دسته ها
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

کاهش پف چشم با چند اقدام موثر در خانه

  • ساناز براتی
  • ۲۶ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

برای کاهش پف چشم روش های ساده و کاربردی مختلفی وجود دارند، برخی از این روش ها شامل استفاده از روغن های گیاهی در اطراف چشم، آب پرتقال، ترک سیگار، گلاب، استفاده از ماسک قهوه، چای کیسه ای و شیر و … می شود.

بروز حلقه ای سیاه و پف دو چشم در اغلب موارد نشان دهنده بیماری نمی باشد، اما سبب می شود تا فرد احساس خوشایندی نداشته و بیشتر از سن واقعیش به نظر برسد. برای برطرف کردن و کاهش پف چشم روش های خانگی مختلفی وجود دارند که در این مطلب با کاربردی ترین آنها آشنا خواهیم شد.

روش های کاهش پف چشم

همانطور که می دانیم پوست اطراف چشم بسیار نازک و حساس می باشد و باید روزانه از آن مراقبت شود. اولین موضوعی که در برخورد با دیگران جلب توجه می نماید چشم ها هستند، وجود هاله سیاه و پف اطراف چشم ها برای هیچ کس مطلوب نیست و اغلب افرادی که دچار این مشکل هستند همواره به دنبال روش هایی برای کاهش و بهبود آن می باشند. خوشبختانه روش های زیادی وجود دارند که به راحتی می توانید آنها را در خانه انجام دهید و از شر چشمان پف کرده خلاص شوید.

راهکارهایی برای کمتر شدن پف چشم

دلایل پف چشم

در بیشتر افراد پف چشم همیشگی نیست و در واقع خاصی ایجاد می گردد، دلایل پف چشم هر چه باشد البته به جز چند مورد، قابل درمان می باشد. برخی از دلایل بروز پف چشم عبارتند از:

  • کمبود مایعات در بدن.
  • مصرف بیش از حد نمک
  • نداشتن خواب کافی و خسته بودن
  • داشتن استرس و نگرانی های زیاد
  • آلرژی و حساسیت های فصلی که با ریزش اشک و عطسه همراه هستند.
  • تغییرات هورمونی در بدن، در دوره بارداری و یا قاعدگی
  • گریه کردن طولانی مدت
  • کهولت سن و پیری، در این مورد پف چشم ها برطرف نخواهند شد.

کمتر کردن پف چشم

پف چشم به دلایل پزشکی

همانطور که در بالا نیز اشاره شد در برخی موارد پف چشم ممکن است به دلیل بیماری خاصی در فرد باشد:

  • افرادی که به بیماری های تیروئید به ویژه گریوس مبتلا باشند دچار پف چشم می شوند.
  • آلرژی های چشمی مانند تب یونجه ممکن است باعث بروز پف چشم شود.
  • عفونت های چشمی و خشکی در چشم از دیگر دلایل بروز پف چشم می باشند.
  • داشتن مشکل نارسایی کلیه باعث ورم در کل بدن به ویژه اطراف چشم ها خواهد شد.
  • اختلالات پوستی مانند درماتیت، سندروم نفریتی، بلفاریت و برخی موارد دیگر نیز باعث بروز پف چشم می شوند.

در صورت داشتن هر یک از مشکلات بالا برای درمان پف چشم بهتر است با پزشک معالج خود مشورت نمایید. در غیر اینصورت از روش های خانگی زیر برای درمان پف چشم های خود استفاده نمایید.

  •  آرون گروپس

استفاده از چای کیسه ای سرد

یکی از بهترین راه ها برای کاهش پف چشم استفاده از چای کیسه ای سیاه یا سبز می باشد، البته چای سیاه بهتر است. چای کیسه ای خود را داخل مقداری آب جوش بیاندازید تا کاملا خیس بخورد، بعد از آن چای کیسه ای خیس خورده را داخل یخچال قرار داهید تا کاملا سرد شود، در نهایت چای کیسه ای سرد شده را روی چشمان خود قرار دهید، بعد از چند دقیقه می توانید چای را از روی چشمانتان بردارید. استفاده از چای کیسه ای کافئین دار باعث می شود تا سریعتر بهبود یابید، بعلاوه این چای در صاف نمودن خطوط ریز اطراف چشم نیز موثر خواهد بود.
بهبود و کمتر شدن پف چشم

گذاشتن خیار روی چشم

استفاده از برش های خیار بر روی چشم بسیار متداول می باشد و در کمتر شدن پف چشم ها تاثیرگذار می باشد. اما اگر می خواهید تاثیرگذاری آن بیشتر شود، خیار را در مخلوط کن خرد نمایید و سپس روی پوست دور چشم خود بگذارید، بعد از گذشت ۱۵ دقیقه می توانید خیار را از روی چشم پاک کرده و بشویید.

 پف چشم و روش های کمتر شدن آن

استفاده از سیب زمینی

سیب زمینی دارای آنزیم Catecholase می باشد که این آنزیم باعث روشن شدن پوست می گردد. استفاده از سیب زمینی بر روی پوست اطراف چشم باعث رفع پف چشم خواهد شد. برش های سیب زمینی خام که در یخچال سرد شده باشند را بر روی چشم های بسته قرار دهید، سرمای حاصل از سیب زمینی ها و آنزیم موجود در آن باعث کمتر شدن پف چشم خواهد شد. برای داشتن تاثیر بیشتر می توانید از رنده شده سیب زمینی استفاده کنید. اجازه دهید تا سیب زمینی ها نیم ساعت بر روی پوستتان بمانند تا تاثیرات آن را مشاهده نمایید.

کمتر شدن پف چشم

برگ نعناع برای بهبود پف چشم

نعناع دارای اثر قابض کننندگی طبیعی می باشد که می تواند پف چشم را بهبود دهد و حلقه های تیره اطراف چشم را کمتر نماید. چند عدد برگ نعناع تازه را بکوبید و به مدت ۵ دقیقه به اطراف چشم خود بمالید. این روش به دلیل سریع بودن مناسب کسانی است که صبح ها برای بیرون رفتن عجله دارند. می توانید نعناع له شده را با عسل یا روغن زیتون ترکیب منید تا خمیری شکل شود، در این صورت تاثیرگذاری بیشتری نیز خواهد داشت.
کمتر نمودن پف چشم ها

گلاب و خاصیت ضد التهابی آن

همانطور که می دانید گلاب دارای خواص ضد التهابی می باشد، بعلاوه دارای ویتامین C و A نیز هست. برای کمتر شدن پف اطراف چشم خود پنبه ای را با گلاب خیس نمایید و به مدت ۱۰ دقیقه بر روی چشم های خود قرار دهید.

راهکارهای کاهش پف چشم

استفاده از آب یخ

یخ و آب یخ برای کاهش ورم اطراف چشم موثر می باشد. می توان با استفاده از قاشق استیل و آب یخ اینکار را انجام داد. چند قاشق را در مقداری آب یخ قرار دهید تا قاشق ها نیز سرد و خنک شوند، سپس قاشق سرد شده را بر روی چشم خود قرار دهید، دائما قاشق ها را تعویض کنید تا کاملا خنک مورد استفاده قرار گیرند. اینکار را تا جایی انجام دهید که حس کمتر شدن پف چشم را داشته باشید.
کمتر کردن پف اطراف چشم

روغن های گیاهی برای کمتر شدن پف چشم

روغن های گیااهی مختلفی وجود دارند که می توانید برای کمتر شدن پف اطراف چشم خود از آنها استفاده نمایید:

  • روغن ویتامین E، دی یک کاسه مقداری آب خنک بریزید و سپس چند قطره از این روغن به آن اضافه کنید و به خوبی با هم ترکیب نمایید. سپس با کمک دو تکه پنبه مایع را روی چشمان خود به مددت ۲۰ دقیقه قرار دهید. با این روش تورم اطراف چشم ها کمتر خواهد شد.
  • در روش دیگر می توانید از ترکیب روغن اسطوخودوس، روغن لیمو و روغن بابونه به دلیل داشتن آنتی اکسیدان بالا و اثر آرام کنندگی استفاده نمایید. یک قطره روغن اسطوخودوس، یک قطره روغن لیمو و یک قطره روغن بابونه را به همراه یک قاشق چای خوری آب مخلوط نمایید و هر شب قبل از خوابیدن چشم ها را با آن ماساژ دهید. اجازه دهید تا مخلوط روغن یک شب روی پوست بماند و روز بعد با آب گرم بشویید.
  • استفاده از روغن بادام نیز به منظور کاهش پف اطراف چشم موثر می باشد. می توانید برای گرفتن روغن بادام مقداری را در مخلوط کن بریزید و پوره کنید و مقداری شیر به آن اضافه نمایید، علاوه بر این می توانید از روغن بادام آماده استفاده کنید و آن را با جوش شیرین مخلوط نموده تا خمیری شود. خمیر حاصله را بر روی پف چشمانتان قرار دهید. از این روش شب ها استفاده نمایید، البته باید بدانید که این روش در کوتاه مدت موثر نخواهد بود.
  • روغن نارگیل دارای اسید اوریک کی باشد که خاصیت ضد التهابی را در آن ایجاد می کند و باعث بهبود پف چشم می شود. هر شب قبل از خوابیدن مقداری روغن نارگیل را با انگشت شست خود در جهت عقربه های ساعت به اطراف چشم خود بمالید و ماساژ دهید، روز بعد می توانید با آب گرم آن را شست و شو دهید.

کاهش پف چشم ها

استفاده از نمک

استفاده از نمک یک راهکار ساده برای کاهش پف چشم می باشد. می توانید برای اینکار نصف قاشق چای خوری نمک را در یک لیتر آب ولرم حل کنید و سپس پنبه آغشته شده به آب را به مدت ده دقیقه روی چشمهای خود قرار دهید. نمک آب پوست را می کشد و حالت پف آلود چشم ها برطرف خواهد شد. بعلاوه شستن سینوس ها با اب نمک یمی از روش های قدیمی برای کمتر شدن پف اطراف چشم می باشد. برای این منظور می توانید از سرم های نمکی موجود در داروخانه ها استفاده نمایید، آب نمک را از یک سوراخ بینی بالا بکشید و بگذارید تا کاملا از سوراخ دیگر بینی خارج شود، تصفیه شدن سینوس ها باعث احساس سرزندگی خواهد شد.

توت فرنگی و بهبود پف چشم ها

توت فرنگی دارای آلفا هیدروکسی اسید می باشد برای کاهش اثرات پیری روی پوست مناسب می باشد و همچنین به کمتر شدن پف چشم ها نیز کمک خواهد کرد. برای اینکار باید از توت فرنگی استفاده کنید که داخل یخچال خنک شده باشد، سرمای توت فرنگی تاثیر آن را بیشتر خواهد کرد. برش های توت فرنگی را به مدت چند دقیقه روی چشم ها قرار دهید تا نتایج آن را ببینید.

روش های کمتر شدن پف چشم

استفاده از آلوئه ورا

استفاده از آلوئه ورا یکی دیگر از روشهای خانگی برای کمتر شدن پف چشم می باشد، اما اثر بخشی کندتری نسبت به سایر روش ها دارد. استفاده هر روز هفته از این روش می توانید تاثیرات آن را در یک هفته نمایان کند. هر شب قبل از خوای مقداری ژل آلوئه ورا را روی پوست پف کرده خود قرا دهید.

سفیده تخم مرغ برای رفع پف چشم

برای استفاده از سفیده تخم مرغ، چند عدد از سفیده را با هم به خوبی مخلوط کنید و با استفاده از برس مخصوص صورت آن را دور چشم های خود بزنید. سفیده تخم مرغ ناحیه اطراف چشم را کشیده تر نشان می دهد و پف را کمتر مشخص می نماید. بگذارید تا سفیده ۲۰ دقیقه روی پوستتان بماند و بعد با آب ولرم آن را بشویید.

پف چشم و کمک به کمتر شدن آن

استفاده از شیر

اگر چشمان شما بیش از حد پف دارند می توانید از شیر به عنوان یک روش مستمر استفاده نمایید. شیر را به کمک دو تکه پنبه روی چشمان خود قرار دهید و بگذارید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بماند. استفاده از شیر باعث حفظ آب پوست می شود و پوست را خنک نگه می دارد.

کمتر نمودن پف دور چشم

استفاده از ماسک قهوه

قهوه دارای کافئین زیادی می باشد، همانطور که در ابتدای بحث گفته شد کافئین بسیار مفید برای کاهش پف اطراف چشم می باشد. کافئین دارای خواص ضد التهابی بوده و علاوه بر کمتر شدن پف چشم خستگی آن را نیز کمتر خواهد کرد. برای این منظور نصف قاشق چای خوری دانه قهوه را با یک قاشق چای خوری پودر فلفل سیاه و یک قاشق چای خوری روغن نارگیل مخلوط نمایید و زیر چشم های خود بمالید، بعد از گذشت ۱۰ تا ۱۲ دقیقه مواد را به آرامی با کمک پنبه از اطراف چشم پاک نمایید. می توانید در طول هفته چند مرتبه از این روش استفاده نمایید.

آب پرتقال برای بهبود پف چشم

استفاده از آب پرتقال از روش های وقت گیر برای کاهش پف چشم می باشد. می توانید از آب پرتقال برای بهبود پوست خود استفاده کنید. با مخلوط کردن آب پرتقال و گلیسیرین مخلوطی خمیری شکل به دست می آید که می توانید چند بار در طول هفته آن را زیر چشمان خود بمالید، اجازه دهید تا این خمیر چند ساعت بماند و بعد آن را پاک نمایید. آب پرتقال به دلیل داشتن ویتامین C فراوان برای پوست بسیار مفید می باشد.
کاهش پف چشم با چند روش

کمتر مصرف نمودن نمک

همانطور که اغلب افراد می دانند، استفاده بیش از اندازه از نمک در رژیم غذایی باعث بروز مشکلات و بیماری های در بدن خواهد شد. مصرف نمک بیش از حد در وهله اول باعث افزایش فشار خون خواهد شد، اما جالب است که بدانید سدیم باعث تجمع مایع و در نتیجه تورم در اطراف چشم خواهد شد. به همین دلیل بهتر است نمک های دریایی تصفیه شده را جایگزین نمک معمولی کنید، از مصرف غذاهای پر نمک مثل پیتزا و بعضی از سوپ ها پیشگیری نمایید. اگر از آندسته افرادی هستید که نمک زیادی مصرف می کنند می توانید از سبزجات تازه مثل کرفس برای کاهش میلتان به نمک استفاده کنید.

اصلاح نمودن نحوه خوابیدن

در برخی موارد خوابیدن اشتباه باعث می شود تا پف اطراف چشم بیشتر شود. خوابیدن اشتباه باعث خواهد شد تا مایع بیشتری به دلیل نیروی جاذبه در اطراف چشم ها جمع شود، با رو به پشت خوابیدن می توانید از این موضوع پیشگیری نمایید، همچنین می توانید زیر سر خود را بالاتر ببرید، البته تا حدی که به بهبود خواب لطمه ای نزند. خوابیدن راحت و خود می تواند باعث بهبود پف اطراف چشم شود در غیر اینصورت نخوابیدن باعث افزایش و ایجاد پف چشم ها خواهد شد.

روش هایی برای کاستن از پف چشم

پاک کردن آرایش چشم قبل از خواب

ماندن آرایش روی چشم ها قبل از خواب می تواند باعث ایجاد التهاب چشم و آبریزش چشم و در نتیجه پف چشم شود، به همین دلیل برای پیشگیری از پف کردن چشم ها باید قبل از خواب حتما آرایش اطراف چشم و صورت خود پاک کنید.

آبرسانی به بدن

نوشیدن آب به اندازه مافی در طول روز باعث می شود تا بدن هیدراته بماند. برای کاهش پف اطراف چشم خود آب زیاد بنوشید. خشکی پوست اطراف چشم باعث می شود تا این قسمت ها تیره و متورم به نظر برسند، نوشیدن آب در طول روز بجای سایر نوشیدنی ها بهتر و موثر تر می باشد. با نوشیدن آب کافی حس خوبی خواهید داشت و سر زنده تر خواهید بود بعلاوه درخشان تر و جوان تر به نظر خواهید رسید، پس نوشیدن آب را فراموش نکنید.

روش های کاهش پف چشم

ترک سیگار

کشیدن سیگار علاوه بر ضررهایی که برای سلامت بدن دارد باعث خشکی پوست و ضعیف شدن پوست خواهد شد، سیگار به شکل ویژه ای به پیر شدن زودرس پوست دور چشم کمک می کند. موادی که در سیگار استفاده می شود کاملا سمی بوده و ممکن است باعث ایجاد التهاب در اطراف چشم ها شوند. التهاب در اطراف چشم علاوه بر چروک شدن پوست باعث پف اطراف چشم ها نیز خواهد شد. اگر سیگار می کشید برای رفع پف اطراف چشم خود و حفظ سلامت عمومی بدن باید آن را ترک کنید.

ماساژ صورت

برای رفع پف چشم با ماساژ می توانید روی استخوان چشمی را به آرامی و به سمت داخل ماساژ دهید، انجام این حرکت بسیار آرامش بخش بوده و به کاهش پف چشم ها کمک می کند، توجه داشته باشید که پوست این ناحیه بسیار حساس و ظریف است، بنابراین به وسیله انگشت وسط  با کمترین فشار، این کار را انجام دهید.

رفع پف چشم ها

ورزش کردن

انجام ورزش می تواند موجب تنظیم جریان خون در بدن شود و از این طریق مواد زائد و مضر دفع خواهند شد، حال در صورتی که ورزش با تعریق همراه باشد، لطافت و گلگون شدن پوست را به دنبال دارد، علاوه بر آن تعریق به کاهش التهابات پوستی همچون رفع پف زیر چشم و اطراف آن منجر می شود.

دستمال مرطوب بچه

یکی دیگر از درمان های خانگی برای رفع پف زیر چشم ها، استفاده از دستمال مرطوب فریز شده است به این صورت که این دستمال ها را در ترکیبی از خیار، آب لیمو، چای سبز و هاماملیس خیسانده و بعد آن را در فریزر می گذارند، بعد از چند ساعت نیز می توان دستمال را از فریزر بیرون آورده و روی چشم ها قرار داد.

درمان پف چشم ها

درمان های پزشکی برای پف چشم ها

لازم است قبل از استفاده از روش های پزشکی، در ابتدا روشهای ساده و بی خطر خانگی را به منظور بهبود و کاهش پف چشم ها امتحان کنید و در صورت نتیجه بخش نبودن این راهکار ها، از روشهای پزشکی کمک بگیرید، حال درمان پف چشم ها با روشهای پزشکی شامل چند مورد هستند که در زیر با این موارد آشنا می شوید :

  • کرم های چشمی
  • استفاده از پر کننده های پوستی
  • استفاده از امواج رادیویی
  • لیزر درمانی
  • جراحی پلک

در صورت آگاهی در مورد اینکه کدام روش مناسب تر است، لازم است به پزشک مراجعه کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *