دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

همه چیز درباره مصرف قرص لیریکا و عوارض جانبی این دارو

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۵ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

بهتر است بدانید که در واقع داروی لیریکا از دسته دارو های خارجی به شمار می آید که معمولا با تجویز پزشک مورد استفاده قرار می گیرد و در این مطلب سعی داریم شما را با چگونگی مصرف و حتی عوارض جانبی قرص لیریکا آشنا نماییم با ما همراه باشید.

توجه داشته باشید که در واقع قرص لیریکا از دسته داروهای ضد ویروسی و درمان کننده درد های ناشی از عصب و زونا به شمار می آید که قابلیت درمان چندین مشکل را با یکدیگر دارد ولی مصرف بیش از حد آن می تواند عوارض خطرناکی مانند افزایش اشتها و متابولیسم شدید را در فرد همراه سازد.

آشنایی با قرص لیریکا

به طور کلی داروی لیریکا که بدان پرگابالین نیز گفته می شود اغلب به سه شکل کاملا مجزا کپسول، محلول و قرص مورد استفاده قرار می گیرد. نوع کپسول یا قرص این دارو با نام تجاری Lyrica موجود است و توصیه می شود که این دارو را به صورت درمان ترکیبی مورد استفاده قرار دهید و این بدان معنی می باشد که ممکن است نیاز باشد همراه با داروهای دیگری این کپسول را مصرف کنید. بهتر است بدانید که داروی لیریکا در واقع یک ماده کنترل شده می باشد و همچنین پزشک متخصص نیز مقدار مصرف شما از این دارو را کنترل خواهد کرد.

ویژگی های قرص لیریکا

شکل و فرم داروی لیریکا:

مواد فعالی اصلی: یره گابالین

اجزاء کمکی: ژلاتین، مانیتول، تالک و نشاسته

به طور کلی این دارو در قالب کپسول تولید می شود که هر کدام از آن ها شامل ۷۵، ۱۵۰، ۲۲۵ و ۳۰۰ میلی گرم پیشگابالین می باشد.

کاربردها و موارد مصرف:

  • رفع درد نوروپاتیک محیطی و مرکزی
  • درمان بیماری های صرع و تشنج های جزئی
  • درمان اختلالات اضطرابی عمومی و فیبرومیالژیا

موارد مصرفی قرص لیریکا

  •  آرون گروپس

دستورالعمل مصرف:

بهتر است بدانید که مقدار مصرف روزانه قرص لیریکا ممکن است در هر فردی کاملا متفاوت باشد و اغلب این مقدار مصرفی توسط پزشک متخصص تعیین خواهد شد و به همین خاطر بایستی دارو را دقیقا بر اساس نظریه پزشک مورد مصرف قرار دهید.

به طور کلی از آنجایی که مصرف این دارو بر روی سیستم عصبی تاثیر دارد مصرف آن باید به صورت مادام و تحت نظر پزشک قرار بگیرد. به طور کلی اگرچه ممکن است در چند هفته ابتدایی مصرف دارو احساس بهبودی نکنید توصیه می شود همچنان دوز مصرفی را ادامه دهید و بر اساس برنامه منظم به پزشک خود مراجعه نمایید و همچنین می توانید برای بهبود روند درمان خود نیز کلیه مشکلات و مسائل مربوطه را از پزشک یا داروساز خود سوال نمایید.

توجه داشته باشید که قطع مصرف این دارو به صورت ناگهانی و بدون نظر پزشک می تواند عوارض نامناسبی از جمله بروز حمله تشنجی برای بیمار دربر داشته باشید و به همین منظور توصیه می شود قطع این دارو را زیر نظر پزشک و به صورت تدریجی انجام دهید.

دستورالعمل مصرف داروی لیریکا

به طور کلی ممکن است پزشک روند درمان شما را با مقدار کمی از داروی لیریکا آغاز کند و با عادت کردن بدن مقدار مصرفی را افزایش دهد تا درصد بروز عوارض ناشی از مصرف لیریکا کاهش پیدا کند.

بهتر است بدانید که این دارو با غذا تداخل خاصی نخواهد داشت و می توان آن را قبل یا پس از غذا مصرف نمایید و روند مصرف به گونه ای باشد که کپسول را به صورت کامل همراه با یک لیوان آب ببلعید و از باز کردن و یا جویدن آن به شدت خودداری نمایید.

در صورت فراموش کردن مصرف یک نوبت دارو بایستی به محض یادآوری مورد مصرف قرار گیرد مگر اینکه زمان یادآوری نزدیک به نوبت بعدی مصرف باشد که در این شرایط بایستی دوز فراموش شده را مصرف نکنید و نوبت بعدی را در زمان معین خود استفاده کنید. توصیه می شود که به هیچ وجه مقدار دوز مصرفی لیریکا را دو برابر نکنید.

از آنجایی که این دارو به صورت کپسول در مقادیر و دوز های مختلفی از ۵۰ الی ۳۰۰ میلی گرم موجود می باشد بایستی هنگام دریافت نسخه جدید دوز کپسول را چک کنید و سوالات خود را از فرد داروسازی بپرسید.

در صورتی که فرم خوراکی مایع برای شما تجویز شده بایستی مقدار مصرفی را در هر نوبت توسط سرنگ مخصوص به صورت دقیق اندازه گیری نمایید و در مورد نحوه مصرف و اندازه گیری با داروسازی مشوت نمایید.

روش های مصرف قرص لیریکا

عوارض جانبی مصرف این دارو:

بهتر است بدانید که احساس سرگیجه، خواب آلودگی، تاری دید یا دوبینی می تواند از عوارض مصرفی این دارو باشند و به همین منظور توصیه می شود تا زمان بر طرف نشدن اثر دارو از رانندگی و کارهایی که نیاز به احتیاط و تمرکز دارند خودداری نمایید.

توصیه می شود که برای سردرد های احتمالی ناشی از مصرف این دارو از داروساز خود برای داروی های ضددرد سوال نمایید.

ممکن است در روند مصرف این دارو مشکلات تغییرات گوارشی مانند یبوست و اسهال رخ دهند.

در صورت داشتن احساس تهوع پس از مصرف این دارو توصیه می شود که برای رفع آن به مصرف غذاهای سبک و ساده بپردازید و همچنین از مصرف غذاهای پرچرب و پر ادویه خودداری نمایید.

به طور کلی در صورت یبوست یک رژیم مناسب غذایی سرشار از فیبر و مایعات به مقدار مناسب و در مورد اسهال نیز مصرف مایعات به مقدار کافی می تواند موثر باشد.

عوارض مصرف داروی لریکا

توجه داشته باشید که در صورت تغییر خلق و خو، عفونت دستگاه تنفسی، احساس لرزش، بی خوابی و هر مشکل دیگر در مدت زمان مصرف دوز های دارو حتما با پزشک خود صحبت کنید.

بهتر است بدانید که افزایش وزن نیز می تواند از عوارض این دارو باشد که ذهن اغلب بیماران را مختل کرده است ولی شما در صورت رعایت یک رژیم غذایی مناسب و داشتن فعالیت بدنی متناسب با وزنتان جای نگرانی نخواهید داشت.

به طور کلی در صورت بروز علائم حساسیت مانند تنگی نفس، ورم لب ها یا صورت، گلو درد و … حتما به پزشک خود مراجعه نمایید.

توجه داشته باشید که این دارو می تواند عوارض نادر اما مهمی در پی داشته باشد که علی رغم اینکه احتمال وقوع آن کم است اما پیگیری و توجه به آن ها بسیار مهم خواهد بود و به همین منظور در صورت داشتن علائم سرفه همراه با گلودرد، خشکی و التهاب چشم و همچنین بروز لکه های قرمز پوستی بایستی هر چه سریع تر به پزشک خود یا مراکز درمان مراجعه نمایید.

تاثیر قرص لیریکا بر سلامت بدن

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب مختلف قرص نیزوپرد و قرص دمیترون نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *