دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

گواشا تراپی چیست؟ استون تراپی چه فوایدی برای بدن دارد؟

  • مریم صبوری
  • ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

ماساژ چینی یا گواشا تراپی در جهت افزایش جریان خون به روان سازی خون در مسیر های خاص بدن بکار می رود. که به اسپاسم عضلانی، درد مهره های کمر، میگرن، چین و چروک شکم و گونه کمک زیادی می کند که برای سم زدایی بدن و آرام سازی کاربرد ویژه ای دارد.

یکی از مطلوب ترین روش های ماساژ که مورد استقبال اغلب افراد قرار است و با استفاده از ابزار سنگی بر روی پوست فشار و خارش اعمال می شود. که در جهت رفع تنش و درد کاربرد دارد به اسم (gua sha) ،استون یا ماساژ چینی می باشد. این مدل ماساژ طب سنتی روشی بوده که در آسیای شرقی مورد استفاده قرار می گرفته که برای تسکین و بهبودی درد و نا آرامی ماهیچه ها بکار می رود. در ادامه بیشتر با این روش درمانی آشنا خواهید شد با مجله آرگا همراه باشید.

استون تراپی رفع درد عضلات

استون یا گواشا تراپی چیست؟

استون یا گواشا طرز به کارگیری از ابزاری است که برای اعمال خراش و فشار روی پوست در جهت تسکین نا آرامی و تنش ایجاد می شود. در این کار امکان کبودی کمی بر روی پوست صورت وجود دارد که به صورت لکه های قرمز و بنفش پدیدار می شود. گواشا واژه ای چینی به معنای خراشیدن است که با ایجاد اعمال ضربه و خراش بر روی پوست بیشتر شناخته می شود. براساس طب سنتی در چین انرژی که در بدن جریان دارد باید روان و متوازن و یکدست باشد تا بتواند هوشیاری فرد را تضمین کند. برخی از مردم معتقدند که کی با چی می تواند مسدود شود و باعث بروز درد در مفاصل و عضلات گردد. در همین راستا استون هدفش تنشی که در عضلات است را قصد دارد انرژی را مسدود کند تا درد یا گرفتگی که وجود دارد تسکین یابد. همینطور در طب سنتی آسیای شرقی برای یک جا و سکون بودن خون که آن را علت اصلی بیماری و درد ها می دانند این روش را مد نظر می گیرند. هدف از این کار خون های راکد و جمع شده را حرکت می دهند تا بیماری ها را تسکین دهند. دیده شده بعضی از فیزیوتراپی ها از تکنیک تحریک بخشی استفاده می کنند که جایگزین دست در طول زمان ماساژ از ابزار دیگری برای فشار بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای گواشا تراپی

انواع تکنیک های ماساژ چینی برای صورت

  • پیشانی: در این عمل از وسط پیشانی شروع شده و به آهستگی بالای ابرو ها را خراش داده و تا ۵ نوبت تکرار می شود.
  • چشم سوم: مکانی بین حد فاصله دو ابرو است که شروع شده و ابزار را به آرامی در این ناحیه به طرف بالا تا خط رویش مو برده می شود. سپس خراش ایجاد شده و این عمل تا ۵ مرتبه تکرار می شود.
  • زیر چشم: در ماساژ چینی برای پف زیر چشم ها خراش وارد می شود و از اطراف بینی آغاز شده که به آرامی ادامه دارد تا سمت گیج گاه می رود.

کاربرد ماساژ چینی

  • زیر ابرو: در منطقه منحنی شکل گواشا برای خراش در زیر ابرو ها کاربرد دارد که باید از قسمت داخلی ابرو شروع شود و به طرف بیرون رود. باید حواستان باشد زیاد از حد به چشم فشار وارد نشود و با تمرکز بر روی استخوان ابرو نگه داشته شود.
  • گونه ها: از بغل بینی به طرف گونه ها رفته و در کنار گوش ها متوقف شود.
  • قسمت دهان: در اطراف ناحیه دهان را کمی خراش ایجاد می شود و کم کم به طرف گونه و گوش حرکت کند.
  • چانه: در این مرحله از گواشا تراپی کار از وسط چانه در زیر لب پایینی آغاز می شود و به طرف پایین زیر گوش می رود.
  • زیر چانه: دقیقا از محل زیر چانه خراش داده شده و این عمل را از وسط آغاز شده که تا سمت گوش ها به حرکت است.
  • گردن: در این مرحله از استون تراپی خراش از زیر چانه تا وسط ترقوه ادامه دارد.
  • خراش بزرگ: در نهایت مرحله اخر باید چرک های ایجاد شده از خراش را از روی صورت پاک کرد مثل همان اولین خراش هایی که ایجاد شده است.

عملکرد گواشا تراپی

  •  آرون گروپس

کاربرد های شگفت انگیز استون تراپی

گواشا یا استون برای درمان درد عضلات مفصل ها بکار می رود، که در جهت بیماری های شناخته شده مثل: مرض های عضلات و استخوان ها به عنوان اختلالات اسکلتی عضلانی استفاده می شود. در بعضی نمونه های دیگر این روش برای کمردرد، تاندون و سندروم تونل کارپال بکار گرفته می شود که می تواند به سیستم ایمنی بدن و رفع التهابات کمک کند. دیده شده گواشا تراپی برای رفع تب و سرماخوردگی و مشکلات ریه استفاده شده که این صدمات وارد شده بر بدن ممکن است به تجزیه بافت های آسیب دیده کمک نماید.

ماساژ چینی چیست؟

مزیت های ماساژ چینی (گواشا)

بر اساس تحقیقات نشان داد که بیشترین مزایا استون تراپی در زنان یائسه و بانوانی که نزدیک به یائسگی هستند، افراد مسن که دچار کمر درد هستند، اشخاص مبتلا به دیسک گردن و درد شانه در اثر کار با کامپیوتر، مردان وزنه بردار برای بهبودی بیشتر بعد تمرین و بانوان که دچار علائم قبل از یائسگی هستند مثل: بی خوابی، سردرد، تعرق که با این روش علائم آن کاهش می یابد. طبق مطالعات انجام شده در سال دو هزار و چهارده میلادی نشان می دهد که گواشا تراپی دامنه حرکتی را درمان کرده و موجب کم شدن درد در اشخاصی شد که به صورت زیاد از کامپیوتر استفاده می کنند در مقایسه با افرادی که تحت هیچ درمانی نیستند. همینطور استون در سال دو هزار و هفده طبق تحقیقات به عمل آمده بر روی وزنه برداران انجام شد، که بعد از درمان وزنه با تلاش کمتری بلند می کردند این نشانه سرعت در روند ماهیچه ها است. همچنین این ماساژ بر افراد سن بالا کمر درد آزمایش شد که با ماساژ چینی و کیسه آبگرم تحت درمان قرار گرفتند ولی اثرات گواشا تراپی طولانی بود و این افراد انعطاف پذیری بهتری نسبت به سایر اشخاص کمر درد دیگر داشتند.

آشنایی با ماساژ چینی

ابزار و روش بکار گیری از گواشا تراپی

این کار در سنت قدیم با استفاده از ۱ سکه یا قاشق برای خراش دادن پوست استفاده می شد که در روش مدرن و امروزی متخصصان از ابزار کوچک دستی با لبه های گرد بکار می برند. ابزار های استون برای کمک به پزشک در جهت اعمال فشار وزن زیادی دارند. دکتر های طب سنتی در آسیای شرقی به علت داشتن انرژی مفید به درمان بهتر از وسایلی مانند: رز کوارتز و یشم و بیان استون استفاده می کنند. که برخی از وسایل پزشکی با جنس استیل در کلینیک ها برای (IASTM) بکار می رود. برای درمان هر نقطه از بدن آن محل را روغن می زنند تا سطح پوست نرم شود بعد با حرکات آهسته روی پوست ضربه می زنند و فشار می آورند. گواشا روش درمانی با طیف وسیعی از بیماری و اختلالات زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. برای نتیجه موثر در این رابطه باید با پزشک مشورت کند تا از تجربه اش استفاده نماید.

گواشا تراپی و عوارض

عوارض استون و خطرات انجام آن بر روی برخی افراد

ماساژ چینی سبب خونی شدن رگو مویرگ های نزدیک سطح پوستی می شود که فشار وارد شده موجب ترکیدگی آن ها می گردد. این ترکیدگی ها کبودی های قرمز و بنفشی در پوست ایجاد می کند. که این کبودی ها تا ۷ ای ۱۰ روز زمان می برد تا برطرف گردد که در طب چینی به sha معروف است. اشخاص برای رفع درد و تورم می توانند از مسکن مثل: ایبوپروفن استفاده نمایند. این ها باید از جای کبود شده به خوبی محافظت کنند تا ضربه به آن ناحیه وارد نشود که همچنین استفاده از یخ برای کم شدن التهاب و درد موثر است. پزشکان نباید سطح پوست را پاره کنند و اگر هم اتفاق افتاد احتمال عفونت را کاهش دهند. پس با استریزه کردن وسایل می توان یک گواشا تراپی خوب و مناسب داشت.

مراحل گوشا تراپی صورت

نکته قابل توجهی که باید رعایت شود اشخاصی هستند که نباید ماساژ چینی انجام دهند این افراد شامل؛

  1.  کسانی که به راحتی دچار خونریزی می شوند.
  2. افرادی که عفونت و یا زخم و تومور بهبود نیافته دارند.
  3. اشخاصی که دارای بیماری هایی بر روی پوست و رگ هستند.
  4. افرادی که برای رقیق شدن خون خود از دارو استفاده می کنند.
  5. کسانی که دستگاه هایی مثل: ضربان ساز داخلی دارند.
  6. اشخاصی که ترومبوز وریدی عمقی دارند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *