دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نحوه نگهداری از بچه گربه و اصولی که باید رعایت کنید

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۸ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

به طور کلی بچه ها گربه نیز مانند تمامی حیوانات دیگر نیاز به مراقبت دارند که ما در این مطلب سعی داریم شما را با برخی از اصول مهم در رابطه با نگهداری از بچه گربه ها آشنا نماییم با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید نگهداری از بچه گربه ها و بزرگ کردن آن ها یکی از سرگرم کننده ترین چیز هایی است که می توانید تجربه کنید البته که در عین حال این کار مسئولیت بسیار بزرگی نیز محسوب می شود. بچه ها گربه ها فوق العاده ناز هستند و گاهی اوقات رویای صاحبان این است که کاش گربه شان همیشه یک بچه باقی بماند.

نگهداری از بچه گربه ها

توجه داشته باشید که برخی از گربه های مادر بچه گربه خود را پس از تولد تنها می گذارند و به حال خود رها می کنند و به همین منظور برخی از افراد که علاقه مند به نگهداری از بچه گربه ها هستند آن ها را به منزل خود می آورند و در کنار خود نگهداری می کنند. به طور کلی یکی از بهترین راه ها برای نگهداری بچه گربه استفاده از دایه می باشد و در واقع دایه لازم نیست که حتما گربه باشد زیرا برخی از سگ های ماده بدون هیچ مشکلی اقدام به شیر دادن بچه گربه ها می کنند. به همین خاطر اگر در این روند با مشکلی مواجه شدید می توانید با دامپزشک مشورت کنید زیرا او بهتر می داند که کجا می توانید برای بچه گربه هایتان دایه پیدا کنید. لازم است بدانید که نگهداری از این حیوان نیاز به صبر و بردباری زیادی دارد زیرا بچه گربه ها برای زندگی به گرما نیاز دارند و این میزان در ۲۴ ساعت نخست باید ۳۲ درجه سانتی گراد و در دو هفته ی بعد در بازه دمایی ۲۷ الی ۲۹ درجه سانتی گراد باشد.

چگونگی نگهداری از بچه گربه

آماده کردن اتاق برای بچه گربه:

به طور کلی پیش از اینکه گربه خود را به خانه بیاورید لازم است که گوشه ای آرام و ساکت که در آن بچه گربه احساس راحتی و امنیت داشته باشد فراهم نمایید. سپس دو ظرف غذا و آب، جعبه خاک و تختی راحت را در آن محیط قرار دهید. توجه داشته باشید که گربه ها دوست ندارند ظرف غذا و جعبه خاکشان خیلی نزدیک به هم باشند و به همین خاطر بهتر است تا جایی که می توانید آن ها را دور از هم قرار دهید.

تغذیه بچه گربه ها:

توجه داشته باشید که تغذیه بچه گربه ها تنها به خرید یک بسته غذای گربه از نزدیک ترین پت شاپ محل تان ختم نمی شود زیرا بچه گربه در حال رشد نیاز به سه برابر کالری و مواد مغذی بیشتر نسبت به گربه بالغ دارد. به همین دلیل لازم است طرز تهیه غذای گربه را با کیفیت عالی یاد بگیرید. به طور کلی یک غذای مخصوص بچه گربه بت برند معروف آسان ترین راه برای اطمینان داشتن از تغذیه مناسب بچه گربه بدون نیاز به مکمل ها است.

تامین تغذیه مورد نیاز بچه گربه

دستشویی بچه گربه ها:

به طور کلی برای دفع کردن حتما باید برای گربه خود یک جعبه پر از شن و ماسه یا خاک فراهم نمایید و روزی چند مرتبه و هر زمان که احساس می کنید گربه دستشویی دارد مثلا هر وقت آلت تناسلی اش را می لیسد یا مثلا یک ساعت پس از غذا گربه را درون جعبه قرار دهید تا کارش را انجام دهد. جالب است بدانید که بچه گربه پس از گذشت یک هفته محل دستشویی خود را یاد می گیرد و نیازی به کمک شما نخواهد داشت. توصیه می شود که هر ۳ الی ۴ روز خاک را تعویض کنید زیرا در صورتی که خاک جعبه آلوده باشد گربه دفع را انجام نمی دهد و یا در گوشه اتاق این کار را انجام خواهد داد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

حمام کردن بچه گربه ها:

حمام کردن بچه گربه هایی که هنوز بسیار کوچک هستند و قادر به لیسیدن خود نمی باشند کاری ضروری و همینطور بسیار دقیق و حساس است. در محیط های گرم و با آب گرم بچه گربه را با شامپو خارجی بچه شست و شو دهید. بهترین حالت برای شستن بچه گربه همکاری دو نفره است زیرا یک نفر باید بچه گربه را در دست بگیرد و دیگری با شلنگ یا زیر شیر با درست کردن کف او را بشوید. توجه داشته باشید که به هیچ وجه نباید کف یا آب به چشم ها و گوش های گربه وارد شود. کف را کاملا باید از پوست و مویش بشویید و سپس در حوله ای نرم به آرامی ماساژ دهید. از آنجایی که موی گربه ها آب زیادی به خود می گیرد لازم است خشک کردن با حرارت ملایم انجام شود. پس از پایان روند خشک کردن موها را با یک شانه نرم و کوچک از هم جدا و پف دهید.

چگونگی حمام بدن بچه گربه ها

بازی و فعالیت برای بچه گربه ها:

هفته های اول بهترین زمان برای کنترل بچه گربه تان است و اگر در این مدت گربه در کنار مادر، خواهر و بردارانش باشد و با آن ها بازی کند رفتار اجتماعی را به سرعت می آموزد. در صورتی که بچه گربه شما تنها است شما بایستی ساعاتی از روز را به آغوش گرفتن و نوازش کردن او اختصاص دهید تا به شما علاقه مند شود. بچه گربه ها در واقع می توانند از ۲ الی ۳ هفتگی بایستند و راه بروند و همچنین از ۳ الی ۴ هفتگی شروع به بازی خواهند کرد.

واکسن های ضروری برای بچه گربه ها:

توجه داشته باشید که می توانید از سن یک ماه و نیم بچه گربه خود را برای مرتبه اول واکسن سالانه یعنی آر.سی.پی اقدام نمایید و همچنین واکسن هاری آن را ۱۵ روز پس از آن بزنید. توصیه می شود که برای انجام این کار حتما به دامپزشک مراجعه کنید. ممکن است برای گربه تان قرص های انگل نیز تجویز شود. توجه داشته باشید که نباید بچه گربه تا پیش از زمان واکسیناسیون اولیه و حتی دو دوز نشدن آن با گربه های بالغ و به خصوص گربه های بیرون در تماس باشد تا ایمنی بدن آن به بالا ترین حد رسیده و در مقابل بیماری مقاوم شود. به طور کلی بهترین توصیه برای ال اول نیز سه دوز واکسن است که در سال های بعد به یک واکسن تقلیل پیدا خواهد کرد.

نگهداری از بچه گربه با انجام واکسیناسیون

علائم بیماری در بچه گربه ها:

بهتر است بدانید که کاهش اشتها، استفراغ، بی حالی، کبود شدن مخاط ها، رنگ پریدگی مخاط، بی اختیاری دفع، تنفس یا تنفس سریع، علائم و باد کردگی صورت و هر حالت ناگهانی و غیر معمول دیگر که نشان از بدحالی حیوان دارد. در صورت مشاهده هر کدام از علائمی که بیان شده لازم است بدون معطلی به دامپزشک مراجعه نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *