دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

برای تشخیص تخم مرغ تازه از این تکنیک ها استفاده کنید

  • شقایق ایران دوست
  • ۴ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

در این مقاله روش های تشخیص تخم مرغ ساده و سالم را برایتان مطرح می کنیم که می توانید با استفاده از این روش ها از مسمومیت های شدید جلوگیری کنید. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

برای این که تشخیص بدهید تخم مرغ ها سالم اند یا نه باید تکنیک های خاصی را بلد باشید. در واقع با استفاده از تکنیک های ساده می توانید بدون این که تخم مرغ را بشکنید از سالم بودن یا فاسد بودن آن باخبر شوید. برای یاد گرفتن این روش ها ادامه مقاله را مطالعه کنید.

تشخیص تخم مرغ تازه

بسیاری از افراد توجهی به تازگی و کهنگی تخم مرغ ها ندارند و از عواقب خوردن تخم مرغ فاسد و کهنه اطلاعی ندارند. باید بدانید که تشخیص تازگی تخم مرغ ها یکی از کار هایی می باشد که هر فردی قبل از خوردن تخم مرغ باید آن را بلد باشد. باید همیشه تخم مرغ های سالم را مصرف کنید تا مرض نشوید.

تکنیک های تشخیص تخم مرغ تازه

طبق تحقیقاتی که انجام شده است نشان داده اند که هر فرد به طور میانگین در سال ۳۰۰ عدد تخم مرغ می خورد. از آن جایی که یکی از منابع تامین پروتئین در بدن تخم مرغ می باشد یک امر طبیعی می باشد که مصرف تخم مرغ در میان انسان ها بالا باشد. باید بدانید که تشخیص تخم مرغ تازه یکی از کار های ضروری برای شما می باشد و این کار به در امان ماندن شما از بیماری ها کمک می کند. گاها بین دسته بندی های ۱۲ عددی ممکن است ۳ الی ۴ عدد از تخم مرغ ها خراب باشند و شما با دانستن روش های تشخیص تخم مرغ سالم می توانید خراب ها را از سالم ها جدا کنید.

ظاهر تخم مرغ

یکی از فاکتور های اصلی برای تشخیص سالم بودن تخم مرغ این است که به ظاهر تخم مرغ ها دقت کنید. باید بدانید که سالم بودن پوسته تخم مرغ به سالم بودن آن کمک می کند. در نظر داشته باشید که میکروب های بسیار زیادی می توانند از طریق پوسته تخم  مرغ وارد آن شده و مواد درون تخم مرغ را فاسد کند. در واقع باید بررسی کنید و ببیند که اگر تخم مرغی دارای لکه های سیاه و قهوه ای می باشد و پوسته محکمی ندارد و دارای ترک ها ی ریز و درشت می باشد بهتر است این تخم مرغ ها را نخرید بدون شک این تخم مرغ ها سالم نیستند. باید بدانید که پوسته نرم تخم مرغ ها بیش تر از پوسته های محکم در معرض نفوذ آلاینده های شیمیایی قرار می گیرند و سریع تر تجزیه می شوند.

میزان چالازا یکی از روش های تشخیص تخم مرغ سالم می باشد

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

چالازا

گاهی اوقات ممکن است پوسته تخم مرغی که خریداری کرده اید سالم باشد. می توانید از روش دوم برای تعیین تازگی تخم مرغ ها استفاده کنید. چالازا همان لکه های سفیدی می باشد که در کنار زرده تخم مرغ وجود دارد و بار ها آن را دیده اید ولی به آن بی توجه بوده اید. چالازا یکی از علامت هایی می باشد که به شما کمک بسیار زیادی می کند. در نظر داشته باشید که چالازا ماده ای دارای انعطاف است و به تخم مرغ کمک می کند تا در مرکز بماند و به سلامت تخم مرغ کمک بسیار زیادی می کند. هر زمانی که شما از تخم مرغی را می شکنید و پوسته را جدا می کنید متوجه این لکه می شوید. باید بدانید که هر چقدر میزان این لکه بیش تر باشد تخم مرغ شما تازه تر می باشد و می توانید به راحتی از آن استفاده کنید. در واقع تخم مرغ های کهنه و فاسد شده میزان کم تری از این لکه دارند و گاها در برخی مواقع این لکه ها در تخم مرغ های کهنه دیده نمی شود.

بررسی سفیده تخم مرغ

یکی دیگر از تکنیک خهایی که می توانید از سلامت تخم مرغ ها اطمینان حاصل کنید این است که باید سفیده آن را مورد بررسی قرار بدهید. اگر سفیده شما به راحتی از زرده تخم مرغ جدا شد بدین معنا می باشد که تخم مرغ شما تازه نیست. البته یکی از مشکلاتی که این روش دارد این است که نمی توان در سوپر مارکت و فروشگاه ها این کار را انجام بدهید و باید پس از خرید تخم مرغ از سالم بودن آن مطمئن شوید.

استفاده از زرده تخم مرغ برای تشخیص تازگی آن

زرده تخم مرغ

یکی دیگر از مواردی که می توانید با استفاده از آن به سالم بودن تخم مرغ برسید این است که زرده آن را مورد بررسی قرار بدهید. در واقع زرده تخم مرغ در صورتی سالم می باشد که بعد از شکستن با سفیده قاطی نشود. باید بدانید که حرکت زرده نشان از کهنگی و فاسد بودن تخم مرغ را دارد. در نظر داشته باشید که هرگونه مشکلی در زرده وجود داشته باشد نشان ازط آلودگی به مواد شیمیایی را می دهد و بهتر است این تخم مرغ ها را مصرف نکنید و آن ها را دور بریزید.

نکته : در برخی از مواقع ممکن است دست شما در حین شکستن تخم مرغ به زرده آن بخورد و زرده با سفیده مخلوط شود و شما فکر کنید که تخم مرغ خراب می باشد. بنابراین باید دقت بسیار زیادی در شکستن تخم مرغ ها داشته باشید.

استفاده از بوی تخم مرغ

برای تشخیص تخم مرغ تازه می توانید از بوی تخم مرغ استفاده کنید و اگر دیدید که تخم مرغ ها بوی نامطبوعی دارند باید آن ها را دور بریزید و از آن ها استفاده نکنید زیرا فاسد بودن تخم مرغ می تواند شما را مریض کند و گاها کارتان را به بیمارستان می کشاند.

استفاده از یک لیوان آب

یکی از مزیت هایی که این روش تشخیصی دارد این است که می توانید قبل از شکستن تخم مرغ آن را تست کنید. برای این کار نیاز به یک لیوان آب دارید. باید تخم مرغ ها را درون این لیوان آب بیندازید و نتیجه را مشاهده کنید. در صورتی که تخم مرغ ها به درون این آب فرو رفت نشان می دهد که تخم مرغ سالم می باشد ولی اگر تخم مرغ روی آب ماند نباید آن را خریداری کنید.

استفاده از یک لیوان آب برای تشخیص تخم مرغ تازه

خطرات تخم مرغ فاسد

شاید شما از خطراتی که یک تخم مرغ فاسد برای انسان دارد بی اطلاع باشید ولی در این قسمت این خطرات را برای شما بیان می کنیم. باید بدانید که تخم مرغ ها می تواند آلوده به حشره کش ها باشند و سلامت و جان شما را تهدید می کنند. علاوه بر حشره کش های بسیار قوی سالمونا یکی از بیماری هایی می باشد که با استفاده از تخم مرغ های فاسد و خراب ایجاد می شود. این بیماری بسیار خطرناک است و جزء عفونت هایی می باشد که ممکن است از راه پوست تخم مرغ به درون آن نفوذ کند و زرده و سفیده آن را مسموم کند و شما با خوردن این تخم مرغ فاسد ممکن است دچار این عفونت خطرناک شده و جان خود را از دست بدهید. بنابراین به شما توصیه می کنیم که از تخم مرغ های سالم استفاده کنید و به سلامت خود بیش تر اهمیت بدهید.

در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک مقابل سایر مقالات آرگا را در زمینه اطلاعات عمومی، مشاهده کنید و اطلاعات خود را بالا ببرید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *