دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

روش های جلوگیری از رنگ دادن لباس هنگام شستشو

  • سحر هودانلویی
  • ۱۷ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

زیبایی لباس ها به جلوه و رنگی که دارا هستند، وابسته می باشد. از این رو باید نکاتی را به هنگام شستشوی لباس به منظور پیشگیری از رنگ دادن لباس رعایت کنید.

از راه های پیشگیری در رنگ دادن لباس می توان به افزودن برخی مواد همانند نمک به آب مورد شستشوی البسه اشاره کرد. گفتنی است که این مشکل برای بسیاری از خانم ها به دفعات متعدد پیش آمده و از آن بسیار کلافه هستند. از این رو ادامه مطلب را جهت آموزشاتی در این رابطه پراخته ایم.

به طور کلی برای بسیاری از خانم ها این مشکل پیش آمده است که به هنگام تمیز کاری و شستشوی لباس چه به روش دستی و چه به روش ماشین لباسشویی؛ لباس هایی را بشویند که رنگ پس داده و در نهایت با نفوذ به دیگر لباس ها، آن ها را غیر قابل استفاده کند. همچنین در برخی موارد لباسی را که خود رنگ پس داده، دیگر نمی توان استفاده کرد. چرا که جنس و رنگ اولیه خود را از دست داده و دیگر رنگ و زیبایی بر آن برای پوشش باقی نگذاشته است.

اگر شما نیز از مشاهده این چنین موارد به هنگام شستشوی لباس هایتان دیگر خسته شده اید، با ما در ادامه این مطلب همراه شوید.

معرفی روش های پیشگیری از رنگ دادن لباس

روش های پیشگیری از رنگ دادن لباس

طبیعی است که هر لباسی پس از چندین بار شستشو رنگ خود را به ندرت از دست دهد، اما رنگ پریدگی های یک باره لباس های جدید امری غیر قابل تحمل است که با برخی روش ها می توان آن را کنترل کرد. همان طور که تا به حال تجربه پیدا کرده اید؛ این کار برای لباس های با رنگ روشن و نازک بیشتر اتفاق می افتد که از این رو ادامه را مطلب را جهت آموزشاتی در این رابطه اختصاص داده ایم.

  • قبل از شستشو، تگ لباس را مطالعه نمایید:

گفتنی است که در این رابطه بسیاری از افراد قبل از خواندن تگ لباس به شستشوی آن چه به روش دستی و چه روش اتوماتیک به وسیله ماشین لباسشویی می پردازند. از این رو پیشنهاد می شود که قبل از خواباندن لباس در آب، حتما تگ آن را مطالعه نمایید تا از رنگ پریدگی لباس جلوگیری شود.

  • ماشین لباسشویی را به درستی تنظیم کنید

توجه داشته باشید که بهترین روش برای تثبیت رنگ لباس و جلوگیری از رنگ پریدگی آن، شستشو به وسیله آب سرد است. همچنین در صورت شستشو با ماشین لباسشویی؛ خوب است که آن را بر روی دور کند و آهسته تنظیم کنید.

  •  آرون گروپس

پیش از قرار دادن لباس ها به درون لباسشویی نیز در نظر داشته باشد که ابتدا؛ باید لباس های هم جنس و رنگ را در یک گروه تقسیم کنید و از شستشوی لباس های غیر خانواده با یک دیگر بپرهیزید.

تاثیر استفاده از نمک برای جلوگیری از رنگ دادن لباس

  • استفاده از نمک خوراکی

نمک در مواد خوراکی به عنوان یک نگهدارنده قوی، نقس موثری ایفا می کند. گفتنی است که در این رابطه نیز این چنین موثر است؛ و در صورت استفاده به مقدار درست می تواند به ثابت نگه داشتن رنگ لباس منجر شود.

از این رو قبل از شستشوی لباس، یک چهارم  فنجان از نمک ید دار را به آب مورد شستشوی برای لباس اضافه کنید.

  • به روش صحیح لباس ها را خشک کنید

از دیگر روش های موثر در عدم رنگ دادن لباس نیز؛ عدم استفاده از خشک کن لباس است. در این شرایط پیشنهاد می شود که برای خشک کردن لباس آن ها را در رختکن و به روی خشک کن پهن کنید و یا به روش های سنتی بر روی طناب و در حیاط به رفع و نم رطوبت لباس ها بپردازید.

در صورتی که مجبور به استفاده از این روش بودید، بهتر است که آن را به روی دور کند تنظیم کنید و روش های گرمایشی آن را نیز متوقف کنید. با این کار مقدار گرمای برخورد شونده با لباس خود را کنترل می کنید، و در آخر نیز توجه داشته باشید که پس از خروج لباس ها از خشک کن دقایقی در حیاط و رو به روی معرض نور آفتاب قرار دهید.

  •  عدم استفاده از شوینده های بسیار قوی

بسیاری از افراد بر این باورن که با چنگ زدن های بسیار قوی و متعدد به همراه استفاده از شوینده های بسیار قوی می توانند لباس خود را تمیز تر کنند. گفتنی است که این کار علاوه بر آن که بسیار غلط است، در نهایت نیز به از دست دادن الیاف پارچه و زودتر کهنه شدن آن نیز منجر می شود.

نکات کلیدی برای مراقبت از لباس

  • عدم استفاده از نور آفتاب بیش از حد

برخی از خانم های به این باورند که نور آفتاب ضد عفونی کننده بسیار قوی و موثر برای لباس است، آن را به طور مستقیم و در طی ساعات طولانی به معرض نور آفتاب قرار می هند. گفتنی می باشد که نور آفتاب شدید نیز در از دست دادن رنگ لباس بسیار موثر است و خواهشمند است که با مورد قبلی اشتباه گرفته نشود.

  • قبل استفاده لباس آن را بشویید!

به طور کلی این قانون برای همه لباس های صدق نمی کند، اما برای شلوار و لباس های جین بسیار توصیه شده است. از این رو قبل پوشیدن لباس، آن را به وسیله آب سرد به خوبی بشویید تا در نهایت به ثابت نگه داشتن رنگ لباس منجر شود.

نکاتی که در این رابطه باید رعایت کنید

نکات گفته شده در ادامه مطلب به شما در زیبا نگه داشتن رنگ لباس به مدت طولانی بسیار کمک می کند.

  1. قبل از اقدام به شستشوی لباس، حتما قسمت کوچکی از آن را تست کنید.
  2. لباس هایی که در گذشته رنگ داده و  یا رنگی از دست داه است، خوب است که با دست شسته شود.
  3. لباس هایی که امکان می دهید، رنگ پس دهند به مانند انواعی از جین ها را با یک دیگر بشویید.
  4. برای ثابت نگه داشتن رنگ لباس به طور کلی از آب سرد استفاده کنید.
  5. لباس هایی که در یک گروه تقسیم شده اند، را با یک دیگر بشویید.

علت رنگ دادن لباس چیست؟

در صورت استفاده از این مطلب در کنار تیم آموزشی مجله آرگا، با کلیک به روی دیگر مطالب همانند نکات شستن لباس و پاک کردن لکه روغن از لباس باری دیگر ما را همراهی کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *