دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نحوه استفاده از پماد توبرامایسین و عوارض جانبی استفاده از این پماد

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۳ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب شما را با پماد توبرا مایسین آشنا می کنیم و عوارض جانبی آن را برایتان مطرح خواهیم کرد. باید بدانید که این پماد می تواند تاری دید موقتی ایجاد کند بنابراین قبل از کار های سنگین و رانندگی از این پماد استفاده نکنید.

توبرامایسین پمادی می باشد که برای چشم به کار می رود و می تواند باکتری ها و عفونت های چشمی را درمان کند. نام انگلیسی این پماد Tobramaycin ointment می باشد.

اشکال دارویی توبرامایسین

پماد تتراسایکلین و پماد جنتامایسین و پماد زایلاپی را برای شما بررسی کردیم و در ادامه پماد توبرامایسین را برایتان معرفی می کنیم.

اشکال دارویی توبرامایسین

توبرامایسین مانند سایر خانواده های آنتی بیوتیک می تواند در درمان عفونت ها موثر باشد. این دارو اشکال مختلفی دارد و شامل پماد، آمپول، قطره چشم و محلول استنشاقی می باشد.

پماد توبرامایسین

از این پماد برای درمان عفونت هایی که در اثر باکتری ها در چشم ایجاد شده است استفاده می شود. این دارو از خانواده آنتی بیوتیک های قوی می باشد و می تواند رشد باکتری ها را متوقف کند. در نظر داشته باشید که این دارو فقط می تواند در درمان عفونت باکتری ها مفید باشد و نمی تواند عفونت های دیگری را کنترل کند. بهتر است بی دلیل از این دارو استفاده نکنید زیرا مانند سایر آنتی بیوتیک ها ممکن است در آینده اثرات خود را از دست بدهد.

نحوه استفاده از پماد چشمی

پماد توبرامایسین یکی از پماد های بسیار قوی برای از بین بردن عفونت ها می باشد بنابراین با توجه به دوز تجویزی باید از آن استفاده کنید. قبل از این کار باید بروشور این پماد را به طور کامل مشاهده کرده و از عوارض آن اطلاع پیدا کنید. دوز مصرفی برای هر فردی فرق می کند و باید طبق تشخیص متخصص مصرف شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

نحوه استفاده از توبرامایسین

نحوه استفاده از پماد

در نظر داشته باشید که استفاده از پماد های چشمی حساسیت خود را دارد و باید نکاتی را رعایت کنید.

  1. قبل از استفاده از پماد دست های خود را بشویید.
  2. برای پاک کردن پمادی که در آخر اضافی می باشد باید از دستمال کاغذی تمیزی استفاده کنید.
  3. درب پماد را باز کنید و سر آن را روی پلک پایین قرار بدهید.
  4. استفاده از این پماد را باید به اندازه یک دوره درمانی کامل انجام بدهید و بدون اجازه پزشک مصرف آن را قطع نکنید.
  5. اگر دارو های دیگری برای چشم شما تجویز شده است بهتر است آن ها را یک ساعت قبل از این پماد استفاده کنید.

منع مصرف

بسیاری از دارو های شیمیایی ممکن است برای برخی از افراد مضر باشد بنابراین موارد منع مصرفی آن در بروشور ها ذکر می شود. موارد منع مصرف پماد توبرامایسین عبارت است از :

  • پماد تاریخ مصرف گذشته را اصلا استفاده نکنید زیرا چشم حساسیت بسیار زیادی دارد و ممکن است دچار عفونت های دیگری شوید.
  • هرگز پماد های چشمی را به افراد دیگری با علامت های خودتان تجویز نکنید زیرا این کار مهارت و تخصص می خواهد که شما آن را ندارید.
  • از این دارو در بارداری و شیر دهی استفاده نکنید.
  • این پماد می تواند برای مصرف کننده تاری دید ایجاد کند از این رو توصیه می کنیم قبل از رانندگی از این پماد استفاده نکنید.
  • اگر از دارو های خاصی استفاده می کنید و یا دارای بیماری های چشمی می باشید و از لنز های طبی استفاده می کنید حتما پزشک خود را در جریان قرار بدهید.
  • در صورتی که سابقه آلرژیکی نسبت به پماد های چشمی دارید پزشک را در جریان قرار بدهید.

عوارض جانبی

در نظر داشته باشید که هر داروی شیمیایی یک عارضه ای را ایجاد می کند و یک عارضه ای را درمان می کند. بیش تر دارو ها عوارضشان کم می باشد بنابراین پزشک آن ها را تجویز می کند. قبل از مصرف پماد چشمی باید عوارضی که ایجاد می کند را بدانید و الکی نگران نشوید. عوارض جانبی پماد عبارت است از :

  • سوزش چشم ها
  • خارش چشم ها
  • آبریزش چشم ها
  • تاری دید
  • مسمومیت

نکته : در نظر داشته باشید که اگر احساس می کنید دچار مسمومست با این دارو شده اید و حالت هایی مانند تنگی نفس و ضعف دارید بهتر است پزشک خود را در جریان قرار بدهید.

پماد توبرامایسین

این مقاله تنها برای افزایش آگاهی شما نوشته شده است بنابراین بهتر است با داشتن علامت هایی از عفونت چشم سر خود دارو تجویز نکنید زیرا ممکن است عفونت چشم های شما دلیل دیگر داشته باشد.

 

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *