دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

مکان های دیدنی تاریخی و جاذبه های طبیعی راز و جرگلان

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۳ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

آشنایی با مکان های دیدنی راز و جرگلان شما را با یکی دیگر از مناطق زیبا در استان خراسان شمالی آشنا می کند این شهرستان دارای جاذبه های توریستی مختلفی است و یکی از قدیمی ترین و تاریخی ترین بخش های این استان محسوب می شود که به دلیل برخوداری از آثار و بناهای تاریخی خود شناخته شده است و مورد توجه باستان شناسان زیادی قرار می گیرد.

زار و جرگلان یکی از شهرهای بسیار قدیمی در استان خراسان شمالی است شهری با وجود جاذبه های فرهنگی بسیار زیبا که به دلیل تنوع فرهنگی خود بسیار ارزشمند است شاید خیلی از گردشگرانی که به این خطه از خراسان شمالی سفر داشته اند این منطقه را با وجود اسب های اصیل و ترکمن بشناسند که زبان زد تمام دنیا است و علاقه مندان زیادی را به خود جذب می کند. سفر به این شهرستان شما را با یکی دیگر از مناطق زیبا و پر جاذبه در این استان آشنا می کند که در این بخش نیز اطلاعاتی درباره آن کسب خواهید کرد این شهرستان دارای جاذبه های دیدنی مختلفی است و به دلیل برخورداری از مناطق کوهستانی و دره های عمیق خود شناخته شده است این استان دارای آثار تاریخی ارزشمندی است و قدمت تاریخی بسیار زیادی دارد وجود رودخانه ها و آبریزهای گوناگون موجب می شود تا علاقه مندان زیادی از جاذبه ها و مکان های دیدنی راز و جرگلان بازدید کنند. جاذبه های این استان شامل رود سومبار، رود غلامان و رود جرگلان می باشد که علاوه بر اهمیت زیست محیطی که در این منطقه دارند دارای جذابیت های توریستی نیز می باشند مرزهای طبیعی و چشم اندازهای بسیار زیبایی که در اینگونه از مناطق ایران وجود دارند موجب جذب توریستان و گردشگران بسیار زیادی می شوند این منطقه زیباترین ارتفاعات و چشم اندازهای را به خود اختصاص داده است و یکی از شهرستان های مهم در بجنورد است.

مکان های دیدنی راز و جرگلان:

مطالعات تاریخی اساسی و مهمی که بر روی این منطقه از ایران انجام شده است نشان می دهد که این منطقه ارزش باستان شناسی و تاریخی بالایی دارد این شهرستان از دوران پیش از تاریخ یکی از مناطق مسکونی مهم در ایران بوده است و به دلیل وجود برخی از محوطه های تاریخی خود بسیار ارزشمند است. این محوطه های تاریخی که در حوزه رود غلامان واقع شده اند دارای تپه های تاریخی ارزشمندی هستند که در گذشته محل سکونت انسان ها بوده است.

 

ارگ باستانی آلما دوشن:

این ارگ باستانی یکی از مهم ترین جاذبه های تاریخی و مکان های دیدنی در راز و جرگلان است این ارگ و دژ در بلندترین ارتفاعات این منطقه واقع شده است و دارای کوه هایی بلند و منفرد است سطحی از این کوه ها مسطح و هموار هستند در این منطقه باستانی بقایایی از لاشه های سنگ یافت شده اند که به لحاظ تاریخی قدمتی بسیار بالا و طولانی دارند این لاشه ها در میان آوارها یافت شده اند و قدمت تاریخی بسیار بالایی دارند. با قدم زدن در بخش های جنوبی از این ارگ قلعه ای را می بینید که ساختمانی بسیار عظیم دارد که در دوران اشکانیان ساخته شده است و ارزش دفاعی برای منطقه داشته است این ارگ به عنوان یکی از مهم ترین آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بناهای تاریخی راز و جرگلان

گورستان تاریخی شهر راز:

این گورستان تاریخی نیز یکی دیگر از بقایای تاریخی ارزشمند در این منطقه است که به عنوان جذاب ترین آن ها شناخته می شود این گورستان در خیابان شهید رجایی واقع شده است و قدمتی بسیار بالا دارد این گورستان در دوران صفویان ساخته شده است و یکی از قدیمی ترین بناهای آرامگاهی به شمار می آید. در این گورستان سنگ قبرهایی می بینید که بلند و کوتاه هستند و بر روی آن ها نیز کتیبه هایی نوشته شده است این سنگ قبرها ویژگی های اسلامی دارند و یکی از بناهایی به شمار می آیند که در میراث ملی ایران به ثبت رسیده اند.

گورستان راز و جرگلان

  •  آرون گروپس

چشمه فرح دین:

اگر از علاقه مندان به جاذبه های طبیعی و چشم اندازهای بکر در نقاط مختفلی از دنیا هستید توصیه می کنیم تا سری به این تفرجگاه زیبا با جاذبه های بسیار زیبای آن بزنید این تفرجگاه در فاصله یک کیلومتری از روستای زیبای فرح دین واقع شده است این تفرجگاه از توابع بخش مرکزی است که در فاصله ۳۰ کیلومتری از شهر راز واقع شده است این تفرجگاه دارای چشم اندازهای بسیار زیبایی است که می توانید از نزدیک چشم اندازهای آن را نظاره گر باشید. دره کوچکی که در سمتی دیگر از این چشمه می توانید مشاهده کنید می تواند شما را به خود جذب کند از طبیعت زیبای این چشمه و مناطق اطرافی آن می توان به درختان انبوه و بلند چنار اشاره کرد که چشم انداز زیبایی را به این تفرجگاه بخشیده اند پوشش های گیاهی و جنگلی در این مناطق بسیار متنوع است این منطقه با ارتفاعات سرسبز و کوهستانی خود یکی از مهم ترین مکان های دیدنی راز و جرگلان به شمار می آید.

مکان های دیدنی راز و جرگلان

روستای گردشگری دیوخ:

این روستای دیدنی از توابع  راز و جرگلان است و در فاصله ۷۰ کیلومتری از شهر راز و جرگلان واقع شده است این منطقه دارای فرهنگی بسیار ارزشمند است ترکمن های اصیل از طایفه تکه که در این منطقه ساکن هستند همچنان ارزش فرهنگی خود را حفظ کرده اند. این روستا دارای معماری بسیار ارزشمندی است و از بافتی سنتی برخوردار می باشد چشم انداز زیبایی که می توانید در این روستا مشاهده کنید برای هر فردی دارای جذابیت است مردمان این منطقه به بافت قالی مشغول هستند و هنرهای سنتی خود را همچنان حفظ کرده اند.

زیبایی های راز و جرگلان

مکان های دیدنی راز و جرگلان از تنوع بسیار زیادی برخوردار می باشند این منطقه دارای جاذبه های تاریخی ارزشمندی است و به دلیل قدمت تاریخی که دارد مورد توجه است روستاها، مناطق کوهستانی، جنگل ها و بناهای تاریخی که در این شهر قرار دارند هر ساله گردشگران زیادی را از نقاط مختلف دنیا به خود جذب می کنند. پیشنهاد می کنیم در پایان با سایر دیدنی های خراسان شمالی آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *