دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

آداب و رسوم کریسمس در کشورهای مختلف

  • ملیحه بال افکن
  • ۵ دی ۱۳۹۹
  • ۰

بهتر است بدانید که هر کشوری بر اساس فرهنگ خود آداب و رسوم کریسمس را متفاوت اجرا می کند و به همین منظور در این مقاله سعی داریم شما را با آداب اجرایی این روز زیبا در سراسر دنیا آشنا نماییم با ما همراه باشید.

جالب است بدانید که جشن کریسمس در واقع تولد عیسی مسیح است که هر ساله توسط پیروان آیین مسیحیت انجام می شود. آداب و رسوم انجام کریسمس در واقع از جمله ویژگی ها محسوب می شود که علاوه بر آن نماد هایی مانند درخت کریسمس، کادو های ویژه این روز و جوراب های آویزان از شومینه محبوبیت برگزاری این مراسم را دو چندان نموده است.

آشنایی با آداب و رسوم کریسمس

به طور کلی جشن کریسمس یا آن گونه که در زبان فرانسوی ها رایج است بابانوئل یکی از جشن های مذهبی مسیحیان می باشد که هر ساله به یاد تولد حضرت عیسی برگزار می گردد. فرقه های محتلفی از مسیحیان در تاریخ های مختلفی این جشن را برگزار می کنند. به گونه ای که اعضای کلیسای کاتولی روم و پیروان آیین پروتستان و ارتدوکس معمولا این روز را در ۲۵ دسامبر یعنی ۴ دی ماه یا شامگاه ۲۴ دسامبر جشن می گیرند در حالی که پیروان ارتدوکس شرقی یعنی اغلب سرزمین های اروپای شرقی روز ۱۷ ژانویه یا همان ۱۷ دی ماه را مصادف با روز کریسمس می دانند. توجه داشته باشید که جشن کریسمس معمولا از روز تولد حضرت عیسی آغاز می شود و تا ۱۲ روز بعد به طول می انجامد. جالب است بدانید که کریسمس هیچ وقت یک جشن کاملا مذهبی نبوده و در زمان های بسیار دور این روز را یک فستیوال خیابانی می دانستند که با می خوارگی و بی بندوباری بسیاری همراه بود اما امروزه این جشن به یک مناسبت خانوادگی تبدیل شده و معمولا خانواده ها برای فرا رسیدن کریسمس درخت کاج یا نراد را مزین می کنند. آن ها غذاهای ویژه ای را برای این روز تدارک می بینند و برای یکدیگر کادو می خرند. البته لازم به ذکر است که بگوییم نحوه اجرا و برگزاری مراسم کریسمس در کشور های مختلف کاملا متفاوت است و هر سرزمینی آن را بر اساس آداب و رسوم خود اجرا می کند.

چگونگی آداب و رسوم کریسمس

فرهنگ کریسمس در کشور های مختلف:

همانطور که متوجه شدید برگزاری جشن کریسمس در سراسر نقاط جهان کاملا متفاوت است و هر کشوری آن را بر اساس رسومات خود اجرا می کند که در ادامه سعی داریم شما را با آداب و رسوم برگزاری کریسمس در کشور های متفاوت آشنا نماییم:

کریسمس در استرالیا:

در واقع سنت اجرای کریسمس در کشور استرالیا در ۲۵ دسامبر در طی تعطیلات تابستانی قرار گفته و به همین خاطر بسیاری از جشن های کریسمسی در فضای باز برگزار می شوند. جالب است بدانید که محبوب ترین رویداد این جشن کارول توسط نورهای شمع است که مردم شب ها برای روشن کردن شمع و خواندن سرود از خانه ها خارج می شوند. ستارگان در آسمان می درخشند و مناظر و صداهای کنسرت عالی در فضای باز به گوش می رسد.

فرهنگ کریسمس در استرالیا

کریسمس در چین:

تعداد کمی از مسیحیان ساکن در کشور چین که کریسمس را با عنوان شنگ دان جیه یا همان جشنواره مقدس تولد می دانند معمولا در این روز خانه های خود را با گل همیشه بهار، زنجیره های کاغذی و پوسترها تزئین می کنند. آن ها یک درخت با عنوان درخت نور می آورند و او را با فانوس های زیبا، گل و زنجیره های کاغذی قرمز رنگ که نماد شادی هستند تزئین می کنند.

  •  آرون گروپس

فرهنگ کریسمس در چین

کریسمس در اتیوپی:

توجه داشته باشید که مراسم کریسمس در اتیوپی در واقع از تقویم جولین قدیمی پیروی می کند و بنابراین اتیوپی ها در روز ۷ ژانویه کریسمس را جشن می گیرند. جشن ارتودوکس های اتیوپی معمولا گانا نامیده می شود و روزی است که خانواده ها به کلیسا باز می گردند. تمامی افراد لباس سفید بر تن می کنند و اکثریت مردم اتیوپی یک شامای سنتی که پوششی پنبه ای سفید و نازک با نوار های رنگی روشن است را بر تن می کنند. مردم این کشور حدود دوازده روز پس از گانا و در روز ۱۹ ژانویه این جشن سه روز را با نام تیمکات آغاز می کنند که تعمید مسیح را جشن می گیرد.

خصوصیات کریسمس در اتیوپی

کریسمس در انگلستان:

جالب است بدانید که سنت کریسمس در کشور انگلستان سرد، مه آلود و مرطوب می باشد و روز پیش از کریسمس برای خانواده ها بسیار شلوغ خواهد بود زیرا آن ها هدایا، جوراب های آویزان بالای بخاری و شیرینی ها را بسته بندی می کنند و سپس تمامی آن ها کنار درخت جمع می شوند و یک نفر داستان تعطیلات کلاسیکی را بیان می کند، کودکان نیز برای پدر کریسمس نامه می نویسند و آن را در شومینه قرار می دهند تا بابانوئل از دودکش خارجشان کند. سپس کودکان به خواب می روند و صبح کریسمس فرا می رسد.

فرهنگ کریسمس در انگلستان

کریسمس در فرانسه:

برگزاری جشن کریسمس در کشور فرانسه در واقع در ۵ دسامبر آغاز می شود که سنت عید نیکولاس می باشد و طی آن ناقوس کلیسا به طنین انداخته می شود صدای آواز دسته جمعی فرانسوی به نام نوئلز به گوش می رسد. در این روز زیبا خانواده ها به کلیسا می روند و سپس از یک جشن فراوان و غذاهای عالی لذت می برند که با بوچه نوئل زنتس تمام می شود و کیک های آن نیز از باترکریم به شکل لوگوی یول ساخته شده اند.

برگزاری کریسمس در فرانسه

کریسمس در هلند:

در واقع کودکان در کشور هلند مشتاقانه منتطر ورود سینترکلاس در روز ششم دسامبر هستند. سینترکلاس یک اسقف مهربان است که معمولا ردایی قرمز بر تن می کند و تاجی بلند و نوک تیر بر سر دارد. وی همواره با کشتی از اسپانیا به بندرگاه آمستردام سفر می کند و برای کودکان یک اسب سفید و یک کیسه بزرگ پر از هدیه می آورد. مردم این کشور عید نیکلاس که درون خانه با غذاهای خوب، شکلات داغ و یک لتربنکن که به شکل اولین حرف نام خانوادگی آن ها است جشن می گیرند.

برگزاری جشن کریسمس در هلند

کریسمس در آلمان:

توجه داشته باشید که سنت های برگزاری کریسمس در آلمان معمولا در سراسر ماه دسامبر انجام می شود. یکشنبه پیش از کریسمس افراد تاجی از شاخه های صنوبر یا کاج را تشکیل می دهند که دارای چهار شمع رنگی است. آن ها هر یک شنبه یک شمع را بر روی حلقه قرار می دهند و آهنگ کریسمس را می خوانند و شروع به خوردن شیرینی ها می کنند. جالب است بدانید که در هفته های پیش از کریسمس خانه ها پر از بوی شیرینی  پخن نان شیرین و همچنین شیرینی ها تند به نام لبوچون می شود.

خصوصیات کریسمس در آلمان

کریسمس در ایتالیا:

به طور کلی فصل کریسمس در ایتالیا اولین یکشنبه از میلاد مسیح است که چهار یکشنبه پیش از کریسمس می باشد. نمایشگاه های کریسمس به همراه موسیقی تعطیلات و آتش بازی هستند و خانواده ها به بازار رایج کریسمس می روند تا برای دیدن هدایا و چهره های جدید صحنه خرید کنند. همچنین برخی از خانواده ها در ایتالیا درخت کریسمس را برپا کرده اند و ان را تزئین می کنند.

بازدید از نمایشگاه های کریسمس

کریسمس در مکزیک:

هوا در زمان برگزاری کریسمس در کشور مکزیک گرم و ملایم است و معمولا خانواده ها برای هدایا، زیورآلات و چیز های خوب برای خوردن در غرقه های بازار به نام پوستون خرید می کنند. مردم این کشور خانه هایشان را با گل های سوسن و همیشه بهار تزئین می کنند. اعضای خانواده نیز طراحی های پیچیده ای را در کاغذها برای ساخت فانوس ها اجرا می کنند. آن ها درون شمعدان شمع هایی را قرار می دهند و سپس آن ها را در پیاده روها و یا بر روی پشت بام قرار می دهند تا شهر را با روح کریسمسی روشن کنند.

آداب و رسوم کریسمس در مکزیک

کریسمس در اسپانیا:

کریسمس در کشور اسپانیا معمولا در ۸ دسامبر آغاز می شود و به مدت یک هفته ادامه دارد. کلیسا ها و بازارها در سراسر فصل این جشن با گل هایی همیشه بهار تزئین می شوند. همچنین تمبور، جغجغه کدو، گیتار کوچک و کاستنیتس ها برای به فروش رساندن آواز و رقص در خیابان ها به فروش گذاشته می شوند. کودکان نیز از خانه ای به خانه دیگر می روند و شعر ها و سروده هایی مذهبی را برای شیرینی، اسباب بازی و ابزار های کوچک می خوانند.

اداب اجرای کریسمس در اسپانیا

کریسمس در سوئد:

بهتر است بدانید که جشن کریسمس در سوئد معمولا در روز ۱۳ دسامبر با روز سنت لوسیا آغاز می شود که قدیس حامی نور را جشن می گیرند. دختر بزرگ هر خانواده پیش از طلوع آفتاب بر می خیزد و با عنوان ملکه نور لباس سفیدی بر تن می کند و تاجی از برگ بر سر می گذارد. سپس با خواندن شعر سانتا لوسیا ملکه لوسیا به تمام اتاق خواب ها می روند تا به هر یک از اعضای خانواده قهوه تعارف کند. ممکن است بچه های کوچک خانواده نیز کمک کنند.

آداب و رسوم کریسمس در سوئد

کریسمس در ایسلند:

جالب است بدانید که سرزمین برف و یخ کمتر از ۱۳ بابانوئل ندارد و به همین خاطر سیزده روز پیش از برگزاری کریسمس نخستین بابانوئل از کوها پایین می آید تا از هر منزل بازدید کرده و هنگامی که بچه ها خواب هستند هدیه هایشان را درون کفش ها بگذارد. معمولا بچه های مودب هدیه ای مانند شکلات می گیرند اما بچه های بد چیزی غیر جذاب مانند سیب زمینی دریافت می کنند. روز بعدی بابانوئل بعدی از راه می رسد و این روال تا سیزده روز ادامه پیدا می کند. سپس در روز ۲۵ دسامبر نخستین آن ها می رود و روز بعد دومین آن ها باز می گردد. ۶ ژانویه به اسم سیزدهمین بابانوئل شناخته می شود که آخرین روز کریسمس محسوب شده زیرا که آخرین بابانوئل نیز به منزل خود برگشته است.

اجرای اداب و رسوم کریسمس

کریسمس در آرژانیتن:

مردم آرژانتین نیز دارای آداب و رسوم متفاوتی در برگزاری کریسمس هستند زیرا آن ها در روز کریسمس خانه هایشان را با درکوب و آویختن حلقه گل سفید و قرمز به درب ها تزئین می کنند. همچنین تزئین درخت کریسمس نیز در این کشور رواج دارد و طبق معمول در ۸ دسامبر این کار را انجام می دهند. غذاهای اصلی جشن کریسمس مانند بوقلمون بریان، نان کریسمس و دلمه گوجه فرنگی در این کشور در طول عصر شب کریسمس صرف می شود. همینطور آتش بازی نیز در طول این روز زیبا شایع می باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *