دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

نگهداری زیورآلات نگین دارو فوت و فن هایی که باید بدانید

  • ساناز براتی
  • ۱۶ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

برای نگهداری از زیورآلات نگین دار خود حتما آنها را در مکان های جداگانه و بدون رطوبت نگهداری کنید تا نگین ها با هم برخورد نکنند، همچنین در زمان انجام کارهای روزمره حتما آنها را کنار بگذارید تا صدمه نبینند.

سنگ های گران قیمت مثل الماس پس از برش و پردازش وقتی در کنار یک قطعه طلای زرد یا سفید قرار داده می شوند، درخشش و زیبایی فوق العاده ای را ایجاد می کنند که ماندگار است، اما در مورد سنگ ها و نگین های معمولی که از جنس های فویل، شیشه، پلاستیک و … ساخته می شوند، معمولا درخشش الماس را نخواهند داشت و با گذشت مدتی درخشش خود را از دست می دهند، از این رو باید با روش های نگهداری از زیورآلات نگین دار برای حفظ زیبایی آنها آشنا شوید.

نگهداری از زیورآلات نگین دار

اغلب زیورآلاتی که با استفاده از سنگ های قدیمی ساخته می شوند، نسبتا گران قیمت می باشند، به همین خاطر امروزه برای کاهش قیمت ها در ساختن زیور آلات از انواع سنگ های مصنوعی بهره گرفته می شود و با استفاده از این سنگ ها ظاهری ارزشمند و ویزه برای زیور آلات معمولی به وجود می آورند. زیورآلات در دو دسته قرار می گیرند، یک نوع از آنها بدون هیچ نوع سنگی بوده و فقط از طلا و فلزات گران بها ساخته می شوند که به آنها زیورآلات طلایی گفته می شود و نوع دیگر زیور آلات علاوه بر طلا از انواع سنگ های گران قیمت و مصنوعی در ساخت آنها استفاده می شوند که به این دسته جواهر گفته می شود.

مراقبت کردن از زیورآلات نگین دار

فلز طلا از مشهورترین فلزات با ارزش و گرانی که همواره در بازار های داخلی و بین المللی داد و ستد می شود و با نشان اختصاری AU شناخته می شود. طلا فلزی است که از گذشته خیلی دور با عنوان فلزی نادر و البته پر طرفدار شناخته می شود و با توجه به اقتصاد بازار گه گاهی با لا و پایین می رود اما در حال حاضر با افزایش قیمت بالایی رو به رو شده است، اما با این همه گرانی باز هم جایگاه خود را در بازار حفظ کرده و هنوز خریدارانی دارد. حال وقتی که بر روی این فلز با ارزش از سنگ های مصنوعی و یا اصلی استفاده می شود با نام جواهر به مشتری ارائه می شود و این تغییر قیمت باعث افزایش قیمت نیز خواهد شد. جواهرات با توجه به سنگ هایی که در آنها استفاده می شوند قیمت هایی متفاوت دارند برخی بسیار گران بها و برخی قیمت مناسب تری دارند.

نگهداری زیورآلات نگین دار و جواهرات

از جمله سنگ های با ارزش استفاده شونده در جواهر سنگ های راف هستند که مزیت هایی زیادی به ویژه درخشندگی در رنگ و صافی  جلا، پاکی داخل سنگ و بزرگی سنگ را دارا هستند. افراد ماهری وجود دارند که این سنگ های را تراش و سیقل می دهند تا برای استفاده آماده شوند. جواهرت زیبا و بسیار چشم نوازی وجود دارند که در زمان خرید بسیار براق و درخشنده هستند، اما ممکن است این درخشندگی به مرور زمان کمتر شود از این رو باید از جواهرات خود به درستی نگهداری کنید. برای آشنایی با روش های نگهداری از زیورآلات نگین دار و درخشان نگه داشتن آنها در ادامه مطلب همراه ما باشید.

روش های نگهداری زیورآلات نگین دار

  •  آرون گروپس

روش های صحیح مراقبت از زیورآلات

  • جواهرات و زیورآلات خود را از گرمای زیاد دور نگهداری کنید، اگر می خواهید آشپزی کنید جواهرات خود را کنار بگذارید زیرا پاشیدن روغن روی آنها و گرم شدنشان باعث صدمه دیدن و تیره شدن آنها می شود.
  • بهتر است جواهرات و زیورآلات خود را بعد از اتمام کارهایتان و بعد از آرایش کردن و عطر زدن یعنی آخر کار استفاده نمایید.
  • جواهرات و زیورآلات نگین دار خود را به خاطر حساسیت و ظرافتی که در آنها وجود دارد، از نور مستقیم خورشید و گرمای بی اندازه و مواد شیمیایی دور نگهداری کنید.

انواع روش مراقبت از زیورآلات نگین دار

  • قبل از رفتن به استخر یا شستن لباس ها و ظروف حتما جواهرات خود را کنار بگذارید، مواد شوینده و مواد موجود در آب مثل کلر در آب استخر باعث تغییر رنگ و کدر شدن و یا شل شدن نگین ها خواهد شد، پس قبل از برخورد با آب و شوینده ها زیورآلات خود را کنار بگذارید تا آسیب نبینند و زیباتر بمانند.
  • برای جلوگیری از صدمه دیدن جواهرات و زیورآلات نگین دار خود و برای اینکه خط و خشی روی آنها نیوفتد باید آنها را در مکان مناسب خود و در جعبه های جداگانه نگهداری کنید.

مراقبت از زیورآلات نگین دار

  • در صورتی که از جواهرات و زیورآلات نقره استفاده می کنید برای اینکه از کدر شدن آنها جلوگیری کنید و آنها را همچنان شفاف نگهدارید، باید جواهر نقره خود را در یک کیسه در بسته قرار بدهید، اما به خاطر داشته باشید که جواهراتی که دارای مروارید هستند را نباید درون کیسه قرار دهید.

نگهداری کردن از زیورآلات نگین دار

  • در زمان استفاده از صابون هنگام شستن صورت یا دست ها حتما جواهرات خود را در بیاورید چون صابون باعث ایجاد یک لایه روی جواهر می شود و آن را خراب می کند و از درخشش کم خواهد شد.
  • جواهرات خودتان را به ویژه جواهرات نقره خود را از عطر و لوسیون و روغن و رطوبت دور نگهداری کنید چون این مواد شیمیایی بوده و باعث واکنش نقره خواهند شد و ایجاد تغییر رنگ و کدر شدن می نمایند. برای اینکه جواهر نقره خود را در مدت زمان بیشتری درخشان نگهدارید و از آن مراقبت نمایید باید جواهرتان را داخل پارچه ای خشک و نرم قرار دهید تا با اینکار مواد شیمیایی و اسیدی با آن در ارتباط نباشند و صدمه نبینند و همچنین از خط و خش افتادن بر روی آنها جلوگیری شود.

مراقبت از زیورآلات و جواهر نگین دار

  • برای نگهداری از زیورآلات نگین دار به ویژه نقره خود باید آنها را در مکانی بدون نم و رطوبت مثل کشوی کمد و یا جعبه مخصوص جواهرات استفاده کنید، به یاد داشته باشید که هر جواهر را در جعبه ای جداگانه قرار دهید زیرا نگهداری جواهرات در کنار هم باعث برخوردشان با هم و خط و خش دار شدنشان و یا کنده شدن نگین ها خواهد شد، همچنین زنجیرها می توانند در هم تنیده شوند و به آسانی باز نشوند و شکسته و خراب یا ساییده شوند.
  • زیورآلات خود را هیچگاه بر روی هم قرار ندهید زیرا باعث از بین رفتن شفافیت و شکسته شدن نگین ها خواهد شد.

بررسی روش های مراقبت از زیورآلات نگین دار

  • زیورآلات نقره خود را در جعبه پلاستیکی یا چوبی بدون روکش نگذارید زیرا باعث خواهد شد تا نقره کیفیت اولیه خود را از دست داده و تیره شود.
  • زمانی که عرق کرده اید بهتر است زیورآلات خود را از بدن جدا کنید تا به خاطر مواد اسیدی موجود در عرق خراب و تیره نشوند و همچنین ایجاد حساسیت نکنند.
  • در نهایت فراموش نکنید که برای نگهداری از زیورآلات نگین دار یا بدون نگین خود از خراشیدگی و خط افتادن حتما آنها را به شکل جدا جدا نگهداری کنید.

مواظبت از زیورآلات نگین دار

روش های شست و شوی جواهرات و زیورآلات

بعد از ارائه روش هایی برای نگهداری از زیورآلات نگین دار در ادامه با روش های مناسب شست و شوی جواهرات آشنا خواهیم شد:

  • در آغاز کار برای تمیز نمودن جواهرات خود دو عدد دستمال کاغذی و یا یک دستمال بدون پرز و تمیز را بر روی زمین یا میز قرار دهید و بعد با استفاده از یک اسپری هوا، گرد و خاک و غبار موجود روی جواهر و نگین های ان را به خوبی تمیز کنید، با کمک انگشتان خود نیز می توانید با احتیاط و بدون وارد کردن هر نوع صدمه ای به جواهر خود آن را از گرد و غبار تمیز کنید، در انجام اینکار مراقب باشید تا نگین های جواهر شل و یا کنده نشوند.
  • همچنین شما می توانید با کمک یک مسواک، یا یک دستمال کاغذی و یا یک براش نرم این عمل را انجام دهید ولی ابزاری که استفاده می کنید نباید نوک تیزی داشته باشند، زیرا تیز بودن این ابزار باعث خش شدن نگین و جواهر شده و به آن آسیب می زند و صافی و درخشنده بودن نگین از بین خواهد رفت.

نگهداری از زیورآلات نگین دار

  • به منظور تمیز نمودن جواهرات نگین دار بهترین گزینه استفاده از الکل ایزو پروپیل است. این الکل را می توانید از جعبه کمک های اولیه خود بردارید و یا از داروخانه به راحتی تهیه کنید، این الکل بیشتر به منظور ضد عفونتی نمودن و یا تمیز کردن استفاده می شود و برای تمیز نمودن جواهر نیز استفاده می شوند که درخشندگی خاصی ایجاد نخواهد کرد. در عوض استفاده از آب از این الکل استفاده کنید زیرا دیگر باعث تیره شدن جواهر و کدر شدن ان نخواهد شد، آب باعث تیره شدن کار می شود و لکه های سیاهی روی نگین ایجاد می کند.
  • برای تمیز کردن جواهر نگین دار یا ساده خود یک گوش پاک کن برداشته و آن را به مقداری الکل ایزوپرو پیل آغشته کنید و نم و رطوبت اضافه آن را با دستمال بگیرید، در ادامه تمام قسمت های نگین را با گوش پاک کن تمیز نمایید، در ادامه اگر نگین های جواهر مرطوب بود می توانید با قسمت دیگر گوش پاک کن رطوبت را برطرف نمایید.

روش های مراقبت از زیورآلات نگین دار

  • در صورتی که بر روی جواهر شما نگین های خیلی ریز و کوچکی قرار گرفته باشد می توانید از یک گوش پاک کن ظریف تر استفاده نمایید و سر آن را با چرخاندن در دستان خود باریک تر نمایید و سپس با کمک آن درزها و سوراخ های ریز تر را تمیز کنید و در اخر کار تمامی قسمت های جواهر خود را با استفاده از دستمال کاغذی کاملا خشک و تمیز کنید.
  • حال شما یک جواهر زیبا و درخشان دارید که می توانید در هر مراسمی از آن استفاده نمایید و لذت ببرید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *