دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دادن قطره آهن به نوزاد چه فواید و عوارضی دارد؟

  • شقایق ایران دوست
  • ۳ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب قصد داریم شما را با قطره آهن نوزادان آشنا کنیم و عوارض آن را برایتان بیان کنیم. در واقع آهن نمی تواند منجر به پوسیدگی دندان های نوزادان شود و بهتر است آن تفکر قدیمی را رها کنید. تا پایان این مطلب با ما باشید.

آهن یکی از مهم ترین عنصر های بدن می باشد و اگر کودکان به اندازه کافی قطره های آهن مصرف نکنند ممکن است دچار کم خونی شده و در تنفس آن ها مشکلاتی ایجاد شود. در ادامه این مطلب برای شما فواید دادن قطره آهن به نوزاد  را برای شما بیان می کنیم.

دادن قطره آهن به نوزاد

دادن قطره آهن به نوزاد

فقر آهن یکی از مشهور ترین نوع کم خونی می باشد که در دوران کودکی رخ می دهد. باید بدانید که در ساختار هموگلوبین مقدار بسیاری آهن به کار رفته است و این مولکول ها کار اکسیژن رسانی را انجام می دهند. شش ماه اول بعد از تولد نوزاد نیازی به دادن این نوع قطره ها نمی باشد و میزان آهن موجود در شیر مادر برای نوزاد کفایت می کند ولی بعد از این مدت باید از قطره های آهن استفاده کنید تا بدن نوزاد بتواند میزان آهن مورد نیازش را تامین کند.

نقش آهن در بدن

باید بدانید که آهن یکی از مهم ترین عناصر بدن می باشد و در صورتی که میزان آن کم تر از حد طبیعی شود ممکن است مشکلات بسیاری برای نوزاد ایجاد شود از این رو توصیه می کنیم زیر نظر پزشک از قطره های آهن استفاده کنید. کمبود آهن در بدن نوزادان مشکلاتی ایجاد می کند که عبارت اند از :

  • کاهش رشد
  • کاهش بهره هوشی نوزاد
  • کاهش قدرت یادگیری
  • کاهش تمرکز
  • تضعیف سیستم ایمنی
  • خستگی زود رس
  • ضعف و بی حال شدن نوزاد
  • کاهش اشتها
  • بی قراری
  • تحریک پذیری

درمان کم خونی به وسیله قطره آهن

دادن قطره آهن به نوزاد از شش ماهگی به بعد امری ضروری می باشد. این نوع قطره ها عمدتا با نام فروس سولفات شناخته می شوند و توسط شبکه بهداشت به شما داده می شود. این قطره ها را باید همزمان با شروع تغذیه کمکی کودکان به آن ها بدهید و به صورت روزانه ۵ الی ۱۰ قطره تا پایان ۲ سالگی این روند را ادامه بدهید. البته اگر کودک شما کمبود رشد داشته باشد پزشک میزان این قطره را افزایش می دهد تا مشکلات ایجاد شده رفع شوند. در کنار قطره آهن غذا هایی مانند گوشت، حبوبات، مغز ها و زرده تخم مرغ و برخی از سبزیجات نیز می توانند برای جبران کمبود های بدن نوزادان مناسب باشند.

قطره آهن و سیاه شدن دندان ها

  •  آرون گروپس

قطره آهن و سیاه شدن دندان ها

در حین دادن قطره آهن به نوزاد ممکن است متوجه سیاه شدن دندان های کودک خود شوید بهتر است نگران نباشید و سعی کنید دندان کودک خود را هر روز با یک تکه پارچه تمیز کرده و در طی روز بهتر است کم تر موادی مانند چیپس و پفک و … را به کودک بدهید تا از پوسیدگی دندان ها جلوگیری کنید. بهتر است بدانید که قطره آهن نمی تواند منجر به سیاه شدن دندان های نوزاد شما شود و در صورتی که همراه با فلوراید باشد می تواند از پوسیدگی دندان ها جلوگیری کند بنابراین بهتر است از دادن این قطره به نوزاد خودداری نکنید.

نکات مهم

اگر می خواهید از قطره آهن استفاده کنید باید نکاتی را رعایت کنید که عبارت اند از :

  1. از شش ماهگی تا دوسالگی زیر نظر پزشک از این قطره استفاده کنید.
  2. برای این که آهن بهتر جذب شود می توانید آن را بین دو وعده شیر دهی به نوزاد بدهید.
  3. برای جلوگیری از پوسیدگی دندان های نوزادتان باید آن ها را با یک پارچه تمیز کنید.
  4. قطره آهن دندان های نوزاد شما را خراب نمی کند و منجر به پوسیدگی آن ها نمی شود.
  5. اگر می خواهید که دندان های کودک شما سیاه نشود می توانید از یک قطره چکان استفاده کنید و بلافاصله مقداری آب به نوزاد داده و دندان هایش را با یک پارچه تمیز کنید.
  6. می توانید قطره آهن را داخل یک قاشق آب میوه حل کنید تا کودک شما متوجه طعم تلخ آن نشود و آهن به همراه ویتامین های موجود در میوه ها به راحتی جذب شود و در نهایت دندان های کودک شما کم تر تغییر رنگ می دهد.
  7. اگر از قطره های چند گانه استفاده می کنید نیازی به استفاده از قطره آهن به صورت جداگانه ندارید.
  8. تیره شدن مدفوع نوزاد بعد از خوردن این قطره کاملا طبیعی می باشد و جای نگرانی ندارد.
  9. بهتر است از دادن شیر گاو به نوزاد خودداری کنید زیرا ممکن است منجر به کمبود آهن شود.
  10. نوزادانی که در ۳۸ هفتگی متولد می شوند تا ۶ ماهگی نیازی به آهن ندارند.
  11. بهتر است آهن را با معده خالی به نوزادان بدهید تا بهتر جذب شود.
  12. تا دو ساعت بعد از خوردن آهن لازم است به کودک شربت آنتی اسید ندهید تا منجر به کاهش جذب آهن نشود.

نکاتی درباره قطره آهن

عوارض قطره آهن

در نظر داشته باشید که دادن قطره آهن به نوزادان می تواند مشکلات بسیاری برای آن ها ایجاد کند بنابراین بهتر است این مشکلات را بشناسید. عوارض مصرف آهن عبارت است از :

  • حالت تهوع
  • اسهال
  • یبوست
  • دل درد
  • سیاه شدن رنگ مدفوع

نکته : در نظر داشته باشید که برای جلوگیری از این نوع عارضه ها می توانید به کودکان به مقدار مناسب آب و مایعات بدهید ولی بیش تر کودکان بعد از چند بار مصرف آهن به آن عادت می کنند و شما دیگر عوارض یاد شده را در آن ها نمی بینید.

دادن قطره آهن به نوزاد

در نظر داشته باشید که بسیاری از مواد غذایی هستند که سرشار از آهن می باشند از این مواد غذایی می توان به گوشت گاو، گوشت گوسفند، جگر، مرغ و بوقلمون، ماهی ، تخم مرغ، غلات، حبوبات مانند نخود، لوبیا و عدس و سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، اسفناج، کلم بروکسل و نخود سبز و لوبیا سبز اشاره کرد. با بزرگ تر شدن فرزندتان می توانید این مواد غذایی را در برنامه غذایی اش قرار بدهید تا در آینده دچار کم خونی نشوند. در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک های زیر سایر مقالات آرگا را در زمینه کودک و والدین، آب میوه دادن به نوزاد و آب دادن به نوزاد مشاهده کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *