دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص جالب شیر اسب و بررسی ارزش تغذیه ای آن

  • سحر هودانلویی
  • ۸ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

به طور کلی شیر از خواص متعددی برخوردار است که نوع آن می تواند مقدار تاثیرش به روی عملکرد های بدن را مشخص کند. برای آشنایی با خواص شیر اسب با ما در ادامه مطلب همراه شوید.

شیر اسب از دیگر نوشیدنی های بسیار مقوی و پر خاصیت است که از ویتامین های A و C و E غنی است و دیگر مواد معدنی به مانند منیزیوم، کلسیم و پتاسیم را در خود جای داده است که این موارد گوشه ای از خواص شیر اسب برای سلامتی و بهبود عملکرد های بدن به شمار می آید. به طور کلی این نوشیدنی در بسیاری از کشور ها به مانند روسیه از جایگاه ویژه  و مهمی برخوردار است که تحقیق و مطالعات فراوانی در رابطه با آن انجام گرفته است.

در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا به خوبی از تاثیر این نوشیدنی در بدن مطلع شوید.

خواص شیر اسب به چه صورت است؟

معرفی این نوشیدنی

قابل به ذکر است که نوشیدن شیر اسب در بسیاری از مناطق چندان رواج نیافته است و از تاثیرات آن بر بدن نیز آگاه نیستند. طبیعی است که شیر اسب را از جنس ماده آن تهیه می کنند که از این رو با نام دیگری به صورت شیر مادیان نیز معرفی می شود. همچنین با توجه به ازیاد و تنوع شیر هایی به مانند گاو، بز، و آگاهی از خواص شیر سویا کمتر کسی از شیر اسب مطلع است. قابل به ذکر است که مصرف این نوشیدنی در برخی از نقاط آمریکا و اروپا ممنوع است و با این حال برخی از افراد قدیمی این شیر را حائز اهمیت می دانند و هر طوری که شده آن را در وعده های غذایی خود می گنجانند.

در پی معرفی این نوشیدنی باید گفت که نسبت به خواص شیر گاو از مقدار لاکتوز بیشتری برخوردار است و این عبارت بدان معناست که برای افراد عدم دارایی از توانایی تحمل لاکتوز بسیار مناسب شمرده شده است. همچنین این شیر به نسبت دیگر نوشیدنی های موجود در خانواده شیر از کازئین کمتری برخوردار است که از این رو فرایند هضم را راحت تر و خود نیز به آسانی صورت می گیرد.

  • ارزش تغذیه این نوع شیر

شیر اسب از ویتامین و املاحی به شرح زیر برخوردار است که طبیعی است در بدن ضروری و برای عملکرد های بدن موثر می باشد.

  1. ویتامین A
  2. ویتامین B
  3. ویتامین C
  4. ویتامین E
  5. پتاسیم
  6. منیزیوم
  7. کلسیم
  8. آهن

تاثیر مصرف شیر اسب چیست؟

  •  آرون گروپس

همچنین قابل به ذکر است که هر ۷ اونس از این نوشیدنی چیزی معادل ۸۸ کالری است که مقدار آن در صورت مصرف شیر گاو به صورت ۱۳۰ کالری در بدن بروز پیدا می کند.

معرفی خواص شیر اسب

در صورت مطالعه تاثیرات مثبتی که این شیر برای بدن به همراه دارد، بیش از قبل ترغیب به مصرف آن خواهید شد.

  • رفع عارضه های پوستی

قابل به ذکر است که شیر اسب از تاثیرات ضد التهاب و عفونتی بسیار قوی برخوردار است که از این رو به درمان مشکلاتی همانند اگزما، آکنه و دیگر عارضه های التهابی به روی پوست می پردازد.

  • ارتقای سیستم ایمنی بدن

همان طور که مطالعه کردید این نوشیدنی از ویتامین های A و C غنی است که از این رو به ارتقای سیستم ایمنی بدن در طی مدت منجر می شود و در نهایت ابتلا به انواع بیماری های ویروسی همانند آنفولانزا و سرما خوردگی را کاهش می دهد.

  • طراوت و شادابی پوست

این نوشیدنی با غنی بودن از ویتامین هایی به مانند E و C و آنتی اکسیدان از تاثیرات خوبی به روی پوست برخوردار است که علاوه بر درمان چین و چروک پوست و رفع خط و خطوط های آزار دهنده در اطراف لب و چشم ها می پردازد.

تاثیر مصرف شیر اسب به روی جوانسازی پوست صورت

از این رو شیر اسب را با مقداری روغن نارگیل ترکیب کرده و سپس به روی پوست صورت خود اعمال کنید و پس از ۲۰ دقیقه نیز آن را شستشو دهید. پس از چندین مرتبه تکرار این معجزه می توانید تاثیرات خوبی را به روی پوست خود مشاهده کنید.

  • رفع جای جوش و لک

شیر اسب سرشار از ویتامین های A و E است که در درمان جای جوش و لک های پوستی تاثیر گذاری به سزایی قائل است. از این رو شیر را با مقداری عسل ترکیب کرده و به روی صورت خود اعمال کنید و پس از ۳۰ دقیقه نیز شستشو دهید.

  • آسانی فرایند هضم غذا

همان طور که مطالعه کردید با کمتر بودن سطح کازئین شیر اسب نسبت به شیر گاو فرایند هضم به راحتی انجام می گیرد. همچنین باید توجه داشته باشید در ازای این امر از لاکتوز بیشتری برخوردار است که از این رو افراد حساس نسبت به لاکتوز باید توجه بیشتری نسبت به آن خرج دهند.

  •  درمان مسمومیت های غذایی

طی تحقیقات انجام شده بر این نوشیدنی، مشخص شد که از خواص آنتی باکتریال سرشار است که در نهایت برای درمان مسمومیت های غذایی و جلوگیری از بروز آن تاثیر گذاری به سزایی قائل می باشد.

تاثیر مصرف شیر اسب در درمان یبوست

  • رفع یبوست و نفخ

آنتی بادی های موجود دراین شیر نیز به ایجاد تعادل در بین فلور های روده می پردازد که در نهایت به درمان نفخ و یبوست در منزل و تنها با مصرف نوشیدنی منجر می گردد.

  • رفع خارش های پوستی

خاصیت صدالتهاب و آنتی باکتریالی این نوشیدنی سبب شده تا از این شیر استفاده موضعی گردد و در نهایت به درمان خارش و سوزش پوست منجر گردد.

  • تراکم استخوان ها

طبیعی است که با برخورداری از مواد معدنی متعدد و کلسیم برای تراکم و سلامتی استخوان ها تاثیر گذاری به سزایی قائل شود. همچنین از دیگر خواص شیر اسب می توان به کاهش احتمال ابتلا به پوکی استخوان در سنین بالا اشاره کرد.

  • کاهش فشار خون

برخورداری این نوشیدنی از پتاسیم منجر شده تا به تنظیم فشار خون پرداخته شود. همچنین این ماده معدنی به کاهش تاثیرات سدیم می پردازد که در نهایت به ایجاد تعادل در فشار خون افراد مبتلا به سطح بالای آن منجر می شود.

تاثیر مصرف شیر اسب در درمان عارضه های تنفسی

  • رفع عارضه های تنفسی

بسیاری از محققین بر این باورند که شیر اسب در مقایسه یا شیر گاو از تاثیرات خوبی برای بهبود فرایند تنفس و ریه برخوردار است. همچنین در ادامه این فرایند نیز به کاهش علائم آسم و برونشیت می پردازد.

  • رفع کم خونی

کم خونی از عارضه های بسیار رایج در بین افراد است که با مصرف شیر اسب می توان آن را درمان و رفع کرد. گفتنی است که این شیر با افزایش سطوح هموگلوبین خون به درمان کم خونی می پردازد.

  • مقابله با سرطان

این شیر با برخورداری از انتی اکسیدان های بسیار زیاد به مواجه با رادیکال های آزاد شده می پردازد که در نهایت ریسک ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

  • تاثیر آن به روی کودکان

طبق مطالعات انجام شده به روی این نوشیدنی، این چنین مشخص شد که خاصیت های ضد التهابی و مواد مغذی موجود در این نوشیدنی به کاهش نشانه های آلرژی و سرفه در کودکان منجر می شود.

آشنایی با خواص شیر اسب

  • پاکسازی بدن

قابل به ذکر است که این نوشیدنی از خاصیت سم زدایی برخوردار است که در نهایت با مصرف آن می توان به پاکسازی عملکرد های بدن منجر شد و در نهایت سلامت عمومی بدن را تامین کرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *