دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

روش های خانگی رفع کدری لیوان و نکاتی برای جلوگیری از کدر شدن لیوان ها

  • ساناز براتی
  • ۱۶ دی ۱۳۹۹
  • ۰

به منظور رفع کدری لیوان ها روش های مختلف و کاربردی وجود دارند، برخی از این روش ها شامل استفاده از سرکه ی سفید، جوش شیرین، روزنامه خیس شده و خمیر دندان معمولی می باشد.

ظروف آشپزخانه به ویژه استکان ها و لیوان ها بعد از مدتی کدر شده و لکه دار می شوند، کدر شدن لیوان ها باعث دادن ظاهری نا زیبا به آنها می شود از این رو اغلب خانم ها به دنبال روش هایی برای رفع کدری لیوان و شفاف نمودن مجدد آنها هستند.

رفع کدری لیوان ها

لیوان ها و استکان ها بعد از مدتی استفاده مکرر شفافیت خود را از دست داده و حالتی کدر و زرد رنگ پیدا می کنند. اکثر خانم ها در درجه اول برای رفع کدری و تمیز شدن لیوان های خود از مواد شیمیایی و سفید کننده مانند وایتکس استفاده می نمایند، البته این روش قابل انجام است اما می تواند خطراتی برای سلامت افراد به دنبال داشته باشد و با گذشت زمان مشکلاتی را به وجود آورد و باعث از بین رفتن سطح داخلی یا بیرونی ظروف شود. در برخی موارد نیز استفاده از ماشین های ظرفشویی می تواند باعث کدر شدن ظروف به ویژه لیوان ها شود، این کدر بودن لیوان می تواند به دلیل وارد شدن خط و خش به آنها باشد که متاسفانه قابل رفع نیست و در برخی موارد نیز کدر شدن لیوان می تواند به دلیل مواد معدنی سنگین موجود در آب باشد که به شکل یک لایه لیوان را پوشانده اند و باعث کدر شدن آن می شوند، در این صورت می توانید با بکار بستن چند روش کدری لیوان ها را رفع کرده و مجددا لیوان هایی شفاف و زیبا داشته باشید. در ادامه این مطلب با این روش ها آشنا می شویم.

راه های رفع کدری لیوان

استفاده از سرکه سفید

همانطور که می دانیم سرکه سفید یک ماده عالی برای ضد عفونی و تمییز نمودن قسمت های مختلف منزل می باشد. از این رو استفاده از آن برای رفع کدری لیوان ها بسیار مناسب و نتیجه بخش خواهد بود. سرکه سفید محصولی است ارزان قیمت که در تمام خانه ها وجود دارد و می توان به راحتی و بدون نگرانی از آن استفاده نمود. برای برطرف کردن کدری لیوان ها با کمک سرکه سفید می توانید لیوان ها را به مدت ۵ دقیقه درون سرکه سفید قرار دهید و بعد از گذشت زمان مد نظر لیوان ها را با آب شست و شو داده و خشک کنید. سرکه قابلیت جرم گیری بالایی دارد و باعث حذف جرم های روی لیوان ها شده و آنها را تمییز می کند. همچنین می توانید مقداری سرکه را با آب لیمو مخلوط کرده و آن را بر روی لیوان های خود اسپری کنید و با استفاده از یک دستمال تمیز لکه ها را پاک نمایید. همچنین در صورت استفاده از ماشین ظرفشویی مقداری سرکه به مایع ظرفشویی خود اضافه کنید.

روش های رفع کدری لیوان

استفاده از جوش شیرین

حال اگر با استفاده از سرکه ی سفید نتیجه مناسبی نداشتید می توانید از جوش شیرین برای حذف لکه های روی لیوان استفاده کنید. استفاده از جوش شیرین برای از بین بردن لکه های سخت تر و قدیمی تر مناسب تر می باشد و نتیجه ای عالی در پیش دارد. مقداری جوش شیرین را با سرکه مخلوط کنید و بر روی لیوان ها با پارچه ای تمییز بمالید، بعد از گذشت مدتی می توانید لیوان ها را با پارچه نانو یا پارچه ای مناسب پاک کنید. فراموش نکنید که از آب در این روش استفاده نشود، و برای پاک کردن لیوان ها از جوش شیرین، از دستمال استفاده شود.

رفع کدری لیوان ها

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

استفاده از خمیر دندان

خمیر دندان یکی دیگر از جرم گیرهای مناسب در بازار می باشد که در اغلب منازل وجود دارد، با استفاده از خمیر دندان می توانید کدری لیوان های خود را رفع نمایید. یک لایه از خمیر دندان را بر روی لیوان کدر شده بکشید و بعد با کمک یک پارچه مناسب خمیر دندان کشیده شده روی لیوان را کاملا تمیز نمایید، با این روش در عرض چند دقیقه می توانید کدری لیوان ها را برطرف کنید و لیوان هایی تمیز و شفاف داشته باشید. در این روش نمی توانید از خمیر دندان های ژله ای یا چند رنگ استفاده کنید، بعلاوه نیازی به استفاده از خمیر دندان های گران قیمت موجود در بازار نیست، با استفاده از خمیردندان های قدیمی خود می توانید لکه های لیوان ها را به راحتی از بین ببرید. همچنین برای نتیجه گیری بهتر می توانید برای پاک کردن خمیر دندان از روی لیوان از مسواک های قدیمی خود که دیگر استفاده نمی شوند استفاده کنید، این روش برای تمیزی لیوان هایی که خش های ریز دارند بسیار مناسب تر می باشد. با بکار گیری این روش ساده می توانید خیلی سریع و راحت از شر لکه های عامل کدری لیوان ها راحت شوید.

 کدری لیوان و برطرف کردن آن

استفاده از روزنامه خیس

در روش دیگر برای برطرف شدن کدری لیوان می توانید از روزنامه های خیس شده استفاده نمایید. جوهر موجود روی صفحات روزنامه باعث از بین رفتن مواد سخت موجود روی لیوان ها می شوند. با استفاده از روزنامه خیس این مواد سخت به راحتی از روی شیشه جدا خواهند شد.

برطرف نمودن کدری لیوان ها

روش های پیشگیری از کدر شدن لیوان ها:

  • استفاده از ماشین ظرفشویی ممنوع!

در اغلب موارد ماشین های ظرفشویی باعث کدر شدن لیوان ها می شوند، استفاده از ماشین ظرفشویی به خاطر عملکردی که برای تمیزی ظرف استفاده می نماید و به دلیل آب پاش های قوی و مواد شوینده قدرتمند می تواند باعث به وجود آمدن مشکلاتی در ظروف گردد. اگر می خواهید لیوان هایی کریستالی و زیبا داشته باشید که کدر نشوند بهتر است آنها را با ماشین ظرفشویی نشویید و از روش دستی برای شستن لیوان های خود استفاده کنید. اگر چاره ای به جز شستن ظروف با ماشین ظرفشویی ندارید و یا وقت شستن ظروف و لیوان های تان را با دست ندارید به منظور پیشگیری از کدر شدن لیوان ها در ماشین ظروفشویی باید به آب ورودی آن دقت نمایید، در صورتی که آب شما سبک است از مواد شوینده کمتری استفاده نمایید تا از لک شدن لیوان ها جلوگیری شود.

برطرف کردن کدری لیوان

  • شستن سریع لیوان ها:

اگر بعد از خالی شدن لیوان ها بدون معطلی آنها را بشویید دیگر نیازی به استفاده از روش های مختلف برای حذف لکه ها و کدری لیوان ها نیست، زیرا لیوان ها خیلی زود و سریع تمیز می شوند.

  • استفاده از پودر لباسشویی:

برای شسته شدن بهتر لیوان ها می توانید به جای مایع ظرفشویی از پودر لباسشویی استفاده کنید تا لکه ای بر روی لیوان ها باقی نماند. لیوان های خود را درون آب مخلوط با پودر لباسشویی قرار دهید و بعد از چند ساعت بشویید.

روش های برطرف نمودن کدری لیوان

  • استفاده از مایع ظرفشویی مناسب و با کیفیت:

برای شستن ظروف و لیوان های خود به منظور پیشگیری کدر شدن آنها از مواد شوینده مرغوب و با کیفیت استفاده نمایید تا علاوه بر تمیزی ظروف دستهای سالمی نیز داشته باشید.

برطرف شدن کدری لیوان

چند نکته مهم :

  • دقت داشته باشید که هر چقدر لکه ها در مدت زمان بیشتری روی لیوان باقی بمانند دیر تر نیز پاک خواهند شد، پس با دیدن لکه و کدری لیوان ها هر چه زودتر آنها را برطرف کرده و پاک کنید.
  • لیوان های خود را بعد از هر بار شستن فوری خشک کنید تا لکه ای بر روی آن باقی نماند و سختی آب آن را کدر نکند.

برطرف نمودن کدری لیوان

  • در زمان استفاده از ماشین های ظرفشویی از براق کننده نیز استفاده نمایید.
  • شستن لیوان با استفاده از آب های سبک و مواد شوینده دارای فسفات باعث خش شدن آنها خواهد شد. از این رو اگر آب منطقه ی شما سبک است از میزان شوینده ی کمتری استفاده نمایید.
  • به منظور درخشان شدن لیوان ها در زمان آب کشی چند قطره سرکه به آب سینک اضافه نمایید، همچنین می توانید مقداری سرکه در مایع ظرفشویی خود بریزید.

همچنین می توانید روش های تمیز کردن قابلمه سوخته و رفع بوی کلر آب سماور و کتری را در لینک هر کدام ببینید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *