دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

زندگینامه مریم میرزاخانی و آشنایی بیشتر با دستاوردها و افتخارات وی

  • سحر هودانلویی
  • ۳ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

مریم میرزاخانی از زنان دانشمند در عرصه ریاضیات است که با کسب مدال های متعدد، باعث افتخار ایرانیان شده است. اگر به زندگینامه مریم میرزاخانی و آنچه که بر وی در این سال ها گذشته است، تمایل دارید با ما در ادامه این مطلب همراه شوید.

خانم مریم میرزاخانی از ریاضی دانان بزرگ ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد آمریکا بوده است که پنجره ای دیگر از علم ریاضی را به روی طرفداران این رشته باز کرد و اکنون با گذشت چندین سال از مرگ وی، از یاد و خاطره ها پاک نشده است. این زن شایسته برنده مدال فیلدز که بالاترین جایزه در مسابقات ریاضیات بود، می باشد که مقام اولین و تنها زن ایرانی را که به این مسابقات راه پیدا کرده و در نهایت افتخاری برای این سرزمین رقم زده است، شناخته شده می باشد. ادامه مطلب را جهت معرفی زندگینامه مریم میرزاخانی و حوادثی که بر وی گذشت، پرداخته ایم.

معرفی مریم میرزا خانی

زندگینامه مریم میرزاخانی

شرح زندگینامه مریم میرزاخانی بسیار گسترده است که شامل موارد بسیاری به شرح ادامه مطلب می باشد.

  • بیوگرافی

قابل به ذکر می باشد که مریم میرزاخانی زاده ۲۲ اردیبهشت ۱۳۵۶ در تهران است، پدرش احمد میرزاخانی است که مهندسی برق و ریاست هیئت مدیره مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد را بر عهده دارد و همچنین اصالت پدر او از طالقان و واقع شده در استان البرز می باشد. گفتنی است که مریم پس از پایان رساندن تحصیلات ابتدایی اش با شرکت در آزمون های ورودی مدارس سمپاد که از سازمان های ملی پرورش استعداد درخشان می باشد، دبیرستان خود را در مدرسه فرزانگان تهران سپری کرد.

او در سال های ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴ که مقطع سال سوم و چهارم دبیرستان را طی می کرد، در دبیرستان فرزانگان به کسب مدال طلای المپیاد ریاضی کشوری مفتخر شد و پس از آن نیز در سال ۱۹۹۴ المپیاد جهانی ریاضی هنگ کنگ با امیتاز ۴۱ از ۴۲، مدال طلای جهانی دیگری را به خود اختصاص داد. همچنین سال بعد از این وقایع در المپیاد جهانی کانادا نمره کاملی کسب کرد، که رتبه اول جهانی را برای خود و افتخار ملت ایران به دست آورد.

مریم میرزاخانی به همراه رویا بهشتی از اولین زن های ورود پیدا کرده به تیم المیپاد بودند که مریم مفتخر به کسب مدال طلای ریاضی در این مسابقات شد. قابل به ذکر است که او از اولین افراد مقطع دانش آموزی بود که ۲ مدال طلا در رشته ریاضیات به دست آورد و در آزمون المپیاد نیز از نمره کاملی برخوردار شد.

  • مقاطع دانشگاهی

در ادامه زندگینامه مریم میرزاخانی باید به دوره دانشگاهی او اشاره کرد که سراسر افتخار بوده است. او مقطع کارشناسی خود را در دانشگاه صنعتی شریف طی کرد و در گذر این زمان، مجله ای آمریکایی در ماه نامه خود از این زن پر افتخار ایرانی نام برد. پس از آن مریم به دانشگاه هاروارد وارد شد و در آن زمان بر سر کلاس های کورتیس مک مولن که از دیگر برندگان جایزه فیلدز بود، شرکت کرد.

معرفی جوایزی که مریم میرزا خانی کسب کرد

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

طبق مصاحبه ای که از مک مولن انجام شد، او درباره خانم میرزاخانی این چنین گفت که مریم همیشه بر سر کلاس هایش حاظر می شد و سوال های کثیری در ذهن داشت که همه را می پرسید و پس از دریافت پاسخ با سرعت هر چه تمام تر با زبان فارسی به روی کاغذ انتقال می داد. پس از این وقایع او سرانجام درسال ۲۰۰۴ از دانشگاه هاروارد به سرپرستی مک مولن دکترای خود را اخذ کرد.

پس از دریافت دکترا، مریم میرزاخانی با عنوان استادیار دانشگاه پرینستون به تعلیم پرداخت. ۱ سال پس از این وقایع، سرانجام در سال ۲۰۰۵ نشریه ای به نام پاپیولار ساینس آمریکا از او به عنوان یکی از ۱۰ ذهن جوان جهان یه شمار آورد. این دانشمند ریاضی تا سال ۲۰۰۸ در پرینستون ماند و در طی این مدت به درجه استاد ارتقا یافت. پس از آن در اول سپتامبر سال ۲۰۰۸ و سن ۳۱ سالگی به استنفورد رفت و در دانشگاه آن جا مشغول به کار شد.

  • افتخاراتی که کسب کرد

مدال و افتخاراتی که در طی زندگینامه مریم میرزاخانی به او تعلق گرفته است، به شرح زیر می باشد.

  1. در سال ۱۹۹۴ هنگ کنگ در المپیاد ریاضی، مدال طلا
  2. در سال ۱۹۹۵ کانادا در المپیاد جهانی ریاضی، مدال طلا و کسب نمره کامل
  3. از ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۹ به عنوان همکار پژوهشگاه دانش های بنیادی در تهران
  4. در سال ۲۰۰۳ از دانشگاه هاروارد، جایزه افتخاری
  5. در سال ۲۰۰۳ از دانشگاه هاروارد، جایزه برترین فارغ التحصیل دانشگاه
  6. در سال ۲۰۰۴ از بنیاد ریاضیات کلی، جایزه پژوهشگر برتر
  7. در سال ۲۰۰۹ جایزه بلومنتال ای ام اس
  8. در سال ۲۰۱۰ به کنگره بین المللی ریاضیات دعوت شد و برای سخنرانی در رابطه با توپولوژی و سیستم های پویا و معادله دیفرانسیل معمولی برگزیده شد
  9. در سال ۲۰۱۳ از طرف انجمن ریاضی آمریکا، جایزه ستر
  10.  در سال ۲۰۱۴ از سوی مجله نیچر به عنوان یکی از ۱۰ فرد مهم سال معرفی شد
  11. در سال ۲۰۱۴ از طرف بنیاد ریاضی کلی، جایزه ای دریافت کرد
  12. در سال ۲۰۱۴ یکی از سخنران های مدعی کنگره بین المللی ریاضی بود
  13. در سال ۲۰۱۴ از سئول، مدال فیلدز
  14. در سال ۲۰۱۵ از فرانسه عضویت در فرهنگستان علوم را دریافت کرد
  15. در سال ۲۰۱۵ از مجمع فیلسوفان آمریکا عضویت دریافت کرد
  16. در سال ۲۰۱۶ از آکادمی ملی علوم آمریکا عضویت دریافت کرد
  17. در سال ۲۰۱۷ از فرهنگستان هنر و علوم عضویت دریافت کرد

آشنای با زندگینامه شخصی مریم میرزاخانی

  • زندگی شخصی

گفتنی است که سلیقه سینمایی و مشاهده فیلم مریم میرزاخانی نیز از پژوهش و علم ریشه می گیرد. او همواره به دنبال کنجکاوی در رابطه با ویژگی های اشکال هندسی نا معمول بود و در این رابطه این چنین می گفت که؛ احساس می کنم در جنگلی بزرگ قرار گرفته ام که نمی دانم به کدام سو باید بروم، اما از روشی به بالای قله می رسم و می توانم همه چیز را به وضوح و روشنایی ببینم. در آن زمان هر چیزی که رخ دهد بی شک خارق العاده و هیجان انگیز خواهد بود.

همچنین فیلم مورد علاقه او داگویل بود که دیدگاهی خشن به آمریکای رکود بزرگ داشت. او در کودکی علاقه بسیاری به حرفه نویسندگی داشت و این گونه گفت؛ هنگامی که کوچک تر بودم رویای نویسندگی خود را در سر می پروراندم. شاید هیجان انگیز ترین لحظه های زندگیم به زمان خواندن رمان و کتاب می گذشت، چرا که هر چیزی به دستم می رسید علاقه به خواندن و پایان رساندن آن داشتم. همسر او نیز وی یان وندراک از دانشیار های راضی در دانشگاه استنفورد بود که در پژوهش های سابق علوم کامپیوتری نظری در مراکز تحقیقات ای پی ام شرکت داشته است.

همچنین او به جمهوری چک تعلق دارد که از مریم میرزاخانی دختری به نام آناهیتا دارا است.

  • تصادفی که رخ داد

در اسفند سال ۱۳۷۶ اتوبوس دانشجویان ریاضی که شرکت کننده های دوره ۲۲ ام مسابقات ریاضی از اهواز بودند، در حال حرکت به مقصد و استان تهران بودند. تیم تشکیل یافته از مریم، ایمان افتخاری، حسین نمازی در این مسابقات رتبه اول کشوری را دریافت کردند. در سانحه ای که رخ داد این اتوبوس به اعماق دره سقوط کرد، که ۶ دانشجوی دانشگاه شریف که کثیرا از برگزیدگان المپیاد ریاضی ملی و بین المللی بودند، جان خود را از دست دادند.

مریم میرزاخانی عزیز نیز ای دیگر بازماندگان این سانحه است.

علت مرگ مریم میرزا خانی چه بود؟

اماکنی که به نام مریم میرزا خانی ثبت شده است

در ادامه شرحی از اماکن مورد نام گرفته توسط مریم میرزاخانی را مطالعه می کنید تا بیش از این به این زن بزرگوار افتخار کنید.

  • کتابخانه دانشکده ریاضی دانشگاه شریف

قابل به ذکر می باشد که به مناسبت مریم میرزاخانی این زن بزرگ در عرصه ریاضی؛ کتابخانه اصلی دانشکده شریف ریاضی به نام او بنیان گذاری شده است.

  • ساختمان آمفی تئاتر و کتابخانه دبیرستان فرزانگان ۱ تهران

همچنین به افتخار مریم که یکی از دانش آموزان این دبیرستان بود، در تیرماه سال ۹۶ نام یکی از ساختمان های این دبیرستان که دارای آمفی تئاتر و کتابخانه می باشد، به نام پروفسور مریم میرزا خانی تغییر پیدا کرده است.

  • یکی از خیابان های برلین

در ۸ مارس و به مناسبت روز زن که به نام مریم میرزا خانی می باشد، به پیشنهاد یکی از دانشجویان دانشگاه فنی برلین، نام یکی از خیابان های این شهر به اسم این زن بزرگوار در حرفه ریاضیات برگزیده شده است.

  • روز جهانی زن

۲۲ اردیبهشت که با روز ۲۲ می مصادف می باشد، روز تولد مریم میرزاخانی نیز است که به همین علت روز زن در ریاضیات نام گذاری شده است.

زندگینامه مریم میرزاخانی به چه صورت است؟

مرگ این دانشمند ریاضی

با کمال تاسف باید این چنین گفت که زندگینامه مریم میرزاخانی با ۴ سال جنگیدن در برابر بیماری سرطان به پایان رسید. این زن ایرانی و دانشمند در ابتدا به بیماری سرطلان سینه مبتلا شد که مدت ها با آن جنگید و سرانجام با نفوذ این بیماری به مغز و استخوان وی، توان تحمل از او خارج و در نهایت جان به خاک سپرد. خانواده او برای تشییع پیکر به آمریکا رفتند و خبر مرگ این عزیز نیز توسط شبکه های اجتماعی، اخبار بین الملی و رسانه ها در سراسر دنیا انتشار یافت.

  • پیام تسلیت

همچنین در این باره آقای حسن روحانی رئیس جمهور ایران، در طی پیامی مرگ مریم میرزاخانی را تسلیت و سر انجام او را نقطه شکوفایی هر زنی در ایران برای تلاش به اهداف معرفی کرد. همچنین در پیام های دیگری بسیاری از بزرگان ایرانی مرگ این دانشمند ریاضی را تسلیت گفتند که به شرح زیر می باشند.

  1. محمد جواد ظریف؛ وزیر امور خارجه ایران
  2. محمد فرهادی؛ وزیر علوم
  3. علی اکبر صالحی؛ محقق فناوری
  4. محمد فتوحی؛ رئیس کنونی سازمان انرژی اتم
  5. غلامعلی حدد عادل؛ رئیس دانشگاه فعلی دانشگاه صنعتی شریف
  6. گری لوئیس؛ رئیس کنونی فرهنگستان زبان و ادب فارسی
  7. فیروز نادری؛ نماینده مقیم سازمان ملل در تهران
  8. دانشمندان سابق ناسا

و در پایان نیز قابل به ذکر می باشد که اتحادیه بین المللی ریاضیات جهان به پیشنهاد کمیته زنان انجمن ریاضی ایران، روز تولد مریم میرزا خانی را که یکی از ریاضی دانان بزرگ زن بود، به عنوان روز جهانی زن در ریاضیات نام گذاری کردند.

آشنایی با مریم میرزاخانی

اگر شما نیز از مطالعه این مطلب از بخش زندگینامه افراد بزرگ و شایسته ایرانی در کنار ما لذت بردید، پیشنهاد می کنیم با کلیک به روی دیگر لینک مقابل زندگینامه دکتر حسابی را نیز مطالعه نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *