دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

معنی اسم جانان و اسامی دخترانه و پسرانه مشابه این اسم

  • ساناز براتی
  • ۲۱ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

جانان نامی است زیبا و لطیف که کاملا فارسی است و همانطور که از آن پیداست به معنای محبوبه، عزیز، معشوق، خوب، زیبا روی می باشد که در حال حاضر طرفداران زیادی دارد.

نام یا همان اسم کلمه یا اصطلاحی می باشد که برای شناسایی هر چیز یا کسی از آن استفاده می شود، هر نام دارای معنای مختلف و مخصوص به خود می باشد که به آن ارزش می دهد. در این مطلب می خواهیم با معنای نام جانان آشنا شویم.

معنی اسم زیبای جانان

اسم افراد در واقع کلمه و اصطلاحاتی هستند که به منظور هویت دادن به فرد استفاده می شود و در فرهنگ های مختلف ساختارهایی مختلف دارد. انتخاب نامی زیبا و شایسته یکی از دغدغه های بزرگ برای والدین در زمان بارداری و تولد نوزاد محسوب می شود. در ایران علاوه بر والدین سایر اعضای خانواده و نزدیکان در انتخاب نام برای نوزاد مشارکت می نمایند و پیشنهاداتی را به والدین در این خصوص ارائه می دهند. در برخی از خانواده ها از اسامی مذهبی و دینی برای کودکان استفاده می کنند و برخی دیگر به دنبال نامی اصیل و ایرانی برای کودکشان هستند. در حالت کلی اکثر والدین نامی برای کودک خود انتخاب می کنند که علاوه بر زیبا بودن دارای معنی و مفهومی زیبا باشد که در بزرگسالی باعث افتخار و سربلندی آنها باشد، مسلما داشتن نامی زیبا و برازنده حق تمامی کودکان می باشد. در این مطلب می خواهیم شما را با معنی اسم زیبا و دخترانه جانان آشنا سازیم و به معرفی معنی و مفهوم دقیق آن بپردازیم، اگر می خواهید این نام زیبا را برای کودک دلبندتان انتخاب کنید در ادامه همراه ما باشید.

معنی نام زیبای جانان

معنای اسم جانان در لغت نامه دهخدا

جانان در لغت نامه دهخدا تشکیل شده از جان و ان می باشد این اسم به معنی معشوق و محبوب و خوب است، همچنین جانان به معنای زیبا روی، نازنین، معشوق، محبوب و شاهد نیز می باشد. جانان را محبوب گویند و اصل جانا بوده که به معنی ای جان می باشد که به منظور تحسین صوت به شکل جانان در آمده است. جانان همانطور که مشخص است به معنای حبیب، مطلوب، محبوبه و عزیز می باشد.

معنای اسم دخترانه جانان

ریشه اسم جانان

جانان نامی زیبا و لطیف دخترانه است که ریشه کاملا فارسی دارد و از اسامی اصیل ایرانی محسوب می شود و در اشعار فارسی بسیاری از آن استفاده شده است.
در حال حاضر این نام طرفداران زیادی دارد و در ثبت احوال تا کنون حدود ۳۰۰۰ نفر این نام را به ثبت رسانده اند.

اسانی پسرانه و دخترانه مشابه جانان

اسم دختر: جانا، جلوه، جیحون، جانانه، جیران، جان افروز، جان بانو، جان نواز، جاندخت، جانیار

اسم پسر: جابان، جابر، جادی، جان بخشان، جان محمد، جان مهر، جان افزا، جانیار، جاهد، جاوید

  •  آرون گروپس

نکته: جالب است که بدانید برخی از افراد بر این عقیده هستند که جانان، نامی مشترک بین دختر و پسر می باشد، اما باید اشاره کنیم که جانان در ثبت احوال با عنوان نامی دخترانه به ثبت رسیده است و ظاهری کاملا دخترانه دارد که مناسب پسرها نیست.

معنی اسم زیبای جانان

خبری ده به من ای باد که جانان چون است؟
آن گل تازه و آن غنچه خندان چون است؟
روزها شد که دلم رفت و در آن زلف بماند
یارب آن یوسف گمگشده بزندان چون است؟

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *