دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

نگاهی به مراحل چاپ کتاب و قواعد نانوشته ای که باید بدانید

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

در این مقاله به شما یاد می دهیم که چگونه می توانید کتاب خود را به چاپ برسانید و نحوه پرداخت هزینه های آن را برایتان مطرح می کنیم. تا پایان این ملب با ما باشید.

در چاپ کتاب مرحله های بسیار زیادی وجود دارد و شما می توانید با استفاده از این مراحل کتابی که نوشته اید را به چاپ برسانید. این مرحله ها از اهمیت زیادی برخوردار می باشند و نکات بسیار ریزی دارند که باید آن ها را رعایت کنید که در ادامه این مرحله ها برای شما معرفی می کنیم.

مراحل چاپ کتاب

شناخت مراحل چاپ کتاب

در نظر داشته باشید که برای چاپ کتاب باید ابتدا هدف و موضوعات مورد بررسی را مد نظر خود قرار بدهید و باید بدانید که کتاب شما بدون هدف و موضوع مناسب زیر چاپ نمی رود. هر فردی هدف های مختلفی از چاپ یک کتاب دارد ولی هدف اصلی ممکن است تالیف نگارش باشد. در نظر داشته باشید که تالیف نگارش با توجه به شرایط و پژوهش هایی که انجام شده است انجام می گیرد. این پژوهش ها ممکن است توسط خود فرد و یا دیگران انجام شده باشد. البته برخی از افراد هم که در کار ترجمه کتب می باشند هدفشان ممکن است ترجمه یک کتاب به زبان دیگر باشد. بهتر است برای چاپ کتاب ابتدا هدف آن را پیدا کنید و سپس به دنبال مراحل چاپ کتاب باشید. البته باید قبل از نوشتن کتاب به فکر هزینه چاپ آن هم باشید و متناسب با توان مالی خود کتابتان را بنویسید و یا برای کتاب خود دنبال یک اسپانسر باشید.

مراحل چاپ کتاب

ویراستاری

لازم به ذکر می باشد که هیچ کتابی بعد از نوشتن به زیر چاپ نمی رود و موضوعات و مطالب نوشته شده شما باید از نظر دستوری نگارشی مورد ویرایش قرار بگیرد. برای این که کتاب شما به صورت صحیح ویرایش شود باید برای چاپ کتاب خود یکی از موسسات معتبر را انتخاب کنید تا بتوانید کتابی پر فروش و کامل و بدون نقص را به چاپ برسانید.

صفحه آرایی

بعد از این که کتاب شما مورد ویراستاری قرار گرفت باید صفحه آرایی شود و کلمات مرتب و خوانا با فونت مناسب نوشته شوند. در این بخش کتاب شما بررسی می شود و افرادی که در این کار مشغول اند موضوعات نوشته شما را با عکس ها و طرح بندی هایتان هماهنگ می کنند. این مرحله یکی از مراحل مهم چاپ کتاب می باشد که اگر کتاب شما درست و مناسب صفحه آرایی نشود نمی تواند مخاطب را جذب کند.

  •  آرون گروپس

دریافت مجوز ها

در نظر داشته باشید که برای دریافت چاپ کتاب باید سه مجوز مهم بگیرید که این سه مجوز شامل جواز چاپ، فیپا و شابک می باشد.

نحوه دریافت مجوز های چاپ کتاب

مجوز چاپ

باید بدانید که بدون دریافت مجوز چاپ شما نمی توانید کتاب خود را چاپ کنید.  می توانید مجوز خود را از وزارت فرهنگ و ارشاد بگیرید. برای این کار لازم است که کتاب را به همراه فایل صوتی آن که در قالب سی دی می باشد را به همراه اطلاعات موجود در فیپا و شابک و طرح رنگی جلد برای وزارت فرهنگ و ارشاد ارسال کنید. کتاب هایی که در مورد موضوعات حساس می باشند چند ماهی طول می کشد تا مجوز آن ها صادر شود اما کتاب های دیگر و کتاب های دانشگاهی در کم ترین زمان بررسی می شوند و مجوز آن ها صادر می شود. به طور کلی حدودا ۱ هفته تا ۴ ماه طول می کشد تا مجوز ها صادر شوند.

فیپا

 فیپا یکی از اصلی ترین بخش هایی می باشد که باید قبل از چاپ کتاب آن را آماده کنید. فیپا کلمه ای مخفف شده از فهرست نویسی پیش از انتشار می باشد. در نظر داشته باشید که این مورد در پشت صفحه عنوان کتاب چاپ می شود. برای گرفتن این فهرست باید از طریق سازمان اقدام کرد و شما باید کتاب را به همراه شابک، پرینت کتاب و فایل آن در سی دی را به کتابخانه ملی ارسال کنید و درخواست فهرست نویسی کنید. گرفتن فیپا حدودا ۱ هفته تا ده روز زمان می برد.

دریافت شابک

شابک هم نامی مخفف است که کامل شده عبارت شابک یعنی شماره استاندارد بین المللی کتاب و به انگلیسی International Standard Book Number  است. شابک یک کد ۱۰ الی ۱۳ رقمی می باشد که هر کتابی مختص به خودش این کد را دارد. در نظر داشته باشید که با چاپ مجدد کتاب شابک تغییر نمی کند. برای دریافت این کد باید به خانه کتاب مراجعه کنید.

مراحل چاپ کتاب

طراحی جلد

یکی دیگر از مراحل چاپ کتاب طراحی جلد کتاب می باشد و شما می توانید اصلی ترین ایده نوشتن کتاب را روی جلد بیاورید و آن را با طراحی ظریفی نشان دهید. می توانید خودتان طراحی را به عهده بگیرید و یا تمام نظرات خود را درباره طرح به یک طراح بدهید و از او بخواهید که با توجه به ایده های شما طرحی را برای روی کتاب شما در نظر بگیرد.

صحافی و چاپ کتاب

آخرین قدمی که برای کتاب خود بر می دارید صحافی کتاب می باشد. این کار در چاپخانه موسسه چاپ کتاب انجام می شود و  کتاب شما آماده خواهد شد. به این ترتیب فرم هایی که چاپ می کنند را با چسب های گرم و سرد به جلد های آماده شده می چسبانند.

قرار داد های چاپ کتاب

در نظر داشته باشید که موسسه های چاپ کتاب به دو صورت با شما قرار داد می بندند و در ادامه این دو صورت را برای شما بیان می کنیم.

قرار داد های مولف

در این نوع از قرار داد ها فردی که می خواهد هزینه چاپ کتاب را بپردازد موسسه این کار را با هزینه مناسب تری انجام می دهد و در این شرایط حق چاپ هایی که در آینده ممکن است صورت بگیرد برای مولف حفظ می شود و در صورتی که غیر قانونی از این کتاب کپی شود مولف می تواند پیگیری قانونی داشته باشد.

نحوه بستن قرارداد و پرداخت هزینه های چاپ

مشارکت در هزینه

یکی دیگر از قرار داد هایی که موسسات چاپ کتاب با شما می بندند به این صورت می باشد که هر مقدار که مولف می تواند هزینه چاپ را می دهد و بخشی دیگر را موسسه تقبل می کند و در عوض سود به دست آمده را با توجه به میزان هزینه هایی که مولف و موسسه پرداخته اند تقسیم می کنند.

نحوه پرداخت هزینه

برای پرداخت هزینه های چاپ باید در نظر داشته باشید که موسسات چاپ کتاب حدودا ۵۰۰ هزار تومان از هزینه را در حین عقد قرار داد می گیرند و نیمی از آن را بعد از دریافت مجوز از سازمان فرهنگ و ارشاد خواهند گرفت و بخشی دیگر را بعد از چاپ و در حین تحویل کتاب دریافت می کنند.

پرداخت هزینه های چاپ کتاب در سه مرحله

برای نوشتن کتاب باید قلمی قوی و گیرا داشته باشید تا بتوانید مخاطب را به خود جذب کنید. بنابراین به شما توصیه می کنیم که قبل از نوشتن کتاب کمی مطالعه داشته باشید و کتاب های نویسنده های معروف و خوش قلم را مورد بررسی قرار بدهید و سعی کنید از آن ها الگو برداری کنید تا بتوانید قلم خود را تقویت کنید و مخاطب های بسیار زیادی جذب کنید و فروش کتاب های خود را افزایش دهید. در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک مقابل گروه سنی کتاب ها را مشاهده کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *