دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

شرایط مورد نیاز و مراحل کاشت جارو را اینجا بخوانید

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

بهتر است بدانید که گیاه جارو از دسته درختچه های علفی و چند ساله به شمار می آید که اصول کاشت و پرورش آن بسیار راحت است و در این مطلب سعی داریم به بیان روش های کاشت جارو و شرایط مورد نیاز آن بپردازیم با ما همراه باشید.

به طور کلی درختچه جارو نوعی گیاه علفی محسوب می شود که معمولا ساقه های آن در ابتدا علفی و به رنگ سبز می باشند و پس از گذشت مدتی چوبی خواهند شد. این درختچه اغلب به صورت یکساله کاشت می شود البته که در برخی از مناطق به صورت چند ساله نیز مورد کشت قرار می گیرد و از آنجایی که گیاه جارو رشد سریعی دارد می توان در اغلب مناطق پرورش داد.

آشنایی با چگونگی کاشت جارو

بهتر است بدانید که بذر جارو در واقع یک نمونه خاص با کاربردهای خاص از انواع بذر درخت می باشد که علاوه بر همه زیبایی ها و جذابیت هایی که دارد برای ساخت جارو نیز مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از قابلیت های این درختچه این است که به راحتی می توان با استفاده از ابزار های باغبانی آن را به شکل دلخواه فرم داد و استفاده کرد. این گیاه اغلب به صورت یک ساله و یا چند ساله مورد کشت قرار می گیرد و مشخصات زیادی در این درختچه وجود دارد که آن را تبدیل به یک درختچه کاملا منحصر به فرد نموده است. رشد این نوع از درختچه بسیار سریع بوده و با هر سری که شاخ و برگ های آن به زمین می افتند بوته جدیدی از آن رشد می کند و در واقع بذر جارو یکی از انواع بذرهای پرکاربرد است که در جاهای مختلفی از دنیا کشت می شود. توجه داشته باشید که معمولا به دلیل رنگ مشابه آتشی که در فصل پاییز این درختچه به خود می گیرد بدان علف آتشین هم می گویند. بذر جارو مقاومت بسیار خوبی در برابر خشکی داشته و از این نظر کشت آن چندان سخت نخواهد بود. درختچه های جارو قابلیت رشد تا ارتفاع ۸۰ الی ۱۰۰ سانتی متری را دارند و گل های آن اغلب در رنگ های مختلف صورتی، سفید و بنفش رشد می کنند. افرادی که به باغبانی علاقه مند هستند می توانند با کاشت بذر جارو علاوه بر ایجاد یک لذت زیاد برای خود از کاربرد های آن نیز استفاده کنند.

چگونگی کاشت جارو

جالب است بدانید که بذر درختچه جارو دارای کاربردهای مختلفی می باشد که آن را از سایر انواع بذور درختچه کمی متغایر می کند. بذر جارو در واقع به عنوان یک گیاه زینتی برای زیباسازی محیط پیرامون مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین استفاده از آن به صورت تکی یا در گروه های کوچک در فضاهای سبز روبه روی ساختمان ها نمای زیبایی را رقم خواهد زد. علاوه بر این برای زیباسازی تراس و بالکن نیز می توان بذر این درختچه را در گلدان پرورش داد.

مراحل کاشت بذر جارو:

بهتر است بدانید که در واقع کاشت بذر جارو از طریق دو روش مستقیم و غیر مستقیم قابل انجام است. روش مستقیم کشت مربوط به کاشت این بذر در فضای آزاد و درون خاک باغچه می باشد و نیاز به فراهم کردن شرایط مناسب جوی و دمایی دارد. اما روش دوم که اغلب در گلدان های مخصوص کاشت بذر صورت می گیرد برای فصولی مناسب خواهد بود که آب و هوا شرایط لازم برای کشت را دارا باشند. در ادامه به بیان توضیحات بیشتری در مورد هر دو مراحل خواهیم پرداخت:

شناخت مراحل کاشت جارو

روش کاشت مستقیم:

توجه داشته باشید که اگر خاک بستر گیاه داری زهکشی مناسبی باشد شرایط ایده ال برای رشد بذر جارو فراهم خواهد بود. زمینی که این بذور را در آن می کارید باید در طول روز از ۴ الی ۶ ساعت نور مستقیم برخوردار باشد زیرا گیاه نور زیاد را می پسندد و برای رشد کافی نیاز به نور دارد. توصیه می شود که بذرهای جارو را حدود چند ساعت پیش از کاشت درون آب بخیسانید و سپس آن ها را به صورت پاشیدن بر روی خاک بریزید و یا آن ها را در فواصل ۸۰ الی ۱۰۰ سانتی متری دور از هم درون حفره ها بکارید. به طور کلی معمولا روش جوانه زنی درختچه جارو حدود ۲ هفته طول خواهد کشید و در این مدت بایستی با احتیاط آن ها را با استفاده از آبپاش آبیاری نمایید و مراقب جابه جا شدن ریشه ها باشید.

  •  آرون گروپس

روش کاشت غیر مستقیم:

توجه داشته باشید که کاشت بذر در روش غیر مستقیم مانند مراحل روش مستقیم انجام می شود اما در این روش به جای خاک باغچه از گلدان های مخصوص کاشت بذر استفاده می شود. به طور کلی گلدان های تهیه شده حتما باید دارای شرایط زهکشی آب باشند و به همین منظور می توانید کف همه آن ها را کمی سوراخ کنید و یک لایه نازک سنگ ریزه در کف آن بریزید تا شرایط زهکشی فراهم شود. سایر مراحل کاشت مشابه روش کشت مستقیم خواهند بود.

شرایط لازم برای پرورش بذر جارو

شرایط مورد نیاز برای پرورش درختچه جارو:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه سعی داریم به بیان برخی از اصول لازم برای کاشت جارو بپردازیم:

خاک:

به طور کلی درختچه جارو برای رشد حساسیتی در زمینه خاک بستر ندارد و هر بستری می تواند به خوبی رشد کند اما اغلب خاک های حاصلخیز با زهکشی مناسب همراه با تقویت کننده خاک مانند پیت ماس و پرلیت برای این گیاه مناسب تر خواهند بود و در واقع موجب رشد بهتر آن می شود.

دما و نور:

توجه داشته باشید که در واقع بهترین دما برای رشد این گیاه بازه دمایی ۱۵ الی ۲۵ درجه سانتی گراد می باشد که بایستی تامین گردد. در زمینه نور لازم نیز می توان گفت که درختچه جارو نیاز به نور مستقیم و زیاد خورشید دارد و به همین خاطر باید آن را در محلی کشت نمایید که نور لازم برای گیاه تامین شود.

چگونگی کاشت بذر جارو در مناطق گرمسیری

آبیاری:

به طور کلی گیاه جارو برای رشد نیاز به آبیاری کمتری دارد و در واقع انجام آبیاری بیش از حد باعث پوسیدگی ریشه ها خواهد شد و به تدریج گیاه دچار آسیب خواهد شد. توصیه می شود که تنها زمانی اقدام به آبیاری گیاه بکنید که بستر کامل خشک شده باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *