دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

شهر تاریخی بلقیس و زیبایی هایی که در انتظار شماست

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

شهر تاریخی بلقیس یک محدوده شهری باستانی است که اکنون بقایایی از آن باقی مانده است این شهر یکی از مهم ترین مکان های دیدنی اسفراین محسوب می شود و در طول تاریخی نقش بسیار مهمی در این منطقه داشته است و در مسیر جاده ابریشم واقع شده است از دیدنی های این محوطه می توان به ارگ بلقیس اشاره نمود.

شهر بلقیس یکی از مهم ترین شهرهای ایران است منطقه ای با ارزش بسیار بالا که در طول تاریخ بسیار با اهمیت بوده است این شهر از مهم ترین توابع اسفراین است و یکی از شهرهای کهنی است که باید آن را بشناسید اطلاعات باستان شناسی که درباره این شهر وجود دارند نشان دهنده اهمیت این شهر هستند قدمت این شهر بیش از ۴ هزار سال است در طی قرن های مختلف این منطقه یکی از مهم ترین زیستگاه های انسانی بوده است به همین دلیل است که بخش مهمی از اطلاعات باستان شناسی را در خود جای داده است. قدمت تمدن در این منطقه از ایران بسیار بالا است اما متاسفانه در طی قرن های مختلف این منطقه به دلیل اینکه مورد حمله و غارت واقع شده است تخریب شده است و بخش های مهمی از آن به نابودی کشیده شده اند اما همچنان ارزش این منطقه حفظ شده است و دارای اهمیت است آثار و اشیای قدیمی و باستانی که در این منطقه از شهر باقی مانده اند در تمدن ایرانی نقش بسیار پر رنگی دارند و با اهمیت می باشند این یافته ها و اکتشفات در طی دوران مختلفی صورت گرفته است و هر یک به نوعی تمدن ایرانی را به رقم می کشند. قدمت این شهر که در اسفراین واقع شده است به قرن دوم اسلامی باز می گردد.

شهر تاریخی بلقیش را بیشتر بشناسید:

شهر بلقیس از شهرهای باستانی با اهمیت است این شهر در فاصله سه کیلومتری از غرب شهر اسفراین واقع شده است این منطقه دارای ارگی مهم است که از جذابیت ای بسیار زیادی برای علاقه مندان برخورار می باشد این ارگ دارای قدمتی ۲۰۰۰ هزار ساله است اولین دورانی که در این ارگ اقامت داشته اند دوران بعد از مغول بوده است در این ارگ فعالیت های مرمتی متعددی صورت گرفته است که موجب شده تا از این اثر باستانی حفاظت شود.

 نمای شهر بلقیس

این ارگ در آخرین بار به دست افغان ها افتاده است و توسط آن ها تصرف شده است طبق برخی از شواهد و تحقیقاتی که بر روی این منطقه انجام شده است این ارگ محلی برای زندگی خاندان قاجار بوده است این خرابه ها از مهم ترین بناهای تاریخی در اسفراین هستند و در طول تاریخ از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده اند. در این منطقه مجموعه ای آثار تاریخی ارزشمند یافت می شود بقایایی که از ارگ و خندق های آن در این منطقه یافت شده است از مهم ترین اشیای تاریخی محسوب می شود مقبره شیخ آذری نیز یکی دیگر از بناهای تاریخی و فرهنگی محسوب می شود که از زیبایی های آن می توانید دیدن کنید.

محوطه تاریخی بلقیس

تاریخچه شهر:

شهر تاریخی بلقیس یکی از مهم ترین جاذبه های تاریخی محسوب می شود این اثر ارزشمند به دلیل اهمیت تاریخی خود در سال ۱۳۸۰ به عنوان یک اثر تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است این شهر قدیمی در سال ۱۷۳۱ به وسیله افغان مورد تخریب واقع شده است و دلیل این دست درازی ها نزدیک بودن اسفراین در مسیر ارتباطی بوده است این شهر بعد از مدت ها توسط مردم مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است.

ویژگی ها و جاذبه های بنا:

این ارگ زیبا به عنوان دومین بنای گلی در ایران شناخته می شود و یکی از سازه های مهم دوران ساسانیان است مصالح به کار رفته در آن سنگ و گل است و دارای بخش های مجزا و مختلفی است بخش های مهمی از آثار تاریخی همچون سفالینه ها از دورن این بنا یافت شده اند این ارگ به عنوان ارگ بلقیس نامگذاری شده است و دارای ۲۹ برج و خندق است. این محدوده باستانی دارای جاذبه های تاریخی بسیار زیادی است که از شمار آن ها می توان به بقعه شیخ آذری اشاره نمود این بقعه متعلق به شاعر قرن نهم است و کاشو های باستان شناسی متعددی نیز بر روی این بنا صورت گرفته است.

  •  آرون گروپس

قلعه بلقیس

از دیگر جاذبه های دیدنی در شهر تاریخی بلقیس می توان به تپه منار اشاره نمود نوشته های مورخین درباره این تپه شگفتی آفرین است در این مقالات عنوان شده است که این تپه تاریخی ارزشمند متعلق به دوران صفویان است. این تپه زیبا با چشم اندازهای تاریخی خود در روستای جوشقان واقع شده است و دارای زیبایی های بی شماری است.

مجموعه آثار شارستان:

این بخش شامل محدوده عمومی شهر است و محلات مختلفی را شامل می شود که با استفاده از دیواره های خشتی و گلی ساخته شده اند و یکی از بزرگ ترین محلات را احاطه کرده اند در این محدوه است که می توانید جاذبه های تاریخی همچون تپه منار و قبرستان های تاریخی را مشاهده کنید. محدوده صنعتی نیز بخشی دیگر از این محدوده است در این مجموعه و محدوده تاریخی آثاری وجود دارد که نشان دهنده سکونت انسان ها بوده است و سکه هایی که متعلق به دوران ۱۹۱ هجری قمری هستند یافت شده اند.

شهر تاریخی بلقیس

شهر تاریخی بلقیس یکی از مهم ترین مکان های دیدنی اسفراین محسوب می شود شهری که به واسطه قدمت تاریخی خود و جذابیت های باستانی مورد توجه علاقه مندان و گردشگران است از این رو هر ساله توریست های زیادی از خارج از ایران برای بازدید از این شهر و ارگ آن به ایران سفر می کنند. این ارگ و دیگر بناهای تاریخی آن به عنوان یکی از مهم ترین آثار ملی در فهرست آثار تاریخی ایران و دنیا به ثبت رسیده اند.

ثبت جهانی شهر:

در آبان ماه سال ۹۱ شهر تاریخی بلقیس به عنوان یکی از شهرهای تاریخی ایران ثبت جهانی شده است طی تحقیقات نشان داده شده است که این شهر با اهمیت یکی از مسیرهای ارتباطی اصلی در جاده ابریشم بوده است و در طول تاریخ نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است. یکی از بخش های مهم در این محدوده باستانی ارگ است که بنای آن سالم تر از بقیه است و دارای ویژگی های برجسته ای در معماری خود است مورد توجه گردشگران می باشد. این شهر یکی از مکان های دیدنی استان خراسان شمالی است و در این منطقه از اهمیت توریستی تاریخی بسیار بالایی برخوردار می باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *