دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی هوندا آکورد یک خودروی محبوب در بازار جهانی و کم فروش در ایران

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۷ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

سدان ژاپنی هوندا آکورد یکی از خودروهای پرفروش جهان محسوب می شود که با کسب محبوبیت بالا بیش از هشت نسل این خودرو به بازارهای جهانی ارائه شده است. نسل نهم هوندا آکورد از سال ۲۰۱۳ به کشور ما نیز وارد شد و  نسخه نیوفیس آن هم در قالب مدلهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ توسط شرکت فامیلی موتور به مشتریان داخلی ارائه شد. با بررسی کامل سدان هوندا  آکورد همراه آرگا باشید.

خودروی هوندا آکورد با طراحی زیبا ، مصرف سوخت و استهلاک پایین، تجهیزات رفاهی متعدد و فضای داخلی خوب می تواند سدان مطلوبی برای خانواده ها باشد. این خودروی باکیفیت ژاپنی در بازارهای جهانی بسیار محبوب و پرفروش بوده اما به خاطر مشکلاتی که در عرضه هوندا آکورد به مشتریان ایرانی وجود داشت، نتوانست آنچنان که باید در کشور، با استقبال روبرو شود. در ادامه با بررسی مشخصات فنی و ویژگی های هوندا آکورد همراه ما باشید.

بررسی سدان پرفروش هوندا آکورد

کمپانی ژاپنی هوندا سالهاست که در عرصه خودروسازی مشغول به کار می باشد و ضمنا در دریف هشتم بزرگترین خودروسازان جهان قرار دارد. یکی از محصولات پرفروش این شرکت سدان محبوب هوندا آکورد می باشد که نسل اول آن در سال ۱۹۷۶ به بازار معرفی شد. تاکنون بیش از هشت نسل این خودرو به بازارهای جهانی عرضه شده اند که با استقبال خوبی نیز روبرو شده اند. می توان گفت هوندا آکورد و تویوتا کمری از معروفترین خودروهای سدان کلاس D هستند که سالهاست در این سگمنت همچنان پرطرفدار و پرفروش حضور دارند به طوری که فروش این دو مدل، سالانه صدها هزار دستگاه بوده که از مجموع فروش خیلی از خودروسازان بالاتر است. نهمین نسل خودروی هوندا آکورد از سال ۲۰۱۳ به کشور وارد شد و مدل نیوفیس این سدان با طراحی جدید در قالب نسخه های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ توسط شرکت فامیلی موتور به مشتریان داخلی ارائه شد.

هر چند این خودروی خوشنام و با کیفیت به تعداد محدودی در بازار عرضه شد ولی به خاطر برخی مشکلات در عرضه و ممنوعیت واردات خودرو، هوندا آکورد نتوانست آنطور که باید جایگاه ویژه ای در میان مشتریان ایرانی بدست آورد و از این نظر عرصه رقابت را به محصولات کره ای مانند کیا اپتیما و هیوندا سوناتا سپرد. ولی هنوز هم عده ای هستند که به دنبال خرید این خودروی باکیفیت ژاپنی می باشند. اگر مایل هستید تا با سدان هوندا آکورد بیشتر آشنا شوید در ادامه به بررسی کامل این خودروی ژاپنی می پردازیم. همراه ما باشید.

طراحی

بررسی ها نشان می دهد طراحی این خودرو در نسل جدید با بهبودهایی همراه شده و چهره هوندا آکورد نسبت به گذشته زیباتر و به روز تر شده است. به طوری که در نسخه ۲۰۱۳ طراحی ظاهر خودرو ساده تر بوده و اکنون ظاهری نسبتا لوکس و باوقار پیدا کرده است.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

در نمای روبرو شاهد حضور چراغ های کشیده با حالت تهاجمی در دو طرف یک جلوپنجره ای کوچک اما زیبا هستیم و لوگوی هوندا نیز در مرکز این جلو پنجره ای که دو طرف آن را دو ردیف نوار کرومی احاطه کرده ،خودنمایی می کند. چراغها از گرافیک خوبی برخودار بوده و یک ردیف ال ای دی نیز با طراحی نقطه ای در زیر آن جای گرفته است. سپر ذوزنقه ای شکل و ورودی هوای لانه زنبوری با جلوپنجره ای در تقارن می باشد و یک قسمت برجسته این دو را از هم متمایز کرده و سبب شده چهره آکورد عضلانی تر به نظر برسد.

در بررسی جانبی کناری هوندا آکورد می توان گفت خطوط حجمی بکار رفته روی درب کاپوت و پروفیل این قسمت موجب شده بدنه خودرو عضلانی و خوش تراش دیده شود.

و در نمای عقب نیز چراغهای بزرگ دو تکه در دو طرف درب کاپوت و سطح داخلی تعبیه شده اند که نمایی هماهنگ و متناسب با چهره آکورد به وجود آورده اند. در این نما طراحی سپر جذاب و جالب توجه بوده و دو خروجی اگزوز کرومی و فرورفتگی درب صندوق را شاهد هستیم.

فضای داخلی

طراحی فضای داخلی هوندا آکورد به نوبه خود کاملا متناسب و قابل قبول اجرا شده است اما در طی بررسی ها باید گفت حالت مواج بالای کنسول میانی اندکی منحصر به فرد و متمایز به نظر می رسد که ممکن است با سلیقه عمومی چندان منطبق نباشد.

به طور کلی انتقاد چندانی به فضای داخلی خودرو وارد نبوده و کابین از طراحی زیبا و دلنشینی بهره می برد. ضمنا طراحی داشبورد نسبت به گذشته مدرن تر شده و در وسط آن مانیتور ۸ اینچی حضور دارد که کنترل تجهیزات، اطلاعات و سرگرمی را برای راننده و سرنشینان فراهم می آورد.

این نمایشگر از نسل هشتم در همه تیپهای هوندا آکورد حضور دارد. مواد به کار رفته در کابین خودرو در بیشتر قسمت ها از جنس پلاستیک نرم و براق بوده و ضمنا بخشهایی با طرح چوب نیز روی داشبورد تعبیه شده است. غربیلک فرمان بسیار خوش دست و مطابق با ویژگی های این سدان خانوادگی به نظر رسیده و ارگونومی صندلی ها هم مطلوب می باشد به طوری که بدن سرنشین را به خوبی دربر گرفته و در مسافت های طولانی خستگی و کوفتگی را موجب نمی شود.

فضای کابین هوندا آکورد جادار بوده و برای حضور پنج سرنشین بزرگسال فضای کافی وجود دارد. صندوق بار نیز با حجم ۴۴۵ لیتر فضای متوسطی دارد که با جابجا کردن صندلی ها این حجم بیشتر می شود.

به طور کلی و طی بررسی ها می توان گفت طراحی فضای داخلی هوندا آکورد چه از حیث طراحی و چه کیفیت با ویژگی های یک سدان خانوادگی مطابقت داشته و به خوبی پاسخگوی نیاز مشتریان خواهد بود.

پیشرانه

هوندا آکورد نیروی مورد نیاز خود را از پیشرانه ای چهار سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۲.۴ لیتر به دست می آورد. این پیشرانه نیرویی معادل ۱۷۳ اسب بخار در ۶۴۰۰ دور در دقیقه تولید کرده و حداکثر گشتاور آن نیز ۲۳۰ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه است. نیروی تولیدی از طریق یک گیربکس اتومات پیوسته شش سرعته به چرخهای جلو منتقل می شود. شتاب صفر تا صد این خودرو با وزن ۱۴۹۵ کیلوگرم حدود ۱۰ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن حدود ۲۰۸ کیلومتر بر ساعت می باشد. متوسط مصرف سوخت این سدان در هر صد کیلومتر ۷.۸ لیتر گزارش شده است. قابل ذکر است در نسخه نیوفیس هوندا آکورد پیشرانه تقویت شده و قدرت آن به ۱۸۹ اسب بخار و گشتاور ۲۴۷ نیوتن متر رسیده است. ضمنادر هوندا آکورد ۲۰۱۳ گیربکس پنج دنده اتومات وظیفه انتقال نیرو به چرخهای جلو را بر عهده دارد.  از لحاظ ایمنی نیز بررسی ها نشان می دهد هوندا آکورد خودروی امنی بوده به نحوی که در تست تصادفات موسسه یورو انکپ ۵ ستاره ایمنی دریافت کرده است.

تجهیزات و امکانات رفاهی

از جمله تجهیزات و امکانات رفاهی هوندا آکورد می توان به شش کیسه هوا(راننده، جلو، پرده ای و جانبی)، کروز کنترل هوشمند، استارت دکمه ای، ورود بدون کلید، سیستم ترمز ABS, EBD، ترمز اضطراری، کنترل ایستایی در سربالایی، حالت رانندگی اکو، سامانه های کنترل پایداری و کشش، سنسور فشر باد لاستیکها، سنسور پارک عقب، چراغ روشنایی روز، رادارهای ایمنی نقطه کور و تغییر لاسن و تصادفات از جلو، چراغ مه شکن جلو زنون یا LED، چراغ اتوماتیک، سیستم صوتی ۳۶۰ وات با هفت بلندگو بعلاوه سامانه تشخیص صدا و هندزفری و تنظیم هوشمند بلندی صدا، فرمان برقی چرمی دو حالته حساس به سرعت همراه با دکمه های کنترل، نمایشگر هشت اینچی لمسی، دوربین عقب، نویگیشن، USB، بلوتوث، اندروید اتو، اپل کارپلی، قطب نما، نمایش خطوط کمکی پارک با حرکت فرمان، کمربند ایمنی پیش کشنده و محدود کننده، پشت سری فعال، تهویه اتومات دوگانه، دریچه تهویه عقب، ایزوفیکس صندلی، روکش چرم صندلی، آیینه وسط الکتروکرومیک، برق ۱۲ ولت، سانروف، آینه های جانبی برقی تاشونده با گرمکن، پرده عقب برقی، صندلی عقب تاشونده، تنظیم صندلی راننده در هشت جهت و … اشاره کرد.

مزایا و معایب خودرو

از مهمترین مزایای این خودرو می توان به مصرف سوخت پایین، کیفیت ساخت بالا، طراحی مدرن و زیبا، پیشرانه مطلوب، گیربکس خوب، فضای داخلی جادار و با کیفیت، استهلاک کم، تجهیزات و امکانات مناسب و ایمنی بالا را نام برد و خدمات پس از فروش ضعیف، واردات محدود، قیمت بالا و ابعاد بزرگ خودرو را می توان از نکات قابل انتقاد و به نوعی عیب آکورد تلقی کرد.

بازار فروش

متاسفانه این خودرو با وجود کیفیت ساخت بالا و عملکرد فنی خوب در کشور ما نتوانست آن چنان که باید در مقابل حریفان کره ای خود که از خدمات پس از فروش گسترده ای بهره می برند، موفق ظاهر شود از این رو در بازار کشور به جایگاه ویژه ای دست نیافت. این خودرو در بازارهای جهانی پرفروش بوده و با خودروهایی همچون هیوندا سوناتا، تویوتا کمری و کیا اپتیما در رقابت می باشد ولی با توجه به کمبود قطعات یدکی و خدمات پس از فروش نامناسب وضعیت فروش تقریبا متوسطی در کشور دارد.

 

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *