دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

طرز تهیه ۸ نوشیدنی الکترولیت معرکه در منزل

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطب به شما آموزش می دهیم که چگونه می توانید یک نوشیدنی الکترولیت بسازید و از آن لذت ببرید و زمان و هزینه بسیار زیادی برای خرید و تهیه آن نگذارید. تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

بسیاری از ورزشکاران برای تامین انرژی بدن خود سعی می کنند از نوشیدنی های الکترولیتی استفاده کنند. بهتر است این نوشیدنی ها را در منزل تهیه کنید تا در هزینه هایتان صرفه جویی کنید. در ادامه راه های ساخت نوشیدنی الکترولتی را بیان می کنیم.

الکترولیت چیست

الکترولیت ها

الکترولیت های بسیار زیادی در بدن وجود دارد که می توان به سدیم و کلسیم و پتاسیم اشاره کرد. این الکترولیت ها نقش های بسیار زیادی برای بدن ایفا می کنند و شما می توانید با داشتن یک رژیم غذایی مناسب الکترولیت های لازم برای بدن را فراهم کنید. گاها با انجام ورزش های بسیار سنگین و گرمی هوا ممکن است بسیاری از الکترولیت های بدن خود را از دست بدهید برای همین به یک نوشیدنی حاوی الکترولیت نیاز دارید تا با استفاده از آن بتوانید انرژی رفته را باز گردانید. احساس خستگی در بدن بیش تر به دلیل خروج الکترولیت ها می باشد. زمانی که بدنی دچار کمبود این مواد شود ممکن است علامت هایی مانند سفید شدن نوک انگشت ها، کاهش خاصیت ارتجاعی پوست و کاهش روند ترمیم زخم ها و افزایش ضربان قلب را احساس کنید. بنابراین برای کاهش عوارض این نوع کمبود باید الکترولیت به بدن برسد. بسیاری از فعالیت های ما وابسته به الکترولیت ها می باشد. شما می توانید در منزل از نوشیدنی های الکترولیتی استفاده کنید و در وقت و هزینه های خود صرفه جویی کنید زیرا نوشیدنی های الکترولیتی به آسانی پیدا نمی شوند و شما باید ساعت ها در بازار به دنبال آن ها بگردید.

نمک ها

مصرف به اندازه نمک ها می تواند نیاز شما به الکترولیت ها را تامین کند. زیرا نمک دارای سدیم، پتاسیم، کلسیم و منیزیم می باشد و می تواند ولتاژ سلول را نگه دارد برای همین هم نمک یکی از مواد بسیار فعال در نوشیدنی های انرژی زا می باشد.  یکی از عناصری که ما هنگام تعریق از دست می دهیم سدیم می باشد و نمک می تواند این کمبود را جبران کند. کمبود نمک را می توانید با استفاده از خودن شیر شکلات، کره بادام زمینی و کمی نان نمک دار جبران کنید.

میوه ها

باید بدانید که برخی از میوه ها دارای خاصیت الکترولیتی می باشند و شما می توانید از آب و عصاره آن ها برای جبران الکترولیت های از دست رفته خود استفاده کنید. بیش تر مرکبات دارای این خواص می باشند. بهترین میوه ای که می توانید برای این کار استفاده کنید لیمو ترش تازه می باشد. البته میوه های دیگری هم مانند پرتقال و گریپ فروت می تواند یک نوشیدنی الکترولیتی عالی برای ورزشکاران باشد. البته می توانید از این میوه ها به صورت خام نیز استفاده کنید و یا می توانید آن ها را به مواد دیگری که در طرز تهیه نوشیدنی الکترولیت به کار می رود اضافه کنید.

طرز تهیه نوشیدنی الکترولیت

می توانید با استفاده از دستور العمل های متفاوت نوشیدنی های الکترولیتی خوشمزه ای تهیه کنید و از خوردن آن ها لذت ببرید. در ادامه انواعی از این نوشیدنی ها را برای شما معرفی می کنیم.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

طرز تهیه نوشیدنی الکترولیت

۱- نوشیدنی الکترولیتی پایه

این نوشیدنی مواد خاصی ندارد و از ساده ترین مواد تشکیل می شود و شما می توانید بدون صرف هزینه های اضافی این نوشیدنی را با کم ترین امکانات در منزل تهیه کنید.

مواد لازم

  1. آب یک فنجان
  2. نمک یک قاشق چای خوری
  3. شکر دو قاشق چای خوری

نکته : می توانید در تهیه نوشیدنی خود به جای شکر از عسل استفاده کنید و خواص نوشیدنی خود را بالا ببرید.

طرز تهیه

تمام مواد گفته شده را با هم مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا نمک و شکر در آب حل شود. البته برای طعم دادن به این نوشیدنی می توانید از برش هایی از میوه ها مانند انبه و نارگیل استفاده کنید.

۲- آب نارگیل و نوشیدنی الکترولیتی

یکی دیگر از نوشیدنی هایی که می تواند منجر به برقراری تعادل در الکترولیت های بدن شود آب نارگیل می باشد. در واقع آب نارگیل تعادل الکترولیت هایی شبیه به الکترولیت های خون ما دارد. آب نارگیل در عین حال که طبیعی می باشد می تواند طراوت بخش هم باشد. یکی دیگر از نام هایی که ورزشکاران برای این نوشیدنی الکترولیتی گذاشته اند گاتورید طبیعت می باشد زیرا سرشار از پتاسیم است. در واقع نداشتن شکر در این نوشیدنی آن را بیش تر از سایر نوشیدنی های الکترولیتی محبوب کرده است. برای استفاده از این نوشیدنی الکترولیتی کافی است یک نارگیل از بازار تهیه کرده و آب آن را خارج کنید و استفاده کنید.

آب نارگیل یکی از بهترین نوشیدنی های دارای الکترولیت

۳- آب هنداوانه

طرز تهیه نوشیدنی الکترولیت بسیار آسان می باشد و گاها نیازی نیست که کار های پیچیده ای انجام بدهید برای مثال می توان به آب هندوانه اشاره کرد. شما می توانید با مصرف آب هندوانه الکترولیت های بدن خود را تامین کنید. هندوانه با داشتن آنتی اکسیدان های مفید می تواند منجر به سالم ماندن قلب شود. با مصرف هندوانه و آب آن در طی روز می توانید با روش های طبیعی الکترولیت ها و ویتامین های مورد نیاز بدن خود را باز گردانید. آب هندوانه می تواند با کم آبی بدن مبارزه کند.

۴- زنجبیل

یکی از نوشیدنی های الکترولیت دار نوشیدنی زنجبیل می باشد. زمانی که برای یک تمرین سخت آماده می شوید می توانید برای تامین انرژی خود بعد از ورزش یک نوشیدنی مقوی و الکترولیتی برای خود تهیه کنید. در نظر داشته باشید که در نوشیدنی زنجبیل از آب آن به عنوان ماده پایه استفاده می شود و می تواند با آرام کردن معده شما درد های عضلانی را کاهش دهد.

مواد لازم

  1. زنجبیل تازه سه تا چهار برش
  2. لیمو تازه یک عدد
  3. آب یک لیتر
  4. نمک نصف قاشق چای خوری
  5. عسل چهار قاشق چای خوری

طرز تهیه نوشیدنی

  •  آب را در یک قابلمه بریزید و قابلمه را روی یک شعله قرار بدهید. زنجبیل را در همین مرحله به آب اضافه کنید.
  • بعد از ۵ دقیقه زیر شعله را خاموش کنید و اجازه بدهید مواد درون قابلمه خنک شود.
  • آب زنجبیل را درون یک بطری بریزید و مواد دیگر را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مواد به خوبی با هم ترکیب شوند.

نکته : می توانید از میوه ها برای طعم دار کردن این نوشیدنی استفاده کنید.

نوشیدنی کرن بری برای بعد از تمرین

۵- نوشیدنی کرن بری و افرا

شما می توانید با استفاده از مواد مختلف نوشیدنی های الکترولیتی مختلف بسازید و از طعم و مزه دلپذیر آن ها لذت ببرید. کرن بری یکی از گزینه های مناسب برای تامین الکترولیت های از دست رفته می باشد. طعم این ماده ترش و شیرین می باشد. در عین حال آب کردن بری در پاکسازی کلیه ها و مثانه اهمیت بسیار زیادی دارد و می تواند به دفع سموم کمک کند.

مواد مورد نیاز

  1. آب یک لیتر
  2. آب کرن بری نیم لیتر
  3. نمک دریا نصف قاشق چای خوری
  4. شربت افرا دو قاشق چای خوری

طرز تهیه

برای تهیه یک نوشیدنی الکترولیتی باید تمام مواد گفته شده را با هم مخلوط کنید و این نوشیدنی را بعد از یک تمرین سنگین و یا زمانی که احساس خستگی می کنید، استفاده کنید.

۶- نوشیدنی الکترولیتی دانه چیا

دانه های چیا یکی از موادی هستند که سرشار از مواد گوناگونی مانند فیبر، اسید های چرب امگا ۳ و پروتئین می باشد. این دانه ها می توانند تا ۹ برابر اندازه ای که دارند در خود آب ذخیره کنند و بدن شما را هیدراته می کنند. باید بدانید که نیازی نیست این دانه ها را در بسته بندی و در یخچال نگهداری کنید و می توانید آن را به هر جایی با خود ببرید. در تهیه این نوشیدنی بهتر است از آب نارگیل به عنوان نوشیدنی پایه استفاده کنید تا یک نوشیدنی الکترولیتی مقوی برای خود بسازید.

مواد لازم

  1. آب میوه مانند آب نارگیل و میوه های دیگر یک لیوان
  2. دانه های چیا سه قاشق غذا خوری
  3. یک لیوان آب

طرز تهیه نوشیدنی الکترولیت

برای تهیه یک نوشیدنی الکترولیتی حاوی دانه های چیا باید یک لیوان آب گرم بر دارید و دانه ها را به آب اضافه کنید و اجازه بدهید یک شب در یخچال بماند. روز بعد می توانید این دانه ها را برای داشتن طعمی بهتر با یک لیوان آب میوه انتخابی ترکیب کنید و خنک بنوشید.

طرز تهیه نوشیدنی الکترولیت

۷- نوشیدنی لیمو

یکی از مرکباتی که سرشار از ویتامین c می باشد لیمو می باشد شما می توانید با استفاده از این میوه یک نوشیدنی الکترولیتی جذاب تهیه کنید.

مواد لازم

  1. آب لیمو ترش نصف لیوان
  2. آب لیمو یک چهارم لیوان
  3. نمک به مقدار خیلی کم
  4. عسل دو قاشق غذا خوری
  5. آب دو لیوان

طرز تهیه

می توانید مواد گفته شده را با یکدیگر مخلوط کنید و روی نوشیدنی ها یخ بگذارید و خنک سرو کنید. این نوشیدنی با داشتن یک طعم عالی و دلپذیر انرژی مورد نیاز بدن را در طی روز تامین می کند.

۸ – لیمو و پرتقال

این نوشیدنی از دو ماده بسیار قوی تهیه می شود و شما می توانید با استفاده از این نوشیدنی در طی روز انرژی بسیار زیادی داشته باشید و در حین تمرینات سخت ورزشی خسته نشوید.

مواد لازم

  1. آب لیمو نصف لیوان
  2. آب پرتقال نصف لیوان
  3. آب دو لیوان
  4. عسل دو قاشق چای خوری
  5. نمک به مقدار کم

طرز تهیه

در طرز تهیه نوشیدنی الکترولیت لیمو و پرتقال باید تمام مواد را در یک ظرف با یک دیگر مخلوط کنید و خوب هم بزنید. به همین سادگی می توانید برای خود یک نوشیدنی الکترولیت بسازید و از خوردن آن لذت ببرید.

نکات مهم

در ادامه باید ها و نباید هایی را برای شما یاد آور می شویم که ممکن است بسیاری از افراد از آن آگاهی نداشته باشند.

  • در حین ورزش کردن نوشیدن آب می تواند بدن شما از کمبود آب نجات بدهد و بهترین نوشیدنی که می تواند در جریان آب رسانی خوب عمل کند آب می باشد. برای هیدراته ماندن بدن خود روزانه ۸ لیوان آب مصرف کنید.
  • می توانید به جای نمک از مقدار بسیار کمی در نوشیدنی های بالا استفاده کنید.
  • در نظر داشته باشید که فقط نوشیدنی ها برای تامین الکترولیت کافی نیست و باید چندین ماده غذایی الکترولیتی را در کنار این نوشیدنی ها داشته باشید که می توانید از موادی مانند ماست، پنیر و سویا و زرد آلو استفاده کنید.
  • منیزیم می تواند با خستگی مزمن مبارزه کند و شما از این خستگی ها رها کند. زمانی که خسته می شوید بدن شما با کمبود منیزیم رو به رو می شود. برای جلوگیری از خستگی های زود به زود می توانید از مواد دارای منیزیم استفاده کنید.

اگر شما یک ورزشکار می باشید باید بدانید که کافئین یکی از مواد  مضر برای بدن می باشد. برای همین بهتر است پس از یک تایم ورزشی از قهوه و مواد دارای کافئین استفاده نکنید.

تهیه نوشیدنی الکترولیت در منزل

در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک های زیر سایر مقالات آرگا را در زمینه نوشیدنی ها، طرز تهیه نوشیدنی خاکشیر، طرز تهیه شربت بلوبری  و طرز تهیه شیر موز را مطالعه کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *