دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

علت طلاق زود هنگام چیست و چطور از آن جلوگیری کنیم؟

  • شقایق ایران دوست
  • ۴ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب دلایل طلاق زود هنگام را برای شما بیان می کنیم و شما می توانیدبا دانستن این دلایل از چنین اقدامی پس از ازدواج خود پیشگیری کنید تا یک زندگی موفق داشته باشید

بسیاری از افراد قبل از این که مهر ازدواجشان خشک شود اقدام به طلاق می کنند و در کمتر از چند ماه از همسر خود جدا می شوند. علل طلاق سریع بعد از ازدواج بسیار زیاد می باشد و بر اساس نتایج بدست آمده عمر زندگی مشترک نزولی شده است. طلاق بد ترین آینده ای می باشد که افراد برای خود انتخاب می کنند ولی خودشان از این موضوع اطلاعی ندارند و ممکن است در آینده ای نه چندان دور پشیمان شوند.

طلاق زود هنگام

طلاق زود هنگام

طلاق هایی که بسیار سریع بعد از ازدواج صورت می گیرد دلایل بسیار زیادی دارد و شما نمی توانید مانع بسیاری از این طلاق ها شوید. بسیاری از افراد فکر می کنند که طلاق تنها راه ممکن برای داشتن یک زندگی بهتر می باشد اما باید بدانید که این امر می تواند تبعات بد تری در پی داشته باشد. در ادامه علل طلاق زود هنگام را برای شما بررسی می کنیم.

تغییر نگرش ها

باید بدانید که در گذشته طلاق یک امر نا پسند و بد بود در حالی امروزه طلاق یک کار بسیار عادی شده است و دیگر کسی نسبت به آن بد بین نمی باشد. در گذشته افراد به دلیل های آبکی از یک دیگر جدا نمی شدند و سعی می کردند زندگی خود را بهتر کنند با این حال امروزه بسیاری از طلاق ها به دلیل اختلافات ساده صورت می گیرد.

بلوغ فکری

بلوغ فکری یکی از مسائل بسیار مهمی می باشد که در ازدواج و طلاق نقش اساسی دارد. در نظر داشته باشید که اگر فردی به این بلوغ نرسده باشد ممکن است ازدواج او به طلاق ختم شود. یکی از مشکلاتی که عدم رسیدن به بلوغ برای افراد ایجاد می کند بحران هویت می باشد. در واقع فردی که شناخت واقعی و کافی از خود ندارد نمی تواند با دیگران رابطه خوبی برقرار کند و آماده زندگی مشترک نمی باشد و اگر وارد تعهد زندگی شود به مشکلات بسیار زیادی برخورد می کند و به افراد دیگر اجازه می دهد تا در زندگی وی سرک بکشند.

معیار های غلط در انتخاب همسر

یکی دیگر از دلایلی که افراد بعد از ازدواج به سرعت طلاق می گیرند ریشه در قبل از ازدواج آن ها دارد. معیار های انتخاب همسر و انگیزه های غلطی که برای ازدواج در نظر می گیرند ممکن است علل اصلی این اتفاق نا مطلوب باشد. این علل عبارت اند از :

  •  آرون گروپس
  • رفع نیاز های جنسی
  • جبران نا کامی ها
  • خسته شدن از تجرد
  • تسلیم شدن در برابر فشار های محیطی
  • تحت تاثیر طرف مقابل قرار گرفتن
  • ترس از مجرد ماندن و پیدا نکردن فردی مناسب

معبار های نا مناسب در انتخاب همسر

عدم شناخت کافی

گاها ممکن است طلاق به ادلیل عدم شناخت کافی صورت بگیرد. در واقع برای ادامه دار شدن یک زندگی نیاز است تا از خصوصیات و ویژگی های فرد مقابل از نظر اخلاق، مذهب و سطح در آمد و رفاه اطلاعات کافی داشته باشید زیرا بیش تر طلاق ها به دلیل عدم تفاهم صورت می گیرد.

عدم شناخت کافی مهارت ها

طلاق زود هنگام به خصوص در سال اول زندگی بیش تر به دلیل عدم شناخت مهارت ها صورت می گیرد. افرادی که ازدواج می کنند باید مهارت های زندگی مشترک از جمله حل مسئله، گفت و گو، گوش دادن، همدلی، صبر، تاب آوری و تعهد را یاد داشته باشند تا بتوانند یک زندگی مناسب برای خود بسازند در غیر این صورت این ازدواج ها فرجامی ندارد و ممکن است منجر به طلاق شود.

مسائل زناشویی

طلاق گرفتن نیمی از افراد به دلیل مشکلات جنسی می باشد. در واقع رابطه زناشویی تاثیرات بسیار زیادی بر روابط افراد دارد از این رو باید قبل از ازدواج با یکدیگر صحبت کنید و اگر می توانید نیاز های یک دیگر را رفع کنید ازدواج کنید در غیر این صورت ممکن است به مشکل بخورید.

عدم توجه کافی

رابطه زناشویی نیاز به توجه دارد و اگر به آن توجه نشد ممکن است افراد برای یک دیگر عادی شوند و مشکلات بسیار زیادی از جمله طلاق برای آن ها ایجاد شود. بیش تر بی توجهی هایی که در زوجین صورت می گیرد به دلیل مشغله های شغلی است.

ارتباط با عشق قبلی

بسیاری از افراد بعد از ازدواج می فهمند که چه اشتباهی کرده اند و نسبت به زندگی خود سرد و بی تفاوت می شوند. سرد شدن افراد دلایل متفاوتی دارد ولی بیش تر این بی تفاوتی ها به دلیل برگشت به رابطه های قبلی می باشد. بسیاری از جوانان به دلایل مختلفی از جمله خیانت طرف مقابل از وی جدا می شوند و با فردی دیگر ازدواج می کنند اما بعد از مدتی ممکن است دچار بحران عاطفی شوند و اگر فرد خیانت کار برگردد ممکن است رابطه ای با وی شروع کنند. این افراد می توانند با مراجعه به روانشناس از این بحران به راحتی خارج شده و بدون بحران و مشکلات روحی دوباره زندگی خود را بسازند.

عوامل طلاق بعد از ازدواج

ازدواج زوری

بسیاری از خانواده ها فرزندان خود را مجبور به ازدواج می کنند. فشار هایی که خانواده به فرد وارد می کند بسیار بیش تر از فشار های اجتماعی می باشد از این رو افراد به زودی تسلیم می شوند. باید بدانید که این فشار ها می تواند تاثیرات منفی در زندگی مشترک آن ها داشته باشد و حتی باعث طلاق زود هنگام شود.

چشم پوشی

بسیاری از افراد از ویژگی های منفی طرف مقابل خودشان چشم پوشی می کنند از این رو بعد از ازدواج دچار مشکلات فراوانی می شوند. باید توجه کنید که شما نمی توانید فردی را تغییر دهید بلکه باید با او سازگار شوید از این رو باید قبل از انتخاب همسر او را به خوبی بشناسید و از طلاق بعد از ازدواج پیشگیری کنید.

مقایسه کردن

آفت زندگی های امروزی مقایسه کردن همسر با دیگران می باشد. برخی از افراد انتظار های بسیار زیادی از همسر خود دارند و بسیاری از انتظارات آن ها نا معقول می باشد. باید بدانید که هیچ فردی بی عیب و نقص نیست از این رو از همسر خود ایراد نگیرید زیرا پس از مدتی از زندگی خود سرد می شوید و دیگر نمی توانید به این رابطه ادامه بدهید. بنابراین بهتر است برای داشتن زندگی بهتر دست از مقایسه کردن بردارید.

طلاق زود هنگام

ازدواج زود هنگام

افرادی که در سن کم ازدواج می کنند بیش تر از دیگران در خطر طلاق می باشند. باید بدانید که ازدواج های ناپایدار در سنین کم می باشد و اگر شما در سن ۲۲ سالگی به بالا ازدواج کنید احتمال طلاق کم تر می باشد. ازدواج هایی که در سن ۲۵ سالگی رخ می دهد تا ۲۴ درصد کم تر در خطر طلاق قرار می گیرد.

ازدواج های قبلی

در نظر داشته باشید که اگر قبلا طلاق گرفته اید خطر طلاق گرفتن دوباره بعد از هر بار ازدواج چند درصد افزایش می یابد بنابراین می توان گفت خطر طلاق در ازدواج های دوم و سوم حدودا دو برابر ازدواج اول می باشد. بهتر است برای جلوگیری از این اتفاق بعد از طلاق به مشاور مراجعه کنید تا بتوانید از بحران های روحی و شکست های خود رهایی یابید و سپس وارد یک رابطه جدید شوید.

کودکان

بسیاری از اختلافاتی که وجود دارد بر سر کودکان می باشد. کودکان یکی از موهبت های الهی می باشد اما اگر تعداد آن ها زیاد باشد مشکلات بسیار زیادی برا زندگی زناشویی شما ایجاد می شود. باید بدانید که تعداد زیاد کودکان نیاز بیش تری به پول، انرژی و زمان دارد از این رو بیش تر خانواده ها در آینده ممکن است دچار مشکلات مالی شوند که این موضوع طلاق را افزایش می دهد.

اختلاف سنی بیش از حد و طلاق های بعد از ازدواج

تفاوت سنی

بسیاری از مشاوران پیشنهاد می دهند که با افرادی ازدواج کنید که نهایتا ۴ الی ۶ سال از خودتان بزرگ تر باشند. در واقع ازدواج با فردی که یک نسل از شما بزرگ تر می باشد کار عاقلانه ای نیست و مشکلات بسیار زیادی از جمله طلاق برای شما بوجود می آورد. ازدواج هایی که با اختلاف سنی مناسب صورت می گرد کم تر دچار شکست های زود هنگام می شود.

اعتیاد و طلاق زود هنگام

برخی از افراد می توانند در تست های قبل از ازدواج اعتیاد خود را پنهان کنند ولی نمی توانند تا آخر عمر خود این کار را انجام بدهند از این رو ممکن است ازدواج آن ها کوتاه باشد زیرا همه افراد نمی توانند با اعتیاد همسر خود کنار بیایند زیرا فردی که معتاد است ویژگی های بد دیگری هم دارد و ممکن است دروغ گو و دزد هم باشد. درصد کمی از طلاق های سریع بعد از ازدواج به دلیل اعتیاد می باشد زیرا کم تر کسی می تواند اعتیاد خود را در آزمایش ها پنهان کند.

شیزوفرنی یکی از اختلالتی م باشد که آمار طلاق را افزایش داده است

مشکلات روحی

مشکلا روحی به منظور افسردگی مزمن، اضراب و … می باشد. اگر یکی از افراد در زندگی زناشویی دچار ین مشکلات باشد فرد دیگر از او طلاق می گیرد زیرا نمی توانند با فردی که مدام استرس و اضطراب دارد در آرامش زندگی کنند. بسیاری از اختلالات روانی بر اثر استرس و اضطراب ایجاد می شود. بسیاری از ازدواج هایی که افراد دچار بیماری دو قطبی هستند به طلاق کشیده می شود. افراد بسیاری نمی توانند این مشکل را قبل از ازدواج تشخیص دهند از این رو بعد از ازدواج به سرعت خواستار طلاق می شوند. بر اساس آمار بدست آمده حدودا ۴۲ درصد ازدواج هایی که یکی از افراد دچار شیزوفرنی می باشد به طلاق می کشد. باید بدانید که این بیماری های به تنهایی عامل طلاق های سریع نمی باشند و رفتار های غیر قابل قبول  افرادی که اختلال دارند عامل طلاق می باشد. برای مثال می توان به افراد دو قطبی اشاره کرد. این افراد ممکن است اعمال خشونت آمیز بسیار زیادی نسبت به افراد سالم انجام بدهند.

 

عدم توافق در تربیت فرزندان

یکی دیگر از عواملی که می تواند منجر به طلاق زود هنگام شود اختلاف نظر در تربیت فرزندان می باشد. این که فرزند به کدام مدرسه بود و تحت تربیت کدام یک از آن ها باشد می تواند اختلافات بسیاری را بوجود بیاورد از این رو والدین اقدام به طلاق می کنند. نباید از اثرات مخرب طلاق چشم پوشی کنید زیرا ممکن است آسیب های جبران نا پذیری به کودکان خود وارد کنید.

طلاق زود هنگام

در نظر داشته باشید که بیش تر طلاق هایی که اتفاق می افتد حدودا بعد از ۱ سال زندگی مشترک می باشد و افراد در می یابند که نمی توانند با یکدیگر زندگی کنند زیرا تفاهم ندارند و یا مشکلات مالی بسیاری برای آن ها ایجاد شده است در ادامه می توانید سایر مقالات آرگا را در زمینهتقسیم دارایی پس از طلاق  و طلاق رجعی مشاهده کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *