دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیا مصرف آسپرین در دوران بارداری برای مادر و جنین خطرناک است؟

  • سحر هودانلویی
  • ۸ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

بسیاری از قرص ها و مکمل های دارویی در صورت مصرف در دوران حساس حاملگی می تواند خطرات و عواقبی برای مادر و جنین به همراه داشته باشند. برای آشنایی با این عواقب و عوارض آسپرین در بارداری دراین بخش از مجله آرگا با ما همراه شوید.

یکی از قرص های خطر آور برای بسیاری از خانم های باردار آسپرین می باشد که در اکثر مواقع بدون نسخه پزشک از آن استفاده می شود. بر خلاف باور بسیاری از عموم این قرص به همراه خود عواقب و خطراتی در پی دارد که می تواند در طولانی مدت سبب بروز برخی مشکلات شود. سطح خطر این قرص در دوران بارداری دو برابر می شود؛ چرا که ممکن است عوارض جبران نشدنی برای مادر باردار و جنین داخل رحم به همراه داشته باشد. گفتنی می باشد که اگر این دارو توسط پزشک نیز در این دوران تجویز شود، باز هم خطراتی ایجاد می کند که در این مطلب سعی به ذکر برخی از آنان کرده ایم.

در این مقاله به مصرف آسپرین در بارداری و خطراتی که ممکن است برای مادر و جنین در پی داشته باشد پرداخته ایم.

آشنایی با خطراتی که در در حاملگی مادر و جنین را تهدید می کند

آسپرین در بارداری

به طور معمول بسیاری از افراد در زمان مواجه با هر گونه اختلالات و آزردگی ها همچون سردرد در بارداری، حالت تهوع در بارداری و یا بی حالی به سراغ آرام بخش و قرص های تسکین دهنده می روند تا روند درمان خود را تسریع ببخشند. این راه ها که به طور معمول آسان ترین روش ها می باشد؛ گفتنی است که در صورت استفاده بیش از حد و طولانی مدت ممکن است نه تنها مشکل شما را بر طرف نکند بلکه اختلالاتی دیگر نیز برای تان به وجود آورد. در این شرایط خانم هایی که به فکر بارداری هستند باید برنامه دقیقی برای به دنیا آوردن فرزند سالم خود داشته باشند.

از این جهت توجه داشته باشید که مصرف آسپرین در دوران بارداری پس از بین بردن درد و آزردگی در شما ممکن است به جنین در رحم تان نیز آسیب جدی وارد کند. از این رو زنان باردار باید توجه کافی را در زمان حاملگی به قرص هایی که مصرف می کنند داشته باشند، و یا قرص های تجویز شده توسط پزشک را طبق دستورات ذکر شده انجام دهند.

آشنایی با قرص آسپرین

آشنایی با عواقب مصرف آسپرین در بارداری

در ابتدای مطلب قابل به ذکر است که اگر خانمی بی تجربه در دوران بارداری هستید، توجه داشته باشید که در صورت اعتیاد به مصرف قرص آسپرین، باید آن را در این دوران فراموش کنید. چرا که مصرف آسپرین در بارداری ممکن است مشکلات بسیاری را پس از تولد نیز برای فرزند به همراه داشته باشد که مصرف آن به هیچ وجه توصیه نمی شود. در ادامه این مطلب برخی از عوارض شناخته شده که به صورت کثیر برای خانم های باردار پس از مصرف آسپرین رخ می دهد، آشنا می شوید.

  •  آرون گروپس
  • خونریزی ناگهانی

همه افراد از این خاصیت آسپرین که سبب گردش خون در بدن و کاهش لختگی آن می شود، مطلع هستند. در این شرایط مصرف آسپرین با مقدار بسیار بالا سبب ایجاد خونریزی دهانه رحم برای مادر باردار می شود که ممکن است به عنوانی آسیبی جدی برای جنین داخل رحم به شمار آید. از این رو توجه داشته باشید که این امر خطرناک ترین عوارض مصرف آسپرین می باشد که باید به آن توجه بسیاری داشت. همچنین مصرف مرتب و پیوسته این قرص در اواخر ماه های بارداری سبب افزایش خونریزی های بعد زایمان می شود که این امر ممکن است برای مادر دردسر ساز شود.

  • عقب افتادن تاریخ انجام زایمان طبیعی

همچنین قابل به ذکر است که مصرف آسپرین در این دوران سبب به تاخیر انداختن تاریخ انجام عمل زایمان طبیعی می شود، و همچنین ممکن است در طی روند زایمان اختلالات بسیاری را برای خانم باردار به وجود آورد. بسیاری از پزشکان زنان و زایمان بر این باورند که یکی از عوامل اصلی در بروز تاخیر امر زایمان مربوط به مصرف خود سرانه آسپرین و یا مرتب آن می باشد. در این شرایط بسیاری از پزشکان با تجربه عمل زایمان طبیعی را به سزارین تغییر می دهند تا مادر از درد و سختی کمتری برخوردار شود.

علت جدا شدن جفت از رحم

  • ایجاد اختلال در عملکرد های جفت

همچنین قابل به ذکر است که مصرف این قرص می تواند سبب جدا شدن جفت نیز شود. این امر سبب زایمان زود رس می شود؛ چرا که با قطع شدن این جفت ارتباط بین مادر و جنین نیز از بین می رود که خیلی سریع باید اقدام به خارج کردن جنین از رحم و انجام مراقبت های پزشکی برای برخورد نکردن به مشکل کرد.

معرفی خطرات مصرف آسپرین برای مادر و جنین

قابل به ذکر است که استفاده این قرص برای زنان باردار از امنیت بالایی برخوردار نمی باشد. چرا که علاوه بر ایجاد اختلال در نحوه رشد و عملکرد های جنین ممکن است دیگر خطرات نیز به همراه داشته باشد که در ادامه این مطب به ذکر آن ها پرداخته شده است.

  1. در ابتدا قابل به ذکر است که مصرف این قرص در دوران حاملگی سبب بروز مشکلات قلبی در جنین می شود که ممکن است در دوران کودکی فرزند نیز بروز پیدا کند.
  2. قابل به ذکر است که استفاده بیش از حد و پیوسته از این دارو می تواند مسبب ایجاد مشکلات ریوی و در آخر مسدود شدن عروق قلبی شود.
  3. افزایش فشار خون نیز از دیگر مشکلاتی است که ممکن می باشد برای مادر و جنین بروز پیدا کند. همچنین مصرف آسپرین در مقدار های بالا و به صورت پیوسته در دوران دو الی سه ماهگی بارداری می تواند منجر به بروز بسیاری از مشکلات شود.
  4. مصرف این قرص در ابتدای بارداری نیز ممکن است زمینه های زایمان زود رس و  یا سقط جنین را برای فرد در پی داشته باشد. همچنین در موارد دیگری نیز ممکن است از رشد خوب و مناسب جنین جلوگیری کند.
  5. همچنین در بسیاری از موارد دیده شده که خانم هایی که دوران بارداری خود از آسپرین استفاده کرده اند، معمولا فرزندانی با وزن بسیار پایین به دنیا آورده اند.
  6. علاوه بر مواردی که تا اینجا مطالعه کردید، گفتنی است که مصرف خود سرانه آسپرین در بارداری ممکن است عوامل بروز نقص در اندام های جنین را نیز ایجاد کند. این نقص ها می تواند شامل ایجاد اختلال در عملکرد های دست و پا، ضعیف شدن ماهیچه ها و دیگر عارضه های نادر در زمان تولد برای جنین شود.

آشنایی با عواقب مصرف آسپرین در بارداری

آیا مصرف آسپرین می تواند مزایایی نیز در پی داشته باشد؟

برخی از محققین بر این باورند که مصرف آسپرین در دوز بسیار پایین و تحت مراقبت های پزشکی می تواند برای مادر و جنین پیامد هایی به دنبال داشته باشد. گفتنی است که در برخی موارد احتمال زایمان زودرس را در برخی از زنان تا سطح قابل توجهی کاهش داده است، همچنین توانسته از بروز برخی ناهنجاری و مشکلات رفتاری در کودکان پیش از ۵ سال جلوگیری کند. طبق تحقیقات و نوشته های هلث دی نیوز؛ برخی از زنانی که به مشکلات طبیعی در دوران بارداری مواجه می شوند و یا بیماری پره اکلسمی در آنان بروز پیدا می کند، بهتر می باشد که تحت مراقبت های پزشکی و در مقدار پایین به مصرف آسپرین در این دوران بپردازند.

همچنین طبق دیگر تحقیقی که در مراکز درمانی فرانسه انجام شد، بسیاری از محققین بر این باور رسیدند که برخی از زنان مصرف کننده قرص آسپرین فرزند خود را قبل از موعود مشخص به دنیا آورده اند. این درحالی است که یک جنین سالم باید در هفته ۴۹ بارداری به دنیا بیاید، اما این خانم ها قبل از ۳۳ هفتگی اقدام به زایمان زود رس کرده اند. همچنین با توجه به تاریخچه بروز بیماری هایی که تمامی آن ها به سبب مصرف آسپرین ایجاد می شود، باید توجه به مصرف در دوز بسیار پایین داشت، حتی اگر تجویز پزشک به مصرف آن در وعده های متوالی و پیوسته بوده باشد.

  • مقدار مناسب مصرف آسپرین در دوران حاملگی

گفتنی است که خانم هایی که قرص آسپرین را در میزان بسیار کم و در وعده های بسیار دور مصرف می کردند، فرزندانی با کمتر اختلالات رفتاری تا قبل از ۵ سالگی دارا بوده اند. خطری که پزشکان امروزی از آن ترس بسیاری دارند؛ مصرف آسپرین و در نهایت ایجاد اختلال در پلاکت ها خون است که شاید مسبب بروز برخی بیماری های قلبی و مغزی شود. اما در این رابطه بسیاری از محققین این اطمینان را به خانم های باردار داده اند که در صورت مصرف کم آسپرین در بارداری علاوه به بر نخوردن مشکل می توانند بسیاری از ناهنجاری های رفتاری کوک خود را تا ۵ سالگی درمان کنند.

آشنایی با اختلالات مصرف آسپرین در بارداری

آشنایی با شرایط منحصر مصرف آسپرین در بارداری

در ادامه شرایطی را مطالعه می کنید که برخی پزشکان، مادر را ملزوم به مصرف آسپرین در دوز های مشخص می کنند.

  • رفع فشار خون در بارداری

هنگامی که مادر باردار در زمان حاملگی به مشکلات افزایش فشار خون مبتلا شود، بسیاری از پزشکان او را ملزوم به مصرف قرص آسپرین برای جلوگیری از بروز مشکلات مختلف در حین بارداری می کنند.

  • ابتلا به سندروم هیوز

به طور معمول بسیاری از پزشکان خانم هایی را که به سندرم هیوز مبتلا هستند، ملزوم به مصرف قرص آسپرین می کنند. در این شرایط برای جلوگیری از بروز مشکلات بسیاری در زمان زایمان و یا سقط جنین باید آسپرین را در وعده های مشخص و دوز معین مصرف کرد. در این شرایط بدن خانم حامله تمایل بسیاری به لخته کردن خون دارد که بهتر می باشد از این قرص برای جلوگیری از این امر استفاده کرد.

  • بیماری پره اکلامپسی

به عنوان خانم باردار توجه داشته باشید که پره اکلامپسی از گونه بیماران بسیار جدی و خطرناک برای شما به شمار می آید. در این زمان برای کنترل این شریط و درمان آن آسپرین تجویز می شود که در اغلب موارد و عدم مصرف، افزایش جدی فشار خون را برای خانم باردار در پی دارد. قابل به ذکر است که با بروز این بیماری وزن خانم حامله به یک باره افزایش می یابد، و در برخی موارد نیز به تکرر ادرار نیز مبتلا می شود. در صورت بروز این شرایط برای خانم باردار گفتنی است که جنین با کمبود اکسیژن و اختلال در نحوه عملکرد های جفت مواجه می شود، که در صورت تشدید این بیماری امکان از دست رفتن مادر در حین زایمان را ایجاد می کند.

زمان مراجعه به پزشک در دوران حاملگی

پاسخ به سوالات رایج درباره مصرف آسپرین در بارداری

در ادامه پرسش و پاسخ هایی را مطالعه می کنید که ممکن است در ذهن شما نیز به وجود آمده باشد.

  • بهتر است مصرف آسپرین در زمان بارداری باشد، یا پیش از آن انجام گیرد؟

قابل به ذکر است که اگر مصرف آسپرین را در پیش از بارداری به صورت اعتیاد گونه داشته اید، و در زمان حاملگی نیز به مقدار بالایی در مصرف آن روی آورده اید؛ بهتر می باشد که در این رابطه پزشک خود را با ماجرا در میان بگذارید. در این شرایط پزشک مربوطه به خوبی تشخیص می دهد که می توانید به مصرف آن ادامه دهید یا خیر. همچنین در این شرایط پزشک با انجام برخی آزمایشات از سلامت جنین و نحوه رشد آن در این زمان اطلاع می یابد.

  • می توان در مقابل آسپرین، دارویی دیگر را جایگزین کرد؟

قابل به ذکر است که برای رفع سردرد و تب در دوران حاملگی می توان از قرص استامینوفن به جای آسپرین استفاه کرد. این قرص در مقایسه با قرص آسپرین امن ترین مصرف دارویی می باشد که آن را می توان با مشورت پزشک انجام داد.

  • علت تجویز آسپرین ۵۰ میلی گرم در بارداری چیست؟

گفتنی است که آسپرین ۵۰ پایین ترین دوز در مقایسه با دیگر قرص ها می باشد که ضرر چندانی به جنین و مادر وارد نمی کند. در اکثر مواقع این قرص برای خانم های باردار بالای ۳۵ سال تجویز می شود که ریسک ابتلا آنان به فشار خون بسیار بالا را افزایش می دهد. همچنین در شرایطی دیگر اگر پزشک در رحم گردش های خونی غیر طبیعی مشاهده کند، شما را ملزوم به مصرف آسپرین می کند.

آشنایی با عوارض مصرف آسپرین در بارداری

  • آیا با آسپرین می توان از بارداری جلوگیری کرد؟

تا کنون نتیجه آزمایشی بر حسب سقط جنین توسط آسپرین ارائه نشده است. اما گفتنی می باشد که در برخی موارد و خانم هایی که سقط جنین تجربه اند، با مصرف آسپرین می توانند احتمال حاملگی را در زمانی کوتاه افزایش دهند.

  • آیا با مصرف آسپرین می توان بارداری را تجربه کرد؟

مصرف آسپرین بچه برای مراقبت در برابر مشکلات بارداری برای خانم ها نقش به سزایی را ایفا می کند. همچنین با مصرف این قرص می توانید از بروز بسیاری از التهابات جلوگیری کنید. در این شرایط با مصرف این قرص می توان از ابتلا به انواعی از سندروم ها همانند آنتی بادی فسفو لیپید نیز پیشگیری کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *