دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

طرز تهیه نان چزنک سنتی و خوشمزه در خانه

  • محدثه خاکشور
  • ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

در این مقاله با طرز تهیه نان چزنک یکی از نان های محلی با طعمی متفاوت و نو آشنا خواهید شد که در کنار این طعم و جذابیت طعم، از انرژی و آسانی در طبخ نیز برخوردار می باشد.

نان چزنک رغو، شله کینه یا شلکینهنام می گیرد، که نان محلی چند استان کرمانشاه، ایلام، کردستان، لرستان محسوب می شود، چنانچه به نان های نازک و خوش طعم محلی علاقه دارید، پیشنهاد می کنیم حتما این نان را تهیه و میل نمایید. در این مطلب طرز تهیه نان چزنک را به شما آموزش می دهیم.

نان چزنک نوعی نان محلی است با طعم و مزه ای دلچسب که به دلیل بکارگیری از شیره خرما و روغن محلی بسیار مقوی و پرانرژی می باشد که می توان به عنوان میان وعده و صبحانه ای سالم و لذیذ نیز مورد استفاده قرار داد، این نان را به در اصل بر روی ساج و یا اجاق های هیزمی تهیه می نمایند، ولی روش دیگری هم برای تهیه این نان وجود دارد به این صورت که با اجاق های گازی و فر می توان پخت.

این نان با کمترین مواد لازم و در کمترین زمان آماده می شود و اما در نهایت طعمی عالی و دلنشین به شما تحویل می دهد که می توانید این نازک خوش طعم محلی را برای وعده های صبحانه و یا میان وعده نوش جان نمایید.

آموزش طرز پخت نان چزنک با طعمی دلنشین و عالی

مواد مورد نیاز

  • میزان لازم کره یا روغن محلی (به سلیقه شما بستگی دارد)
  • ۱ پیمانه و نیم آرد
  • ۲ پیمانه آب
  • به میزان لازم نمک
  • میزان دلخواه شیره خرما

طرز تهیه نان چزنک خوشمزه

در اولین مرحله آرد را الک نموده و قدری به آن نمک بیافزایید، سپس آرام آرام آب را به آرد افزوده و بهم بزنید تا خمیری نرم و یکنواخت به دست بیاید، البته به میزان آرد توجه داشته باشید تا خمیر سفت نشود و همچنین زیاد ورز ندهید.

اکنون ساج را کرم نمایید، در صورت استفاده از فر آن را تنظیم نموده تا گرم شود، برای پیشگیری از سوختن بخش فرورفتگی آن می توانید گل بزنید.

کف ساج را پس از گرم شدن با مقداری روغن چرب نمایید تا مانع چسبیدن خمیر نان به ساج شود.

  •  آرون گروپس

آموزش طرز تهیه نان چزنک خوش طعم و خوشمزه

خمیر را بر روی ساج یا سینی فر ریخته و خوب صاف کنید. سپس به وسیله ی چاقو دور تا دور نان را از ساج یا همان سینی فر جدا نمایید. وقتی هر دو سمت نان شما پف کرده و به رنگ طلایی در آمد، نان شما آماده است.

اکنون نان چزنک محلی خوشمزه را درون یک ظرف قطعه قطعه نموده و بر روی نان به میزانی که تمایل دارید کره یا روغن محلی، شیره خرما ریخته و میل نمایید.

چند نکته طلایی

  • در صورت تمایل می توانید به جای شیره خرما از شکر استفاده کنید.
  • این نان محلی را می توانید به طور سنتی بر روی ساج بپزید، اما با توجه به راحتی بیشتر می توانید داخل منزل بر روی فر آن را آماده نمایید.
  • این نان طعم دار را می توانید در وعده ی صبحانه میل نمایید برای کودکان در حال رشد بسیار مفید است.

روش تهیه نان چزنک با طعمی خوب و دلچسب

در این مطلب طرز تهیه نان چزنک، نوعی نان محلی خوشمزه و خوش طعم استان لرستان و چند استان دیگر را آموزش داده ایم، البته این نام در هر قسمت با نام کمی متفاوت تر نامیده می شود. همچنین می توانید طرز تهیه نان بربری، نان سیمیت و نان روغنی را نیز در مجله آرگا بینید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *