دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

شرایط نگهداری گیاه کریپتانتوس و پرورش این گل زیبا در خانه

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۴ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

توجه داشته باشید که گل کریپتانتوس در واقع از گیاهان زینتی است که مورد پسند اغلب باغبانان واقع شده و در این مطلب سعی داریم شما را با روش های مراقبت و نگهداری گیاه کریپتانتوس آشنا نماییم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که در واقع کریپتانتوس یک گیاه خانگی و دکوری محسوب می شود که با نام ستاره زمین شهرت زیادی پیدا کرده و می توان آن را یک گیاه عجیب با برگ هایی صاف و مسطح دانست که قابلیت رشد تا حدود ۶۰ سانتی متری را دارد و می تواند جلوه و جذابیت خاصی را به محیط اطراف ببخشد. در این مطلب با روش نگهداری گیاه کریپتانتوس آشنا می شوید.

آشنایی با چگونگی نگهداری گیاه کریپتانتوس

توجه داشته باشید که گل کریپتانتوس در واقع دارای ۲۲ گونه مختلف از گیاهان همیشه سبز است که تمامی آن ها بومی مناطق برزیل می باشند و اغلب گسترش این گیاه بسیار کم است و از سرعت رشد بسیار کندی برخوردار می باشد. این گیاه می تواند تا ارتفاع ۱۵ سانتی متری به خوبی رشد کند و برگ های زیبا و کوچک آن نیز تا عرض ۱۵ الی ۳۰ سانتی متری به خوبی رشد خواهند کرد. به طور کلی این گیاه زیبا دارای شکلی ستاره مانند است و از گیاهان همیشه سبز و چند ساله به شمار می آید که برگ های خرمایی رنگ زیبایی آن را چندین برابر کرده است. بهتر است بدانید با وجود اینکه گیاه کریپتانتوس یک گیاه کاملا مقاوم محسوب می شود بهتر است آن را در شرایط سخت آب و هوایی نگهداری نکنید زیرا در واقع این گیاه به مراقبت و ظرافت زیادی نیاز دارد و اگر پرورش آن را با دقت انجام دهید گیاه به خوبی رشد می کند و در فاصله زمانی کوتاهی به زمان بلوغ می رسد.

چگونگی نگهداری گیاه کریپتانتوس

شرایط نگهداری گل کریپتانتوس

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رویش خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که بایستی شما آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه سعی داریم به بیان روش های مراقبت و نگهداری گیاه کریپتانتوس بپردازیم:

آبیاری:

بهتر است بدانید که این گیاه زیبا قابلیت رشد در شرایط مطلوب را دارد و هر چه ریشه آن مرطوب تر باشد بهتر است. با این حال نیز برخی از گونه های این گیاه نسبت به شرایط خشکسالی مقاوم هستند ولی توصیه می شود در روند رویش گیاه خود از مرطوب بودن بستر اطمینان حاصل نمایید.

روش های مراقبت از گیاه کریپتانتوس

نور:

توجه داشته باشید که گونه های این گیاه به صورت ضروری نیاز به نور فراوان ندارند اما به خاطر داشته باشید که این گیاهان را باید در برابر نور غیر مستقیم و سایه قرار دهید زیرا آن ها در محیط های باز به طور طبیعی تحت پوشش درختان و جنگل های بارانی رشد می کنند. به این نکته توجه داشته باشید که تابش نور مستقیم می تواند برگ های گیاه را به سرعت پژمرده کند.

  •  آرون گروپس

دما:

به طور کلی این گیاه چندان در برابر دما نیز حساس نیست و دمای مناسب نگه داری از آن ها از ۱۵ الی ۲۹ درجه سانتی گراد می باشد که با این وجود نیز گیاه کریپتانتوس از گونه های نسبتا تحمل پذیر به شمار می آید و اغلب این گیاهان می تواند در هوای زمستانی و خارج از منزل نیز رشد کنند. اگرچه بهتر است شرایط آب و هوایی برای این گیاه معتدل باشد ولی نباید دمای محیط بستر پایین تر از ۲۵ درجه سانتی گراد باشد.

شرایط لازم برای پرورش گیاه کریپتانتوس

خاک:

توجه داشته باشید که استفاده از خاک شنی برای بستر این گیاه بسیار مفید خواهد بود و برخی از باغبانان این گیاهان را در ترکیبی از شن، ماسه، پیت ماس و خاک برگ پرورش می دهند اما بدون توجه به نوع خاک بایستی خاکی را انتخاب نمایید که رطوبت را در خود حفظ کند و این ترکیب برای حفظ این حالت بهترین می باشد.

تهیه خاک مقوی برای بسر گیاه

کوددهی:

به طور کلی انتخاب کود مناسب برای رشد مناسب گیاه بسیار مهم است و توصیه می شود در انتخاب نوع کود برای نگهداری گیاه کریپتانتوس بسیار دقت کنید به طوری که کود این گیاه از مقاومت بسیار بالا و متعادلی برخوردار باشد. توجه داشته باشید که باید کود را به صورت کامل و طبق دستور رقیق کنید زیرا اگر کود سنگین باشد خطر آسیب رسیدن به گیاه وجود دارد.

بیماری ها و آفات گیاه

این گیاه اغلب با بیماری خاصی همراه نیست، مگر اینکه بیش از حد آبیاری شود، برگ و ریشه های کریپتانتوس بسیار حساس بوده و آبیاری مداوم آن می تواند منجر به عفونت، قارچ و پوسیدگی گیاه شود و مرگ گیاه را به جلو می اندازد، بنابراین در صورت مشاهده پوسیدگی در گیاه باید ناحیه مورد نظر را برش دهید.

نگه داری از گیاه کریپتانتوس

ضمن اینکه گیاه را به گلدان جدیدی منتقل کرده و به مدت چند هفته از آن مراقبت کنید در صورتی که ببینید گیاه در حال از بین رفتن است ،گلبرگ های آن را جمع آوری کنید تا بعداً آن را قلمه بزنید . همچنین امکان دارد حشرات به این گیاه حمله کنند و ایجاد مشکل نمایند، در چنین شرایطی باید‎ آنها را با پد های نخی جدا کرده و نباید به هیچ عنوان از حشره کش ها استفاده کنید زیرا موجب آسیب به گیاه می شود.

کار برد های کریپتانتوس (ستاره های زمینی):

این گیاهان باید در خانه پرورش داده شوند و آن ها را در داخل گلدان نگهداری نمایید، همه این نوع گیاهان به خودی خود از زیبایی ظاهری برخوردار بوده و منحصر به فرد می باشند، ضمن اینکه می توان آنها را در کنار گیاهان دیگر نگهداری کرد، در صورتی که کریپتانتوس در کنار گل ارکیده نگهداری شود، در بهبود رشد آن تاثیر بسزایی خواهد داشت‎.

پرورش کریپتانتوس

جالب ترین این گیاهان شامل موارد زیر هستند :

  • کریپتانتوس آکلیس که لبه هاب برگ آن قهوه ای رنگ می باشد.‎
  • کریپتانتوس بیویتانوس برگ هایی موج دار به رنگ سفید کرم دارند.
  • کریپتانتوس زناتوس، دارای برگ های موج دار ولی پهن تر و با خطوط عرضی خاکستری می باشند.

هر سه نوع این گیاه در برابر آب و هوای خشک مقاوم بوده و به خوبی رشد می کنند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *