دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

آنچه باید درباره افسردگی روز تولد بدانید

  • ساناز براتی
  • ۱۹ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

برخی از افراد وجود دارند که در روز تولدشان حس ناامیدی و غم را دارند، افسردگی در روز تولد موضوعی است که با یافتن علت آن به راحتی قابل درمان می باشد.

افسردگی روز تولد حسی است در ابتدا در درون فرد ایجاد می شود و کم کم او با گذشت سال از جشن گرفتن در روز تولد دوری می کند و بعد از گذشت مدتی حتی از تبریک تولد دوستان اطرافیان خود حس ناراحتی و ناخشنودی خواهد داشت.

افسردگی روز تولد چیست؟

افسردگی روز تولد که با نام غم تولد یا birthday blues نیز شناخته می شود به نوعی از افسردگی گفته می شود که برای هر کسی می تواند اتفاق بیافتد. اولین دلیل برای بروز این مشکل که به ذهن می رسد صرفا بالا رفتن سن است، اما باید بدانید که این افسردگی فراتر از بالا رفتن سن است و جای بحث و بررسی دارد. جالب است که بدانید مشکل غم تولد بیشتر در بین خانم ها دیده می شود ولی آمار مرگ آقایان در روز تولدشان بیشتر از خانم ها می باشد. برای حل این مشکل می توان با بکار گیری کلماتی که بار غم انگیزی کمتری دارند تا حدودی با آن کنار آمد. طبیعت گذاری این خلق افسرده سبب می شود تا حل و فصل آن خیلی راحت مثل شانه زدن موها باشد.

افسردگی و پژمردگی روز تولد

دلیل بروز غم تولد

دلیل اصلی بروز این مشکل مشخص نیست و برای یافتن علت آن باید فرد مورد بررسی روانشناس قرار بگیرد. دلیل افسردگی تولد می تواند به خاطر افزایش سن و تاریخ تولد فرد باشد و یا حتی می تواند به دلیل وجود یک افسردگی مزمن نیز ایجاد شود که باعث بالاتر رفتن حس غم، نا امیدی و افزایش دیگر احساسات منفی در فرد شود، از این رو باید بیمار برای یافتن دلیل مشکل بررسی گردد. همچنین غم تولد می تواند با شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، جغرافیای، دینی و مذهبی نیز مرتبط باشد. بعلاوه بروز این نوع افسردگی در اشخاص و بیماران مبتلا به بیماری های لاعلاج و مزمن نیز بیشتر دیده شده است. با توجه به موارد گفته شده همانطور که گفته شد غم روز تولد باید بررسی شده و در صورت نیاز درمان شود. در ادامه با دلایل بروزز غم تولد بیشتر آنها خواهیم شد:

  • انکار بالا رفتن سن و سال:

غمی که با دیدن تغییرات جسمی با گذر سال ها در افراد دیده می شود را نمی تواند با این جمله که سن فقط یک عدد است تغییر داد، به ویژه اگر بخواهید شرایط فیزیکی خود را با گذشته خود مقایسه می تواند دلیلی بر بروز غم تولد باشد.

غم و ناراحتی روز تولد

  • انتظارات و فشارهای اجتماعی مختلف:

درست است که همواره به افراد گفته می شود که در انتخاب مسیر زندگی آزاد هستند ولی وجود توقعاتی مانند اتمام تحصیلات، اشتغال، ازدواج، فرزند آوری و … باعث می گردد تا درجات مختلفی از استرس و اضطراب در افراد ایجاد شود تا با بالاتر رفتن سن و روز تولد خود مشکل داشته باشند.

  •  آرون گروپس
  • احساس شکست:

اغلب افراد در روز تولد خود و یا در زمان تحویل سال برای سال آینده خود برنامه هایی را مشخص کرده و برنامه ریزی می کنند که در این میان ممکن است فقط به تعداد کمی از برنامه های خود دست یافته یا پایبند باشند، و این موضوع زمانی مشکل دار می شود که در روز تولد خود می بینید که هیچ کار موثر و مفیدی در یک سال گذشته انجام نداده اید و به خواسته ها و برنامه های خود نرسیده اید.

افسردگی و دلمردگی روز تولد

  •  داشتن خانواده نا کارآمد:

افراد همیشه دوستانشان را خودشان انتخاب می کنند اما خانواده چه؟ مسلما افراد خانواده خود را انتخاب نکرده و در برخی موارد خانواده یعنی اولین موقعیت اجتماعی فرد می تواند منبع استرس و اندوه و تنش برای افراد باشد. این موضوع در روز تولد بیشتر دیده می شود و برجسته تر می گردد. چطور می توان افرادی که در روز تولد کنارمان هستند و ما را به دنیا آورده اند را فراموش نمود. در خانواده ای که انسجام وجود نداشته باشد می تواند خطراتی که از همین بی انسجامی سرچشمه می گیرد را به همراه داشته و باعث بروز حس افسردگی در فرد شود. مثل حضور نداشتن همیشگی پدر در روز تولد می تواند باعث بروز حس بد و ناراحتی در فرد شده و ایجاد غم نماید.

پژمردگی و دلمردگی روز تولد

  • بحران هویت:

اشخاصی که برای یافتن هدف یا معنای زندگی خود در حال تلاش هستند، تولد می تواند حسی از نا امیدی در آنها ایجاد نماید و یا نا امیدی را در آنها افزایش دهد. بعلاوه این حس وقتی بیشتر خواهد شد که فرد حس کند که نتوانسته به برخی از انتظاراتش دست یابد.

افسردگی روز تولد چیست؟

  • داشتن حس مهم یا دوست داشتنی نبودن:

در اغلب موارد ما همیشه کودکان و بچه ها را در عشق و محبت غرق می کنیم و در این مورد کم کاری نداریم، ولی در اغلب موارد در مورد بزرگترها دچار کم کاری و کم محبتی می شویم. با بزرگ شدن روابط و احساسات تا حدی کمرنگ شده و روابط نزدیک و معنا دار جای خود را به بی علاقگی و کم اهمیت بودن می دهد. این موضوع می تواند باعث بی علاقه بودن به روز تولد شود.

  • نوستالژی

با فکر کردن به دوران کودکی و روزاهای تولد در آن دوران اوقات خوب و خوشی را به خاطر می آورید، ولی دلتنگی در بیشتر موارد یک طرح مبهم از گذشته است و بیشتر ما به دنبال چیزهایی هستیم که دیگر وجود ندارند.از این رو دلتنگی های گذشته در روز تولد می تواند باعث افزایش افسردگی در روز تولد شوند.

دلسردی و اضطراب روز تولد

  • افزایش عدد سن:

افراد مختلف ممکن است از سنین مختلف مثل ۲۵، ۳۰، ۴۰ و … ترس داشته باشند و جشن گرفتن دوره جدیدی از زندگی برایشان با اضطراب، ترس و غم و اندوده همراه شود.

غم روز تولد در چه اشخاصی بیشتر دیده می شود؟

بروز مشکل افسردگی در روز تولد در برخی از افراد بیشتر از سایرین دیده می شود، در ادامه با این افراد آشنا خواهیم شد.

  • افراد ابتلا به افسردگی و یا داشتن سابقه افسردگی در خانواده:

اشخاصی که در حال حاضر دارای افسردگی مزمن هستند و یا در گذشته به این مشکل مبتلا بوده اند، ممکن است مشکل غم تولد در آنها تاثیر بیشتری بگذارد. از این رو اگر در خانواده سابقه افسردگی داشته اید، ممکن است در مبتلا شدن تان به افسردگی تاثیر گذار باشد.

افسردگی در روز تولد

  • اشخاص مبتلا به اضطراب:

مشکل اضطراب از هر نوعی چه اضطراب اجتماعی چه اضطراب از ترس و … می تواند حس افسردگی در شخص را بالاتر ببرد، حتی با وجود موارد شادی بخش مثل کیک تولد یا کادو باز هم اضطراب می تواند تاثیر گذار باشد. با وجود انواع محرک های شادی بخش و یک جشن تولد تمام و کمال باز هم روز تولد، می تواند برای فرد سخت و ناتوان کننده باشد و باعث بروز غم شود.

بررسی غم روز تولد

  • اشخاص درونگرا:

اشخاص درونگرا، در اغلب موارد به عنوان افراد منزوی شناخته می شوند که البته این مطلب کاملا درست هم نیست و بسیاری از افراد درون گرا مثل سایر افراد اجتماعی هستند و فقط به محرک های کمتری در اطراف خود احتیاج دارند، جشن تولد مشکلی که برای این افراد دارد این است که نیاز به ظرفیت بیشتری از ظرفیت این افراد دارد، نیاز به معاشرت بیشتری با دیگران داشته از این رو پیام های تولد و حضور در جشن تولد می تواند برای اشخاص درونگرا آزار دهنده باشد.

دلمردگی شما در روز تولد

  • افراد مبتلا به انواع اختلال های روانی:

بروز اختلالات روانی مختلف می تواند باعث شود تا افراد نسبت به روز تولد خود حس غم داشته باشند و مشکل افسردگی در روز تولد ایجاد شود.

درمان غم روز تولد

بعد از یافتن دلیل افسردگی در روز تولد می توان به راحتی و با کمی توجه و حوصله این مرحله از زندگی را پشت سر گذاشته و مشکل را حل کنید:

  • به منظور درمان ناراحتی در روز تولد قبل از هر چیزی یک موضوع را در نظر داشته باشید که اگر به دلیل نرسیدن به اهدافتان ناراحت هستید، باید خوشحال شوید زیرا در زندگی خود هدف دارید.
  • اگر فکر می کنید که در روز تولدتان حس و حال خوبی ندارید، باید قبل از رسیدن به روز تولدتان از یک متخصص و مشاور کمک بگیرید.

دلسردی در روز تولد

  • برای سال جدید در زندگیتان برنامه ریزی کرده و اهداف و خواسته های خود را مشخص نمایید و همچنین برای رسیدن به اهدافتان تلاش کرده و جایزه ای برای خود در نظر داشته باشید.
  • باید بدانید که فقط شما هستید که مسئولیت شاد نمودن خود در زندگیتان را بر عهده دارید. به همین دلیل برنامه شادی بخش که ایجاد کننده حس خوب در شما باشد را برای روز تولدتان در نظر داشته باشید.
  • نسبت به خود مهربان و سخاوتمند یاشید. نرسیدن به برخی از اهداف باعث نخواهد شد که شایستگی تان زیر سوال برود از این رو خود را برای نرسیدن به آنها سرزنش نکنید. در این جهت اشتباهات خود را شناسایی کنید و هدف گذاری بهتری برای سال جدیدتان داشته باشید تا خطای کمتری در رسیدن به اهداف داشته باشید.

دلسردی و ناراحتی روز تولد

  • به خاطر داشته باشید که ما به این دلیل به دنیا آمده ایم که تجربیات مختلف داشته باشیم و از آنها درس بگیریم و در نتیجه زندگی راحت تری برای خود بسازیم.
  • قبل از دنبال نمودن هر هدفی در زندگی خود یاد بگیرید که خودتان را دوست داشته باشید، زمانی که این قدم بزرگ را در زندگی بردارید دیگر خودتان را برای نرسیدن به برخی از هدف ها سرزنش نخواهید کرد.
  • یاد بگیرید که خودتان بهترین و زیباترین اتفاق رخ داده در دنیا هستید و خدا را بابت این موضوع شکر کنید و شادی کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *