دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

تمیز کردن یخچال اصولی چه مراحلی دارد؟

  • سحر هودانلویی
  • ۱۲ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

یخچال از دیگر لوازم آشپزخانه می باشد که به علت نگهداری از مواد خوراکی باید توجه ویژه ای به نظافت آن داشته باشید. برای آشنایی با روش تمیز کردن یخچال در این بخش از مجله آرگا با ما همراه شوید.

در ابتدای مطلب قابل ذکر می باشد که یخچال خود را بایستی در هر فصل یک الی دو مرتبه از بالا تا پایین به خوبی تمیز کنید. همچنین اگر این کار برایتان قابل انجام نبود، پس حداقل در طی سال، سه مرتبه این اقدام را انجام دهید. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا نحوه تمیز کردن یخچال و از بین بردن بوی بد آن را به شما آموزش دهیم.

تمیز کردن یخچال به چه صورت است؟

نحوه تمیز کردن یخچال

در مراحل ابتدایی باید یخچال خود را از برق بکشید و سپس قفسه و کشو های پلاستیکی را از آن خارج کرده و با آب گرم و مایع ظرفشویی به خوبی شستشو دهید. همچنین خوب است که مواد و خوراکی های داخل یخچال و فریزر را در یک سرد کننده به صورت موقت قرار دهید، تا از فاسد شدن و یا دور ریختگی آن ها جلوگیری شود.

  • استفاده از جوش شیرین

همان طور که به آن اشاره شد پس از آن که قفسه و کشو های یخچال را خارج کرده به کنار بگذارید تا از شکستگی آن ها جلوگیری شود. سپس دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یک چهارم پیمانه آب گرم ترکیب کنید و از بالا تا پایین درون یخچال را به خوبی تمیز کنید.

قابل به ذکر است که این محلول هیچ بویی از خود به جای نمی گذارد و بسیاری از افرادی که از صابون های معمولی استفاده می کنند، رایحه آن را بر روی لوازم آشپزخانه خود به جای می گذارند که این امر ممکن است برای بسیاری از افراد ناخوشایند باشد. همچنین شایان ذکر است که تمیز کنندگی جوش شیرین به اندازه صابون نمی باشد.

همچنین برای تمیز کردن بعضی از ترشحات چسبنده و یا موادی که به درون یخچال متبلور شده اند، می‌توان از ابزار شستشو غیر ساینده استفاده کرد. این کار را می توانید با یک پارچه و یا حوله کاغذی مرطوب و یا گرم انجام دهید، چرا که به عمق آلودگی ها نفوذ کرده و آن ها را شل کرده و تمیز می کند، و در آخر نیز از خش افتادگی به روی بدنه درونی یخچال جلوگیری می کند.

  • پاک کردن درب یخچال

باید توجه داشت که در حین تمیز کردن این وسیله آشپزخانه درب و یا لاستیک های آن را که ممکن است چرک و یا خرده غذا به روی آن ها باقی مانده باشد، را فراموش نکنید. این کار را می توانید به وسیله یک مسواک کهنه انجام دهید.

  •  آرون گروپس

آشنایی با روش تمیز کردن درب یخچال

همچنین قفسه و کشو های یخچال در صورت خیس شدن لغزنده می‌شود که از این رو خوب از دستکش های ظرفشویی استفاده کنید. سپس به وسیله محلول جوش شیرین و یا مایع ظرفشویی و آب همه قفسه، کشو ها و درب یخچال را به خوبی شسته و خشک کنید.

پس از خشک کردن درون یخچال، درب و کشو های آن، همه مواد غذایی را که بیرون گذاشته بودید را به درون بازگردانید و سپس یخچال را به برق زده و روشن کنید.

  • لاستیک های درب یخچال را فراموش نکنید

به طور معمول یکی از چیز هایی که در حین نظافت یخچال فراموش می‌شود، لاستیک‌های درب آن است. از این رو پیشنهاد می‌شود که برای تمیز کردن این لاستیک ‌ها از یک پارچه میکروفایبر استفاده کنید.

همچنین شایان به ذکر است که با نگهداری مناسب از این نوارها می توان کیفیت یخچال را تا حد چشمگیری افزایش داد، در هزینه قبض برق به خوبی صرفه جویی کرد و عمر یخچال فریزر را نیز طولانی تر کند.

  • پاک کردن فریزر

تمیز کردن فریزر نیز به مانند یخچال است و به همان روشی که گفته شد باید به اقدام این بخش از یخچال خود برای تمیز کنندگی بپردازید.

  • بدنه یخچال

در آخر نیز باید بدنه یخچال را از بالا تا پایین به خوبی تمیز کنید. بدنه های یخچال را که با سطح استیل لعاب داده شده، پوشانده شده اند را باید با پارچه ای نرم و سپس آب و صابون شستشو دهید. همچنین در حالتی دیگر می توانید از ترکیب جوش شیرین با آب نیز کمک بگیرید.

در صورتی که سطح بدنه یخچال تان ضد زنگ است، می توانید از چند قطره روغن بچه با کمک یک پارچه نرم میکروفایبر به طور کامل تمیز کنید.

روش تمیز کردن یخچال

در صورتی که از همراهی ما در این بخش از مجله آرگا در مطالب سبک زندگی به خوبی بهره بردید، می توانید با کلیک به روی دیگر مطالب مرتبط همانند از بین بردن بوی نم خانه و رفع بوی بد ماشین لباسشویی باری دیگر با ما همراه شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *