دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

افزایش قدرت مغز با ۲۷ راهکار علمی برای افراد موفق

  • حکیمه فهیمی
  • ۹ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب با ۲۷ راهکار برای افزایش قدرت مغز آشنا می شوید. این عضو حیاتی بدن هر چه سالمتر و پویاتر باشد شما زندگی شاداب تر و بهتری را تجربه خواهید کرد.

می توان با انجام کارهایی مانند داشتن خواب کافی، ورزش، مطالعه، رژیم غذایی و … به افزایش قدرت مغز کمک کنیم. هر چه مغز قوی تری داشته باشید، پردازش های عصبی بهتر صورت گرفته و سلول های عصبی قدرتمندتر می شوند تا با بالا رفتن سن کمتر به مواردی مانند فراموشی، آلزایمر و … دچار شوید.

۲۷ راهکار افزایش قدرت مغز

 

همانطور که می دانید مغز یکی از اعضای مهم و حیاتی بدن انسان می باشد که هر اندازه قدرت این عضو بیشتر شود توانایی هایی مانند یادگیری سریعتر، اجرای بهتر فعالیت ها و … را به دنبال دارد. هر چه مغز قوی تری داشته باشید، پردازش های عصبی بهتر صورت گرفته و سلول های عصبی قدرتمندتر می شوند تا با بالا رفتن سن کمتر به مواردی مانند فراموشی، آلزایمر و … دچار شوید. راهکارهای مختلفی برای افزایش قدرت مغز وجود دارد که در ادامه با آن ها آشنا می شوید.

۱. آفلاین بودن برای ساعاتی

سعی کنید ساعاتی را از فضای مجازی دور باشید و بدون اینترنت بگذرانید. به طور مثال آخر هفته ها ایمیل یا شبکه های اجتماعی خود را چک نکنید و آفلاین باشید. با این کار به مغز خود استراحت می دهید. ضمنا مجبور نیستید با هر بار آنلاین شدن وقت خود را بی هدف و با وبگردی بیهوده تلف کنید می توانید از بسیاری مطالب و آموزش های آنلاین مفید در رشته هایی مختلف علمی ، هنری و … بهره بگیرید و از این طریق هم اطلاعاتتان را افزایش دهید و هم قوای مغزیتان را تقویت کنید.

۲. مسواک زدن با دست غیرغالب

محققان بیان کرده اند اگر مسواک زدن را با دست غیرغالب خود (مثلا دست چپ برای راست دستها) انجام دهید، بخش هایی از قشر بیرونی مغز که اطلاعات لمسی را از دست دریافت می کنند خیلی سریع و به مقدار زیادی توسعه می یابند. به این ترتیب موقع مسواک زدن، خمیردندان و مسواک را با دستی بگیریدکه معمولا از آن استفاده نداشتید. ضمنا استفاده از دست غیرغالب در انجام کارها موجب فعال شدن بخش مخالف مغز خواهد شد.

  •  آرون گروپس

۳. استفاده از یک عطر جدید

سیستم بویایی با فعال نمودن ترکیبات منحصر به فردی از گیرنده های درون بینی می تواند میلیون ها بو را شناسایی کند. گیرنده های دورن بینی با مرکز احساسی شما ارتباطی مستقیم داشته و از این طریق می توانند موجب برانگیختن احساسات  و تداعی های غیرمنتظره در فرد شوند. بیشتر افراد احتمالا اولین به خاطر نمی آورند از چه زمانی عطر چای یا قهوه تداعی کننده شروع روز جدید است. ولی می توانید با مرتبط کردن یک عطر جدید مانند نعناع یا مرکبات با یک فعالیت مسیرهای عصبی جدید را هشیار و فعال نگه دارید.

۴. دوش گرفتن با چشمان بسته

موقعی که در حمام چشمان خود را می بندید و بدنتان را می شویید قسمتها و بافتهایی از بدن خود را لمس می کنید که قبلا متوجه آن ها نمی شدید. این کار موجب ارسال پیام به مغز می شود.

۵.پرهیز از کارهای تکراری

در مطالعات صورت گرفته بر روی تصاویر مغز عنوان شده که انجام فعالیت های جدید و متنوع موجب پرورش بخش های بزرگی از قشر بیرونی مغز شده و این نشان می دهد که در چندین ناحیه خاص فعالیت مغز بیشتر می شود. موقعی که کارهای جدید، تکراری و روزمه بشوند فعالیت آن نواحی از مغز نیر کمتر می شود. به این ترتیب از انجام کارهای تکرای پرهیز کنید. مثلا می توانید مسیر همیشگی رفتن به سرکار را تغییر دهید و از خیابان یا کوچه ای بروید که قبلا از آن نرفته اید.

۶.یادداشت برداری

با یادداشت برداری از آموخته های روز می توانید موجب افزایش قدرت مغز شوید. لازم نیست وقت زیادی را صرف این کار کنید یک یادداشت ۴۰۰ کلمه ای از مطالب روزانه کافی بوده که چند دقیقه ای هم زمان نمی برد.

۷. ثبت کارهای انجام شده

قسمت عمده ای از هوشمندی به میزان اعتماد بنفس و شادی واسته است. از این رو بر روی یک کاغذ کارهایی را که قصد انجام آن را داشتید و حالا انجام شده است بنویسد. این امر هم اعتماد بنفس شما را افزایش می دهد و هم خوشحالی را به همراه دارد.

۸. اجرای بازی های ذهنی

برای افزایش قدرت مغز می توانید بازی های ذهنی متفاوتی مانند پازل، شطرنج، سودوکو و… را انجام دهید. با این کار هم سرگرم می شوید و هم مغز را به چالش می کشید.

۹. برقراری ارتباطات اجتماعی

تحقیقات علمی نشان می دهد انزوای اجتماعی اثرات مخربی روی توانایی شناختی فرد می گذارد. از این رو سعی کنید همواره ارتباط اجتماعی داشته باشید.

۱۰. اجرای گروهی یک پروژه هنری

هنر موجب فعالیت بیشتر بخش های عاطفی و غیرزبانی غشا مغزی می شود. موقعی که یک کارهنری را انجام می دهید بخش هایی از مغز را درگیر می کنید که به فرم رنگها و بافتها علاقمند می باشد. ضمنا با اجرای کارهای هنری مغز وارد فرایندهای فکری می شود که با تفکر خطی منطقی روزمره خیلی فرق دارد. می توانید در مورد یک موضوع خاص مانند یک فصل، یک احساس و … به اجرای نقاشی گروهی بپردازید

۱۱. ارتباط با دوستان باهوش

می توانید برای باهوشتر شدن با دوستان باهوش خود بیشتر ارتباط برقرار کنید. این روش یکی از سریعترین راههای یادگیری خواهد بود.

۱۲.موسیقی گوش دادن

در تحقیقاتی مشخص شده که گوش دادن به موسیقی می تواند ساده ترین و موثرترین راهکار برای تحریک قدرت مغز باشد. موسیقی قسمت های منحصر به فردی از مغز را تحت تاثیر قرار می دهد.

۱۳. وارونه کردن اشیا

هنگامی که به شیئی که طبق معمول سر جایش قرار دارد نگاه می کنید بخش زبانی سمت چپ مغزشما خیلی سریع آن را می شناسد و توجه شما به چیزهای دیگر معطوف می گردد اما با وارونه کرده همین شی مغز درگیر شده و سعی در شناسایی این جسم می کند. از این رو گهگاه ساعت رومیزی، قاب عکس و مواردی نظیر این را وارونه کرده و با تماشای آن مغز خود را به چالش بکشید.

۱۴. کتاب خواندن با صدای بلند

هنگامی که کتاب ها را بلند بخوانید یا به کتاب خوانی دیگران گوش بدهید نسبت به موقعی که در سکوت مطالعه می کنید از مدارهای مغزی متفاوتی استفاده می شود. می توانید برای دوست یا همسرتان کتاب بخوانید و گهگاه نقش خواننده و شنونده را با یکدیگر عوض کنید. هر چند سرعت مطالعه شما کاهش می یابد ولی اوقات خوبی را با یکدیگر خواهید داشت. ناگفته نماند مطالعه کتاب چه در سکوت و چه با صدای بلند بهترین راهکار افزایش قدرت مغز می باشد.

۱۵. حرکت نکردن در یک چارچوب

سعی کنید اوقات بیکاری خود را به بطالت نگذرانید و به یادگیری یک هنر یا حرفه جدید بپرزداید احتمالا به نظر شما این هنر یا حرفه الان به کارتان نمی آید اما از آینده خبر ندارید. شاید این هنر یا حرفه یک فرصت کاری و شغلی خوب را برای شما به ارمغان آورد. همانطور که استیو جابز بعد از ترک تحصیل، و بیکاری به خوشنویسی پرداخت.  بعدها مهارت های طراحی به او کمک کرد تا به مکینتاش وارد شود.

۱۶. یادگیری یک زبان جدید

با یادگرفتن یک زبان جدید می توانید قدرت مغز خود را افزایش دهید. سعی کنید هر جه زودتر این کار را شروع کنید و در یادگیری آن ممارست داشته باشید.

۱۷. وارسی کالاهای درون قفسه فروشگاه

به طور معمول فروشگاه ها سودآورترین کالاها را در قفسه ها مقابل دید مردم قرار می دهند و هنگامی که درون راهروی فروشگاه به دنبال اجناس موردنظر هستید فقط بخشی  و نه همه کالاها را می بنید. می توانید موقع رفتن به فروشگاه مقابل یک قفسه بایستید و چنانچه کالایی را مشاهده کردید که تا حالا ندیده بودید آن را برداشته و برچسب آن را بخوانید تا با مواد نشکیل دهنده آن آشنا شوید. این کار هم شما را از روزمرگی جدا می کند و هم با اطلاعات جدیدی آشنا می شوید.

۱۸. ورزش

بین فعالیت جسمانی و افزایش قدرت پردازش مغز رابطه مشخصی وجود دارد. هنگام ورزش اندروفین ها آزاد شده و همه چیز ار جریان خون تا سطح انرژی را کاملا تحت تاثیر قرار می دهند که همه آن ها موجب تقویت مغز بخصوص بین ۳۰-۶۰ دقیقه بعد از پایان تمرین خواهند شد.

۱۹. باز گذاشتن پنجره ماشین

از این طریق هیپوکامپ معز را فعال می کنید یعنی آن ناحیه ای از مغز که خاطرات را پردازش می کند و عطر ، بوها، صدا ها و تصاویر را تداعی می کند فعال می شود. همانطور که در ماشین در حال طی مسیر هستید پنجره ماشین را باز کنید و صداها و بوهای جدید را شناسایی کنید. البته بهتر است این کار را در یک مسیر جنگلی و سرسبز انجام دهید.

۲۰. خوابیدن به میزان کافی

هانطور که بدن به استراحت نیاز دارد، ذهن انسان نیز با داشتن خواب کافی استراحت کند به ویژه پس از یک فعالیت تنش زا مانند یک بحث یا آزمون علمی سخت مغز به زمان نیاز دارد تا خود را بازسازی و شارژ مجدد کند. تحقیقات نشان می دهد یادگیری موقعی سریعتر صورت می گیرد که فرد از لحاظ ذهنی استراحت کافی داشته باشد حتی اگر پس از بیدار شدن از خواب وسط روز این امر صورت گیرد. به این ترتیب با داشتن خواب کافی موجب افزایش قدرت مغز خود خواهید شد.

۲۱. خوردن کرفس

کرفس حاوی ترکیبی به نام لوتئولین است که به صورت مستقیم از ابتلا به نوروژن جلوگیری می کند. این ماده قوی از طریق مهار سیتوکنین های التهابی در مغز می تواند در کاهش سرعت حافظه از دست رفته مغز موثر باشد.

۲۲. عوض کردن جای خود سر میز غذا

بیشتر خانواده ها جای مخصوص به خود را سر میز غذا دارند می توانید گهگاه جای خود را با دیگر اعضای خانواده عوض کنید و از این طریق هم به زاویه دید شما نسبت به اتاق و هم غذا ها را تغییر می دهید و هم مغز را به چالش می کشید.

۲۳. یوگا

یوگا می تواند قدرت مغز را بهبود دهد و عملکرد شناختی را بیشتر کند. حتی در تحقیقاتی بیان شده  از کاهش سناختی در افراد مسن نیز جلوگیری می کند. از این رو از مزیتهای مختلف یوگا غافل نشوید.

۲۴. نوشیدن آب

آب در سلامت انسان نقش کلیدی دارد و ضمنا بر روی شناخت نیز موثر است. این ماده با هیدارته نگه داشتن بدن موجب تنظیم عملکرد متابولیک شده تا انرژی به شکل متعادل به همه سلول ها و سیستم های بدن توزیع شود. این کار کمک می کند مغز با ظرفیت کاملتری فعالیت کند. زمانی که بدن آب از دست می دهد عملکرد شناختی به طرز قابل ملاحظه ای افت پیدا می کند. بنابراین با نوشیدن آب در طی روز و آبرسانی به بافت ها به افزایش قدرت مغز کمک می کنید.

۲۵. شکلات تلخ

مواد تشکیل دهنده شکلات تلخ مانند کاکائو که حاوی آنتی اکسیدان است مغز را از کاهش شناختی محافظت کرده و ضمنا حافظه کوتاه مدت را تقویت می کند.

۲۶. گردو

مغز برای سالم ماندن به موادی مانند ویتامینها مواد معدنی و اسیدهای چرب امگا نیاز دارد. گردو منبع سرشاری از ویتامین ای و اسیدهای چرب می باشد که از آن ها برای مبارزه با اثرات مخرب رادیکالهای آزاد بهره می برد.

۲۷. زردچوبه

زردچوبه علاوه بر طعم دادن به غذا حاوی ماده ای به نام کوکورمین می باشد که موجب افزایش قدرت حافظه و شناخت شده و ضمنا سبب کاهش التهاب هم می شود.

 

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *