دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه رب لیمو عمانی خوش طعم و شناخت خواص آن

  • سحر هودانلویی
  • ۲۹ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

رب لیمو عمانی از خواص بسیاری برخوردار می باشد که علاوه بر رنگ و رو بخشیدن به غذا و افزایش طعم آن، تاثیر به سزایی در سیستم های بدن می گذارد. برای آشنایی با طرز تهیه رب لیمو عمانی در منزل و آشنایی از خواص آن در این بخش از مجله آرگا با ما همراه شوید.

رب لیمو عمانی از دیگر چاشنی و طعم دهنده های غذا می باشد که در حین طبخ غذا بسیار کار آمد است. همچنین این میوه از خواص بسیار خوبی برخوردار می باشد که تاثیرات مناسبی در بسیاری از عملکرد های سیستم بدن بر جای می گذارد.

برخی از افراد گمان می کنند که لیمو ترش با طعمی تلخ، گزینه خوبی برای تهیه و استفاده به عنوان رب نیست. اما گفتنی می باشد که با پیروی از دستور پخت مناسب و استفاده از مواد لازم در مقدار مشخص می توان ربی خوشمزه و خوش رنگ تهیه کرد.

در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا علاوه بر آشنایی از خواص این میوه خشک شده، طرز تهیه رب لیمو عمانی را نیز آموزش ببینید.

لیمو عمانی چه خواصی دارد؟

لیمو عمانی

این میوه متعلق به آسیای جنوبی می باشد که در آمریکا و آمریکای لاتین نیز به کشت و پرورش آن پرداخته شده است. در بخش های جنوبی و جنوب شرقی ایران همانند بندر عباس، میناب، جیرفت، کهنوج و شیراز نیز به کشت و پرورش این میوه پرداخته شده است.

گفتنی است که این میوه از دیگر گونه های لیمو ترش به حساب می آید که درخت آن متعلق به خانواده نارنج است. این میوه به طور معمول رنگ خردلی و طعمی ترش مزه را دارا است. همچنین رب لیمو عمانی نیز به طور تازه قابل مصرف نمی باشد و باید آن را در آفتاب خشک کرد تا به خوبی قابل مصرف در آید.

در ترکیب این میوه خشک شده موادی همچون ترکیبات تلخ، فلانوئید ها، اسید سیتریک، املاح، مواد معدنی، ویتامین و مواد فرار وجود دارد. همچنین از روغن های موجود در ترکیب لیمو عمانی می توان به لیمونن، آلفا ترپینئول، گاما ترپینولن، سینئول و لینالول اشاره کرد.

  •  آرون گروپس

طرز تهیه رب لیمو عمانی به چه صورت است؟

آشنایی با طرز تهیه رب لیمو عمانی

دستور پختی که در ادامه مطالعه می کنید از تلخی لیمو عمانی کاسته و به طعم ملس آن افزوده است. همچنین گفتنی است که خرید این رب از فروشگاه ها و به صورت کارخانه ای ممکن است، طعم دلخواهتان را دارا نباشد.

از این رو برای تهیه رب لیمو عمانی خانگی موادی را که در ادامه ذکر شده است، تهیه کنید.

  • مواد لازم:

  1. ۲۵۰ گرم لیمو عمانی زرد
  2. ۵۰۰ گرم شکر
  3. ۵ لیوان آب
  4. ۳ قاشق غذا خوری آبلیمو
  5. ۱ قاشق غذا خوری نمک

آشنایی با خواص لیمو عمانی

  • طرز تهیه

  1. در اولین مرحله لیمو عمانی های خشک شده زرد رنگ را که به نسبت دیگر لیمو ها روشن تر است را برای درست کردن سس انتخاب کنید. هسته ها را به خوبی از درونش جدا کنید و توجه داشته باشید که قسمت تیره رنگ را برای رفع تلخی رب حتما بردارید.
  2. لیمو های جدا شده را در قابلمه و به همراه مقدار آب مشخص شده به روی شعله قرار دهید. مدتی برای نرم تر شدن لیمو ها صبر کنید و هنگامی که زمان آن فرا رسید، قابلمه را از رو شعله به کنار بگذارید.
  3. با استفاده از غذا ساز لیمو و آب را به خوبی با یک دیگر ترکیب کنید. توجه داشته باشید که در این مرحله لیمو ها به خوبی نرم و پودر شوند.
  4. لیمو های پودر شده را در دیگر قابلمه ای بریزید و به روی شعله با حرارتی ملایم قرار دهید. پس از آن شکر را به ترکیب افزوده و به خوبی با یک دیگر هم بزنید.
  5. مدتی را برای غلیظ تر شدن ترکیبات صبر کنید.
  6. اگر دوست ندارید رب غلیظ شود به خوبی مواظب باشید تا در زمان مناسب از روی شعله بردارید. همچنین در صورت غلیظ شدن جای هیچ نگرانی نیست چرا که با افزودن مقداری آب این مشکل حل خواهد شد.
  7. در مرحله آخر نمک و آبلیمو را به رب اضافه کنید و شعله را نیز خاموش کنید.
  8. اجازه دهید رب به خوبی خنک شود، سپس درون ظرف های شیشه ای و مورد نظر خود بریزید و در یخچال به نگهداری از آن بپردازید.

روش تهیه و ساخت رب لیمو عمانی

  • مرحله آخر از تهیه رب لیمو عمانی

حال رب لیمو عمانی شما آماده می باشد، از این چاشنی خوشمزه می توانید در طبخ و افزودن طعمی خوش به غذا های خود استفاده کنید. همچنین توجه داشته باشید که مقدار های گفته شده در تهیه رب زیاد و یا کم نشود، تا در نهایت ربی خوشمزه و خوش رنگ تهیه شود.

آشنایی با خواص لیمو عمانی

لیمو عمانی از دیگر میوه های خشک شده و بسیار مقوی می باشد که از خواص کلسیم، پتاسیم و ویتامین C غنی می باشد. از این ماده خوراکی می توان برای کاهش فشار خون و چربی خون استفاده کرد. همچنین گفتنی می باشد که مصرف لیمو به همراه دمنوش های چایی و گل گاو زبان تاثیرات فوق العاده ای در بدن به همراه دارد.

توصیه می شود افراد دارای فشار خون نرمال این دم کرده را با مقداری عسل یا نبات میل کنند تا مشکلی در فشار آنان پدید نیاید.

ساخت لیمو عمانی به چه صورت است؟

  • رب لیمو عمانی

همچنین در پی آموزش طرز تهیه رب لیمو عمانی بد نیست از خاص شگفت انگیز آن در بدن نیز آگاهی یابید. از نظر تب سنتی این نوع رب خنک کننده سیستم های بدن، اشتها آور، ضد عفونی کننده بدن، مقوی برای معده، رفع نفخ، رفع عوارض کمبود ویتامین C، رفع سر درد، مسکن و الیتام دهنده عفونت های سرما خوردگی و سرفه های خشک را دارا می باشد.

همچنین قابل به ذکر است که رب لیمو عمانی با دارا بودن آنتی اکسیدان از خواص ضد سرطانی و دفع مواد صفراوری برخوردار است.

اگر از مطالعه این مطلب لذت بردید می توانید با کلیک به روی طرز تهیه رب نارنج و رب انار ملس باری دیگر با ما همراه شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *