دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

طرز کار سیستم انژکتور خودروها چگونه است؟

  • سحر هودانلویی
  • ۱۱ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

انژکتور خودرو از قطعات الکترونیکی و مکانیکی خودرو است که در ابتدای ورودی سیلندر ها قرار گرفته است. برای آشنایی با طرز کار سیستم انژکتور در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

در عصر امروز یکی از قطعاتی که در اکثر خودرو های سوختی وجود دارد، انژکتور است که در اصطلاحی دیگر به آن سیستم پاشش سوخت نیز می گویند. این وسیله، قطعه به نسبت کوچکی است که در ابتدای سیلندر خودرو قرار گرفته است و وظیفه تنظیم و پاشش سوخت را به درون سیلندر ها بر عهده گرفته است. قابل به ذکر است که در طی این فرایند، احتراق سوخت به انرژی تبدیل می شود که در نهایت به حرکت در آمدن خودرو منجر می شود. در ادامه طرز کار سیستم انژکتور را به صورت دقیق تری شرح داده ایم.

قابل به ذکر می باشد که در حقیقت نحوه درست کار کردن انژکتور خودرو رابطه مستقیمی با عملکرد صحیح موتور خودرو و سیستم احتراق آن دارد. اگر این قسمت از خودرو به خوبی عملکرد خود را انجام ندهد و یا به طور کلی از کار بیفتد، گفتنی است که خودرو با مشکل مواجه می شود و یا در اصطلاحی دیگر ریپ می زند. این عمل در نهایت به خاموش شدن موتور منجر می شود که پس  از آن خودرو از حرکت در هر کجا که باشید، باز می ایستد. این مطلب می تواند برای کسانی که اطلاعات کافی از سیستم خودرو ندارند و یا به تازگی می خواهند وارد حرفه مکانیکی شوند، بسیار مناسب به شمار آید.

سیستم انژکتور چیست؟

انژکتور چیست؟

انژکتور در خودرو های بنزینی به شکل الکترو مغناطیسی وجود دارد که وظیفه پودر کردن سوخت و یا در اصطلاحی اسپری آن را بر عهده دارد. در عبارتی کامل تر می توان این گونه بیان کرد که سوخت را به صورت تمیز تر از پشت دریچه گاز در خودرو های قدیمی و یا پشت سوپاپ های گاز در خودرو های امروزی، به محفظه احتراق و یا در اصطلاحی دیگر همان تزریق مستقیم، در طی زمان و فشار مشخص وارد می کند.

  • ساختار اصلی انژکتور شامل چه مواردی است؟

  1. ورودی سوخت
  2. فیلتر
  3. فنر های برگشت دهنده
  4. سوزن انژکتور
  5. خروجی سوخت و یا در اصطلاحی دیگر تزریق سوخت
  6. پوسته
  7. هسته
  8. سیم پیچ
  9. سوکت برقی
  • مشکلاتی که اختلال در این بخش به وجود می آورد

به طور کلی می توان این گونه گفت که ایجاد اختلال در هر یک از قطعات انژکتور به مشکلات گفته شده در ادامه مطلب منجر می شود.

آشنایی با اهمیت سیستم انژکتور در خودرو

  1. کاهش توان و عملکرد های موتور خودرو
  2. استارت خوردن نامناسب خودرو که در اصطلاحی دیگر به طور مناسبی خودرو روشن نمی شود.
  3. بالا رفتن میزان آلایند های خروجی
  4. کم شدن عمر و عملکرد های کاتالیست خودرو
  5. کم شدن عمر و عملکرد های سنسور اکسیژن خودرو
  6. بالا رفتن مصرف سوخت

آشنایی با طرز کار سیستم انژکتور

همان طور که در ابتدای مطلب مطالعه کردید، سیستم انژکتور خودرو در ابتدای ورودی های سیلندر قرار گرفته است که وظیفه سوخت رسانی به محفظه احتراق را بر عهده دارد. زمانی که دریچه هوای خودرو باز می شود به طور دقیقه در طی زمان بندی مناسب، سیستم انژکتور خودرو عملیات پاشش سوخت را شروع می کند. پس از آن شمع خودرو جرقه می زند و سبب احتراق هوای موجود در سیلندر به همراه سوخت موجود می شود. در طی این عملکرد ها، انرژی ایجاد شده به دلیل اینکه مکانی برای خارج شدن ندارد، سیلندر خودرو را به سمت پایین هل می دهد که این عمل منجر به حرکت در آمدن خودرو می شود.

  •  آرون گروپس

پس از اعمال گفته شده، سوپاپ هوا بر سر جای خود باز می گردد و در عوض دریچه های مخصوص خروج دود با باز شدن سوپاپ های مربوطه اعمال مرتبط به خود را انجام می دهند. در پایان این عملکرد ها گفتنی می باشد که دود حاصل از عملکرد ها به بیرون هدایت می شود و عملیات احتراق دوباره شروع می گردد.

  • اهمیت عملکرد صحیح انژکتور

با این حال اگر انژکتور به خوبی عملکرد های خود را انجام ندهد، عملیات احتراق نیز به طور کلی با مشکل مواجه می شود که در نهایت به احتراق ناقص منجر می شود. برای این که متوجه شوید انژکتور خودرو به خوبی کار می کند یا خیر به دیاگ نیازمند هستید. با دیاگ زدن خودرو می توانید به راحتی از نحوه صحیح و طرز کار سیستم انژکتور خودرو خود باخبر شوید و در صورت بروز نقص و یا اشکال نیز آن را به تعمیر گاه بسپارید.

طرز کار سیستم انژکتور به چه صورت است؟

 

اگر از مطالعه این مطلب از اطلاعات عمومی در کنار ما به خوبی بهره بردید، توصیه می شود با کلیک به روی دیگر مطالبی همچون دلایل  سفت شدن فرمان خودرو و روش های رفع بوی بد خودرو با ترفندهای ساده و مواد در دسترس اطلاعات خود را در رابطه با سیستم های داخلی خودرو افزایش دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *