دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آیا دادن آبمیوه به نوزاد مجاز است؟

  • عاطفه میرزایی
  • ۲۷ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

امروزه اغلب در بیشتر خانواده ها نوزاد وجود دارد که به عنوان فرزند یا خواهر و برادر شما محسوب می شود . این سؤال برایشان پیش می‌آید که آبمیوه را از چند ماهگی می‌توانند در فهرست غذای نوزاد قرار دهند. در این مقاله قصد داریم شما را با زمان مناسب دادن آبمیوه به نوزاد آشنا کنیم.

در این مقاله از مجله اینترنی آرگا، قصد داریم شما والدین گرامی را با برخی از مسائل در رابطه با از چه سنی به نوزادتان آبمیوه بدهید و یا از چه میوه هایی شروع کنید، آشنا کنیم. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا شما عزیزانی که علاقه و هیجان به دادن آبمیوه به نوزاد دارید آشنا شوید

دادن آبمیوه به نوزاد

چه زمانی آبمیوه دادن به نوزاد را شروع کنیم؟

همانطور که می دانید نوزاد تا شش ماهگی، تنها باید از شیر مادر یا شیر خشک تغذیه کند و از دادن آب، آبمیوه یا غذای جامد و …. خودداری کنید. برخی از پزشکان معتقد هستند که شروع آبمیوه دادن به نوزاد در شش ماهی است. ولی تحقیقات تازه باید آبمیوه را پس از یک سالگی بدهند دلایل های زیادی برای این کار وجود دارد، مثلا دستگاه گوارش نوزاد برای رشد کامل نیاز به زمان دارد و اینکه شیر مادر و شیر خشک همه مواد مغذی و ویتامین های مورد نیاز بدن نوزاد را تامین می کند. زمانی که نوزاد تا یک سالی از شیر مادر تغذیه می کند، مشخصا سیستم ایمنی قوی تری نسبت به دیگران دارند.

آبمیوه دادن به نوزاد را از چه ماهی شروع کنیم؟

توجه داشته باشید که آب و آبمیوه معده نوزاد را زود پر می کنند بدون آنکه مواد مورد نیاز بدن نوزاد را تامین کنند. دریافت نکردن ریز مغذی ها بیماری هایی همچون تاخیردر رشد، سوء تغذیه، آنمی ( کم خونی ناشی از فقر آهن ) در پی دارد. در فاصله زمانی ۶ تا ۱۲ ماهگی باید نوزاد برای مواد مورد نیاز از غذا های جامد مانند (حریقه بادام، سیب زمینی و زرده تخم مرغ آپز ) آماده باشد ولی اگر چنانچه قصد آبمیوه دادن به نوزاد را دارید به یاد داشته باشید که جویدن و هضم غذا های جامد برای او دشوار است زیرا با نوشیدن آبمیوه دیگر نوزاد قادر به شیرخشک و شیر مادر نداشته است.

قبل از شروع دادن آبمیوه و غذای کمکی به نوزاد نکات زیر را با دقت بخوانید:

  • با پزشک مشورت کنید
همانطور که در قسمت بالا بیان کردیم برخی از پزشکان سن مجاز آبمیوه دادن به نوزاد را در ۶ ماهگی می دانند اما برخی دیگر تا یکسالگی مجاز می دانند. بنابراین بهتر است با پزشک نوزاد مشورت کنید.
چه میوه هایی برای کودک مفید است
پزشکان با استفاده از نمودار رشدی نوزاد به شما اطلاع می دهند که از چه میوه هایی و چه میزان آبمیوه در اختیار نوزاد قرار دهید معمولا آب سیب، آب لیمو شیرین و آب گلابی اولین پیشنهاد برای معرفی به نوزاد است.
توصیه های لازم برای دادن آبمیوه به نوزاد
  • آبمیوه همراه با غذا
آبمیوه موجب پر شدن معده نوزاد می شود بنابراین نوشیدن آبمیوه به تنهایی توصیه نمی شود اگر آن را همراه با غذا بدهید مواد مورد نیاز جذاب بدن نوزاد می شود.
  • میزان آبمیوه
برخی از پزشکان پیشنهاد می دهند که روزانه کمتر از ۵۰ تا ۱۰۰ میلی متر ( یک استکان کوچک ) داده شود، دادن آبمیوه موجب اضافه وزن نوزاد می شود و باعث می شود دریافت مواد مغذی کم تر صورت بگیرد.
روش صحیح آبمیوه دادن به کودک
  • رقیق بودن آبمیوه
پزشکان توصیه می کنند که آبمیوه به خاطر خاصیت اسیدی و قند بالا آن را ۱ به ۱ رقیق کنید بنابراین احتمال پوسیدگی دندان ها و مشکلات گوارشی کمتر می شود.
  • بعد از دادن آبمیوه واکنش او را مشاهده کنید
آبمیوه دادن همانند یک غذای جدید به نوزاد است. باید دقت داشته باشید واکنش سیستم بدنی نوزاد طی چند روز را بررسی نمایید. و تا می توانید از یک نوع آبمیوه به او بدهید از ترکیبات مختلف خودداری نمایید.
  • واکنش نوزاد به آبمیوه و میوه
اگر نوزاد با آب هندوانه واکنشی نشان نداد، دلیل نمی شود که با آب هندوانه مشکلی نخواهد داشت به همین دلیل شما باید واکنش سیستم بدنی او را به آبمیوه و میوه جدا گانه بررسی کنید.
نکات مهم هنگام آبمیوه دادن
  • آبمیوه را در لیوان قرار دهید.
آبمیوه هایی که با شیشه به نوزاد می دهید برای مدتی روی دندان ها باقی می ماند به همین دلیل برخی از پزشکان توصیه می کنند که با لیوان به نوزاد بدهید زیرا قند آبمیوه که روی دندان نوزاد می ماند موجب پوسیدگی می شود

نوشیدنی برای نوزادان

در آبمیوه فیبر های مغذی وجود ندارد ( یک سیب متوسط دارای ۴ گرم فیبر است، در حالی که فیبر موجود در یک لیوان آبمیوه صفر است.) و بهترین نوشیدنی برای نوزادان و کودکان شیر و آب است. اگر نگران ویتامین‌های مورد نیاز نوزادتان هستید، به رژیم غذایی او توجه داشته باشید. نوزادان و کودکان برای خورد غذاها و میوه ها خودشان انتخاب می کنند. یکی از دانشمندان با نام شری می گوید: واکنش در مقایل بد غذایی کودکان این است که بگویید اگر دوست داری بخور و اصراری به خوردن آن نکنید.

مشکلات جانبی مصرف آبمیوه

مصرف بیش از اندازه آبمیوه در نوزادان و کودکـان بروز مشکلاتی همچون پوسیدگی دندان ها، اسهال، از دست دادن اشتها و نفخ، دل درد، مشکلات گوارشی را به همراه دارد.
روش صحیح دادن آبمیوه به نوزاد
برخی از پزشکان بر این باورند که نوشیدنی های شیرین عامل مهمی در اضافه وزن در کودکان دارد. بعضی از والدین ها فکر می کنند که آبمیوه چون از میوه به دست می آید سالم و مقوی است.
شری یکی از متخصصان تغذیه می گوید: بسیاری از مردم فکر می‌کنند که آبمیوه یک نوشیدنی سالم است، اما در حقیقت پر از قند است.

 انواع ویتامین های آبمیوه

برخی بر این باورند که نوشیدن یک لیوان آب پرتقال حاوی ویتامین c است ولی بهتر است بجای یک لیوان، یک پرتقال کامل بخورید که سرشار از فیبر می باشد.

متخصص تغذیه می گوید: هر چند برخی از تولید کنندگان آبمیوه ها مدعی می باشند که محصولات آنها دارای ویتامین D و کلسیم هستند، اما این مواد مغذی در میوه ها و سبزی جات و…. خیلی فراوان وجود دارند. همچنین لبنیاتی مانند شیر، ماست و پنیر کلسیم فراوانی دارد. ماهی و زرده تخم مرغ از ویتامین D هستند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

چند نکته مهم در دادن آبمیوه به کودک

بررسی آبمیوه به عنوان یک نوشیدنی سالم و غیر سالم

آبمیوه هایی که در بازار موجود هستند به هیچ وجه برای نوزادان و کودکان توصیه نمی شود زیرا آبمیوه دارای قند بالایی دارد و حتی آبمیوه ۱۰۰ ٪ طبیعی نیز به اندازه نوشابه قند دارد و هیچ فیبری در آن وجود ندارد علاوه بر اضافه وزن برای کودکان باقی مانده آبمیوه بر روی دندان های کودکان و نوزادان موجب پوسیدگی می شود و از سوی دیگر در نوزادان موجب اسهال و سوختگی ادرار می شود.

 میوه‌هایی که نباید به نوزاد بدهید

همه میوه ها سرشار از ویتامین و مواد مغذی است اما برخی از آنها برای نوزاد توصیه نمی شود و باید از دادن آنها به نوزاد پرهیز کنید عبارتند از: پرتقال، گریت فروت، توت فرنگی زیرا به دلیل اسیدی بودن و ممکن است کودک دچار التهاب پوستی شود.
    بهترین میوه برای کودکان

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *