دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

همه چیز درباره مصرف داروی ازونیوم و کاربردهای آن

  • ساناز براتی
  • ۹ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

داروی ازونیوم نام تجاری اس امپرازول می باشد که به منظور مهار اسید معده و بهبود رفلاکس و مشکلات معده تولید شده است. این دارو در حال حاضر بدون نسخه پزشک در دسترس همگان قرار دارد.

داروی ازونیوم در واقع نام تجاری اس امپرازول می باشد که در سال ۱۳۹۳ وارد بازار شده است. این دارو به عنوان بهبود دهنده مشکلات معده و مهار کننده اسید معده شناخته می شود و در حال حاضر بدون نسخه پزشک از داروخانه های سراسر کشور قابل خریداری می باشد.

معروفی داروی ازونیوم

بر طبق اعلام سازمان غذا و دارو در کشور ایران، داروی اس امپرازول Esomeprazole بیست میلی گرمی به عنوان اولین و تنها دارو برای مهار پمپ پروتون، (یعنی از خانواده داروهای مهار کننده اسید معده)، در حال حاضر در لیست داروهای بدون نسخه قرار گرفته است و شما می توانید بدون نسخه به راحتی آن را از داروخانه تهیه نمایید. شرکت داروسازی بزرگ ایرانی، دارو سازی دکتر عبیدی اس امپرازول را با نام تجاری ازونیوم در سال ۱۳۹۳ تولید و وارد بازار نموده است. همانطور که اکثر افراد با این قرص آشنایی داریم، این دارو یکی از درمان های قدیمی برای مهار اسید معده و درمان علائمی مثل رفلاکس، ترش کردن و سوزش سر دل می باشد که اثر بخشی بالا و ماندگاری طولانی تری نسبت به دیگر قرص ها و داروها دارد.

داروی ازونیوم و موارد استفاده از آن

ازونیوم یا رانیتیدین

همانطور که گفته شد ازونیوم تنها داروی بدون نسخه پزشک می باشد که برای درمان رفلاکس و مشکلات معده می توان آن را تهیه نمود. با توجه به اینکه به تازگی مصرف قرص رانیتیدین به دلیل احتمال آلودگی به ماده سرطان زا از بازار جمع آوری شده و دیگر در دسترس نیست، ازونیوم جایگزین مناسبی برای آن می باشد. از این رو به کسانی که رانیتیدین را با تجویز یا بدون تجویز پزشک مصرف می کرده اند توصیه می کنیم ازونیوم بیست را به عنوان جایگزین در نظر بگیرند، همچنین می توانید با پزشک خود در این مورد مشورت نمایید.

در حالت کلی به منظور جایگزینی داروها حتما با پزشک خود مشورت نمایید، تا روش و میزان مصرف داروی جدید را برای شما مشخص نمایند.

بررسی داروی ازونیوم

  •  آرون گروپس

موارد مصرف ازونیوم یا همان اس امپرازول

ازونیوم یا همان اس امپرازول از دسته داروهای مهار کننده پمپ پروتون است که باعث می شود تا مقدار اسید معده تولید شده در معده کمتر شود. این دارو برای درمان علائم بازگشت محتویات معده به مری و دیگر بیماری های نشات گرفته از ترشح زیاد اسید معده مثل سندروم زولینگر-الیسون مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین این دارو برای بهبود التهاب مری زخمی شونده نیز تجویز می گردد. در موارد دیگر از اس امپرازول به منظور پیشگیری از زخم معده مرتبط با هلیکوباکترپیلوری یا مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی استفاده می گردد. اما توجه داشته باشید که این دارو برای درمان سریع سوزش سر دل مناسب نمی باشد.

کاربردهای دارویی ازونیوم

مکانیسم اثر دارو

همانطور که گفته شد این دارو یک مهار کننده پمپ پروتون است، ازونیوم در سلول های جدار معده باعث مهار ترشح اسید معده می شود. این داور دارای ترکیباتی است که از ترشح اسید معده ممانعت می کنند.

عوارض جانبی

برخی از عوارض جانبی این محصول عبارتند از: تهوع، سردرد، خشکی دهان، درد شکم، گیجی، بثورات جلدی، اسهال، کهیر، نفخ

تداخلات دارویی

مصرف داروی ازونیوم با برخی از داروها تداخل دارد، این داورها عبارتند از:

دسموپرسین، دفراسیروکس، دیفن هیدرامین، ریسپریدون، ستوکسی ماب، سفالکسین، سکرتین، سوفوسیوویر، ولپاتاسویر، متاکسالون، پازوپانیب، داساتینیب، ریلپیویرین، نیزولدیپین، کلوپیدوگرل، وریکونازول، آکالابروتینیب، آهن، وارفارین، نیلوتینیب، مزالازین، پنتوپرازل،لاکتولوز، سیکلوپنتولات، متی مازول، کوئتیاپین، کوتیاپین، مایکوفنولات موفتیل، فنی توئین، فلوکونازول، سیلوستازول،پلی اتیلن گللیکول، نلفیناویر، ایتراکونازول، پوساکونازول، سیتالوپرام، زولدرونیک اسید

بررسی دوای ازونیوم

نکات مهم و هشدارهای مصرف این دارو

  • در صورت داشتن سرطان معده نباید از این داور مصرف شود.
  • دارو نباید در طولانی مدت مصرف شود، مصرف طولانی مدت دارو گاستریت آتروفیک را در مواردی در پی داشته است.
  • افراد بیماری که PPI ها را مصرف می کنند ممکن است با مصرف این دارو نفریت بینابینی حاد را مشاهده نمایند.
  • استفاده روزانه از داروهای کم کننده اسید معده در طولانی مدت مثلا بیشتر از سه سال ممکن است باعث سوء جذب ویتامین B12 ناشی از کمبود فقدان اسید معده گردد.
  • این دارو باید در بیماران دارای مشکلات کبدی و یا افرادی که سابقه بیماری کبدی داشته اند با احتیاط مصرف شود.
  • بهتر است دارو حداقل یک ساعت قبل از غذا و در ناشتا میل شود.

موارد استفاده ازونیوم

مصرف دارو در دوران بارداری

 اس امپرازول یا همان ازونیوم در دسته داروهای گروه C قرار می گیرد به همین دلیل خطرات احتمالی برای ان هنوز گزارش نشده و خطرناک بودن آن در دوران بارداری رد نشده است. دارو در دوران بارداری باید با تجویز پزشک مصرف گردد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *