دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

آموزش بافت پتو با قلاب با دو روش متفاوت

  • محدثه خاکشور
  • ۲ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

آرگا آموزش بافت پتو با قلاب را به دو روش مفید و آسان را در این مطلب انتخاب و به رشته ی تحریر در آورده است، شما کدبانوهای خوش سلیقه و هنرمند می توانید به راحتی آن را در خانه؛ با کمترین هزینه و کمترین زمان تهیه و مورد استفاده قرار دهید.

قلاب بافی یکی از هنرهای واقعا قابل توجه و رواج یافته می باشد که در دکوراسیون منزل نیز جایگاه ویژه ای دارند، شاید تجربه قلاب بافی را به صورت جدی تاکنون نداشته اید اما به این هنر علاقه مند هستید، برای شروع آموزش بافت پتو با قلاب را در این مطلب قرار داده ایم.

هنر قلاب بافی از صنایع دستی رودوزی می باشد که تاریخچه طولانی و ارزشمندی را در ایران کهن دارد، و تا حالا نیز اهمیت خود را حفظ کرده است، به طوری که امروزه انواع بافتنی های تهیه شده با قلاب را می توان در دکوراسیون منازل مشاهده نمود، که البته در کنار زیباسازی کاربردی بوده و نقش مهمی را بر عهده دارد.

در دوران تحصیلات به طور مختصر با یک سری بافت های ساده آشنا شده اید، اما قلاب بافی فقط به همان کاردستی ها خلاصه نمی شود و گستره وسیعی را در بر می گیرد، انواع وسایل تزیینی بافت شده، پادری ها، رومیزی ها، گل های تزیینی بافتنی، کوسن، کیف بافتنی، جا کلیدی، زیر لیوانی، عروسک های بافتنی و … از جمله ی این گستره می باشند، البته باید اضافه کرد که قلاب بافی علاوه بر حضور در دکوراسیون و وسایل کاربردی منزل در زمینه پوشاک نیز حضور ویژه ای دارد، انواع بلوز قلاب بافی زنانه و دخترانه، لباس مجلسی قلاب بافی، شال سه گوش قلاب بافی، سارافون قلاب بافی، و موتیف قلاب بافی، و ….. نمونه هایی از این حضور پر رنگ می باشند. در این مطلب آموزش بافت پتو با قلاب را آموزش داده ایم.

ایده هایی خاص و فوق العاده بافت پتو با قلاب

قلاب بافی سه روش دارا می باشد: قلاب بافی ساده، قلاب بافی برجسته، قلاب بافی معرق که البته قلاب بافی معرق از توجه بیشتری برخوردار بوده و بیشتر مورد توجه و استفاده قرار می گیرد، اما با قلاب بافی ساده هم می توانید آثار زیبا و بینظیری را خلق کرده و مورد استفاده قرار دهید.

آموزش بافت پتو با قلاب به شکلی زیبا با دو روش

روش اول

در اولین مرحله ۵ زنجیره زده و به یکدیگر وصل کنید تا شکل دایره بگیرد.

ردیف بعدی درون دایره ای که ایحاد نموده اید، ابتدا ۴ عدد زنجیره و سپس یک پایه بلند بزنید، مجددا یک زنجیره و یک پایه بلند بزنید، شما باید ۱۱ پایه بلند زده باشید.

  •  آرون گروپس

در ردیف بعدی داخل زنجیره های ردیف قبلی؛ بافت بزنید، به این صورت ۳ زنجیره زده بالا آمده و یک پایه بلند داخل زنجیره ی قبلی بزنید، مجددا یک زنجیره زده و ۲ پایه بلند داخل زنجیره ی ردیف قبلی تا آخر، به طوری که دایره کامل گردد، در نهایت باید ۲۴ پایه بلند داشته باشید.

در ردیف بعدی یعنی ردیف سوم بافت، مانند ردیف قبلی ۳ زنجیره زده بالا آمده و ۱ پایه بلند بزنید، دوباره ۱ زنجیره و ۳ پایه بلند داخل زنجیره ی ردیف قبلی بزنید و به همین ترتیب ادامه دهید تا دایره این ردیف نز تمام شود.

ردیف پایانی را نیز ۳ زنجیره و ۱ پایه بلند دوبل به زنجیره ی ردیف قبلی و مجددا ۲ پایه بلند دوبل داخل زنجیره ی ردیف قبلی بزنید.

موتیف شما آماده است، به این ترتیب می توانید هر تعدادی که می خواهید موتیف تهیه کرده و به یکدیگر وصل کنید تا پتوی زیبای شما آماده شود.

نمونه هایی دوست داشتنی و شیک از بافتن پتو با استفاده از قلاب

 نکته

ابتدای ردیف (رج ) را باید به طور کلی با ۳ زنجیره آغاز کنید.

در چهار گوشه موتیف باید میان ۲ پایه بلند تنها ۲ زنجیره بزنید ولی سایر بافت ها ۱ زنجیره میان ۲ پایه بلند زده شود.

می توانید برای اینکه پتوی شما در ابتدای کار به جای ۵ زنجیره، ۱۰ زنجیره بزنید تا پتوی شما بزرگ تر شود، همچنین در انتخاب رنگ ها توجه لازم را داشته باشید، چنانچه این پتو را با ابعاد کمتر برای نوزاد خود می خواهید، می توانید از رنگ های روشن و شاد مانند صورتی، سفید، زرد و … بهره ببرید، اما هنگامی که تصمیم دارید این پتو را برای خود و یا فرد بزرگسال دیگری ببافید، موضوع تغییر می کنید در این صورت رنگ های آبی تیره، خاکستری، قهوه ای، بنفش، بژ و … بهره ببرید.

نمونه هایی ایده آل و خاص از بافتن پتو با استفاده از قلاب بافی

روش دوم

ابتدا و در اولین مرحله برای شروع کار باید ۶ زنجیره به شکل حلقه در بیاورید، درون حلقه ۳ پایه بلند و ۲ زنجیره بزنید، یعنی ۱۲ پایه بلند دارید که میان هر ۳ پایه ۲ زنجیره زده اید.

۳۰۰ عدد از این گل های بافته شده نیاز دارید، گل ها را به وسیله ی قلاب به یکدیگر متصل کنید، در کنج هر یک از این گلها ۲ پایه کوتاه زده و ۴ زنجیره میان آنها بزنید.

آموزش بافت پتو با قلاب بافی

پس از اینکه گل ها را به یکدیگر وصل کردید، ردیف هایی بدست می آید که برای اتصال هر یک از آنها به هم ۴ پایه بلند و ۱ پایه کوتاه زده و به ردیف کناری وصل کنید.(باید ۱۲ گل در پهنای پتو و ۲۵ گل در طول پتو باشد،)

مجموعه ای منحصر به فرد و زیبا از آموزش بافتن پتو با قلاب

نمونه هایی شیک و ایده آل از بافتن پتو با قلاب دوزی

توجه داشته باشید که در آخر پس از پایان کار باید هر یک از رنگها به طور مورب مشاهده شود.

آموزش دو روش آسان و ساده برای بافت پتو با قلاب

و چند نمونه دیگر:

نمونه هایی شیک و بینظیر از بافتن پتو با قلاب

ایده هایی زیبا و جذاب از بافت پتو با استفاده از قلاب

 

ایده هایی ایده آل و ناب از بافت پتو با قلاب

آموزش بافتن پتو به دو روش با قلاب

در این مطلب برای شما علاقه مندان و هنردوستان آموزش دو روش بافت پتو با قلاب  برای نوزاد و همچنین بزرگسالان آموزش داده شده است، روش های بیان شده آسان بوده که بر اساس آن می توانید به راحتی در منزل پتوهای زیبای بافت شده را مورد استفاده قرار داده و به زیبایی خانه خود بیافزایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *