دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

کودکان درونگرا و برونگرا را چطور بشناسیم؟ و چطور به آن ها رفتار کنیم؟

  • سحر هودانلویی
  • ۱۱ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

به طور کلی جهان را دو طیف گسترده از افراد درونگرا و برونگرا تشکیل داده است که ریشه در کودکی دارد. از این رو در ادامه این مطلب به معرفی ویژگی های رفتاری کودکان درونگرا و برونگرا با توجه با آشنایی با این ۲ دسته از افراد پرداخته ایم.

در ابتدا گفتنی می باشد که آمار جهان به صورتی که تخمین شده است، جوامع انسانی تشکیل یافته از ۲ طیف درونگرا و برونگرا می باشد. این ۲ دسته از افراد به لحاظ اخلاقی و رفتاری، شباهت چندانی به یک دیگر ندارند و ممکن است والدین این کودکان به نگرانی هایی هم دچار شوند. بعضی از افراد میانه ای از این دو ویژگی هستند و بعضی دیگر گرایش بیشتری به هر یک از انواع تیپ های شخصیتی دارند که از این رو در ادامه این مطلب از بخش آرگا به بررسی ویژگی های کودکان درونگرا و برونگرا پرداخته ایم.

آشنایی با کودکان درونگرا و برونگرا

آشنایی با افراد برون و درون گرا

در توضیحی کوتاه و خلاصه در رابطه با کودکان درونگرا و برونگرا می توان به شرحی از عبارات گفته شده در ادامه مطلب اشاره کرد.

  • برونگرایی:

به طور کلی افراد دارای ویژگی های برونگرایی از محیط اطراف خود انرژی وصف ناپذیری دریافت می کنند و از این رو هیجان، انرژی، شور و اشتیاق، توجه آنان نیز به روی محیط تاثیری مستقیم قائل است. این عبارت بدان معناست که افراد متعلق به این گروه، از ایجاد ارتباط و برقراری روابط اجتماعی کثیر بسیار لذت می برند که همواره دوست دارند در بسیاری از فعالیت های گروهی شرکت داشته باشند. این دسته از افراد به طور معمول خیلی سریع با محیط و افراد اطراف خود تطبیق پیدا می کنند.

بسیاری از کودکان با بروز برخی از رفتار ها و تیپ شخصیتی به جلب توجه افراد در رابطه با درون و یا برون گرایی خود می پردازند. در رابطه با ویژگی افراد برونگرا گفتنی می باشد که به برقراری رابطه اجتماعی در بین هم سن و سالان خود احساس نیاز دارند و همواره با منطقی که در دسترس دارند به دنبال کشف ایده و در میان گذاری آن ها با دیگر افراد هستند.

  • درونگرایی

به طور معمول این دسته از افراد همان طور که از اسم شان پیداست، بیشتری مقدار انرژی را در درون خود پیدا می کنند. آن ها بیشتر میل دارند که در دنیای خود ساخته خود با فرضیه، مفهوم و تجارب متفاوت وقت بگذرانند. این کودکان بیش از هر لحظه دیگری از تنهایی و خلوت خود لذت می برند و خیلی سریع در افکار عمیق خود غرق می شوند. این افراد از تنهایی خود لذت بسیاری می برند و به هیچ وجه مایل به تغییر آن نیستند، به طور کلی وقت گذرانی در خلوت و گشت و گذار در افکار شان را به هر جمع و تفریح خارج از منزلی ترجیح می دهند.

آشنایی با کودکان درونگرا

ویژگی افراد درونگرا نیز به این صورت است که با برخورداری از وجدان های بسیار بالا، به جمع آوری تجارب و اطلاعات می پردازند تا به تحلیل و به کار گیری آن ها در زندگی شخصی خود منجر شوند. همچنین این دسته از افراد ارزش و احساسات خود را به شدت مورد آزمون و سنجش قرار می دهند تا در آینده امکاناتی فوق علاقه خود به دست آورند.

  •  آرون گروپس

ویژگی های کودکان برونگرا

در ادامه آشنایی با کودکان درونگرا و برونگرا ویژگی های رفتاری هر یک از این تیپ شخصیتی را مورد بحث و بررسی قرار داده ایم.

  • معرفی خصوصیات این دسته از افراد:

  1. به طور کلی برونگرا ها از حضور در جمع های شلوغ بسیار لذت می برند. به علت علاقه بیش از حد به موقعیت اجتماعی های شلوغ و پر ازدحام، شرایط کاری خود را هم به این صورت تشکیل می دهند. به طور مثال یک کودک دارای شخصیت برونگرایی از حضور در کار های تیمی و شرکت در فعالیت های گروهی بسیار خوشحال می شود.
  2. این گروه از افراد، تنهایی را دره ای عمیق و تاریک می دانند که به محض ورود به آن حوصله شان سر خواهد رفت. در برخی مواقع امکان دارد که کودک برونگرای شما کاری را به تنهایی مجبور به انجام شود، که از این پیشنهاد می کنیم به کنار او باقی بمانید و تشویقش کنید.
  3. در بین گزینه های تنهایی فکر کردن و مشورت برای برونگرا ها، مسلما مشورت و گفت و گو با دیگران نیز بسیار لذت بخش تر است. این دسته از افراد به حین مکالمه فکر می کنند و حرف می زنند که این عامل درست برعکس افراد درونگرا می باشد.
  4. آن ها تا زمانی که مفهومی را به زبان نیاورند، نمی توانند باور کنند. هنگامی که در جمع قرار گرفته اید، حتما توجه کرده اید که کودک دلبندتان به راحتی با دیگر هم سن و سالان خود سر صحبت را باز می کند و به راحتی در ایجاد رابطه دوستی نقش خوبی بر عهده می گیرد.
  5. همچنین این کودکان به شدت علاقه دارند که هم بازی های بسیاری داشته باشند تا اینکه در تنهایی و خلوت به بازی با افکار خود بپردازند. این دسته از افراد به طور حتم از انجام ورزش های گروهی و باشگاه لذت می برند.

آشنایی با کودکان برونگرا

  • تغییر رفتارات ناگهانی این دسته از افراد به چه صورت است؟

  1. همچنین این دسته از افراد در مقایسه با درونگرا ها از وقت گذرانی در شبکه های اجتماعی، لذت بیشتری می برند و از این رو دوست و دنبال کننده بیشتری نیز دارند. همچنین موفقیت آن ها در حفظ روابط دوستانه شان بسیار قابل تحسین است
  2. شاید با در نظر گرفتن شخصیت برونگرا برای کودک خود، فکر کنید که پیش بینی اعمال او نیز به راحتی انجام می گیرد. اما طبق پژوهش های انجام شده؛ گفتنی است که این طور نیست و در برخی مواقع پیش بینی واکنش های آنان چندان کار ساده ای نیست.
  3. همچنین مقدار برونگرایی افراد مدام در حال تغییر است و نمی توان همیشه انتظار داشت که از بودن در جمع و مهمانی لذت می برد. از این رو امکان دارد که برخی مواقع کودک خود را در حال خوش گذرانی و شیطنت در جمع ببینید و در صورتی دیگر نیز گوشه گیر و غرق در افکار ببینید.
  • آیا می توانند خجالتی هم باشند؟

  1. درک موضوع خجالتی بودن افراد برونگرا برای بعضی از افراد بسیار سخت و دشوار است. از این رو گفتنی می باشد که خجالت از دیگر اضطراب های اجتماعی است که در صورت ابتلای برونگرا ها به این عارضه، احساسات ناخوشایند و بدی برایشان در پی خواهد بود.
  2. برقراری رابطه امری ضروری برای برونگرا ها تلقی می شود که بروز خجالت این شرایط را سخت می کند. از این رو کودکان برونگرا برای مواجه با خجالت خود به کودکان دیگری برای پشتیبانی نیاز پیدا می کنند.
  3. در این بین برخی دیگر از برونگرا ها وجود دارند که عملکرد خوبی در هر یک از موقعیت های اجتماعی از خود بروز می دهند. چرا که برای این دسته از افراد، دلیلی برای برقراری رابطه و بحت کردن بر سر موضوعی وجود ندارد.
  4. از فعالیت هایی که این دسته از افراد برای مهار احساس خجالتی بودن خود نیاز دارند، می توان به  انجام ورزش های گروهی، انجام بحث های آزاد، انجام فعالیت های دسته جمعی و تئاتر اشاره کرد.

تیپ و شخصیت کودکان درونگرا به چه صورت است؟

خصوصیات کودکان درونگرا

کودکان درونگرا و برونگرا به طور کلی ۲ قطب کاملا از یک دیگر جدا و مجزا هستند که برای تشخیص آن، بایستی تیپ رفتاری هر یک از کودکان را به خوبی مورد بررسی و بحث قرار داد.

  • ویژگی این دسته از افراد

در ابتدا قابل به ذکر می باشد که حدود ۲۵ تا ۴۰ دسته از افراد جامعه را درونگرا ها تشکیل داده اند.

  1. این دسته از کودکان انرژی و شادی خود را در تنهایی شان تامین می کنند؛ از این رو به طور معمول ساکت و آرام تر هستند که دوست دارند زمان زیادی را در طی روز به خودشان اختصاص دهند. (این عبارت بدان معنا نیست که این دسته از کودکان عموما افسرده و گوشه گیر هستند، بلکه تنها برای تنهایی شان ارزش به خصوصی قائل هستند که نمی خواهند آن را با چیز دیگری عوض کنند.)
  2. در این زمان تنها نقش مهم والدین و اطرافیان به این صورت است که اجازه دهید، زمان خوبی را این کودک به خود اختصاص دهد.
  3. به طور معمول این دسته از افراد بسیار کم حرف و ساکت هستند.
  4. از تن صدای بسیار پایینی برخوردار هستند.
  5. دامنه دوستی شان تنها به ۲ الی ۳ نفر محدود می شود.
  6. از علایق و دوست داشتنی های محدودی برخوردار هستند.
  7. مهم تر اینکه کودکان درونگرا و برونگرا به نسبت یک دیگر خیلی دیر و سخت تر با اطرافیان شان ارتباط برقرار می کنند.
  8. این دسته از افراد با برخورداری از احساس خجالت، به نسبت از اعتماد به نفس کمتری هم برخوردار هستند.

تیپ و شخصیت کودکان برونگرا به چه صورت است؟

  • نحوه برخورد این دسته از افراد با وقابع روزانه

  1. در صورت تمرین می توانند مهارت ارتباطی را فرا بگیرند و در نهایت دوستی های پایداری داشته باشند.
  2. فرد درونگرا از قرار گیری در موقعیت های خاص بسیار لذت می برد و دوست دارد به تنهایی از پس کارهایش بربیاید.
  3. این دسته از کودکان به نسبت می توانند بسیار سطحی نگر هم باشند و به راحتی با برخی از مسائل کنار بیایند.

نکات پایانی

گفتنی است که به عنوان پدر و یا مادر یک کودک درونگرا نیازی نیست که ناراحت و یا نگران باشید، چرا که بسیاری از دانشمندان و افراد بزرگ که لطف بسیاری برای جوامع داشته اند، از این تیپ شخصیتی برخودار بوده اند. این افراد را در ادامه این مطلب معرفی کرده ایم.

  1. ماهاتما گاندی که از رهبران معنوی و سیاسی کشور هند می باشد.
  2. ایزاک نیوتون که فیزیک دان شناخته شده و کاشف جاذبه است.
  3. لری پیج که از دیگر افراد موفق در موسسه گوگل است.
  4. استیو جابز که بنیان گذار شرکت اپل است.
  5. چارلز داروین از دانشمندان موفق است.
  6. فردریک چوپن آهنگساز دورگه فرانسوی و لهستانی می باشد.
  7. وارن بافت از نابغه های ثروتمند در جهان به شمار می آید.
  8. آلبرت انیشتین پایه گذار تئوری نسبیت می باشد.
  9. جی کی رولینگ نویسنده کتاب بسیار موفق هری پاتر است.
  10. استیون اسپیلبرگ که از کارگردانان و تهیه کنندگان مشهور است.

نحوه رفتار با کودکان درونگرا و برونگرا چگونه است؟

همچنین با پیدا کردن شناخت بیشتر بر رفتار کودکان درونگرا و برونگرا می توان بیشتر متوجه شد که چگونه باید مهارت های ارتباطی این دسته از افراد را بهبود بخشید. توجه داشته باشید که بسیاری از مهارت های ارتباطی قابل رشد هستند و به راحتی می توانند آموزش داده شوند تا پس از تمرین توسط کودک به خوبی تقویت شوند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *