دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

روستای تیس و جذابیت های توریستی این منطقه

  • سمیه نیک فرجام
  • ۵ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

روستای یکی از زیباترین دیدنی های چابهار است این روستا دارای قدمت تاریخی بسیار بالایی است و متعلق به دوران هخامنشیان است وجود دژهای قدیمی و محوطه های باستانی در این منطقه موجب شده است تا به یکی از قطب های گردشگری سیستان و بلوچستان تبدیل شود و در این بخش نیز با جاذبه های زیادی از آن آشنا می شوید.

روستای تیس یکی از دیدنی های پر جاذبه در استان سیستان و بلوچستان و در منطقه بندری چابهار است این روستا دارای قدمت تاریخی بسیار بالایی است و یکی از محوطه های باستانی ارزشمندی است که در این استان واقع شده است در حقیقت قدمت تاریخی این روستای پر جاذبه به ۲۵۰۰ سال پیش و دوران پیش از هخامنشیان باز می گردد. شکوهی که در آن دوران و در این روستا وجود داشته است موجب شده است تا امروزه با افسانه های تاریخی متعددی گره بخورد و به یکی از قطب های گردشگری مهم دنیا تبدیل شود. این روستا در فاصله ۵ کیلومتری از چابهار واقع شده است و از قدیمی ترین روستاهای این منطقه محسوب می شود همانطور که اشاره شد پیشینه تاریخی آن به دوران پیش از هخامنشاین باز می گردد این منطقه در گذشته یکی از مهم ترین بنادر تجاری بوده است و به عنوان یک شاهراه تجاری میان هند و آسیا از آن یاد می شود. این روستا دارای شهرت بسیار زیادی است و در دوران رونق خود یکی از مهم ترین بنادری بوده است که کالاهای گران قیمت و لوکس از این راه وارد می شده است در حال حاضر خیلی از گردشگرانی که برای سفر خود تورهای چابهار گردی را انتخاب می کنند این شانس را دارند تا از جاذبه های زیبا و دیدنی این روستا نیز بازدید کنند.

دیدنی های مهم روستای تیس را بشناسید:

سیستان و بلوچستان یکی از استان های با قدمت در ایران است این منطقه دارای مهم ترین بنادر است و از مهم ترین این بنادر نیز می توان به بندر چابهار اشاره نمود که در حال حاضر نیز نقش ارتباطی بسیار بالایی دارد. این روستا مکان مناسبی برای تاریخ نگاران و ماجراجویان است تجربیاتی که افراد می توانند از سفر به اینگونه از مناطق داشته باشند بسیار غنی و پربار است و به خوبی می تواند این روستا را به دنیا معرفی کند.

 جاذبه های تیس

طبیعت زیبای روستا:

روستای تیس دارای جاذبه های طبیعی بسیار زیادی است شما گردشگران در سفر خود به این منطقه تاریخی می تواند با جاذبه های مهمی آشنا شوید طبیعت زیبای این روستا شامل رودخانه ای وسیع و بزرگ است که نام آن لاوری است این رودخانه تمام منطقه را احاطه کرده است از سوی دیگر ارتفاعات زیبای این منطقه همچون کوه های شهباز از دیگر زیبایی های آن محسوب می شوند که حیرت آور می باشند. این منطقه دارای آب و هوایی نسبتا خشک است از این رو باید فصل مناسب تری را برای سفرهای خود به این منطقه انتخاب کنید فصل های خنک سال زمان بسیار مناسبی برای سفر به این مناطق می باشند. همچنین با وجود امکانات تفریحی در اینگونه از مناطق لذت سفر برای شما گردشگران بیشتر می شود در این منطقه اسکله ماهی گیری تفریح مناسبی برای شما خواهد بود.

آب های تیس

جاذبه های تاریخی:

همانطور که مطالعه کردید روستای تیس از قدمت و ارزش تاریخی بسیار بالایی برخوردار است این منطقه باستانی با افسانه های تاریخی زیادی گره خورده است از گشت و گزار در میان رودخانه ها و سواحل این منطقه که بگذریم باید سری به بناهای باستانی و تاریخی آن نیز بزنیم این روستا با سابقه چندین هزار ساله خود بسیار با اهمیت است و آثار ارزشمندی همچون قلعه پرتغالی ها را در خود جای داده است. این قلعه که در دوران هجوم اقوام بیگانه ساخته شده و یک دژ نظامی است مهم ترین بنای تاریخی این منطقه است. از دیگر بناهای تاریخی این منطقه می توان به آرامگاه سید غلام رسول، قلعه باتل، قلعه انوشیروان،قلعه بلوچ گت، قلعه پیروز گت، غارهای بان میستی، سدهای تیس، مسجد جامع تیس، گورستان های خاموش و … اشاره نمود. هر یک از این جاذبه های تاریخی برای علاقه مندان جذاب هستند و از اهمیت زیادی برخوردار می باشند.

منطقه تاریخی تیس

  •  آرون گروپس

ویژگی های فرهنگی روستا:

اینگونه از مناطق علاوه بر ارزش و اهمیت تاریخی که دارند دارای ارزش های فرهنگی نیز می باشند خیلی از این مناطق معرفی کننده فرهنگ بومی چند ساله است مردم این روستا که در شغل های مختلفی فعالیت دارند به صید ماهی، مروارید، پرورش ماهی، کشاورزی، باغداری و صادرات مشغول هستند بسیاری از محصولاتی که در این مناطق تولید می شود به نقاط مختلفی از دنیا صادر می شوند. تجارت در زمینه اجناس نیز در سال های اخیر رشد زیادی داشته است سوزن دوزی که هنری ساخته دست زنان مردمان این منطقه است و از ارزش بالایی برخوردار می باشد از هنرهایی است که می تواند به عنوان یک تجارت از آن استفاده برد.

روستای تیس

این منطقه از دیدنی های سیستان و بلوچستان است و به دلیل تنوع فرهنگی و تاریخی که دارد یک قطب گردشگری و توریستی با ارزش به شمار می آید. از دیگر جاذبه های تاریخی و ارزشمند در این منطقه از سیستان و بلوچستان می توان به گورستان قدیمی آن اشاره نمود این قبرستان مرموز دارای روایت های مختلفی است و قدمتی ۲۳۰۰ ساله دارد همچنین این روستا در اطراف خود نیز دارای جاذبه های متعددی است کوه های مریخی چابهار، مسجد جامع، تلگرافخانه و … از دیگر جاذبه هایی هستند که در سفر به این روستا و در نواحی چابهار می توانید از آن دیدن کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *