگی و یا پیاده روی می کنید، و یا حنی در وسیله ای نقلیه پر رفت و آمد به مانند مترو و اتوبوس در رفت و آمد هستید، با سرچ کوتاهی در اینترنت می توانید به هر یک از مطالب مفیدی که مایل هستید، دسترسی پیدا کنید.

در این شرایط می توانید از تمام اوقات خود بهترین استفاده را ببرید و از مطالب آموزشی آن ها نیز بهره ببرید. برخی از افراد معتقدند که با گوش دادن به چند پادکست مفید می توانند، به اندازه فردی که مطالعه های متعددی دارد، آگاهی داشته باشند. از دیگر مزیت های این فایل های صوتی می توان به تقویت قدرت شنیداری و تمرکز به هر آنچه که با گوش شنیده می شود، پرداخت. با گوش دادن به انواعی از پادکست ها با گویش های متعدد، می توان زبان خود را هم در رابطه با زبان انگلیسی گسترش و توسعه داد.

از دیگر مزیت های اصلی و گسترده آن نیز می توان به این اشاره داشت که به مانند رادیو می توان حتی زمان هایی که به خوبی در دسترس اینترنت نیستید، مطالب مفید و موثری را گوش دهید.

  • نحوه عملکرد آن به چه صورت است؟

طرز تهیه و عملکرد پادکست ها به این صورت است که یک نفر تولید کننده آن است و فایل هایی که تولید می کند را در سایت های معتبر برای علاقه مندان به این عرصه قرار می دهد. همچنین این سایت ها برای هر یک از فایل های صوتی یک لینک دانلود مستقیم قرار می دهد که مخاطبان هم می توانند با استفاده از آن به ارتباط مستقیم و مرتبطی با این فایل ها دست پیدا کنند.

  •  آرون گروپس

معرفی انواع پادکست ها

همچنین در صورتی دیگر با در دسترس داشتن انواعی از آپ های پادکست می توانید؛ انواعی از قایل ها را جمع آوری کرده و در آن به راحتی دست پیدا کنید.

  • چه تفاوتی در بین پادکست، فصل و اپیزود قرار دارد؟

اگر بخواهید با مفهوم سوال پادکست چیست؟ بیشتر آشنا شوید باید گفت که پادکست ها یک مجموعه از فایل های ضبط شده می باشند که درست به مانند برنامه های تلویزیونی در محوری از ایده ها و افکار افراد تولید کننده تهیه می شود. به طور کلی این فایل های صوتی نیز به صورت ترتیب های زمانی و با موضوعات ثانویه ای ساخته می شود که هر فصل از فهرستی شامل اپیزود های مختلف است.

  • دریافت این فایل های صوتی رایگان و یا هزینه بر است؟

گفتنی است که بسیاری از پادکست ها رایگان و بسیاری دیگر نیز هزینه بر هستند که قیمت آن نیز چندان بالا نیست و هر فردی که علاقه داشته باشد، به راحتی می تواند آن را دریافت کند. همچنین سایت هایی به مانند آیتونز و دیگر نمونه های ایرانی آن از سایت های منحصر به پادکست ها بر شمار می آید.

  • بازه زمانی های آن چگونه است؟

به طور کلی شیفت کاری تیم پادکست ها از ساعت و روز های مشخصی برخوردار نیست، به این صورت که هر فرد می تواند در هر زمان به این فایل ها دسترسی داشته باشد و مورد علاقه خود را گوش فرا دهد. این عبارت بدان معناست که شما هر فایلی که گوش دهید، ضبط شده آن را در زمان گذشته می شنوید. این عامل نیز از دیگر مزیت های پادکست ها به شمار می آید، چرا که برای گوش دادن به مطالب رادیو باید در زمان های مقرر آن را روشن کنید.

پاسخ به سوال پادکست چیست؟

همچنین هر گاه که بخواهید می توانید، صحبت های پادکست را به جلو  و یا عقب ببرید. حتی متوقف کردن آن ها و پلی دوباره نیز در دسترس خود شما است که به هر تعداد تکراری که بخواهید می توانید آن را در دسترس داشته باشید. نکته آخر نیز آن است که وقفه ای برای هر یک از پیام های بازرگانی در حین گوش  دادن پادکست ها وجود ندارد.

  • ضرورت اتصال به اینترنت، چگونه است؟

به طور کلی پاکست برای زندگی پر دغدغه و سخت امروزی، امری آسنا و قابل دسترس تلقی می شود. شما می توانید هر یک از اپیزود های مورد علاقه خود را دانلود کرده و سپس در زمان دلخواه به آن گوش فرا دهید. همچنین برای بهره بردن از پادکست ها در زمان آفلاینی خود می توانید از برنامه هایی به مانند آیتونز و استیچر بهره ببرید.

  • تشخیص فایل صوتی مورد علاقه، به چه صورت است؟

پلی لیست و یا در اصطلاحی  دیگر همان فهرست از مقدمه ای صوتی برخوردار است که موضوعات تحت عنوان را بیان می کند. از این روش می توانید تا حدی از محتوای اصلی هر یک از پادکست ها اطلاع یابید و مورد علاقه خود را دانلود کنید. همچنین هر یک از اپیزود ها یک موضوع قالبی را دارا است که در همان راستا، فکر و ایده خود را پیاده می کند.

این راه ساده ترین روش برای تشخیص پادکست مورد علاقه تان است.

  • نحوه مشترک سازی پادکست های مورد علاقه، چگونه است؟

پاسخ به این سوال مثبت است و شما می  توانید هر یک از پادکست های مورد علاقه تان را اشتراک گذاری کنید تا هر زمان که اپیزود جدیدی از آن منتشر شد، در دسترس داشته باشید. برای این کار تنها به آن نیاز دارید که بر روی دکمه سابسکرایب و یا اصطلاح فارسی آن اشتراک در وب سایت های آیتونز و یا استیچرز کلیک نمایید. از این رو می توانید هر گاه که اپیزود های مورد علاقه تان منتشر شد به آن دسترسی ساده تری با زمان کمتری داشته باشید.

علت محبوبیت پادکست ها چیست؟

  • علت طرفدار این فایل های صوتی چه می باشد؟

این فایل های صوتی برای افرادی که از زندگی پر مشغله تری برخوردار هستند، بهترین فرصت برای یادگیری ساده تر به حساب می آید. چرا که با این روش می توانید به سادگی با چکیده ای از اخبار روز و ایده های الهام بخش و یا مطالب خوب و دلنشین، به صورت فایل های صوتی در ارتباط باشید. در صورتی که مطالعه در طی روز برای شما نیز امری سخت و غیر ممکن است، می توانید پادکست های مناسب با پیرامون موضوعات مورد علاقه خود را آپلود کنید.

  • با چه وسایلی می توان به این فایل ها دسترسی پیدا کرد؟

فایل های صوتی مورد علاقه خود را می توانید به کمک وسایلی همانند موبایل، لپ تاب، تبلت و یا دیگر وسایل دیجیتالی که قابل حمل می باشند، در دسترس داشته باشید. به روشی دیگر می توانید خیلی راحت تلفن همراه خود را به اسپیکر ماشین متصل کرده و یا آن ها را به روی فلش هایی قابل حمل در خودروی خود بریزید تا در حین رانندگی نیز به آن ها دسترسی داشته باشید.

  • جنبه کلی استفاده از این پادکست ها چه می باشد؟

در پی پاسخ به سوال پادکست چیست؟ بد نیست که با جنبه گوش فرا دادن به آن نیز آشنا شوید. به طور کلی این فایل ها از انگیزه های آموزشی و سپس سرگرمی برخوردار هستند که افراد علاقه مند می توانند برای یادگیری بیشتر و گسترش مهارت های فردی خود از آن ها استفاده کنند. با گوش دادن به انواعی از پادکست ها می توانید، علاوه بر گوش فرا دادن به اطلاعات جدید در ایجاد انگیزه و الهام افکار خود تاثیری موثر قائل شوید.

  • نهایت استفاده از این فایل ها به چه چیزی بستگی دارد؟

به طور کلی این امر به انگیزه شما در نحوه گوش دادن به پادکست ها بستگی دارد. اگر می خواهید این مطالب برایتان موثر و مفید واقع شود، می  توانید در یکی از روز ها خود را به فنجانی چایی گرم در محیطی خلوت و دنج برای گوش دادن به این فایل ها مهمان کنید. سعی کنید که پادکست را با هدفون گوش داده و سپس مطالبی که برایتان جالب بود در گوشه ای یادداشت کنید تا به همین سادگی، تایمی از زندگی روزمره تان به گسترش مهارت های فردی و یادگیری منجر شود.

چه افرادی پادکست ها را تهیه می کنند؟

در صورتی که مطالعه مطلب پادکست چیست؟ در این قسمت از بخش آموزشی مجله آرگا برایتان موثر و جالب جلوه گشت، می توانید با کلیک به روی دیگر مطالب همانند روش های تقویت مهارت شنیداری و نحوه ضبط صدا در ویندوز باری دیگر با ما همراه شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *