دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

جلوگیری از کرم زدن برنج و راه های از بین بردن کرم برنج

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۸ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

بهتر است بدانید که نگهداری مواد غذایی همواره بایستی مهم باشد زیرا ممکن است دچار کرم زدگی شوند و به همین منظور در این مطلب سعی داریم شما را با روش های جلوگیری از کرم زدن برنج آشنا نماییم با ما همراه باشید.

به طور کلی نگهداری از مواد غذایی در خانه همواره بایستی مورد توجه خانم خانه دار قرار بگیرد و از آنجایی که برنج یکی از غذاهای رایج و قوت قلب اغلب ایرانی ها است به همین منظور بایستی از کیسه های برنجی که در فضای آشپزخانه موجود هستند در برابر شپشک های برنج و حشرات موزی و همچنین نور آفتاب و رطوبت محافظت نمایید. در این مطلب با روشهای جلوگیری از کرم زدن برنج آشنا می شوید.

جلوگیری از کرم زدن برنج

همانطور که می دانید برنج یکی از غذاهای اصلی و پرکاربرد ما ایرانی ها به شمار می آید و به همین خاطر به منظور صرفه جویی در زمان و هزینه اغلب ترجیح می دهیم مقدار زیادی برنج برای مثال بیش از ۱۰ کیلو را خریداری و در خانه نگه داریم. اما یکی از مشکلاتی که در این روند وجود دارد این است که برنج ممکن است پس از گذشت مدتی پر از حشره شود که بدان کرم برنج یا شپشک برنج گفته می شود. به طور کلی اگر شما نیز همیشه بیش از ۱۰ کیلو برنج تهیه می کنید لازم است تا با روش های نگهداری برنج برای اینکه دچار کرم نشود و همچنین با راه های از بین بردن شپشک برنج آشنا شوید.

چگونگی جلوگیری از کرم زدن برنج

راه های پیشگیری از کرم زدن برنج:

توجه داشته باشید که برای جلوگیری از کرم زدن برنج لازم است تا آن را در محلی خشک و خنک نگهداری نمایید زیرا شپشک ها برای رشد و تولید مثل نیاز به مکانی تاریک، گرم و مرطوب دارند.

برنج را بایستی در یک قفسه که با زمین حدود ۲۰ سانتی متر فاصله دارد طوری قرار دهید که هوا در آن جریان داشته باشد.

گونی برنج را نباید به دیوار تکان دهید زیر این گونه هوا در آن جریان نخواهد داشت.

تعداد زیادی گونی برنج را بر روی هم قرار ندهید زیرا گرمای ناشی از آن موجب رشد حشرات خواهد شد.

  •  آرون گروپس

گونی ها برنج را بایستی بر روی پالت های پلاستیکی قرار دهید.

برنج را در فضایی مرطوب و در آشپزخانه و یا اتاق هایی که در آن درب حمام قرار دارند قرار ندهید.

راه های نگهداری برنج در برابر شپشک ها

گونی ها برنج را در معرض باد مستقیم کولر قرار ندهید زیرا موجب خورد شدن دانه های برنج هنگام پخت می شود.

برنج را باید در جایی نگه داری نمایید که در ساعاتی از روز مورد تابش خورشید قرار بگیرد البته که نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید.

بهتر است بدانید که احتمال رشد حشرات در برنج های کهنه بیشتر از برنج تازه است و به همین خاطر بهتر است برنج های تازه که برای آخرین سال زراعی هستند را تهیه نمایید.

گونی های برنج را نباید در معرض باد مستقیم کولر قرار دهید زیرا باد موجب خورد شدن دانه های برنج در هنگام پخت خواهد شد.

مکان های نگهداری برنج ها را بایستی هر سال بشویید و با حشره کش سم پاشی و ضد عفونی نمایید. توصیه می شود که پس از سم پاشی یک الی دو روز از انبار نباید استفاده نمایید.

اصول مهم در مورد جلوگیری از ورود شپشک ها به برنج

حشره برنج نسبت به بوی سیر حساس است و به همین خاطر پیشنهاد می شود که چند بوته سیر در لابه لای برنج قرار دهید.

شما می توانید به جای حبه های سیر، قرص سیر که یک راهکار موثر دیگر برای از بین بردن شپشک غلات می باشد را از داروخانه ها تهیه کنید و در داخل کیسه برنج قرار دهید.

شپشک برنج هنگامی به وجود می آید که از برنج معمولا تا مدت ها استفاده نشود و به همین منظور برنج را در اندازه کم تهیه نمایید.

هنگام خرید برنج دقت داشته باشید که برنج شپشک نداشته باشد.

فلفل چیلی خشک شپشک را دفع می کند و به همین خاطر برای جلوگیری از کرم زدن برنج می توانید چیلی را درون پارچه یا پوشش نازکی قرار دهید و درون ظرف برنج قرار دهید.

توصیه می شود که برنج را در ظرف های فلزی، پلاستیکی و شیشه ای درب دار نگهداری نمایید.

قرار دادن برگ گردو در داخل کیسه برنج نیز روش موثر دیگری برای از بین بردن این آفت ها می باشد.

همچنین می توانید از زنجبیل خشک شده برای دفع آفت برنج استفاده نمایید.

روش های ایده آل برای جلوگیری از کرم زدن برنج

روش های از بین بردن کرم های برنج:

بهتر است بدانید که در واقع کرم برنج هیچ خطری برای سلامتی انسان ندارد اما برای غلات نوعی تهدید بزرگ به حساب می آید و یافتن این آفات در برنج می تواند شما را در هنگام پاک کردن اذیت کند و در نتیجه درست کردن برنج را یخت کند که البته برای حل این مشکل استفاده از راهکار های خانگی می تواند موثر باشد.

برگ بو یا چریش:

به طور کلی بهترین راه ها برای از بین بردن شپشک های برنج برگ بو و برگ چریش می باشد که می توانید آن را در ظرف برنج قرار دهید تا حشرات از آن دور شوند و همچنین می توانید ظرف حاوی برنج را در فضایی باز و در حل سایه قرار دهید تا شپشک ها به سراغ مواد غذایی دیگر نروند.

راه حل های از بین بردن شپشک های برنج

قرار دادن در آفتاب:

اگر مقدار زیادی از برنج به شپشک دچار شده می توانید آن را در معرض نور خورشید قرار دهید زیرا نور آفتاب باعث دور شدن این حشرات می شود و برای انجام این روش بایستی برنج ها را بر روی پارچه ای تمیز و به دور از محیطی گرد و خاک پهن کنید و در عرض یک روز برنجی بدون شپشک داشته باشید.

میخک:

یکی دیگر از روش های جلوگیری از کرم زدن برنج استفاده از میخک می باشد و برای استفاده از آن می توانید میخک را داخل ظرف برنج قرار دهید تا هم حشرات را از بین برد و هم از ورود آن به داخل ظرف پیشگیری شود.

فریز کردن:

یکی دیگر از روش های از بین بردن کرم برنج فریز کردن است که شما می توانید برنج را به مدت زمان ۴ وز داخل ظرفی قرار دهید و همچنین استفاده از این روش می تواند برای دیگر مواد غذایی ها نیز موثر باشد و پس از گذشت ۴ روز بایستی برنج را از فریز خارج نمایید.

روش های خانگی برای رفع شپشک های برنج

جعبه کبریت:

جالب است بدانید که شپشک ها در واقع از گوگرد فراری هستند و به همین دلیل استفاده از گوگرد می تواند موجب دفع آن ها شود. برای این منظور می توانید یک جعبه کبریت را داخل ظرف برنج قرار دهید که این کار باعث فراری شدن حشرات و در نتیجه جلوگیری از کرم زدن برنج می شود.

قرص برنج :

قرص برنج از جمله آفت کش های قوی و موثر برای از بین بردن حشرات غلات و جلوگیری از آنها در استفاده از این منابع می باشد، اما از آنجا که این قرص ها برای انسان فوق العاده خطرناک هستند، بنابراین اصلا توصیه نمی شوند، این قرصها در صورتی که به شکل صحیح استفاده شوند، می توانند بدون ایجاد هیچگونه تاثیری روی غلات، موجب مرگ حشرات داخل این محصولات شوند.

پیشگیری از کرم زدن برنج

توجه داشته باشید که شپشک برنج آفت کوچکی است که به برخی محصولات غذایی همچون برنج، گندم، ذرت و .. می زند و از آنها تغذیه می کند، حال در هر یک از مراحل کاشتن تا برداشت گیاهان این محصولات ممکن است تخم این حشرات بر روی گیاه برنج قرار گیرد، از این رو در صورتی که برنج یا محصولات دیگر را در شرایط نامناسب برای رشد این حشرات قرار دهیم، فعالیت آنها شروع شده و تکثیر می شوند تا جایی که بعد از مدتی شاهد کیسه برنج پر از شپشک خواهید بود.

بنابراین توصیه می شود به هنگام خرید برنج باید دقت داشته باشید که آن برنج کرم و شپشک نداشته باشد، ضمن اینکه برنج را باید در ظرف های مناسب به خصوص کیسه های نخی و در مکانی خشک و خنک نگهداری کرد، همچنین همانطور که گفتیم از تماس کیسه برنج با زمین و دیواری جلوگیری کرده تا از نفوذ و انتقال حشرات به داخل برنج و کرم زدن آن پیشگیری شود.

در صورت تمایل برای آشنایی با دیگر اطلاعات عمومی در زمینه دفع حشرات استخر و جلوگیری از نیش پشه می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *