دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

قرص تری فلوپرازین و آنچه باید درباره این دارو بدانید

  • سحر هودانلویی
  • ۱۱ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

قرص تری فلوپرازین از دیگر قرص های مسکن اعصاب است که اغلب برای روان پریشی تجویز می گردد. مکانیسم اثر گذاری این قرص به روی سیستم های بدنی تا کنون به خوبی شناخته نشده است، اما برخی از محققان علت اصلی تاثیرات این قرص را به وجود ترکیبات آنتی دوپامینرژیک ربط می دهند.

تری فلوپرازین از دیگر مشتقات پروپیل پیپرازینی فنوتیازین است که به عنوان دارویی موثر برای ضد روان پریشی و یا در اصطلاح پزشکی ضد سایکوزی معرفی شده است. تاثیر اصلی و مهم این قرص به علت ترکیب آتنی دوپامینرژیک می باشد که اثراتی همچون خواب آلودگی را برای فرد به وجود می آورد. همچنین از دیگر تاثیرات این قرص در بدن می توان به حالت تهوع و استفراغ اشاره کرد.

 در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا مشخصات دقیقی از قرص تری فلوپرازین را برای شما بیان کنیم، تا به خوبی با تمامی عوارض و منع مصارف این قرص آشنا شوید.

آشنایی با اختلال روان پریشی

آشنایی با تری فلوپرازین

این قرص دارویی با تاثیر گذاری به روی سیستم عصبی، بسیاری از عارضه های مربوط به اعصاب را  همانند شیزوفرنی و اختلالات رفتاری را رفع و درمان می کند. همچنین در برخی مواقع پزشکان این قرص را برای تسکین اعصاب، رفع استرس و اضطراب، بی قراری و احساس شک نسبت به دیگران را برای مراجعه کنندگان خود تجویز می کنند.

تری فلوپرازین به گروه قرص های فنو تیازین تعلق دارد که در طولانی مدت اثرات جانبی بسیاری همانند حالت تهوع و استفراغ را برای فرد به وجود می آورد. قابل به ذکر است که این عوارض مصرف به روند درمان و در طی مصرف بستگی دارد.

  • نحوه تاثیر گذاری این قرص به روی سیستم های عصبی

همان طور که گفته شد این قرص از گروه دارو های فنو تیازین ها است که مکانیسم اصلی و مهم آن مهار گیرنده های دوپامینی در سلول های مغز می باشد. این قرص با دارا بودن خاصیت ضد آدرژیک مرکزی با آنتی دوپامینرژیک از حداقل تاثیرات آنتی کولینرژیک برخوردار است. همچنین برخی محققان بر این باورند که با مسدود کردن گیرنده های دوپامین ۱ و ۲ در حین مسیر به از بین بردن علائم اسکیزوفرنی می پردازد که در نهایت فرد را به توهم، هذیان گویی، تفکر بیش از حد و گفتار در هم ریخته مبتلا می کند.

چگونگی مصرف این قرص

این قرص اعصاب را می توان به شکل هایی که در ادامه بیان شده است، مصرف کنید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

عواقب مصرف قرص تری فلوپرازین چیست؟

  1. توجه داشته باشید که این قرص را طبق ساعت های مشخص شده، توسط پزشک خود مصرف کنید تا در این رابطه روند درمان به خوبی طی شود.
  2. گفتنی است که مصرف این قرص به هنگام استفاده از دارو و شربت های ضد اسید معده، قبل از تاثیر گذاری به روی اعصاب حل و هضم می شوند. از این رو در زمان مصرف این دسته از دارو ها با قرص تری فلوپرازین ۲ ساعت زمان فاصله بیندازید.
  3. اگر در بلع این قرص به مشکل برخورده اید، می توانید آن را به خوبی خرد کرده و سپس در مایعات فاقد کافئین حل کنید.
  4. همچنین در برخی از مراکز درمانی می توان این قرص را به صورت تزریقی و با تشخیص پزشک مربوطه استفاده کرد.
  5. قطع ناگهانی این قرص می تواند عواقب بسیاری را برای فرد درپی داشته باشد، از این رو بهتر می باشد که با تشخیص پزشک و به صورت آهسته آهسته قطع گردد.
  6. اگر ملزوم به مصرف ۱ عدد از این قرص ها در طی روز هستید، توجه داشته باشید که در صورت فراموشی می توانید به محض یادآوری آن را مصرف کنید. همچنین اگر ۲ عدد از این قرص را در طی روز مصرف می کنید حداکثر یک ساعت پس از گذشت زمان مشخص، باید به مصرف این قرص بپردازید.
  7. توجه داشته باشید که به صورت خودسرانه هیچ گاه مصرف قرص تری فلوپرازین را دو برابر و یا متغییر نکنید.
  8. به طور معمول اثر گذاری این قرص ۲ الی ۳ هفته پس از مصرف مشخص می شود. از این رو تا کسب نتیجه مورد نظر به مصرف قرص با بردباری و صبر بپردازید و هیچگاه آن را بدون مشورت پزشک قطع نکنید.

دز مصرفی این قرص در طی روز به چه صورت می باشد؟

در مواجه با هریک از اختلالات گفته شده، هر یک از رده های سنی ملزوم به مصرف مقداری مشخص از این قرص هستند. برای آشنایی با مقدار مصرف قرص تری فلوپرازین ادامه این مطلب را مطالعه نمایید.

آشنایی با اختلال شیزوفرنی

  • اختلال شیزوفرنی

  1.  دز مصرفی این قرص برای بزرگسالان و به هنگام شروع مصرف ۲ الی ۵ میلی گرم در دفعات دو مرتبه در طی روز می باشد. همچنین در طی مصرف ملزوم به مصرف ۱۵ الی ۲۰ میلی گرم در طی روز هستید که بیشترین میزان از مصرف قرص تری فلوپرازین در طی روز ۴۰ میلی گرم است. توجه داشته باشید که تاثیر این دارو پس از ۲ الی ۳ هفته مصرف شروع می شود.
  2. سالمندان نیز باید همانند موارد ذکر شده در مقدار مصرف برای بزرگسالان به مصرف این قرص در طی روز و روند درمان بپردازند.
  3. کودکان ۲ تا ۶ سال نیز باید با دز ۱ میلی گرم در طی روز به مصرف این دارو بپردازند و در صورت طولانی شدن روند درمانی و گذشت زمان می توان تا ۱۵ میلی گرم در طی روز نیز مصرف آن را توسط کودکان افزایش داد.
  4. همچنین کودکان بیش از ۱۲ سال می توانند این قرص را با دز دارویی ۲ الی ۵ میلی گرم در طی روز شروع کنند و با گذشت زمان همانند بزرگسالان به ۱۵ الی ۲۰ میلی گرم نیز برسانند. توجه داشته باشید که در این حالت نیز نباید مقدار مصرفی از ۴۰ میلی گرم در طی روز بیشتر شود.

آشنایی با اختلالات رفتاری

  • اختلال اضطرابی

  1. بزرگسالان برای درمان این عارضه ملزوم به مصرف ۱ الی ۲ میلی گرم از این دارو در دفعات ۲ مرتبه در طی روز هستند. گفتنی است که بالا ترین میزان مصرف از این دارو ۶ میلی گرم در طی روز است که پس روند درمانی به مدت ۱۲ هفته، به صورت تدریجی تاثیر خود را می گذارد که از آن پس می توان دز مصرفی را با تشخیص پزشک کاهش داد.
  2. سالمندان در مواجه با اختلال اضطرابی و در درمان باید ۱ میلی گرم خوراکی آن را در دفعات ۲ مرتبه در طی روز مصرف کنند.  توجه داشته باشید که بالا ترین میزان از مصرف این قرص در طی روز ۶ میلی گرم می باشد. همچنین تاثیر مصرف پس از ۱۲ هفته مشخص می گردد.

تکاتی که در رابطه با مصرف این دارو باید اطلاع داشته باشید

قبل از مصرف این قرص نکاتی را که در ادامه بیان می شود، مطالعه کنید تا در صورت وجود مشکل در هر یک از موارد آن را با پزشک مربوطه در میان بگذارید.

معرفی نکات مهم در مصرف قرص تری فلوپرازین

  • چه مواردی منع مصرف قرص فلوپرازین هستند؟

  1. ابتلا به دیسکرازی خونی
  2. مبتلا به حساسیت نسبت به مصرف دارو
  3. سابقه کما
  4. عدم هوشیاری
  5. تداخل دارویی با قرص هایی نظیر دپرسانت های سیستم اعصاب مرکزی
  6. ضعیف شدن مغز استخوان
  7. ورود آسیب شدید به کبد
  • چه عوارضی در طی مصرف ایجاد می گردد؟

  1. خشک شدن دهان
  2. تاری در دید
  3. ایجاد سرگیجه
  4. بی میل نسبت به مصرف غذا
  5. ایجاد حساسیت های پوستی
  6. بالا رفتن وزن
  7. ایجاد خواب آلودگی
  8. واکنش نسبت به خروجیات هرمی
  9. گالاکتوره
  10. دیسکینزی
  11. نشانه های مشابه با پارکینسون
  12. دیستونی
  13. اکاتزیا
  14. آمنوره
  15. تضعیف عضلات
  16. ابتلا به سندروم نرولپتیک بد خیم

آشنایی با دز مصرفی قرص تری فلوپرازین

  • با چه مواردی تداخل دارویی دارد؟

  1. اپی نفرین
  2. پروپرانولول
  3. ترتینوئین
  4. فنتانیل
  5. تری فلونوماید
  6. پتاسیم سیترات
  7. سدیم اکسی بات
  8. پروکائین آمید
  9. آرسنیک تری
  10. اکساید
  11. گرپا فلوکساسین
  12. هالو فانترین
  13. آمینولوولینیک اسید خوراکی
  14. آمینولوولینیک اسید موضعی
  15. بنزهیدروکدون
  16. استامینوفن
  17. وندتانیب
  18. دروپرپدول
  19. سافینامید
  20. تاپنتادول
  21. آپومورفین
  22. اینداپامید
  23. لیتیوم
  24. دیورتیک تیازیدی

قرص تری فلوپرازین چیست؟

  • چه دارو هایی با تری فلوپرازین مشابه می باشند؟

  1. پرومتازین
  2. فلوفنازین
  3. پروکلر پرازین
  4. تیوریدازین
  5. مزوریدازین
  6. تری فلوپرومازین
  • مصرف در بارداری به چه صورت است؟

به هنگام بارداری داروی های با ویتامین c باید تحت تجویز پزشک مصرف گردند. عواقب مصرف این دسته از قرص ها در این زمان حساس غیر قابل انکار می باشد. از این رو با مراجعه به پزشک هنگامی که مصرف آن برای خانم حامله فوایدی در پی داشته باشد، با تعیین دز های مشخص می تواند تحت مصرف این دسته از افراد در آید.

  • در چه صورت باید به پزشک مراجعه کرد؟

  1. در صورت ابتلا به هریک از نشانه های حساسیت پوستی همانند راش پوستی، کهیر، خارش، ایجاد مشکل در تنفس و سرفه های مکرر.
  2. همچنین در صورت ابتلا به هر یک از بیماری های گفته شده ، حتما مورد را با پزشک خود در میان بگذارید. این بیماری ها عبارت اند از؛ عارضه های خونی، بیماری های مربوط به مغز استخوان، ابتلا به عارضه های مغز و کبد، کم شدن تعداد سلول های خونی.

آشنایی با علائم هشدار دهنده مصرف قرص تری فلوپرازین

  • چه مواردی را باید با پزشک در میان گذاشت؟

  1. ابتلا به خواب آلودگی ها شدید، مصرف مشروب و نوشیدنی های الکلی و مصرف قرص های کاهش دهنده هوشیاری همانند فنوباربیتال و اکسی کدون.
  2. احتمال ایجاد و ابتلا به سندروم نورولپتیک بد خیم که اغلب با نشانه هایی همچون تب، کرامپ، انقباض ماهیچه ها، سرگیجه، سردرد، گیجی، اختلالات مغزی، تپش قلب و تعرق بسیار همراه است.
  3. همچنین مصرف این قرص با معده خالی ممکن است اختلالات گوارشی برایتان به وجود آورد.
  4. برای کم کردن سرگیجه های پس  از مصرف دوز آن را کاهش دهید و یا پس از تزریق آن به بدن، زمان کوتاهی را دراز کشیده باقی بمانید.
  5. با مشاهده نشانه هایی همچون شبه عفونت و آنفولانزا هر چه سریع تر موضوع را با پزشک در میان بگذارید.
  6. در صورت فراموشی ساعت مصرفی دارو، آن را حداکثر تا ۱ ساعت پس از گذشت موعود مشخص مصرف نمایید.

آشنایی با عوارض دارویی قرص تری فلوپرازین

دانستنی های این دارو

  1. سالمندانی که به بیماری های سایکوز مبتلا هستند، با مصرف این چنین قرص های ضد روان پریشی احتمال گسترش بیماری را افزایش می دهند. از این رو با مصرف این قرص به تنهایی نمی توان توقع داشت که تمامی اختلالات سایکوزی از بین برود.
  2. همچنین طبق آزمایشات انجام شده، بسیاری از افراد مبتلا به سندروم نورولپتیک بدخیم از قرص های ضد سایکوزی مصرف می کردند.
  3. از نشانه های بالینی در ابتلا به سندروم های بدخیم و در رابطه با مصرف این دسته از قرص ها می توان به انقباض عضلات، تغییر در خلق و خوی، تپش قلب، فشار خون نا منظم، تعریق بیش از حد و تاکیکاردی اشاره کرد.
  4. همچنین دوره مصرف این قرص باید به خوبی تکمیل شود. توجه داشته باشید که هیچ گاه مقدار این قرص را بیش از حد تعیین شده مصرف نکنید.
  5. برای کسب نتیجه و اثر گذاری بهتر باید چند هفته ای به آن فرصت دهید.
  6. قبل از مصرف خود سرانه این قرص حتما مورد را با پزشک در میان بگذارید. همچنین گفتنی است که قطع به یک باره قرص تری فلوپرازین به هیچ وجه توصیه نمی شود، بلکه این امر باید به صورت تدریجی انجام گیرد.
  7. از مصرف نوشیدنی های الکلی و دیگر فرآورده های ضعیف کننده همانند cnc حد امکان بپرهیزید.
  8. در صورت نیاز به هریک از عمل های جراحی و فوریت های اورژانسی، پزشک خود را از مصرف این قرص مسکن مطلع کنید.
  9. به هنگام کار با ماشین آلات نیازمند دقت و رانندگی توجه داشته باشید که از هوشیاری لازم برای انجام آنان برخوردار باشید. چرا که یکی از عوارض مصرف این دارو خواب آلودگی و از دست رفتن سطح هوشیاری افراد می باشد.
  10. از برخاستن و یا نشستن های ناگهانی جلوگیری کنید، در این امر برای جلوگیری از افت فشار بهتر می باشد که تمامی این عملکرد ها به صورت تدریجی صورت گیرد.
  11. در زمان ورزش، قرار گیری در هوای گرم و یا دوش با آب داغ توجه داشته باشید که پس از مصرف این قرص به شوک حرارتی مبتلا نشوید.
  12. همچنین مصرف این قرص در طولانی مدت سبب ایجاد خشکی دهان می شود. اما توجه داشته باشید که اگر این زمان بیش از ۲ هفته ادامه دار شد، باید هرچه سریع تر موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.
  13. همچنین احتمال بروز حساسیت نسبت به نور پس از مصرف قرص تری فلوپرازین وجود دارد. از این رو به هنگام قرار گیری در نور خورشید از عینک و کرم های مراقبتی پوست استفاده کنید.
  14. قابل به ذکر است که مصرف همزمان این قرص با دارو های کاهنده فشار خون، ممکن است افت شدید فشار خون را برای فرد در پی داشته باشد.
  15. همچنین در صورت تداخل دارویی با قرص ضد تیروئید، امکان بروز عارضه آگرانولوسیتوز افزایش می یابد.
  16. همچنین اگر در حین مصرف به اختلالاتی همچون یبوست و اسهال مبتلا شدید، بهتر می باشد که مصرف مایعات و دیگر مواد غذایی رفع اسهال را مصرف نمایید.

معرفی قرص تری فلوپرازین

اگر از اطلاعات دارویی قرص تری فلوپراین در این مطلب به خوبی بهره مند شدید، توصیه می شود که با کلیک به روی مطالبی همچون آشنایی با قرص سیپر و هپتادین و سیپر و فلوکساسین باری دیگر با ما همراه شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *