دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

طریقه کاشت و پرورش درخت ازگیل و اصول رشد بهتر آن

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۲ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

در این مقاله شما را با روش های کاشتن درخت ازگیل آشنا می کنیم و شرایط محیطی مناسب برای رشد این گیاهان، نحوه هرس کردن آن و آفات و بیماری های آن را برای شما مطرح می کنیم. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

ازگیل دارای یک درخت کوچک می باشد که نام میوه از نام درخت آن گرفته شده است. این گیاه در شرایط مناسب می تواند تا ۸ متر رشد کند ولی در شرایط معمولی فقط ۶ متر رشد می کند. این درخت ها معمولا کوتاه و بوته مانند هستند. طول عمر ازگیل بین ۳۰ تا ۵۰ سال می باشد و بستگی به محل آن و شرایط رشد آن دارد.

        کاشت ازگیل

درخت ازگیل

درخت ازگیل مانند سایر و درختان نیازمند شرایطی مناسب برای رشد می باشد. برگ های این درخت بیضی شکل هستند و دارای ۸ تا ۱۵ سانتی متر طول و ۳ الی ۵ سانتی متر عرض می باشند. رنگ برگ های این درخت در قسمت بالایی سبز تیره و در قسمت های زیرین سبز خاکستری می باشد. این برگ ها در پاییز به رنگ قرمز در می آیند و بعد ازچند روز شروع به ریزش می کنند. شکوفه های این درخت دارای ۵ عدد گلبرگ درشت و منفرد می باشد. ازگیل یک بوته بزرگ یا یک درخت کوچک به شمار می رود و نام میوه از نام درخت آن گرفته شده است. در شرایط ایده آل، این گیاه برگ ریز تا ۸ متر رشد می کند اما معمولاً ارتفاع آن حدود ۶ متر می باشد. عموماً این درختان کوتاهتر و بوته مانند می باشند. طول عمری حدود ۳۰ تا ۵۰ سال دارند. گیاه ازگیل دو جنسی می باشد و خود باروری دارد. باید بدانید که میوه این گیاه اسیدی و سخت است و تازمانی که نرسد نمی توانید آن را استفاده کنید. طول عمر این درخت کوتاه می باشد و رشد بسیار آهسته ای دارد. توجه داشته باشید که دانه ازگیل دارای اسید سیانیدریک می باشد که سمی است و نباید آن را بخورید.

ترکیبات شیمیایی ازگیل

در درخت ازگیل مقدار بسیار زیادی تانن موجود است و میوه ازگیل دارای قند و یک درصد اسید می باشد. این اسید ها شامل مالیک اسید و سیتریک اسید و اسید تارتاریک می باشد.

ترکیبات ازگیل و خواص آن

خاصیت ازگیل

ازگیل یکی از میوه هایی می باشد که شامل خواص بسیار زیادی است. در ادامه این مطلب خواص آن را برای شما بیان می کنیم

  •  آرون گروپس

خواص عمومی

خواص عمومی این میوه در هر ۱۰۰ گرم عبارت است از :

  1. ۴۳ کالری
  2. ۰.۵ میلی گرم روی
  3. ۰.۵ میلی گرم منگنز
  4. ۲.۷ میلی گرم آهن
  5. ۳۹ میلی گرم فسفر
  6. ۵۵ میلی گرم منیزیم
  7. ۷۲ میلی گرم کلسیم
  8. ۷۹۲ میلی گرم پتاسیم
  9. مقداری اسید استئاریک
  10. مقداری پالمتیک اسید
  11. لینولئیک اسید به مقدار بسیار کم
  12. مقداری اولئیک اسید
  13. ویتامین A
  14. ویتامین C
  15. ویتامین های B1 و B2

ضد سنگ کلیه است.

یکی از دلایلی که بسیاری از افراد از میوه ازگیل استفاده می کنند رفع مشکلات کلیوی می باشد. افرادی که دارای کلیه های سنگ ساز می باشند می توانند با استفاده از این میوه سنگ کلیه های خود را به راحتی دفع کنند. این میوه می تواند به سم زدایی بدن هم کمک کند. علاوه بر میوه ازگیل شما می توانید از جوشانده برگ ازگیل هم برای دفع سنگ کلیه خود استفاده کنید.

خواص ازگیل

کاهش فشار خون با ازگیل

ازگیل سرشار از پتاسیم می باشد و شما می توانید با مصرف روزانه این میوه به کاهش فشار خون خود کمک کنید. افرادی که دارای فشار خون بالا می باشند بهتر است مصرف سدیم را کاهش بدهند و میزان مصرف پتاسیم را بالا ببرند تا فشار خون خود را تنظیم کنند. برای افرادی که فشار خون بالا دارند توصیه می شود بیش تر از میوه هایی مانند موز، گوجه فرنگی، زرشک، ریواس و ازگیل استفاده کنند.

آنتی اکسیدان بالا

ازگیل یکی از میوه هایی می باشد که سرشار از آنتی اکسیدان است و می تواند سیستم ایمنی را بالا ببرد و بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت کند. فلاوونوئیدها و فنولیک اسید ها از قوی تری آنتی اکسیدان ها می باشند و این آنتی اکسیدان ها در میوه ازگیل وجود دارد. باید بدانید که مصرف این میوه با وجود آنتی اکسیدان های قوی آن می تواند در پیشگیری از سرطان ها مفید باشد.

شرایط کاشت ازگیل

در نظر داشته باشید که هر درختی نیازمند یک سری شرایط خاص می باشد و شما باید اطلاعات کافی برای کاشتن آن داشته باشید که کاشت ازگیل از این قضیه مستثنی نمی باشد. در ادامه شرایط محیطی برای رشد ازگیل را برایتان مطرح می کنیم.

کاشت ازگیل

آب کافی

درخت ازگیل یکی از درختانی می باشد که دارای ریشه های عمیق و قدرتمند است ولی نمی تواند به خوبی در مناطق خشک رشد کند بنابراین باید در مناطقی این درخت را بکارید که‌ از بارش  های فصلی مناسبی برخوردار است. در نظر داشته باشید که اگر این گیاه را در مناطق خشک می کارید و آب آن را تامین می کنید باز هم این درخت به خوبی رشد نمی کند زیرا هوا رطوبت کافی را برای رشد به این گیاه نمی دهد. آبیاری این گیاه متوسط است و گیاهان جوان را تا دوسال باید هر هفته آبیاری کنید تا ریشه های این گیاه تقویت شود. گیاهان مسن تر را باید هر دو الی سه هفته یک بار آبیاری کنید.

نکته : در نظر داشته باشید که آبیاری هر درخت باید متناسب با میزان بارش باشد و در مناطقی که بارش بسیار خوب است نیازی نسیت گیاهان بالغ و مسن را آبیاری کنید.

ازگیل های جوان نیازمند آبیاری مداوم می باشند

نور مناسب

یکی دیگر از شرایطی که ازگیل برای رشد به آن نیاز دارد نور مناسب است. باید بدانید که برای میوه دهی این درخت نور خورشید ضروری می باشد و  باید حدودا ۵ الی ۷ ساعت در روز این درختان نور بگیرند تا بتوانند به خوبی رشد کنند و میوه دهی داشته باشند.

دما

یکی دیگر از شرایط محیطی برای کاشت ازگیل دمای مناسب می باشد. باید بدانید که ازگیل در زمستان می تواند تا دمای منفی ۲۸ درجه را تحمل کند ولی نباید در محل کاشت این درختان باد های سرد و شدید زمستانی وجود داشته باشد. اگر این درختان در معرض باد های شدید و خشک قرار بگیرند خشک می شوند و به درختان آسیب های جدی وارد می شود.

خاک

باید بدانید که ازگیل یکی از درختانی می باشد که زیاد به خاک حساس نیست و می تواند در خاک هایی که زهکشی مناسب دارند به خوبی رشد کند. البته حساس نبودن این گیاه باعث نمی شود که بتواند در خاک های آهکی رشد کند و میوه دهی داشته باشد. در کاشت ازگیل باید حدودا فاصله ۴ الی ۵ متری بین هر درخت رعایت شود.

کود

ازگیل هم یکی از درختان میوه می باشد و شما می توانید در حد معمولی به آن کود بدهید. باید بدانید که کود دهی بیش از حد می تواند موجب کاهش گلدهی و میوه دهی شود بنابراین اگر بعد از کاشت ازگیل سه بار کود دهی به روش ۶_۶_۶ را انجام دهید برای این درخت کافی است.

روش های کاشت ازگیل

روش های کاشت ازگیل

درخت ازگیل یکی از درختانی می باشد که شما می توانید به چند طریق آن را بکارید و از آن استفاده کنید. در نظر داشته باشید که روش های کاشتن دانه مناسب نیست ولی یکی از روش های تکثیر این گیاه به شمار می رود و ممکن است در آینده گلدهی و میوه دهی این درختان خوب نباشد برای همین توصیه می شود از پیوند زدن برای تکثیر این گیاهان استفاده کنید. اگر می خواهید از بذر های این گیاه استفاده کنید باید صبر کنید تا میوه های آن در پاییز برسند و سپس از دانه های این میوه ها برای تکثیر استفاده کنید. البته باید بدانید که پوسته دانه های این میوه ها سخت می باشد و مانع از جوانه زنی آن ها می شود بنابراین لازم است قبل از کاشت آن ها را آماده کنید. برای آماده سازی بذر ها نیاز است تا آن ها را سه ماه در محیط مرطوب مانند پیت خزه، کوکوپیت و موارد مشابه نگهداری کنید و سپس به کاشت این بذر ها اقدام کنید.

قلمه زنی

یکی از راه های تکثیر ازگیل قلمه زنی می باشد. باید بدانید که قلمه زنی تنها یکی از راه های کاشت ازگیل می باشد ولی شانس ریشه زایی در این روش بسیار پایین است و شما باید از هورمون های ریشه زا استفاده کنید تا شانس موفقیت خود را در تکثیر این درخت بالا ببرید. قلمه زدن این درختان در پاییز انجام می شود. توجه داشته باشید که طول قلمه ها حدودا ۲۰ سانتی متر می باشد و از شاخه هایی باید برای این گیاه استفاده کنید که اندازه ضخامت آن ها حدودا برابر یک مداد است. قلمه این گیاه را در مخلوطی از خاک برگ و شن بکارید و تا نیمه ارتفاع آن را زیر خاک قرار بدهید. ظرفی که شما قلمه ازگیل را در آن قرار داده اید باید در مکان پر نور و روشن قرار بگیرد و دمای آن باید حدودا ۲۳ تا ۲۴ درجه باشد. نباید اجازه بدهید که سطح خاک خشک شود و در شرایط مناسب حدودا ۶ الی ۸ هفته طول می کشد تا ریشه های جدید ظاهر شوند.

یکی از روش های کاشتن درخت ازگیل پیوند زدن است

پیوند زدن

یکی دیگر از روش هایی که می توانید با استفاده از آن ازگیل را تکثیر کنید پیوند زدن می باشد. ازگیل خوب با صفات میوه دهی خوب و کیفیت بالا وجود دارد که می توانید از آن ها پیوند تهیه کنید و روی پایه هایی که آماده هستند قرار بدهید. این پایه می توانند سایر درختان ازگیل باشند که میوه خوبی نمی دهند و یا درخت های گلابی باشند. باید بدانید که ازگیل یکی از میوه هایی می باشد که با درختان گلابی سازگاری بالایی دارد و می توانید در پیوند زدن از آن ها استفاده کنید.

کاشتن هسته

یکی دیگر از روش های کاشت ازگیل کاشتن هسته آن در گلدان می باشد. برای این روش بهتر است از ازگیل سالم و رسیده استفاده کنید و هسته آن را به خوبی جدا کنید و با آب ولرم بشویید. در نظر داشته باشید که قسمت گوشتی میوه نباید روی آن باقی بماند. کاشت ازگیل چند مرحله دارد که در ادامه آن ها را به ترتیب برای شما بیان می کنیم.

مرحله اول

میوه ازگیل را با یک چقوی تیز پوست بگیرید و هسته را جدا کنید. می توانید برای از بین بردن گوشت های روی دانه این دانه را به مدت ۲۴ ساعت درون آب ولرم قرار بدهید. این کار باعث می شود که بذر شما آماده تر شود. در نظر داشته باشید که در این مرحله بهتر است آب ظرف را دو الی سه بار عوض کنید تا بذر ها خراب نشوند.

مرحله دوم

همانطور که گفته شد هسته های ازگیل بسیار سخت اند بنابراین نیاز است آن ها را در پیت های خزه به مدت ۲ الی ۳ ماه نگهداری کنید. دمای نگهداری این بذر ها حدودا ۱ الی ۵ درجه سانتی گراد می باشد. این کار به آماده شدن بذر ها برای جوانه زنی کمک می کند.

کاشتن هسته ازگیل

مرحله سوم

بعد از گذشت سه ماه می توانید بذر آماده شده را در خاکی مناسب با زهکشی و حاصلخیزی خوب قرار بدهید. می توانید بذر کاشته شده را در منطقه نیمه سایه قرار بدهید و در دمای بین ۲۱ تا ۲۴ درجه سانتی گراد از آن نگهداری کنید.

مرحله چهارم

در آخرین مرحله باید بدانید که در بین فاصله زمانی ۱۵ روز تا یک ماه این دانه ها جوانه می زنند و شما می توانید در فصل پاییز که نهال های شما برگ های خود را از دست داده اند از گلدان خارج کرده و در  باغچه خود بکارید.

نحوه هرس ازگیل

همان طور که می دانید هرس کردن گیاهان یکی از روش هایی می باشد که شما می توانید به رشد آن کمک کنید. درخت ازگیل به هرس کردن نیازی ندارد و در واقع ممکن است شما با این کار به آن آسیب های بسیار زیادی برسانید. تنها کاری که می توانید برای این درختان انجام بدهید این است که شاخه های شکسته و آسیب دیده را حذف کنید. اگر می خواهید حتما این درختان را هرس کنید بهتر است این کار را در زمستان انجام بدهید.

آفات ازگیل

در نظر داشته باشید که شما با کاشت ازگیل مسئولیت هایی برای خود می تراشید. با این که این گیاه آفات و بیماری های بسیار زیادی ندارد ولی باید از آن مراقبت کنید. بسیاری از بیماری هایی که برای این درختان بوجود می آید تنها به دلیل اتشک ها ، زنگ ها و سفیدک ها می باشد  که می توانند منجر به بیماری این درخت شوند و از بین آفت ها بیش ترین ضرری که به درختان می رسد مربوط به شته ها و لارو ها می باشد. البته باید بدانید که این مشکلات برای درختانی ایجاد می شود که از نور کافی برخوردار نیستند.

کاشت ازگیل

در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک های مقابل نحوه کاشت درخت آلبالو و کاشت درخت پاپایا را مشاهده کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *