دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

خواص پوست تخم مرغ برای سلامت و زیبایی و کاربردهای آن در زندگی

  • ساناز براتی
  • ۸ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

پوست تخم مرغ مانند خود تخم مرغ دارای خواص مختلفی برای سلامت و زیبایی می باشد، علاوه بر این پوست تخم مرغ کاربردهایی در خانه داری و نگهداری از گیاهان دارد که در این مطلب با آنها آشنا خواهیم شد.

تخم مرغ نوعی ماده غذایی پر مصرف در سراسر جهان است که دارای مواد مغذی بسیاری برای سلامت بدن می باشد، جالب است که بدانید علاوه بر خود تخم مرغ پوست آن نیز بسیار مفید و مغذی بوده و در موارد بسیاری برای سلامت بدن و پوست و همچنین در خانه دارای از آن استفاده می شود. برای آشنایی بیشتر با خواص پوست تخم مرغ در این مطلب همراه ما باشید.

خواص مختلف پوست تخم مرغ

همانطور که همه با تخم مرغ آشنایی داریم، این ماده غذایی بسیار پر مصرف بودن و در موارد بسیاری از آن استفاده می شود، اغلب افراد در زمان استفاده از تخم مرغ پوست آنرا دور می اندازند و از آن استفاده ای نمی کنند، از این رو در این مطلب می خواهیم شما را با خواص مختلف پوست تخم مرغ آشنا سازیم تا از این به بعد به جای دور انداختن پوست ها از آن استفاده ببرید.

انواع خاصیت ها و ویژگی های پوست تخم مرغ

پوست تخم مرغ تامین کننده کلسیم مورد نیاز بدن

پوسته تخم مرغ دارای کلسیم بالای است و استفاده از آن باعث تامین کلسیم روزانه مورد نیاز بدن می باشد. پوست تخم مرغ غنی از کلسیم بوده و باعث بهبود در رشد استخوان ها خواهد شد. همچنین باعث تنظیم در ضربان قلب، ترویج عملکرد عضلات و کنترل فسفر، پتاسیم و … در خون می شود. پوسته تخم مرغ به همان اندازه که برای تامین کلسیم مفید می باشد به همان اندازه برای بهبود شرایطی که به دلیل مصرف بیش از اندازه کلسیم ایجاد می شود نیز مفید می باشد.

درمان کننده پوکی استخوان و تقویت کننده دندان

از دیگر خواص تخم مرغ می توان به درمان کنندگی پوکی استخوان و تقویت دندان ها اشاره نمود. همانطور که اشاره شد پوسته های تخم مرغ سرشار از کلسیم می باشند علاوه بر این منبع فلورین و استرانسیوم نیز می باشد که این مواد بسیار مفید برای متابولیسم استخوان ها و تحریک رشد غضروف ها است به همین دلیل مفید برای پوکی استخوان و تقویت دندان ها می باشد. بعلاوه به منظور کاهش درد در ارتباط با پوکی استخوان بعد از دوران یائسگی مفید بوده و توسط پزشکان توصیه می گردد.

پوست تخم مرغ و خاصیت های آن

تقویت کننده دستگاه ایمنی بدن

 پوست تخم مرغ مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد. می توانید با پوست تخم مرغ شربتی تهیه نمایید که به منظور از بین بردن علائم آنفولانزا و سرماخوردگی مفید می باشد. شربت مورد نظر دارای مواد مغذی بسیاری است که باعث تقویت سیستم ایمنی می شود و میزان آنتی بادی ها را افزایش می دهد. می توانید شربت مورد نظر را با استفاده از پوست تخم مرغ، آب لیمو ترش و عسل تهیه کنید. برای اینکار پوست ۷ عدد تخم مرغ ها که کاملا تمیز بوده و به خوبی شستو شو داده شده باشند را پودر کرده تا به شکل آرد درآیند، بعد از آن آب ۵ عدد لیمو ترش را گرفته و با این پودر ترکیب نمایید و داخل یخچال قرار دهید، بعد از ترکیب شدن کامل مواد یک لیتر آب و ۲ لیوان عسل را به آن اضافه کرده و به خوبی مخلوط نمایید. شربت به دست آمده را به مدت یک هفته در یخچال قرار داده تا استراحت نماید، بعد از گذشت یک هفته روزی سه مرتبه و هر مرتبه یک قاشق از شربت را میل نمایید تا سیستم ایمنی قوی داشته باشید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

انواع خاصیت برای پوست تخم مرغ

التیام دادن زخم با پوست تخم مرغ

قسمت شفاف و نازک داخلی پوست تخم مرغ دارای مواد مغذی است که برای التیام زخم های سطحی مفید بوده و بهبود زخم را سریعتر می کند. استفاده از پوست تخم مرغ در کنار روغن زیتون تاثیر آن را بالاتر می برد. برای این منظور به پوس تخم مرغ روغن زیتون زده و آن را به طور مستقیم روی زخم قرار دهید، مطمئن شوید که لایه شفاف داخلی تخم مرغ با پوست در تماس باشد.

پوست تخم مرغ برای سم زدایی بدن

در پوست تخم مرغ ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی وجود دارد که به عنوان یک مکمل طبیعی برای سم زدایی بدن استفاده می شود. برای سم زدایی بدن می توانید پوست ۵ عدد تخم مرغ را که به خوبی شسته اید پودر نمایید و در یک شیشه که دارای ۳ لیتر آب باشد بریزید. مواد را داخل یخچال قرار دهید و بگذارید تا یک هفته بماند. بعد از گذشت یک هفته روزی دو لیوان از این نوشیدنی بنوشید تا بدنتان به شکل طبیعی سم زدایی نماید.

بررسی خواص پوست تخم مرغ

پوست تخم مرغ درمان کننده مشکلات گوارشی

شاید کمی عجیب باشد ولی پوست تخم مرغ درمان خوبی برای مشکلات معده می باشد. پوست تخم مرغ دارای خاصیتی است که PH معده را تنظیم کرده و ناراحتی های روزانه مربوط به معده را برطرف می سازد. افرادی که اسید معده زیاادی دارند و یا مشکلاتی مثل ورم معده یا دردهای شکمی را تجربه می کنند برای رفع مشکلات خود می توانند از پوست تخم مرغ استفاده نمایند. برای این منظور پوست یک عدد تخم مرغ را با هاون یا مخلوط کن کاملا پود نمایید و سپس پودر به دست آمده را با ۱/۴ قاشق چای خوری قهوه و حدود نصف لیوان شیر مخلوط نمایید، توجه داشته باشید که بعد از داغ شدن شیر مواد دیگر را به آن اضافه کنید و هم بزنید. روزی دو بار این نوشیدنی را با شکم خالی میل نمایید.

خواص مختلف پوست تخم مرغ

ویژگی های پوست تخم مرغ برای سلامت پوست و مو

علاوه بر موارد گفته شده در بالا پوست تخم مرغ بسیار مفید برای پوست و مو نیز می باشد:

  • ساخت اسکراب صورت با استفاده از پوست تخم مرغ:

استفاده از پوست تخم مرغ برای لایه بردای صورت، به عنوان اسکراب بسیار موثر می باشد. پوست تخم مرغ یک لایه بردار طبیعی برای پوست می باشد و وقتی با این عنوان از آن استفاده می شود نتایج بسیار خوبی به دنبال دارد. برای تهیه اسکراب خانگی باید پوست عدد تخم مرغ را پودر نمایید و سپس آن را با یک عدد سفیده تخم مرغ مخلوط نمایید، حال ترکیب به دست آمده را بر روی صورت خود بمالیدد و اجازه دهید تا کاملا خشک شود، بعد از خشک شدن با ماساژ دادن نرم و حرکات دورانی اسکراب را از پوست جدا نمایید، این عمل را در طول هفته یک مرتبه تکرار کنید تا سلول های مرده از روی پوستتان حذف شوند و پوستی شاد و شفاف داشته باشید. توجه داشته باشید که پوست تخم مرغ را قبل از پودر کردن به خوبی بشویید زیرا ممکن است حاوی فضولات و میکروب ها باشد.

مهمترین خواص پوست تخم مرغ

  • پوست تخم مرغ برای داشتن موهایی سالم:

پوست تخم مرغ از ترکیبات همگن مناسب مو می باشد که بسیار مفید برای تقویت موها می باشد. برای استفاده از این خواص پوست تخم مرغ لایه ی داخلی سفید رنگ پوست تخم مرغ را از ان جدا کرده و با برخی دیگر از مواد مانند آب و آوکادوو مخلوط نمایید و آن را بر روی موهای خود بمالید، موهای خود را بعد از گذشت یک ساعت به خوبی بشویید. این عمل باعث تغذیه مناسب موها شده و آنها را درخشان می کند.

  • جوانسازی و حذف چروک های پوست با پوسته ی تخم مرغ:

اگر نگران پیر شدن پوست خود هستید، می توانید به راحتی با استفاده از خواص پوست تخم مرغ این مشکل را برطرف نمایید و پیر شدن پوستتان را به تاخیر بیاندازید. استفاده از پوست تخم مرغ به عنوان ماسک برای صورت نه تنها چروک شدن پوست را به تاخیر می اندازد بلکه باعث شاداب شدن و نرمی پوست نیز خواهد شد.

برخی خاصیت های پوست تخم مرغ

  • پوست تخم مرغ برای تقویت پوست های حساس:

پوست تخم مرغ به خاطر داشتن خواص ضد التهابی و تسکین دهنده گی برای درمان پوست های حساس و تحریک پذیر مناسب می باشد. افرادی که پوست حساسی دارند می توانند پوست یک عدد تخم مرغ را کاملا پود نمایند و با ۱/۴ لیوان سرکه سیب و نصف لیوان آب مخلوط نموده و بعد از ان بگذارند مخلوط به دست آمده یک شب استراحت نماید، در روز بعد با استفاده از پنبه مایع را به پوست خود بمالند. این عمل برای تسکین خارش های پوست مفید می باشد و در صورت لزوم می توانید از آن مجددا استفاده کنید.

خاصیت های پوست تخم مرغ

کاربردهای پوست تخم مرغ در خانه داری

جالب است که بدانید از خواص پوست تخم مرغ علاوه بر سلامت و زیبایی در خانه داری نیز مورد استفاده قرار می گیرید، در ادامه با برخی از این موارد آشنا می شویم:

  • تمیز نمودن لباس های سفید با پوست تخم مرغ:

در برخی موارد ممکن است لباس های سفید تغییر رنگ داده و خاکستری شوند، اگر این مشکل شما را نگران می کند می توانید مقداری پوست تخم مرغ پودر شده را همراه باا لباسهای خود در ماشین لباسشویی ریخته و سپس آنها را بشویید.

خاصیت های مختلف پوست تخم مرغ

  • پیشگیری از گرفتگی لوله های فاضلاب و تمیز نمودن سینک به کمک پوست تخم مرغ:

برای پیشگیری از گرفتگی لوله ها می توانید پوست تخم مرغ را روی صافی فلزی سینک قرار دهید تا از عبور چربی ها و مواد جوامد به داخل لوله ها پیشگیری نماید. اینکار همچنین باعث تمیزی سینک نیز می شود می توانید سینک خود را خیس کنید و پودر پوست تخم مرغ را روی آن بپاشید و از نتیجه آن شگفت زده شوید.

  • دفع آفات با استفاده از پوست تخم مرغ:

یکی دیگر از خواص پوست تخم مرغ دفع آفات مختلف مانند حلزون ها، کرم های برگ خوار و دیگر آفات می باشد. برای رهایی از آفات مقداری از پوست تخم راغ را در اطراف باغ یا روی خاک گلدان های خود بپاشید.

بعضی از خواص پوست تخم مرغ

  • استفاده از پوست تخم مرغ به عنوان غذای پرنده:

استفاده از پوست تخم مرغ به عنوان غذای پرده باعث می شود تا کلسیم مورد نیاز آنها برای تخم گذاری تامین شود. پوست تخم مرغ دارای مواد معدنی به ویژه کلسیم می باشد که پرندگان می توانند مفید بودن آن را تشخیص دهند و از آن بخورند. مقداری پوست تخم مرغ را در اطراف ظرف غذای پرنده یا جایی که پرنده ها در رفت  آمد هستند بریزید تا بتوانند از آن بخورند.

  • کم کردن تلخی قهوه با پوست تخم مرغ:

اگر تخلی زیاد قهوه برایتان جالب نیست و عادت به اضافه نمودن شکر به قهوه هم ندارید می تواند با استفاده از پوست تخم مرع تا حدودی تلخی قهوه را از بین ببرید. پوست تخم مرغ به دلیل سرشار بودن از کربنات کلسیم می تواند بسیاری از اسیدیته ی قهوه را خنثی نماید و از تلخی آن کم کند. در زمان جوشیدن قهوه مقداری پوست تخم مرغ را به آن اضافه کنید. پوست تخم مرغ کاملا تمیز و شسته شده باشد.

پوست تخم مرغ و انواع خاصیت های آن

  • تقویت خاک گلدان ها و کمک به رشد بهتر گیاهان:

همانطور که گفته شد استفاده از پوست تخم مرغ باعث دور شدن آفات از گیاهان می شود. بعلاوه استفاده از پوست تخم مرغ در خاک گلدان ها به دلیل داشتن مواد مغذی بسیار باعث رشد بهتر و تقویت گیاهان شما خواهد شد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *