دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

چگونه خودخوری را در خانه درمان کنیم؟

  • مریم صبوری
  • ۲۳ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

افرادی که خودخوری می کنند چگونه روحیاتی دارند و باید تحت چه عواملی به بهبودی کامل برسند در همین راستا ما در این مقاله برای شما عزیزان راه حل هایی را برای درمان خودخوری به اشتراک می گذاریم.

هر فردی دارای شخصیت متفاوتی است که با یکسری نقاط منفی و مثبتی هم دارد. در بین این افراد شخصیت هایی دیده می شوند که یکسره در حال سرزنش و رنجور کردن خود هستند. به اعتقاد آن ها دیگران بدون این که روی آن ها شناختی داشته باشند او را قضاوت می کنند. به همین دلیل آن شخص پیایی خود را ملامت و مجازات می کند و در ذهن خود افکار منفی را می پروراند. در حقیقت او آن گونه که شخصیت های اطرافش را کنترل می کند ضمیر ناخود آگاهش او را به سمت افکار منفی می کشاند و با این عمل زندگیش را به خود تلخ خواهد کرد. در ادامه مطالب همراه مجله آرگا باشید تا با چند روش برای درمان خودخوری آشنا شوید.

عوامل خود خوری

خودخوری چیست؟

خودخوری کردن نشانه های و تاثیر بدی را بر شخصیت طرف و زندگی اش می گذارد که در حقیقت موجب به وجود آمدن درگیری ذهنی اش خواهد شد. این درگیری های فکری و ذهنی برای فرد موجب هیجان و در برخی مواقع سبب منزوی و گوشه گیری او می شود که در آخر اعتماد به نفسش را از دست می دهد و در انجام امورات زندگی ناتوان خواهد ماند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که خودخوری می کنید سعی نمایید تا او را کاهش داده و جایگزینش با اعتماد به نفس بالا در جامعه حاضر شوید. هر فردی که به این گونه است به نظر می رسد نمی توانند افکار خود را ساکت نگه دارند. این اشخاص مداوم در حال مجازات و سرزنش خود هستند که طبق تصوراتشان اطرافیان آن ها را به شکلی قضاوت و ارزیابی می کنند که او را نمی شناسند. آن شخص در ذهن یکسری تصورات منفی در ذهن و روان ناخودآگاهش به وجود می آید که نمی تواند او را مدیریت نماید. او همچنان در این بیماری روانی و ذهنی درگیری فراوانی دارد که گاهی طبق هیجاناتی که دارد دچار خودسرزنشی و منزوی می شود. در نهایت با کمبود اعتماد به نفس روبرو خواهد شد که تاثیر آن روی جسم و ذهن فرد باعث افکار پریشان و منفی آن شده و باید با تمرینات مستمر و داشتن الگویی مناسب روحیات خود را تغییر دهد تا سبب سرخوردگی اش نشود و درمان خودخوری صورت گیرد.

خودخوری و افسردگی

روش هایی برای درمان خودخوری

در واقع اشخاص خود خور دارای حساسیت زیادی هستند که آن هم اغلب در بانوان دیده می شود چون روحیه حساس تری دارند. خودسرزنشی امکان دارد ناشی از پایین بودن اعتماد به نفس و حسادت و عزت نفس در فرد باشد که یکی از مشکلات منعطف نبودن اندیشه و افکار است. برخی ها بر این باورند که نشانه های غم باد از سر خودخوری است ولی این چنین نیست و آن ها با تصورات اشتباهشان آن دو را به هم ربط می دهند. شما با پایان دادن به افکار کهنه و قدیمی به گونه ایی در این زمینه به خود کمک می کنید که دست از خودسرزنشی بردارید. با یکسری تمرینات مداوم می توانید از شر پیش داوری ها و افکار منفی خلاص شوید که ما در این جا چند راه حل را آموزش خواهیم داد تا دست از خود خوری کردن بردارید.

راه حل درمان خودخوری

  •  آرون گروپس
  • حواستان به زمانی که فکر می کنید باشد:

ذکاوت و هوشیاری اولین گام پایان به درمان خودخوری است که باید به طرز اندیشه تان توجه داشته باشید. وقتی متوجه شدید که وقایع و افکار گذشته به سراغ تان آمده است و پی در پی در ذهن شما پخش می شود. با مجازات و غصه خوردن چیزی حل نمی شود که شما می خورید از کنترل تان خارج می شود و دیگر افکارتان کارایی نخواهد داشت.

  • تمرین کنید که آگاه و زیرک باشید:

اگر گذشته را رها کنید و در حال زندگی کنید می توانید بفهمید غیر ممکن به فکر گذشته باشید یا غصه آینده را بخورید. به خود قول دهید که حواستان اینجا باشد و مانند هر مهارت دیگری هوشیار و با توجه به نیازمند تمرین به درمان خودخوری کمک می کنید که کم کم او را کاهش دهید.

دلایل خود خوری

  • برروی حل مشکل تان تمرکز کنید:

با فکر کردن به مشکل هیچ فایده ای حل نمی شود و به شما کمکی نمی کند در حقیقت باید به فکر راه حل باشید. با خودتان فکر کنید و سوال بپرسید که گام بعدی برای درس گرفتن از یک اشتباه چیست و یا چطور باید از آن پیشگیری کرد تا دوباره در آینده به آن گرفتار نشویم. در برخورد این رفتار به جای اینکه بپرسیم چرا این اتفاق افتاد؟ باید بگوییم برای آن باید چه کاری انجام دهیم؟

  • اندیشه تان را به چالش بکشید:

با افکار منفی همراه شدن کار آسانی است که پس از آن که به نتیجه برسید که اگر بیمار شوید از کار اخراج خواهید شد و اگر کرایه خانه را به موقع نپردازید بی خانمان می شوید. افکار شما به احتمال فراوان به شکل افراطی منفی هستند که شما باید این اندیشه ها را از ذهن خود دور نمایید. بیاموزید این فکر ها قبل از این که شما را دیوانه کنند باید آن را بشناسید و از طرز صحیح آن به جای اشتباهش برخورد کنید.

روش بهبودی خود خوری

  • زمانی را برای صرف نگرش و نقشه ریزی داشته باشید:

اضطراب و بی قراری برای حل مشکلات به مدت طولانی اثربخشی درستی ندارد پس با کمی اندیشه و تامل می شود کمک کرد. با اندیشیدن به این که چطور می شود کار متفاوتی را انجام داد با ریسک احتمالی این که چطور سر راه برنامه خود صورت می گیرد را بشناسد و بداند چگونه می توان به آینده کمک کرد تا عملکرد بهتری شکل داد و در آینده داشت. برای مثال؛ می توانید زمانی را برای غصه خوردن و خودسرزنشی داشته باشید پس از پایان وقت می توان به سراغ یک کار تاثیر گذار بروید. اگر متوجه شدید بیشتر از محدوده مجاز زمانی خود در فکر می روید به خود گوشزد کنید که بعدا می توانید درباره اش فکر کنید.

بهبودی و درمان خودخوری

  • کانال ذهن را تغییر دهید:

در حقیق هر چه بیشتر کوشش کنید که مانع ورود یک فکر به ذهن خود شوید احتمال بیشتری وجود دارد که او در ذهن ابراز شود. عالی ترین روش برای عوض کردن کانال روان می تواند داشتن برنامه باشد که ذهن خود را به چیزی مشغول نمایید به طور مثال؛ انجام پروژه ای متفاوت و یا گفتگویی به شکل دیگر و حتی انجام ورزشی می تواند در این راه کمک به درمان خودخوری نماید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *