دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی مک بوک پرو ۲۰۲۰ و نگاهی عمیق به طراحی و قابلیت های سخت افزاری آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

کمپانی اپل در اوایل ماه می ۲۰۲۰ مک بوک جدید خود به نام مک بوک پرو ۲۰۲۰ سیزده اینچی را معرفی و به بازار عرضه نمود. در این مک بوک برخی آپدیت های سخت افزاری صورت گرفته و از ویژگی های آن می توان به حافظه رم بیشتر و سریعتر، پردازنده قوی تر و کیبورد جدید اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با مک بوک پرو ۲۰۲۰ در این مطلب به بررسی همه جانبه آن خواهیم پرداخت. 

نسخه جدید مک بوک اپل به نام مک بوک پرو ۱۳ اینچی ۲۰۲۰ با بهره مندی از کیبورد جادویی، پردازنده قدرتمند نسل دهمی، نمایشگر ۱۳ اینچی رتینا، اسپیکرهای استریو و دوام باتری یک روز می تواند برای افرادی که به دنبال لپتاپ های پرچمدار و با کفیت ساخت بالا هستند انتخاب مناسبی باشد.

آشنایی و بررسی مک بوک پرو ۲۰۲۰

به تازگی کمپانی اپل از جدیدترین مک بوک خود به نام مک بوک پرو ۲۰۲۰ رونمایی کرد. این مک بوک از طراحی جدید کیبورد و جدیدترین پردازنده اینتل یعنی پردازنده نسل دهم بهره می برد. ضمنا نمایشگر با کیفیت ۱۳ اینچی رتینا، نوار لمسی و تاچ آی دی، باتری بادوام یک روز و اسپیکرهای استریو نیز آن را همراهی می کند.

مک بوک پرو ۲۰۲۰ برای طرفداران لپتاپ های پرچمدار گزینه جذابی خواهد بود و تام باگر در این زمینه اظهار نموده که چه دانشجو باشید یا یک تولید کننده محتوا این مک بوک به خوبی نیازهای شما را مرتفع ساخته و حضور کیبورد جادویی تایپ کردن را با مک بوک پرو ۲۰۲۰ امری لذت بخش خواهد ساخت.اپل این مک بوک را در ۴ نسخه با قیمت های ۱۹۹۹، ۱۷۹۹، ۱۴۹۹ و ۱۲۹۹ دلار عرضه می کند و تفاوت قیمت ها به پردازنده، حافظه رم، ظرفیت هارد و کارت گرافیک مربوط است. اگر علاقه مند هستید تا با جدیدترین مک بوک اپل بیشتر آشنا شوید در ادامه این مطلب به بررسی مک بوک پرو ۲۰۲۰ می پردازیم.

طراحی

مک بوک پرو ۲۰۲۰ با ابعادی حدود ۱.۵*۲۱.۲*۳۰.۴ سانتی متر طراحی شده و وزنی حدود ۱.۴ کیلوگرم دارد. این مک بوک همانند نسل قبلی طراحی زیبایی دارد و بدنه آن محکم به نظر می رسد و در آن سعی شده حاشیه های نمایشگر تا قسمت کناری قاب در کمترین مقدار ممکن قرار گیرد. تاکنون برای این مک بوک رنگهای نقره ای و خاکستری فضای تایید شده و در آینده ممکن است با رنگهای جدیدتری نیز عرضه شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

قابل بحث ترین نکته در مک بوک پرو ۲۰۲۰ طراحی جدید کیبورد آن می باشد. می‌توان گفت کیبورد که به عنوان ضعف فیزیکی در نسخه های قبلی مک بوک مطرح بود حالا به خوبی اصلاح گردیده است با اضافه شدن کلید Esc به کیبورد به طرز محسوسی سرعت جابجایی بین تب های مختلف افزایش می یابد.

کلیدهای Arrow که در زبان طراحی باترفلای(Butterfly ) به صورت یک جعبه مستطیل مانند بود حالا در طراحی جدید به فرم T وارونه درآمده است. این امر موجب شده تا از کلیدهای Arrow راحتتر استفاده کرد ضمنا به کیبورد جدید اپل نمایی کلاسیک داده است.

ضمنا تاچ بار نیز با امکانات جدیدی همراه شده که سرعت کار را به شکل چشمگیری افزایش خواهد داد. می توان گفت این تغییر در کیبورد مک بوک پرو ۲۰۲۰ نسبت به نسل قبلی مکانیسم پروانه ای داشته و کلیدها در این کیبورد یک میلیمتر بالا و پایین می روند که تجربه تایپ جذابی را به ارمغان می آورند. تاچ پد در پایین صفحه کلید عملکرد بسیار نرم و دقیقی داشته و بالا و پایین کردن صفحات و کلیک با تاچ پد حس خوبی به کاربر القا می کند.

در سمت چپ مک بوک پرو ۲۰۲۰ دو پورت ورودی Thunderbolt 3 به همراه پردازنده اینتل با گرافیک Iris Plus تعبیه شده  که به مفهوم قابلیت پخش تصاویر ۶K توسط این محصول جدید اپل می باشد. تعداد پورت های تاندربولت یکی از تفاوت های نسخه مک بوک پرو ۲۰۲۰ می باشد به نحوی که در مک بوک پرو ۲۰۲۰ با رم ۸ تنها دو پورت تاندربولت وجود دارد و در مک بوک پرو ۲۰۲۰ با رم ۱۶ گیگابایتی ۶ پورت تاندربولت حضور دارد. کاربرد پورت مذکور در اتصال مانیتور اضافی، اشتراک گذاری تصاویر و یا انتقال فایل با حداکثر سرعت چهل گیگابایت بر ثانیه می باشد. ضمنا یک پورت هدفون نیز در مک بوک پرو ۲۰۲۰ حضور دارد که برای استفاده روزانه مناسب خواهد بود.

نمایشگر

طرفدارن محصولات اپل قطعا با نمایشگر های اختصاصی این کمپانی یعنی نمایشگر رتینا آشنایی دارند. بررسی ها حاکی از آن است که مک بوک پرو ۲۰۲۰ نیز همانند دیگر محصولات اپل از نمایشگر رتینا بهره می برد. این صفحه نمایش ۱۳ اینچی از یک پنل IPS برخوردار است ولی نور پس زمینه آن LED می باشد.

بالاترین وضوح تصویر این نمایشگر ۱۶۰۰*۲۵۶۰ پیکسل بوده و پایین ترین رزولوشن ۶۴۰*۱۰۲۴ پیکسل بوده و این صفحه نمایش از روشنایی حدود ۵۰۰ نیت برخوردار است. ضمنا تکنولوژی True Tone نمایشگر مک بوک پرو ۲۰۲۰ را همراهی می کند که موجب تنظیم خودکار دمای رنگ ها می شود. همچنین محتوای بصری را طبیعی و جذابتر به نمایش خواهد گذاشت.

در ادامه باید گفت این نمایشگر کنتراست بالاتر و رنگ های مشکی عمیقتر و سفید روشنتری را ارائه می کند. ضمنا در این محصول صفحه نمایش لمسی نبوده و به نظر می رسد اپل تمایل زیادی به استفاده از این قابلیت در محصولات تحت سیستم عامل مک نشان نمی دهد.

سخت افزار

قابل ذکر است فروش مک بوک جدید اپل را به صورت شخصی سازی شده می باشد. به این مفهوم که قطعات مختلفی را برای جایگیری در مک بوک پرو ۲۰۲۰ تعریف نموده و به کاربر این امکان را می دهد تا انتخاب کند که کدام قطعه سخت افزاری روی مک بوک استفاده شود.

مک بوک پرو ۲۰۲۰ از دو نوع پردازنده بهره می برد. پردازنده نسل دهم Core i5 با سرعت ۲ گیگاهرتز و پردازنده نسل هشتم Core i5 با سرعت ۱.۴ گیگاهرتز که به طور پیش فرض در این مکبوک تعبیه شده و البته این امکان وجود دارد تا نسل هشتم و دهم پردازنده Core i7 با سرعت های ۱.۷ و ۲.۳ گیگاهرتز را انتخاب نموده و سفارش دهید. ضمنا این پردازنده ها چهار هسته ای هستند.

از لحاظ حافظه رم مک بوک پرو ۲۰۲۰ دارای دو نوع حافظه رم ۸ و ۱۶ گیگابایتی بوده که به ترتیب قابلیت ارتقا تا ۱۶ و ۳۲ گیگابایت را دارد. این نخستین بار است که در مک بوک پرو می توان تا ۳۲ گیگابابت حافظه رم را تجربه کرد که سرعتی دوبرابر رم ۱۶ گیگابایتی را به همراه دارد.

بررسی ها نشان می دهد از لحاظ هارد مک بوک پرو ۲۰۲۰ با ظرفیت پایه ۲۵۶ گیگابایت، ۵۱۲ گیگابایت و یک ترابایت از نوع SSD عرضه می شود. با توجه به نوع مک بوک پرو و پردازنده آن می توانید تا ظرفیت ۴ ترابایت را انتخاب نموده و سفارشی سازی کنید. قابل ذکر است اپل هارد ۱۲۸ را حذف نموده و کمترین ظرفیت هارد در آن ۲۵۶ گیگابایت می باشد. ضمنا هارد درایو مک بوک پرو ۲۰۲۰ ساختار solid-state داشته که خواندن و نوشتن آن سرعتی برابر با ۳ گیگابایت در ثانیه خواهد بود. ضمنا بررسی ها حاکی از آن است که از نسل دوم چیپ امنیتی Apple T2 نیز برخوردار بوده و تمامی داده ها به صورت رمزنگاری شده روی آن دخیره می شود.

در بررسی پردازنده گرافیکی مک بوک پرو ۲۰۲۰ مشخص شد این مک بوک از دو نوع پردازنده Intel Iris Plus Graphics 645 و Intel Iris Plus Graphics بهره می برد و نسل دهم پردازنده اینتل به همراه پردازنده گرافیکی جدید و قدرتمند Iris Plus Graphics میزان سرعت پردازش گرافیکی تا ۸۰ درصد بیشتر نسبت به نسل قبلی افزایش یافته است.

تست های صورت گرفته با مک بوک بوک پرو ۲۰۲۰ نشان می دهد ادامه یافتن کاربری سنگین موجب می شود سرعت پردازنده از ۲.۳ گیگاهرتز به ۱.۵ گیگاهرتز کاهش یابد. البته قابل ذکر است کاربری روزانه موجب افزایش دمای دستگاه و بالارفتن فعالیت فن نخواهد شد ولی ممکن است این لپتاپ در پردازش های سنگین با مشکلاتی نظیر صدای زیاد فن و کاهش سرعت سیستم مواجه شود.

باتری

مک بوک پرو ۲۰۲۰ از یک باتری ۵۸.۲w لیتیوم پلیمری بهره می برد و در بررسی ها مشخص شد با یک بار شارژ آن می توانید  حدود ۱۰ ساعت وبگردی داشته باشید یا حدود ۱۰ ساعت به تماشای ویدیو آنلاین بپردازید. شارژر قرار گرفته در جعبه مک بوک پرو ۲۰۲۰  از نوع ۶۱ واتی می باشد و به وسیله پورت تاندربولت می تواند دستگاه را شارژ کند. به طور کلی دوام باتری متوسط ارزیابی می شود و بهره گیری از نرم افزارهای ساخت اپل می تواند به دوام بیشتر باتری کمک کند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *