دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نظافت سبز: محلول های طبیعی کاربردی

  • فرهاد هاشمی
  • ۱ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

مراقبت از محیط زیست، فرآیندی است که از خانه آغاز می شود. همه چیز از قوطی اسپری ها تا محصولات تمیز کننده شیمیایی، می توانند به تعادل ظریف زمین تاثیر بگذارند، اما اگر تمیزکاری سبز را انتخاب کنید، گزینه های ساده زیادی وجود دارند. اگر خدمتکار دارید، سعی کنید در جریان محصولات مورد استفاده او باشید، یا خدمتکاری پیدا کنید که با استفاده از مواد مناسب محیط زیست کار خود را انجام دهد.حتی ایجاد تغییرات کوچک در روتین کارهایتان هم، می تواند اثر زیادی داشته باشد. خشک کردن لباس ها روی طناب، نه تنها روشی کم هزینه است بلکه سازگار با محیط زیست نیز می باشد. برای تمیزکاری سطوح خانه، می توانید به جای استفاده از دستمال کاغذی از پارچه های قابل شستشو استفاده نمایید. این روش ها در حال رواج یافتن هستند و “پم فتو” یکی از متخصصان یک مشابه درمان است که در خانه اش در سان دیگو، کالیفرنیا دهه ها زمان خود را صرف مطالعه بر روی  این روش های طبیعی می باشد.

نظافت منزل از جمله خدماتی می باشد که توسط برخی از شرکت ها و موسسه ها به مشتریان داده می شود. البته چون امروزه با پیشرفت تکنولوژی روبرو شده ایم و بسیاری از سفارش ها و خدمات را می توانیم آنلاین ثبت و دریافت کنیم میتوان برای گرفتن قیمت نظافت منزل نیز از بازارهای آنلاینی مثل سنجاق استفاده کرد.

اگر شما به هر دلیلی فرصت نمی کنید که خودتان کارهای نظافتی منزل یا محل کارتان را انجام بدهید کافیست که به وب سایت یا اپلیکیشن سنجاق مراجعه کرده و سپس سفارش خود را ثبت کنید و از هزینه نیروهای خدماتی مطلع شوید. برای ثبت سفارش نظافت منزل در تهران کافی است به چند سوال ساده پاسخ دهید.

محلول های طبیعی کاربردی

فتو می گوید:” مشابه شناسی یک درمان سبز است، این روش از محصولات طبیعی استفاده کرده و عوارض جانبی منفی ای ندارد و سالم می باشد. این روش به طرزی پرانرژی و با استفاده از منابع طبیعی بر قدرت شفابخشی اثر می گذارد و منبع آب یا محیط زیست را نیز آلوده نمی کند.”

“صلح سبز” آمریکا برای جایگزینی محلول های شستشوی شیمیایی پیشنهادهای مبتکرانه زیادی دارد. محصول شماره یک از مجموعه محلول های خوب آن، صابون قدیمی می باشد. به علاوه، ترکیب آب با روغن های طبیعی، نمک یا سرکه می تواند تمام سطوح خانه تان را تمیز نماید. در اینجا برخی از منابع خانگی که می توانند به عنوان تمیز کننده های طبیعی مورد استفاده قرار گیرند را معرفی می کنیم:

سرکه: رسوب کلسیم، روغن، دوده و رسوب موم را از بین می برد.

روغن اکالیپتوس: به عنوان ضدعفونی کننده و خوشبو کننده مورد استفاده قرار گرفته و می تواند گرد و خاک را قبل از ته نشینی از بین ببرد.

جوش شیرین: خوشبو کننده، از بین برنده لکه ها و نرم کننده پارچه.

الکل ایزوپرپیل: سطوح را از روغن و باقیمانده ها تمیز می کند.

لیمو: ضدعفونی کننده بوده و لکه ها را از بین می برد.

در اینجا لیستی از تمیزکننده های سبز دوستدار طبیعت را به شما معرفی خواهیم کرد:

طراوت دهنده هوا

برای طراوت بخشیدن به هوای خانه خود به جای آیروسول ها از جوش شیرین و روغن های طبیعی استفاده کنید.

دستورالعمل: یک جعبه جوش شیرین را باز کرده و آن را داخل یخچال یا در انتهای سطل زباله خود قرار دهید. برای استفاده از محصولی که به هوا عطری تازه بدهد، پیشنهاد می کنیم به جای محصولات مصنوعی، قبل از آمدن مهمان ها گیاهی مانند اسطوخودوس را در آب جوش قرار داده و اجازه دهید روی گاز باقی بماند.

محلول های طبیعی کاربردی

پودر تمیز کننده

بسیاری از پودرهای تمیز کننده حاوی کلر یا دیگر مواد شیمیایی هستند. اما جوش  شیرین و نمک مواد طبیعی ای هستند که می توانند جایگزین محلول های ساینده ای شوند که به طور سنتی از آنها استفاده می کردید.

دستورالعمل: برای از بین بردن بقایای چربی از یک فرچه مرطوب حاوی صابون طبیعی و نمک یا جوش شیرین استفاده کنید. به پیشنهاد “کارین سیگل” می توانید از منابع طبیعی دیگر مانند رزماری، اسطوخودوس، لیمو، رز یا زنجبیل نیز استفاده نمایید.

برای افزایش قدرت پاک کنندگی چند قطره بوراکس به جوش شیرین اضافه کنید. اما از آنجایی که این روغن های غلیظ محرک پوست هستند، حتما قبل از تمیزکاری دستکش به دست کنید. می توانید روغن های ضروری را به طور نامحدود در مکان های سرد و خشک و تاریک نگهداری کنید. (به غیر از لیمو، که عمری یک ساله دارد)

شیشه پاک کن

برخی شیشه پاک کن ها حاوی آمونیاک هستند که در صورت ترکیب شدن با کلر، دود مضری ایجاد خواهد کرد. سرکه و آب می توانند سطوح چرب را بدون بوی بد مواد شیمیایی، تمیز کنند.

دستورالعمل: ساخت محلول تمیز کننده می تواند به آسانی ترکیب مواد اولیه باشد: یک پیمانه سرکه، چهار پیمانه آب و چند قطره از یکی از روغن هی گیاهی. این محصول را در بطری اسپری ریخته و از آن برای تمیز کاری سطوحی مانند شیشه یا دیگر لوازم استفاده کنید.

تمیز کننده فرش

به جای استفاده از اسپری های که پوست و چشم را تحریک می کنند، از جوش شیرین یا نشاسته ذرت استفاده نمایید.

دستورالعمل: فرش خود را جارو کرده و سپس جوش شیرین یا نشاسته ذرت روی آن بریزید تا هر گونه بوی بد را از بین ببرد. اجازه دهید پودر تا یک ساعت باقی بماند و سپس جارو بکشید. لکه های قوی فرش را با اسپری ترکیبی آب، سرکه، و یک فرچه زبر و لکه های دیگر را با محلول جوش شیرین و آب به همراه پارچه، تمیز کنید.

براق کننده مبلمان

بطری آیروسل ها را با عصاره و روغن پر کنید.

دستورالعمل: یک فنجان روغن سبزیجات را با یک قاشق چایخوری روغن لیمو مخلوط کرده و با استفاده از یک پارچه تمیز و این محلول مبلمان خود را برق بیندازید.

تمیز کننده فلز

برای تمیز کردن نقره و کروم نیازی نیست از مواد شیمیایی سنگین و قوی استفاده کنید. سرکه و نمک برای براق کردن آن کافی است.

دستورالعمل: هر یک قاشق سوپ خوری نمک و جوش شیرین را با یک لیتر آب مخلوط کنید. آن را به جوش آورده و سپس یک رشته فویل آلومینیومی به آن اضافه نمایید. وسیله نقره کثیف را درون محلول در حال جوش قرار داده و اجازه دهید سه دقیقه باقی بماند، سپس آن را با پارچه ای تمیز خشک نمایید.

ضدعفونی کننده ها

برای ضدعفونی از عصاره مرکبات یا آبمیوه استفاده کنید تا علاوه بر تمیزی، عطر خوبی نیز برجای بگذارید.

دستورالعمل ها: چند تکه گریپ فروت یا لیمو را درون سطل زباله مخصوص سینک بریزید تا آشپزخانه تان عطر خوب بگیرد. برای ضدعفونی کردن بخش های غذایی یا لکه ها از آبلیمو استفاده کنید. حتی برای از بین بردن لکه های روغنی لباس نیز می توانید چند قطره آبلیمو به آنها اضافه نمایید. (فقط باید فورا آن لباس ها را بشویید)

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *