دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پماد پوویدون آیداین و آنچه درباره مصرف آن باید بدانید

  • سحر هودانلویی
  • ۱۶ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

پماد پوویدون آیداین از دیگر محلولات موضعی است که برای شستشوی اندام تناسلی و رفع التهاب و عفونت مورد استفاه قرار می گیرد.

پماد پوویدون آیداین از دیگر محصولات موضعی است که برای شست و شو و ضد عفونی کردن پوست در قبل از عمل های جراحی و پاکیزگی دست جراحان مورد استفاده قرار می گیرد.

همان طور که در بخش های دیگر از مجله آرگا با اطلاعات دارویی پماد پماد آنتی هموروئید و پماد کلوبتازول آشنا شده اید، از این رو در این مطلب به معرفی محلول موضعی دیگری به نام پماد آیداین پرداخته ایم.

معرفی پماد پوویدون آیداین

معرفی پماد پوویدون آیداین

همان طور که مطالعه کردید این پماد یک نوع محلول موضعی می باشد که از آن می توان به صورت دهان شویه برای رفع التهاب و عفونت های ناشی از حلق و باکتری های جای گرفته در پس از جراحی های دندان استفاده کرد. همچنین پماد موضعی این درمان را برای جلوگیری از عفونت و رفع التهابات پوستی باکتریایی یا قارچی، زخم بستر، زخم های به جا مانده از توقف جریان خون و دیگر بیماری های عفونی می باشد. کاربردهای دیگری از این پماد به صورت های مختلف گزارش شده است که در ادامه مطلب ذکر کرده ایم.

  • آیا دارای عواقب دارویی می باشد؟

گفتنی است که تا به کنون عارضه جانبی خاصی از مصرف این پماد گزارش نشده است اما سرخی و سوزش های موضعی، امکان دارد که بروز پیدا کنند.

  • خطرات تاکید شده

  1. این پماد به افرادی که حساسیت فراوانی دارا هستند، توصیه شده است تا با احتیاط استفاده کنند.
  2. به علت جذب ید از طریق واژن با استفاده کاربردی ژل، نباید مبتلایان بیماری هیپوتیروئید از آن استفاده کنند.
  3. همچنین افرادی که به طور همزمان با لیتیم تحت درمان می باشند، نباید از آن استفاده کنند.

نحوه استفاده از این پماد

  • موارد قابل مصرف

  1. از این دارو می توانید به عنوان ضد عفونی کننده در جراحی ها استفاده کنید؛ به این صورت که مقدار مشخصی از این محلول موضعی را که برای شستشو نیز به کار می رود؛ می توانید برای ضد عفونی محل عمل و دست پزشکان در عمل های جراحی استفاده کنید.
  2. به صورت دهان شویه نیز قابل کاربرد می باشد؛ تنها باید محلول آن را به صورت رقیق در حجم برابری با آب گرم به صورت رقیق نشده در طی ۳۰ ثانیه غرغره کنید. این کار را بایستی هر ۲ الی ۴ ساعت در طی زمان مشخص شده تکرار کنید.
  3. برای استفاده به صورت پمادی، در ابتدا باید موضع را به خوبی شستشو دهید تا تمیز شود. سپس مقدار مورد نیازی از پماد را بر روی موضع اعمال کنید و در صورت نیاز از پانسمان استفاده کنید. این روش دارویی برای درمان سوختگی است که هر ۸ ساعت یک بار و یا هر روز ۱ مرتبه مورد استفاده واقع می گردد.

نکاتی که در طی مصرف پماد پوویدون آیداین باید در نظر داشته باشید

  • کاریرد های دیگر:

  1. استفاده کاربردی به عنوان شامپو؛ از این رو می بایست موهای خود را خیس کرده و با درب شامپو با ۲ الی ۳ مقدار از آن سر خود را شستشو دهید. پس از یک مرتبه آبکشی موهای خود، باید باری دیگر از همان مقدار شامپو استفاده کرده و این بار با نوک انگشتان تان پوست سر خود را ماساژ دهید. پس از آن که رنگ شامپو تغییر پیدا کرد، موهای خود را آبکشی کنید و خوب است که این درمان را برای بهبود فرایند در طی ۲ الی ۴ هفته تکرار کنید.
  2. کاربرد دیگر پماد آیداین به این صورت است که باید به مانند ژل و یا دوش واژینال مورد استفاده واقع گردد. ژل را بایستی هر شب و به طور پیوسته در واژن خود اعمال کنید، دوش واژینال نیز محلولی غلیظ است که به داخل اپلیکاتور اضافه می کند تا پس از رقیقی شدن با آن اندام تناسلی خود را شستشو دهند. در صورتی دیگر که ملزوم به استفاده از هر دو روش بودید، می توانید در صبحگاه دوش را انجام دهید و شب نیز پماد آن را اعمال کنید.
  • موارد منع مصرف پماد پوویدون آیداین

  1. از استفاده این پماد در نواحی گسترده ای که دچار آسیب شده اند، جلوگیری کنید. چرا که ممکن است در صورت جذب بیش از حد به بافت های بدن آسیب وارد کند.
  2. افرادی که به ید حساست دارند باید از مصرف این پماد به صورت خود سرانه بپرهیزند.

نکاتی که در طی مصرف باید در نظر داشته باشید

معرفی کاربرد های پماد پوویدون آیداین

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  1. توجه داشته باشید که در صورت تحریک پوست باید هر چه سریع تر مصرف دارو را قطع کنید.
  2. قابل به ذکر است که ژل و دوش واژینال پماد پوویون آیداین خاصیت اسپرم کش را دارا است که در صورت تمایل به بارداری باید از استفاده آن بپرهیزید.
  3. ژل واژن این دارو را تنها باید با مشورت پزشک استفاده کنید.
  4. همچنین این پماد، لباس های دارای الیاف طبیعی را لکه دار نمی کند، بلکه پارچه های دارای الیاف مصنوعی رنگی می شوند که برای پاک کردن آن باید از آمونیاک رقیق استفاده کنید.
  5. حتما قبل از استفاده محلول را تکان دهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *