دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

نکاتی درباره پرورش حلزون و درامد زایی از آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

به طور کلی حلزون امروزه به دلیل سودآوری زیادی که دارند مورد توجه اغلب پرورش دهندگان قرار گرفته و به همین دلیل در این مطلب سعی داریم شما را نیز با اصول و روش های نگهداری و پرورش حلزون آشنا نماییم با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید حلزون ها موجوداتی شگفت انگیز هستند که علاوه بر اینکه می توانند بسیار سودآور باشند اغلب مردم دنیا به دلیل خصوصیات خاصی که حلزون ها دارند مشتاق استفاده از آن هستند. توصیه می شود که پیش از پرورش حلزون و درآمد زایی از آن در مقیاس زیاد حتما بازار های محلی را برای عرضه فروش حلزون بسنجید و قوانین مربوطه را به یاد داشته باشید.

آشنایی با پرورش حلزون

به طور کلی حلزون یا لیسک نوعی نرم تن در رده شکم پایان می باشد و علتی که این حیوان را در رده نرم تنان قرار داده اند این است که در حقیقت تمام قسمت زیرین بدنش جز پای آن محسوب می شود. زیست شناسان تاکنون بیش از ۳۰ هزار گونه حلزون را شناسایی نموده اند و از آنجایی که محیط زیست متنوعی برای زندگی دارند برخی از آن ها در دریا و برخی دیگر در آب های شیرین یا در باغ ها زندگی می کنند. بهتر است بدانید که حلزون ها در واقع از انواع مختلفی از گیاهان تغذیه می کنند. توجه داشته باشید که در واقع بدن حلزون دارای قسمت هایی می باشد که در ادامه بیان کرده ایم: سر که دارای یک جفت بازوی حسی است، یک پای شکمی و پهن عضلانی که نوعی عمل خزیدن را انجام می دهد و در نهایت یک توده احشایی پشتی و بنددی مانند که بیشتر اندام های داخلی درون آن جای گرفته اند. جالب است بدانید که حلزون ها معمولا صدف دارند اما برخی از گونه های بی صدف آن مشاهده می شوند و همچنین چشم های آن بر روی شاخک های روی سر قرار گرفته اند. به طور کلی مرحله لاروی حلزون ولیگر نام دارد که مجهز به یک کمربند مژکی است و آن را به عنوان عضو شنا به کار می برد.

چگونگی پرورش حلزون

اصول پرورش و نگهداری حلزون:

بهتر است بدانید که در واقع نگهداری از حلزون ها بسیار آسان است. این حیوان معمولا در طبیعت حدود ۱۰ سال عمر می کند ولی در محیط قفس حدود ۳ الی ۷ سال زندگی می کند هرچند که حلزون های بومی منطقه حتی تا حدود ۱۵ سال نیز عمر می کنند. این حیوان بسیار بی خطر است و به ندرت دچار بیماری می شود و اگر هم بیمار شود علائم بیماری را به موقع نشان می دهد و شما وقت کافی خواهید داشت تا برای درمان آن ها کاری انجام دهید. توجه داشته باشید که توجه به حلزون ها برای نگهداری لازم است زیرا آن ها بدون توجه سریع می میرند. لازم به ذکر است بدانید که پرورش حلزون ها نیاز به شرایط و ابزار خاصی دارد برای مثال ایجاد یک لوکیشن طبیعی همراه با هایگرومتر دستگاه اندازه گیری میزان رطوبت، تمپرومتر دستگاه اندازه گیری دمای هوا، وزنه و دستگاه اندازه گیری سایز حلزون ها، خاک مرطوب و نور کافی از جمله ابزار و شریط لازم برای نگهداری حلزون ها محسوب می شوند.

شرایط نگهداری از حلزون ها

تغذیه حلزون ها:

به طور کلی اغلب حلزون ها برای تجزیه غذا هزاران ساختار دندان مانند میکروسکپی در روی زبان تسمه مانندشان دارند که به نام سوهانک یا رادولا شناخته می شود. رادولا مانند یک سوهان عمل کرده و غذا را برای حلزون گرسنه به قطعات کوچک تر اره می کند. بهتر است بدانید که معمولا حلزون ها گیاه خوار هستند و در اصل از سبزیجاتی مانند برگ ها، ساقه ها و گل ها تغذیه می کنند اما ممکن است برخی از گونه های بزرگ تر آن شکارچی حیوانات باشند و در اصطلاح گوشتخوار باشند. جالب است بدانید که به علت اندازه نسبتا کوچک حلزون ها و حرکت آهسته ای که دارند اغلب توسط بسیاری از حیوانات از جمله جوندگان، پرندگان و دوزیستانی مانند قورباغه و وزغ شکار می شوند و علاوه بر این حلزون هایی که در دریا زندگی می کنند معمولا توسط ماهی شکار می شوند.

مکان و شرایط زندگی حلزون ها:

توجه داشته باشید که آب و هوای مناسب برای پرورش دادن حلزون بازه دمایی ۱۵ الی ۲۵ درجه سانتی گراد است که بایستی رطوبت محیط حدود ۷۵ تا ۹۵ درصد باشد. خاک مناسب برای نگهداری حلزون ها نباید از مقدار زیادی رس، شن و ماسه تشکیل شده باشد زیرا حلزون ها صدمه خواهند دید. اگر حلزون ها در شرایط نامناسبی پرورش یابند به تدریج صدفشان کوچک شده و یا از بین خواهد رفت. رشد در این شرایط شامل بازشدگی است که در نتیجه توده احشایی تا حدودی یا به صورت کامل به جایگاه نوزادی خود بر می گردد. اغلب حلزون های ساکن خشکی برای جلوگیری برای خشک شدن باید در نقاطی مرطوب به سر ببرند. این موجودات اغلب در طول تاریکی از جایگاه خود خارج می شوند و از سبزی های اطراف تغذیه می کنند و بدین ترتیب خسارت زیادی را به محیط وارد می کنند.

  •  آرون گروپس

مکان زندگی حلزون ها

دشمنان حلزون ها:

بهتر است بدانید که در واقع حلزون ها در طبیعت دشمنان زیادی از جمله سوسک های زمینی، مارها، وزغ ها، قورباغه ها، لاک پشت ها و پرندگانی مانند مرغ، اردک و غاز دارند که بایستی مراقبت های لازم را از حیوان خود انجام دهید.

بازار اقتصادی حلزون ها:

همانطور که می دانید حلزون در محیط کشور ما مصارف مشخصی ندارد و به همین خاطر بایستی بازار هدف در ایران را کشف کنید و یا برای صادرات تقریبا بیشتر کشور ها خواهان آن هستند و یا می توانید خودتان یک نوع مصرف را ایجاد نمایید. برای مثال:

مصرف برای خوارک زالو برای پرورش دهنده های زالو

فروش به عنوان حیوان خانگی

برای ترمیم و جوان سازی پوست در آرایشگاه و مطب های طب سنتی

استحصال مواد تولیدی توسط حلزون

آشنایی با بازار فروش حلزون

توجه داشته باشید که استفاده از حلزون تراپی برای زیبایی در اروپا رایج نیست اما به نظر می رسد زیبایی پسندان اروپایی هم به زودی از قافله عقب نمانند. به طور کلی می توانید حلزون ها را به صورت تازه، یخ زده و یا حتی پخته شده نیز به فروش برسانید و در این زمینه بازار اصلی هتل ها و رستوران ها می باشند. مصرف خوارکی این حیوان در انگلستان طی دهه گذشته به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کرده و بیشتر آن ها وارد کشور شده اند. بهتر است بدانید که در واقع صادرکنندگان اصلی حلزون کشور های لهستان، یونان، الجزایر و ترکیه هستند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *