دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

تاثیر شرایط اقلیمی و آب و هوا بر احساسات افراد

  • ملیحه بال افکن
  • ۵ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

بهتر است بدانید که آب و هوا بر روی خلق و خو و منش افراد بی تاثیر نیست و می تواند واکنش های مختلفی را به همراه داشته باشد که به همین منظور در این مقاله سعی داریم شما را با تاثیر آب و هوا بر احساسات انسان ها آشنا نماییم با ما همراه باشید.

اگرچه ممکن است هوا احساساتی را به وجود بیاورد و یا خلق کند اما قطعا عمق فکر شما را بهبود می بخشد و به آن انگیزه می دهد به گونه ای که سپری کردن یک روز تیره و دلگیر قطعا می تواند حس بدی را به شما انتقال دهد و افسرده شوید اما اگر در یک روز آفتابی قرار بگیرید قطعا می تواند روحتان را پرورش دهد تا حس نشاط و شادابی داشته باشید.

تاثیر آب و هوا بر احساسات

بهتر است بدانید که وضعیت آب و هوا از جنبه های مختلفی بر روی رفتار انسان ها تاثیرگذار خواهد بود به گونه ای که اغلب انسان ها به صورت ناخودآگاه نسبت به پیش بینی وضع آب و هوا کنجکاو هستند و با توجه به آن در رابطه با همراه داشتن چتر برای رفتن به محل کار و یا تماشای مسابقه ورزشی تصمیم گیری می کنند. اما اگر شما نیز مانند این افراد تنها به همین حدود اکتفا کرده اید توصیه می شود که اکنون بیش از گذشته در رابطه با پیش بینی وضعیت آب و هوا که توسط رسانه ها اعلام می شود کنجکاو باشید چرا که بررسی های انجام شده توسط محققان نشان داده چگونگی تغییر آب و هوا قادر است نقش بسیار مهمی را بر روی شکل گیری احساسات و عواطف شما داشته باشد. به صراحت می توان گفت که اخلاق و رفتار انسان ها و همچنین برنامه ریزی آن ها برای سفر، رویداد های ورزشی، کشت محصولات کشاورزی برای تامین مواد غذایی مورد نیاز و حتی توانایی شنیدن صداهای اطراف تحت تاثیر شرایط جوی متغیر خواهد بود. علاوه بر این سیستم ایمنی بدن انسان ها نیز با افزایش یا کاهش دما به شدت متغیر خواهد بود و به همین خاطر می توان گفت شرایط جوی نیز یکی از این متغیر ها است که می تواند نقش مهمی در سلامت جسمانی و روانی ما انسان ها داشته باشد.

چگونگی تاثیر آب و هوا بر احساسات

بهتر است بدانید که بررسی های انجام شده توسط محققان در سطوح مختلف جامعه نشان داده که افزایش مدت زمان و شدت تابش نور آفتاب نقش بسیار مهمی در افزایش رضایتمندی افراد نسبت به محیط اطرافشان دارد. این در حالی است که اغلب افراد در طول روز های ابری و بارانی احساس افسردگی و ناراحتی می کنند و به همین خاطر محققان در تلاش هستند تا به علل اصلی بروز افسردگی و بیماری هایی ماند آسم و سردرد شدید در میان افراد در روز های سرد سال پی ببرند تا بتوانند بر اساس نتایج به دست آمده تاثیر آب و هوا بر روی احساسات انسان ها را در ابعاد وسیع تری بررسی نمایند.

در واقع برای اینکه بتوانید متوجه تاثیر تغییرات آب و هوا بر روی خلق و خوی انسان ها باشید لزوما نباید یک روانپزشک شوید چرا که تنها با نگاهی دقیق و موشکافانه نسبت به محیط اطرافتان قادر هستید به راحتی شواهدی از آن را پیدا کنید. جالب است بدانید که حیوانات نیز معمولا نسبت به تغییرات آب و هوایی از خود عکس العمل هایی نشان می دهند برای مثال مطالعات انجام شده نشان می دهد که وقتی باد و باران تابستانی در راه است زنبور ها در نزدیکی کندوهای خود می مانند، پرندگان در نزدیکی زمین پرواز می کنند و سعی در ذخیره بیشتر غذا دارند و همچنین اغلب پرندگان پیش از اینکه باد و باران شروع شد فضای امنی را برای پناه گرفتن پیدا می کنند و در آن مخفی می شوند و با مساعد شدن شرایط جوی فعالیت حیوانات شدت پیدا می کند و شما می توانید نظاره گر پرواز پرندگان در ارتفاعات باشید. با تمام این ها بدن ما نیز وقتی که تحت تاثیر فشار های محیطی اطراف مانند عوامل موثر در تغییرات آب و هوایی قرار نگرفته باشد از عملکرد مناسب تری برخوردار خواهد بود البته که باید گقت هر یک از این عوامل می توانند از تاثیرات منحصر به فردی برخوردار بوده و به گونه متفاوت رفتار ما را تحت الشعاع خود قرار دهند.

تاثیر هوا بر روی خلق و خو

حالات مختلف طبیعت که بر روی احساسات تاثیر می گذارد:

همانطور که متوجه شدید طبیعت و تغییرات آب و هوایی بر روی احساسات انسان ها فاقد تاثیر نیستند و می توانند یک حال تیره و تاریک فرد را تبدیل به یک روز روشن و شاداب کنند. به همین خاطر در ادامه به بیان برخی از حالات مختلف طبیعت که بر احساسات افراد تاثیر می گذارند پرداخته ایم:

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

رطوبت:

جالب است بدانید که رطوبت در واقع تاثیر برعکسی بر روی احساسات انسانی از جمله مهربانی، عطوفت، شور و حرارت دارد زیرا رطوبت باعث می شود تا تنبلی ذهن و بدن در شما آشکار گردد و در برابر انگیزه انجام هر کاری ممانعت نماید. علاوه بر آن بر روی تمرکز شما تاثیر منفی خواهد گذاشت و موجب می شود مادام حس خواب آلودگی داشته باشید.

موثر بودن آب و هوا بر اخلاق

آفتابی:

به طور کلی هوای آفتابی قادر است هورمون شادی، خوشحالی، خوب و سالم بودن را به شما القا کند زیرا افزایش دما همراه با سر زندگی روح در تناسب است و همچنین می تواند حس دلهره و شک را در شما کاهش دهد. هوای آفتابی اثر مثتبی بر روی احساسات انسانی دارد که البته می تواند با شیمی اعصاب به نام سروتونین نیز در ارتباط باشد.

تاریکی:

مطمئنا تاکنون با خود فکر نکرده اید که چرا وقتی چراغ ها را خاموش می کنید و پرده اتاق را می کشید احساس خواب آلودگی به شما دست خواهد داد اما جالب است بدانید که یک ماده شیمایی با نام ملاتونین مسئول ایجاد این حس است. در واقع در غیاب نور خورشید ملاتونین از سروتونین تولید شده و در شما ایجاد خواب می کند.

انواع حالات طبیعی در آب و هوا

زمستان:

به صراحت می توان گفت که روز های زمستانی با نور خورشید کمتر و سرمای بیش از حد شناخته می شوند زیرا که زمستان دلگیر و گرفته همان اثرات شب های تاریکی را بر روی شما خواهد داشت که میزان سروتونین در آن کاهش می یابد و شما با کاهش انرژی بدن خود مواجه می شوید. جالب است بدانید که میزان تولید سروتونین در فصل زمستان نصف تابستان است و برای برخی از افراد زمستان باعث شروع تغییر حالات احساسی که به تغییرات موثر فصلی معروف است می شود. علائم این مشکل معمولا تا پایان یافتن پاییز خود را نشان می دهند و در طول زمستان نیز ادامه می یابند.

تاثیر آب و هوا بر احساسات

باران:

همانطور که می دانید مردم با روش های مختلف به باران واکنش نشان می دهند در حالی که برخی شدیدا از آن لذت می برند اما برخی کاملا افسرده شده و آزار می بینند. اگرچه که هیچ کس روز های دلگیر با بارندگی های شدید و مداوم را نمی پسندد. در واقع هوا شرایط سلامتی به خصوصی را ایجاد می کند که به صورت ثابت بر روی روان انسان تاثیرگذار است برای مثال زمستان موجب بدتر شدن آرتروز می شود که درد و ناراحتی زیادی را نیز به همراه دارد و باران با عفونت های رایج و گوناگونی در ارتباط است که می تواند بر روی کیفیت زندگی افراد موثر باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *