دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

روش های درمان ماه گرفتگی کودکان و شناخت باورهای غلط این عارضه پوستی

  • سحر هودانلویی
  • ۲۱ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

پوست از اهمیت بسیار بالایی در زیبایی هر شخص به حساب می آید، و در نوعی با میزان اعتماد به نفس او رابطه مستقیم دارد. برخی از ظواهر و ایجاد نشانه های مادرزادی بر روی پوست در صورت تشخیص مناسب، می توان هرچه سریع تر اقدام به رفع آن ها کرد. برای آشنایی با روش های درمان ماه گرفتگی کودکان در این بخش از مجله آرگا با ما همراه شوید.

علت ایجاد ماه گرفتگی در کودکان به علت های بسیاری همچون اختلالات زنتیکی و عرق های زیر پوستی بستگی دارد. در برخی از موارد می توان علت بروز این اتقاف را عواملی غیر از وراثت در نظر گرفت، اما گفتنی است که ماه گرفتگی و خال های مادرزادی با توجه به انواع گوناگون، علت های بسیاری را برای پدید دارا هستند.

برای آشنایی با این عارضه طبیعی و روش های درمان ماه گرفتگی کودکان در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

معرفی انواعی از ماه گرفتگی

ماه گرفتگی بر روی پوست کودکان

از گذشته های دور یکی از دغدغه های اصلی مردم، رفع اختلالات پوستی بوده است. با توجه به پشرفت علم و آزمایش های بسیاری از سوی محققین و پزشکان در یافته اند که مشکل اصلی این دسته از افراد به دلیل شکل ظاهری آزار دهنده شان می  باشد. گفتنی است ککه ماه گرفتگی از جمله مشکلات پوستی به شمار می آید که بر روی پوست گاه نشانه های کمرنگ و گاه نشانه های پر رنگ را بر جای می گذارد.

آشنایی با باور های غلط در رابطه با ماه گرفتگی بدن نوزادان

در ابتدای این مطلب بهتر می باشد که انواعی از باور های غلط در رابطه با ماه گرفتگی نوزادان را برای شما بیان کنیم. سوالی که بسیاری از خانم های باردار از پزشکان متخصص می پرسند و از دیر باز تا کنون در بین مردم رواج داشته است، می توان به این امر اشاره داشت که با مشاهده مادر حامله به ماه لکه هایی بر تن جنین پدید می  آید.

درست است که تاکنون پزشکان امری را به صورت علمی برای رد این خرافات اثبات نکرده اند، اما کم نیستند افرادی را که این مسئله را با نگاه کردن به روی ماه و مرتبط می سازند. همان طور که می دانید خرافات ریشه بر جهل و نادانی دارند که این شایعه نیزخرافه دیگری در بین جوامع و فرهنگ ها می باشد که افراد بسیاری را تحت تاثیر خود قرار داده است. اما در این میان هنوز هم افرادی هستند که به این خرافات بال و پری نمی دهند و به فکر اثبات علمی و ریشه پزشکی پدید آمدن ماه گرفتگی کودکان هستند.

درمان ماه گرفتگی کودکان

  •  آرون گروپس
  • درمان

امکان دارد بعد از تولد نوزاد لکه های ماه گرفتگی آرام آرام محو، کمرنگ، بزرگ و یا حتی پر رنگ شوند که علت آن تفاوت بافت پوستی می باشد. با مراجعه به پزشک می توان به خوبی نوع آن را تشخیص داد و سپس به فکر درمان و رفع آن بود. در بیشتر مواقع این لکه ها درد و رنجشی را برای فرد به همراه ندارند ،اما در موارد نادر شاید باعت ایجاد آزردگی در کودک شود که بهتر می باشد در این رابطه با پزشک معالج مشورتی داشته باشید.

برخی از والدین با مشاهده این نشانه ها ممکن است احساس خطر کنند و آن را به عنوان مشکل جدی برای فرزند خود تلقی کنند. اما گفتنی است که در بیشتر مواقع این لکه ها هیچ مشکلی را برای فرد ایجاد نمی کنند و در صورت لزوم و برای حصول اطمینان می توان با پزشک متخصص پوست مشورتی داشت.

  • چه موقع باید واکنش نشان داد؟

برخی از افراد در رابطه با روش های درمان ماه گرفتگی کودکان ممکن است به لیزر روی بیاورند که در طولانی مدت امکان دارد علاوه بر عدم درمان و رفع برای فرد درد های آزار دهنده به همراه داشته باشد. شاید به همین علت است که بسیاری از نشانه های مادر زادی و ماه گرفتگی ها درمان  نشده اند، چرا که هنوز روش درمان قطعی و کم خطر در رابطه با آن وجود ندارد.

عده دیگری هستند که به اختلالات پوستی بسیاری مبتلا هستند و باید به فکر راهی موثر برای رفع  و درمان آن باشند. گفتنی است که بعضی از لکه های پوستی در طولانی مدت فضای بسیاری از پوست را در بر می گیرند و ممکن است که مشکلات تنفسی، بینایی و حرکتی نیز برای فرد به همراه داشته باشند. از این رو هنگام مشاهده این چنین موارد بهتر است هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید و به رفع و درمان آن ها بپردازید.

قابل به ذکر است که نباید به تمامی نشانه های پوست بی توجه بود چرا که ممکن است در پس خود مشکل و بیماری بزرگ تری را به همراه داشته باشد که در صورت عدم زمان مناسب درمان مشکل بزرگ تری پدید آورد. در برخی مواقع این نشانه ها با درد، خونریزی و یا بزرگ شدن حجم ناگهانی بروز همراه می باشد که باید هر چه سریع تر اقدام به مراجعه پزشک شود.

راه های درمان ماه گرفتگی کودکان

عواملی که در بروز ماه گرفتگی تاثیر گذار است

بسیاری از اختلالات ژنتیکی و عرق های زیر پوستی در ایجاد ضایعه های پوستی همانند ماه گرفتگی تاثیر گذار است. در ابتدای بروز در بدن کودکان ممکن است نشانه و علائمی را با خود به همراه نداشته باشد که این بدان معناست خطری کودک شما را تهدید نمی کند، پس لازم نیست که نسبت به این مسئله بیش از حد حساس و یا نگران شوید.

این اختلالات در اکثر مواقع بر روی پوست ایجاد می شود و احتمال گسترش آن ۱ الی ۲ درصد می باشد. در برخی مواقع گسترش این ضایعه های پوستی در چهره ۳ ناحیه را که وظیفه عصب رسانی دارند، در بر خود می گیرد. این نواحی شامل گونه، فک پایین، دور چشم و لب می باشد که می توان بیشتر از دیگر نواحی آثار ماه گرفتگی را به روی آن مشاهده کرد.

  • آشنایی با انواع ماه گرفتگی

در رابطه با درمان ماه گرفتگی کودکان بهتر است در ابتدا با انواع آن به خوبی آشنا شوید.

  1. ماه گرفتگی های دارای رنگدانه
  2. ماه گرفتگی های قرمز

روش های درمان ماه گرفتگی کودکان

  • لیزر

گفتنی است که لیزر در بسیاری از عرصه های زیبایی و پزشکی حرف اول را می زند، به همین دلیل برای رفع و درمان ماه گرفتگی کودکان نیز بهترین گزینه به شمار می آید. اما در این شرایط می توانید از دیگر روش های درمان همچون تزریق سلول های بنیادی، جراحی و هم رنگ سازی رنگدانه های پوستی نیز کمک بگیرید.

  • جراحی

جراحی در  بسیاری از این ضایعه های پوستی نتیجه مطلوبی را به همراه نداشته است و احتمال اثر بخشی آن در سطحی بسیار پایین قرار دارد. گفتنی است که تزریق سلول های بنیادی در پیوند پوست تاثیری خوب و مناسب به همراه ندارد.

ماه گرفتگی چیست؟

  • تتو

برخی از افراد برای رفع لک و خال های مادرزادی، همچنین ماه گرفتگی به فکر استفاده از میکرو پیگمنتیشن و یا تتو می افتند، که بسیاری از پزشکان توصیه ای به استفاده از آن ندارند. در این رابطه روش های بسیار مناسبی وجود دارد که بدون آسیب رساندن به سطح پوست می توان به رفع و درمان آن ها پرداخت. همان طور که در ادامه مطالعه کردید؛ لیزر بهترین گزینه برای رفع و درمان لک های پوستی به شمار می آید.

گفتنی است که استفاده از تتو های همرنگ کننده پوست و یا رفع خال های مادرزادی، نتیجه ای صد در صد را برایتان به همراه ندارند و ممکن است پشیمانی نیز برایتان به وجود آورد. چرا که پاک کردن این ضایعه ها با کمک تتو مراحل سختی را دارا می باشد که لیزر روش آسان تر و مطمئن تری در مقابل آن به شمار می آید.

  • نتیجه دلخواه

در رابطه با درمان ماه گرفتگی و استفاده از لیزر محدوده سنی خاصی وجود ندارد اما توصیه می شود که برای رفع ضایعه هایی همچون همانژیوما و لکه های شرابی هرچه سریع تر و در سنین پایین اقدام به درمان شود.

علت پدید آمدن ماه گرفتگی

همچنین برخی دیگر از مشکلات پوستی هستند که در ظاهر شکلی نامناسب را دارا هستند، اما برای کودک مشکلی به وجود نمی آورند. در این شرایط می توان با مشورت پزشک زمانی دیگر را به دلخواه کودک به رفع آن ها اختصاص داد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *