دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آنچه باید درباره اختلال درد بدانید

  • سحر هودانلویی
  • ۲۳ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

درد از آن دسته مشکلات رایج است که برای همه افراد جلوه ای ناخوشایند دارا است. برای اشنایی با اختلال درد در این مطلب با ما همراه شوید.

درد از رایج ترین عارضه های بهداشتی است که به واسطه خود سعی دارد تا فرد را وادار به رعایت مراقبت های جسمی و بهداشتی کند. درد از آن دسته اختلالاتی است که برای فرد عواقب فردی و اجتماعی بسیاری در پی دارد. طبیعی است که این احساس برای کسی خوشایند نباشد، اما باید توجه داشت که تاثیر موثری بر سلامتی و عمر طولانی اشخاص دارا است. برای آشنایی بیشتر با اختلال درد و روش های درمان روانشناسی و فیزیکی آن با ما در ادامه مطلب همراه شوید.

اختلال درد چیست؟

آشنایی با اختلال درد

به طور کلی درد همان پیامی است که به واسطه خود فرد را از بروز مشکلی در بدن آگاه می کند تا بر این اساس فرد در سبک زندگی خود تغییراتی ایجاد کرده و از عوامل ایجاد کننده درد نیز پیشگیری کند. به طور مثال؛ زمانی که جسمی داغ را لمس می کنید و پوست دست تان موجب سوختگی می شود، یاد می گیرید که دیگر به اجسام داغ دست نزنید.

همچنین اگر در نواحی  قوزک پا احساس درد داشته باشید، تجربه ای کسب می کنید که دیگر زور غیر قابل کنترلی بر این نواحی متحمل نشوید. درد چیزی است که برای تمام افراد از بدو تولد تا زمان مرگ همراه است و به دلایل مختلف نیز بروز می گردد، که تنها راه پیگیری و درمان آن رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی است.

همچنین به طور کلی درد در ۲ گروه مزمن و حاد طبقه بندی می شود که در ادامه به شرحی از هر یک آنان پرداخته ایم.

  • درد حاد:

درد های حاد همان طور که از نامش پیداست، شدید ولی کوتاه مدت است که به طور کلی ایجاد شده توسط یک آسیب در نواحی چند بافت و یا عارضه هایی به مانند شکستگی، بریدگی و کوفتگی است. این گونه از درد ها به طور کلی در زمان کوتاه تری از بین می روند و حداکثر زمان آن نیز ۶ ماه است که در این شرایط فرد با توجه به شدت دردی که متحمل شده است، انگیزه بیشتری برای درمان و رهایی دارد.

درمان اختلال درد به چه صورت است؟

  • درد مزمن:

درد مزمن نیز به مانند درد حاد به وسیله آسیب هایی همانند بیماری و یا زخم ایجاد می گردد. تنها تفاوت این ۲ گروه در آن است که درد های مزمن با زمان کمتر از ۶ ماه از بین نمی روند و به طور کلی طولانی مدت تر هستند.

  •  آرون گروپس

در معرفی انواعی از درد های مزمن می توان به کمر درد، سر درد، ورم مفاصل، سرطان اشاره کرد که به طور کلی از گروه های مختلفی برخوردار است.

  • عواملی که این شرایط را تشدید می کند

قابل به ذکر است که به غیر از صدمات فیزیکی و جسمی، شرایط روانی و اجتماعی به مانند یادگیری، شناخت، شخصیت و استرس نیز ددر تجدید درد ها تاثیر به سزایی قائل است. کودکان با مشاهده رفتار والدین، یاد می گیرند که با درد و بیماری به چه صورت مقابله کنند. و یا در صورتی دیگر با مشاهده آسیب و احساس درد به چه صورت آن را ابراز و یا احساس کنند.

همچنین در زمانی که ببینیم به علت کمر درد، از انجام بسیاری از کار ها معاف می شویم و بابت عدم انجام وظایف نیز باز خواست نخواهیم شد، با پیش گرفتن احساسات درد گونه خود را از انجام آن ها معاف می کنیم و تحت این شرایط به گونه ای اصطلاحات در ما به صورت منفی تقویت می شود.

همچنین با درد می توان به راحتی توجه و محبت اطرافیان را به دست آورد، که در این شرایط به شیوه روانشناسی به آن تقویت مثبت نیز می گویند. چرا که طبق تحقیقات انجام شده، این چنین مشخص شد که برخی از خصوصیات شخصیتی با انواع درد ها در ارتباط است.

به طور مثال افراد عصبی، شکاک، کمال گرا و پرخاشگر؛ بیش از دیگر افراد به سردرد های میگرنی مبتلا می شوند که از سویی دیگر این درد های مزمن می تواند زمینه های افسردگی، اضطراب و خشم را فراهم آورد. همچنین قابل به ذکر است که دارا شدن از کشمکش های خانوادگی، زناشویی، فشار کاری های مسبب استرس به بروز اختلال درد منجر می شود.

استرس تاثیرات منفی بسیاری برای سلامتی در پی دارد که امکان دارد موجبات آسیب را فراهم کرده و در نهایت به مشکلات فیزیولوژیکی در فرد منجر گردد. عارضه هایی به مانند اتساع شریان های نواحی مغز، کشیدگی ماهیچه های سر و گردن و شانه که تماما در ایجاد درد تاثیر گذار هستند.

معرفی اختلال درد

  • معرفی نشانه های این اختلال

نشانه هایی که به وسیله آن ها می توان به تشخیص مناسبی از این اختلال دست پیدا کرد در شرح زیر است.

محور اصلی ظاهر ناخوشایندی های بیمار که در صورتی دیگر درد را در چند نقطه از آناتومیک بدن توسعه داده و این عامل به حدی شدید است که توجهات بالینی را بر می انگیزاند.
احساس درد به حدی شدید است که موقعیت های اجتماعی و شغلی را با اختلال مواجه می کند.
عوامل روان شناختی در ابتدا با شدت، تشدید و حفظ درد همراه است که از این رو به سادگی تشخیص داده می شود.
همچنین درد از اختلالات خلقی و اضطرابی است که به راحتی توضیح داده نمی شود، و از این رو شاخص های تشخیص درد را کامل نمی کند.

از این رو بایستی نوع درد را به خوبی مشخص کنید؛ به صورتی که در ادامه شرح داده شده است.

حاد:

زمان علائم این بیماری کمتر از ۶ ماه است.

مزمن:

در طی بیش از ۶ ماه به طول می انجامد.

اختلال درد به همراه شرایط روانشناختی و یک بیماری طب عمومی می تواند شروع این عارضه و سپس تشدید و در ادامه نیز آن را با مشکل همراه کند. همچنین بیماری های طبی می توانند محل آناتومیکی درد را با ۳ محور کلی به خود مبتلا کنند.

علت بروز اختلال درد

معرفی روش های درمان

به طور کلی برای درمان این عارضه می توانید از ۲ روش فیزیکی و روانشناسی استفاده کنید که به شرح زیر است.

  • شیوه فیزیکی

  1. دارو درمانی
  2. عمل جراحی
  3. تحریک جسمی و الکتریکی عصب پوست
  4. طب سوزنی
  5. ماساژ درمانی
  6. درمان جسمی به وسیله ورزش
  • شیوه روانشناسی

هیپنوتیزم:

در این شیوه از درمان، فرد را با توجه به تغییرات انجام شده از سطح آگاهی با تاثیرات قرار داده شده، به سویی دیگر هدایت می کنند.

پسخوراند زیستی:

در این روش به وسیله نمایشگر هایی که نشانه های زیستی فرد به خوبی نشان داده می شود، به فرد به خوبی یاد داده می شود تا توانایی کنترل بر عملکرد های فیزیولوژیکی خود را به مانند ضربان قلب، قعالیت های ماهیچه ای و الگوی امواج مغزی تا حدودی بر اعمال خود نظارت و کنترل داشته باشد.

نشانه های شناسایی اختلال درد

آرمیدگی:

به کمک آموزش هایی که درمانگر در طی دوران ذهن آگاهی به شما ارائه می دهد، می توانید به راحتی زمان حال را انتخاب کرده و شیوه های اعمال موثر در مراقبه فکر، خیالات هدایت شده و آرامش عضلانی پیش رونده در کنترل شرایط خود نقش موثری ایفا کنید.

رویکرد های شناختی و رفتاری

در این روش از درمان اختلال درد نیز؛ درمانگر به بیمار کمک می کند تا تمام جنبه های شناختی را در سطوح بالاتر شناسایی کرده و تمام عوامل تاثیر گذار به روی تقویت احساس و رفتار درد را کنترل کند. در این رابطه نیز می تواند نقش موثری در بهبود فرایند درمان نیز انجام دهد.

در صورتی که مطالعه این مطلب برایتان موثر واقع گشت، می توانید با کلیک به روی دیگر لینک های مرتبط همانند اختلال در خواب و اختلالات عصبی باری دیگر با ما همراه شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *