دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

آموزش روش های کاربردی برای رفع سوختگی موکت

  • محدثه خاکشور
  • ۱۷ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

در این مقاله آرگا شما عزیزان را با روشهای جالب و کاربردی برای رفع سوختگی موکت آشنا ساخته است، هدف کاستن از دغدغه های شما کدبانوهای عزیز و نشاندن لبخند رضایت بر لبان شما می باشد.

سوختگی فرش به دلایل مختلف و ایجاد لکه های مختلف بر روی آن اتفاقی است که قطعا برای تمامی افراد و البته شاید به دفعات پیش بیاید، که این سوختگی با ایجاد لکه هایی همراه است که ظاهر فرش را به هم می زند، و کدبانوها همیشه در تلاش برای رفع آن هستند.

وقتی فرش یا موکت شما به وسیله ی خاکستر سیگار، قابلمه ی داغ، زغال داغ و …. می سوزد، لکه ی باقی مانده را به راههای مهتلف می توان از بین برد که از جمله تحویل آن به یک قالیشویی باسابقه و کاربرد است که این لکه را از بین ببرد و فرش سوخته را ترمیم کند، اما همیشه نیاز به این کار نیست، اغلب می توان این کار را به راحتی در منزل انجام دهید، که به این منظور باید علت سوختگی را بشناسید.

ایده هایی کاربردی و موثر برای از رفع سوختگی موکت یا فرش

چنانچه اندازه سوختگی بر روی فرش یا موکت به وجود آمده کم باشد، ابتدا باید پرزهای فرش را که سوخته اند را به وسیله ی قیچی کوتاه نموده و شامپوی فرش بر روی سطح آن بریزید به طوری که سطح آن را به خوبی بپوشاند، زمان دهید تا خشک گردد و سپس فرش را جارو بکشید، قطعا مشکل برطرف می شود، اگر باز هم آثار سوختگی مانده بود از یک رنگبر البته قوی نه رنگبر قوی استفاده کنید. در ادامه مطلب شما عزیزان را با روش هایی حالب برای از بین بردن سوختگی موکت آشنا خواهیم نمود، همراه ما باشید.

نبایدی که انجام ندهید

موکت یا فرش سوخته شده را هیچ گاه به وسیله ی صابون نشویید و البته زیاد هم خیس نکنید، به محل سوختگی فرش که آسیب دیده است، فشار وارد نیاورید، به این صورت که موکت شسته شده را بر روی وسیله ای سنگین و بلند قرار ندهید تا خشک گردد.

لکه ی سوختگی با سیگار

یکی از علل اصلی سوختگی فرش سیگارها، سوختگی حاصل از افتادن سیگار بر روی فرش می باشد، در صورت افتادن این اتفاق باید نخست سوختگی های زیاد را به وسیله ی سمباده ای کاغذی ساییده و جاروبکشید تا آثار سوختگی ساییده شده را از روی فرش جدا کنید، اگر آثار سوختگی را بر روی فرش هنوز هم مشاهده کردید به راحتی آن را به وسیله ی یک قیچی کمی از آنها را ببرید و جدا کنید.

پس از طی کردن این مراحل ممکن است باز هم شاهد لکه سوختگی بر روی موکت خود باشید، می توانید محلولی ترکیب آب و آب اکسیژن (یک دهم) تهیه نموده و بر روی قسمت لکه بمالید و سپس با آب شسته و بگذارید خشک گردد.

  •  آرون گروپس

آموزش انواع روش های از بین بردن سوختگی موکت

لکه ی سوختگی با زغال

یکی از وسایل هایی که اغلب فرش یا موکت با آن دچار سوختگی و به دنبال آن ایجاد لکه می گردد، زغال است که برای از بین بردن لکه ی آن ابتدا سوختگی های فرش را به وسیله ی قیچی جدا کنید، و پس از کوتاه شدن پرزهای محل سوختگی، آنجا را با لایه ای از شامپو فرش پوشانده و پس از خشک شدن، جارو برقی بکشید. چنانچه اثرات سوختگی باقی مانده بود، به وسیله ی محلول رنگبر البته نه قوی همانجا را خوب تمیز کنید و بگذارید تا خشک گردد.

ایده هایی ساده و آسان برای رفع سوختگی فرش

لکه ی سوختگی با اتو یا قابلمه

جهت از بین بردن لکه ی سوختگی حاصل از قابلمه، اتو یا هر جسم داغ دیگری از این قبیل می توان از پیاز و یخ بهره برد، البته این در صورتی است که الیاف فرش از بین نرفته باشد و فقط تغییر رنگ کرده باشد. پس پیازی را به دو قسمت تقسیم کرده و بر روی لکه ی سوختگی بگذارید، سپس به وسیله ی آب سرد بشویید. همچنین می توانید برای این هدف از یخ هم بهره ببرید به این صورت که یخ را بر روی مکان سوختگی قرار دهید.

آموزش از بین بردنن لکه های سوختگی در منزل

لکه سوختگی با شمع

و اما ممکن است فرش شما به وسیله ی شمع بسوزد، که برای رفع لکه ی سوختگی فرش در همان لحظه دست به کار شوید، پیش از سفت شدن شمع به وسیله ی دستمال کاغذی و حوله کتان آن را خشک کنید، این کار به راحتی انجام می شود، به این صورت که دست خود را بر روی حوله فشار دهید تا خشک شود(حوله را بر روی موکت نمالید).

همچنین به وسیله ی محلول لکه بر خانگی که خودتان به راحتی می توانید در منزل تهیه نمایید این لکه را از بین ببرید، ابتدا چند قطره مایع ظرفشویی را همراه با آب ترکیب کنید و سپس بر روی لکه سوختگی ریخته و آن قسمت را با آب به خوبی پاک کنید، همین روش را چندین مرتبه انجام دهید تا لکه به طور کامل پاک گردد.

انواع ایده های کاربردی برای از بین بردن سوختگی موکت

همچنین روش دیگری برای این منظور وجود دارد که نخست شمع های لکه شده روی موکت را به وسیله ی قاشق تراشیده و جمع کنید، و پارچه ای را بر روی آن بگذارید و اتو را با حرارتی پایین بر روی آن بکشید تا تمامی شمع به پارچه جذب گردد.

رفع و رفوی سوختگی موکت یا فرش

همچنین اگر بخشی از موکت یا فرش شما به دلایل مختلفی دچار سوختگی شد و موکت دچار آسیب گردید، می توانید برای رفع و رفوی سوختگی از یک ریش تراش و یا موچین کمی از پرزهای سالم موکت و یا فرش را بریده و سپس با چسب ( چسب سیمان و یا ..) بر روی محل سوختگی موکت بچسبانید، و زمان دهید تا خشک شود.توجه داشته باشید که اگر موکت شما نقش دار است، قسمتی را که می برید مطابق با همان نقش باشد.

ایده هایی برای رفع لکه ی سوختگی موکت یا فرش

در این مطلب با روش هایی مختلف برای رفع سوختگی موکت آشنا می شوید، این روشها برای انواع لکه های سوختگی حاصل از شمع، سیگار و سایر اجسام داغ می باشد که در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است، امیدواریم مورد پسند شما قرار گرفته باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *