دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

طرز تهیه رب انار ملس و خوشمزه در منزل

  • ندا خوشرو
  • ۱۴ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

انار جزء میوه هایی است که دارای خواص بسیار زیادی می باشد. رب انار یکی از چاشنی های خوشمزه است که از انار تهیه می شود. در این بخش از آشپزی طرز تهیه رب انار را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد تا پایان مطلب همراه ما باشید.

رب انار یکی از انواع رب های خوشمزه و اصیل ایرانی می باشد که در طبخ بسیاری از غذاها از جمله فسنجان استفاده می شود در این بخش از آشپزی طرز تهیه رب انار را در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم.

رب انار یکی از انواع رب های بسیار خوشمزه و پر کاربرد است که بسیاری از افراد به عنوان چاشنی از آن در غذاهای مختلف استفاده می کنند طعم رب انار بسته به سلیقه تان می تواند ترش یا شیرین می باشد و همچنین بسته به تیرگی یا روشنی دانه های انار رب انار می توانید دارای رنگ تیره و روشن باشد.

ساخت رب انار با انارهای شیرین و ترش یکسان است و رب انار به دو شیوه صنعتی و خانگی تهیه می شود که در این مطلب طرز تهیه رب انار خانگی را مشاهده خواهید کرد.

روش طبخ رب انار

مواد لازم

  • انار : ۸ کیلو
  • نمک : ۱ قاشق غذاخوری (در صوت تمایل
  • آب : ۳ لیوان

طرز تهیه رب انار خانگی

برای تهیه رب انار ابتدا انار را دانه دانه کنید.

رب انار

سپس در قابلمه مناسبی دانه های انار را بریزید و مقداری آب به دانه های انار اضافه کنید و قابلمه را بر روی شعله گاز با حرارت زیاد بگذارید وقتی که آب شروع به جوشیدن کرد زیر شعله گاز را کم کنید و انار ها را هم بزنید و با کف گیر به دانه ها فشار وارد کنید تا آب انار از دانه های انار خارج شود، می توانید هر چند دقیقه با کمک گوشت کوب نیز به دانه ها فشار آورید تا آب آن ها به خوبی خارج شود. بعد از اینکه آب دانه های انار به خوبی از آن ها خارج شد محتویات درون قابلمه را در درون صافی بریزید تا آب انار از تفاله دانه های انار جدا شود. اگر رنگ دانه های انار سفید شده باشد نشانه آن است که آب انار از آن ها خارج شده است.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

روش تهیه رب انار
در مرحله بعد آب خالص انار را در قابلمه ای مناسب بریزید و قابمه را بر روی حرارت گاز قرار دهید. هر چند دقیقه آب انار را هم بزنید تا رب انار ته نگیرد.

رب انار با طعمی دلپذیر و خوشمزه
وقتی که رب غلیظ شد در صورت تمایل مقداری نمک به آن اضافه کنید. غلیظ شدن رب انار یکی از مهم ترین نکات در طرز تهیه رب انار است اگر رب انار خیلی سفت و غلیظ شود زمانی که آن را در درون یخچال نگهداری می کنید سفت تر نیز خواهد شد. اگر رب انار به خوبی غلیظ نشود و شل باشد حتی در درون یخچال نیز کپک می زند. غلظت رب انار به کلی نباید خیلی سفت و یا شل باشد.

طرز تهیه رب انار در منزل

نکاتی برای طبخ بهتر رب انار

۱. اضافه کردن نمک به رب انار مانع از کپک زدن و خراب شدن رب می شود.

۲. اگر می خواهید زمان کمتری را صرف تهیه رب انار کنید می توانید دانه های انار را در چرخ گوشت و یا آبمیوه گیری بریزید تا آب آن ها به خوبی گرفته شود سپس به روشی که گفته شد رب انار را طبخ کنید.

۳. رب انار هرچه غلیظ تر شود رنگ آن تیره تر می شود و دیرتر خراب می شود.

۴. می توانید از انارهای کوچک و شکسته در ساخت رب انار استفاده کنید این نوع از انارها قیمت ارزان تری دارند و مقرون به صرفه می باشند.

۵. برای تهیه رب انار می توانید از آلوچه نیز استفاده کنید که طعم رب را ترش تر می کند و نیز این کار شکل بافت انار را تغییر می دهد، در چنین مواقعی دانه های ریز سیاه رنگی در داخل رب مشاهده می شوند که در واقع همان تفاله های پوست آلوچه هستند.

۶. بهترین رنگ برای رب انار قهوه ای کمرنگ است و اگر رنگ رب انار متمایل به رنگ سیاه بود نشانه آن است که رب سوخته و یا آلوچه نیز در پخت رب انار به کار برده اند.

۷. رب انار را بعد از اینکه آماده شد در درون بطری های شیشه ای بریزید و در درون یخچال نگهداری کنید اگر قصد دارید تا رب را در خارج از یخچال نگهداری کنید مقدار نمک بیشتری را در هنگام تهیه رب به رب اضافه کنید تا رب انار دیرتر کپک بزند و فاسد شود.

۸. اگر از انار های آبدار در تهیه رب انار استفاده کنید به ازای هر هشت کیلو انار یک کیلو رب انار حاصل می شود.

روش طبخ رب انار

۹. به منظور طرز تهیه رب انار از یک قابلمه بزرگ استفاده کنید تا رب انار خوشرنگ تر به نظر آید.

۱۰. یکی از دلایل اصلی تلخ شدن رب انار ته گرفتن آن است بنابراین در صورتی که در حین پخت رب انار متوجه ته گرفتگی و تکه های سوخته شدید بلافاصله آن را از رب آن خارج نمایید.

۱۱. بسته به طعم دانه های انار رب انار می تواند ترش، شیرین و ملس باشد.

۱۲. به منظور تهیه سس انار می توانید مقدار آب جوشیده هر بار به رب انار بیافزایید.

۱۳. در صورتی که تمایل دارید رب انار را به مدت طولانی نگهداری نمایید باید بیشتر از حد طبیعی غلظت آن را در نظر بگیرید.

۱۴. هر چه از انار های بیشتری برای تهیه رب انار استفاده نمایید زمان آماده شدن آن نیز بیشتر طول می کشد.

۱۵. اجازه دهید رب کاملا سرد شود سپس آن به ظرف شیشه ای یا هر ظرف دیگری انتقال دهید.

۱۶. به منظور متوجه شدن قوام رب انار می توانید کمی از آن را داخل ظرف ریخته و اجازه دهید کمی سرد شود و در صورتی که با تکان دادن به سختی حرکت کرد به این معناست که قوام و غلظت رب انار مناسب می باشد و حرارت را خاموش کنید.

رب انار و نکاتی در مورد آن

بررسی فواید رب انار

  • درمان و پاکسازی کبد
  • به دلیل داشتن فیبر فراوان به رفع یبوست کمک می کند
  • پلی فنول های موجود در آن باعث کاهش کلسترول بد خون می شود
  • تصفیه خون
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • درمان بیماری هایی مانند آنفولانزا
  • تقویت سیستم عصبی و قلبی عروقی
  • درمان آفت و جوش دهان با استفاده موضعی از رب انار

بررسی خواص رب انار

روش دیگر برای تهیه انار خانگی

برای طرز تهیه رب انار به این شیوه نیز لازم است انارها را از وسط نصف کرده و دانه کنید، سپس دانه ها را داخل چرخ گوشت بریزید و بعد از اینکه آب آنها را گرفتید، آن را داخل یک قابلمه روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید بجوشد و غلیظ شود، برای اطمینان از غلظت مناسب آب انار، می توانید قاشقی را داخل آب انار قرار دهید، در صورتی که قاشق به راحتی حرکت کند، غلظت آن مناسب بوده  و می توانید آن را از روی حرارت بردارید.

دستور تهیه رب انار ترش

نکته : دلیل مهم خوشرنگ شدن رب انار آن است که باید رب انار را در ظرفی درست کنید که به اندازه کافی جا داشته باشد، از این رو قابلمه مورد استفاده برای این منظور باید حداقل دارای حجمی دو برابر مقدار انار باشد.

نکته ۲ : برای تهیه یک کیلو انار، اگر از انارهایی با پوست نازک و پر آب استفاده شود، مقدار ۷ یا ۸ کیلوگرم انار می تواند به میزان یک کیلو رب در اختیارتان قرار دهد، اما در صورتی که انارها از کیفیت معمولی برخوردار باشند، هر ۱۰ یا ۱۲ کیلوگرم انار می تواند یک کیلو رب در اخیارتان قرار دهد.

رب انار در تصفیه خون، کاهش و کنترل قند خون، تقویت قلب و عروق و نیز تقویت کبد فواید بسیاری دارد، ضمن اینکه افراد با فشار خون بالا می توانند به منظور کنترل فشار خون خود از از خواص این رب بهرمند شوند. همچنین پلی فنول و اسید اولانژیک موجود در رب انار به کاهش کلسترول بد خون کمک کرده و از رسوب چربی در عروق جلوگیری می کند، رب انار همچون خود میوه انار دارای ارزش غذایی بالایی می باشد، البته بهتر است این رب ها به شکل خانگی و به صورت بهداشتی در منزل تهیه شوند.

آموزش تهیه رب انار

ضمن سپاس از همراهی شما، در این بخش طرز تهیه رب انار خانگی را مشاهده کردید که امیدواریم با نکاتی که گفته شوید بتوانید رب اناری با طعم دلپذیر و خوشمزه را طبخ کنید. رب انار را می توانید به عنوان سس انار نیز استفاده کنید کافی است که مقداری رب انار را در در درون آب حل کنید. برای مشاهده آموزش طرز تهیه انواع رب کلیک کنید. موفق و پیروز باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *