دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

برای بند آوردن خونریزی بینی از این ترفندها استفاده کنید

  • سحر هودانلویی
  • ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

خون دماغ برای افرادی که برای اولین بار آن را تجربه می کنند، ممکن است ظاهری ترسناک داشته باشد. گفتنی است که در این بخش از مجله آرگا به راه های بند آوردن خونریزی بینی پرداخته شده، تا در صورت بروز عملکردی درست در مواجه با آن داشته باشید.

برخی از افراد به مراتب بسیار زیاد خون دماغ می شوند، که این امر در ابتدا ظاهری وهم آور دارد اما در طی زمان عادی تر و نحوه بر خورد با آن نیز طبیعی تر می شود. گفتنی است که از عوامل مرتبط در خون دماغ؛ پاره شدن مویرگ های داخل بینی می باشد و عوامل بسیاری همچون حساسیت بسیار در رگ ها، گرمای بیش از حد هوا، استرس و شنا در عمق بسیار زیاد در ایجاد آن نقش دارند.

در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا علاوه بر آشنایی با این عارضه، روش های کنترل و بند آوردن خونریزی بینی را به شما آموزش دهیم.

آشنایی با راه های بند آوردن خونریزی بینی

خون دماغ به چه معناست؟

خونریزی بینی و یا به اصطلاحی خون دماغ از مشکلات مخصوص به کودکان می باشد که در برخی موارد و تحت شرایط خاص، بزرگ سالان نیز به آن مبتلا می شوند. بروز این اتفاق هر از چند گاهی امری طبیعی تلقی می شود، اما به خاطر داشته باشید که بروز پیوسته این امر با تداوم و شدت بسیار به مراجعه پزشک نیاز دارد. در ادامه راه کار های ساده و خانگی برای بند آوردن خونریزی بینی مطالعه خواهید کرد.

آشنایی با علت خونریزی بینی

خون دماغ می تواند وابسته به علت های بسیاری اتفاق بیفتد، اما گفتنی است که اساسی ترین علت آن پارگی مویرک های درون بینی می باشد. در هوای گرم و آسیب به این مویرگ ها طبیعی است که خونریزی اتفاق بیفتد، چرا که این منطقه از حساسیت بسیاری برخوردار می باشد.

علت بروز خونریزی بینی

همان طور که مطالعه کردید؛ خونریزی بینی بر اثر عوامل بسیاری رخ می دهد. اگر تعداد مراتبی که برای فرد رخ می دهد، بیش از حد طبیعی نشود برای فرد خطری را تهدید نمی کند. از علت های اصلی در بروز این عارضه می توان به مواردی که در ادامه مطالعه می کنید، اشاره کرد.

  1. هوای سرد و خشک بسیار زیاد پوست را تحریک می کند و در نتیجه با آسیب به رگ های خونی به خونریزی منجر می شود.
  2. تحریک حفره های بینی بر اثر آلرژی و سرما خوردگی
  3. ابتلا به انواعی از مشکلات سینوسی
  4. تحریک بیش از حد بینی که در نهایت به خونریزی منجر می شود.
  5. ایجاد زخم و یا گیر کردن شی کوچک در مخاط بینی که با بیرون کشیدن آن، به رگ ها فشار وارد شده و در نهایت به خونریزی منجر می شود
  6. استشمام بوی مواد شیمیایی و محصولات تحریک کننده بینی
  7. استفاده بیش از حد اسپری های ضد انعقاد کننده خون
  8. شکستگی بینی

بند آوردن خونریزی بینی

  •  آرون گروپس

بند آوردن خونریزی بینی با چند حرکت ساده

حرکت هایی که در ادامه بیان می شود را بعد از هر خونریزی بینی می توانید انجام دهید، تا هر چه سریع تر از شر آن خلاص شوید.

  • هیچ گاه به پشت خم نشوید

بسیاری از افراد این اشتباه را تکرار می کنند، به این صورت که به جای خم شدن رو به جلو، خود را به سمت عقب هل می دهند. هیچگاه با خم شدن به سمت عقب سعی نکنید از پیراهن و زمین مقابل خود در برابر قطره های خونی محافظت کنید، چرا که امکان تشدید آن بسیار وجود دارد. بسیاری از افراد در صورت خونریزی بینی این جمله را شنیده اند که سر خود را به سمت عقب هل دهند، اما هرگز از عواقب خطرناک و جبران نشدنی آن اطلاع نیافته اند.

قابل به ذکر است که در صورت خم به عقب و دراز کشیدن، خون به سمت گلو و نای ورود پیدا می کند که در نهایت با انسداد راه های هوایی به سوی معده حرکت می کند. همچنین در برخی موارد امکان دارد که با ورود خون به شکم افراد، حالت تهوع و استفراغ در فرد بروز پیدا کند.

  • به آرامی از بینی خود نیشگون بگیرید

بسیاری از افراد به صورت غریزی در زمان مواجه با خونریزی بنی آن را مقداری فشار می دهند، اما خبر ندارند که همین امر در بند آوردن خونریزی بینی شان نقش به سزایی را ایفا می کند. برای انجام این عمل باید انگشتان خود را بر روی پل استخوانی بینی قرار دهید اما هیچ فشاری به سوراخ های آن وارد نکنید. حال انگشتان را به آرامی در جهت نرمی بینی حرکت دهید و اگر باز هم خونریزی حس کردید، فشار بر ناحیه را افزایش دهید. در این اقدام باید فشار دست خود را با میزان خونریزی بینی خود هماهنگ کنید.

گفتنی است که با انجام این کار تنفس را برای فرد به آسانی در جریان می اندازید، و با گذشت زمان به قطع خونریزی کمک می کنید.

علت بروز خونریزی بینی

  • صبر داشته باشید

رگ های بینی وظیفه تامین غشای رگ های خونی را به عهده دارند و ممکن است، در پل های استخوانی بینی تراکم ایجاد کند. این کار سبب کاهش و یا توقف جریان خون می شود که در نهایت با لخته شدن خون به توقف خونریزی بینی منجر می شود. برای بند آوردن خونریزی بینی باید صبر داشته باشید، چرا که این کار ممکن است به مدت ۵ دقیقه زمان ببرد.

تا بعد از ۵ دقیقه اقدام به چک کردن بینی خود از جهت خونریزی نکنید، اگر می توانید فشار را بیش از ۵ دقیقه نیز نگه دارید اما اگر قادر به انجام آن نیستید، بهتر است تا ۵ دقیقه صبر کنید و سپس به آرامی آن را رها کنید. اگر خونریزی بند آمده بود که کارتان را به خوبی انجام داده اید، اما اگر دوباره صورت گرفت باید نیشگون خود را محکم تر بگیرید و به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید.

  • این نکات را به خاطر داشته باشید

اجازه ندهید مدت زمان خونریزی شما بیش از ۱۰ دقیقه به طول بینجامد، تمام سعی خود را بکنید که تا ۵ دقیقه اول خونریزی خود را قطع کنید. قرار دادن تکه ای یخ بر روی پل های استخوانی بینی به انقباض رگ های خونی درونی منجر می شود که در نهایت به توقف این عارضه منجر می شود.

بعد از وارد کردن فشار و قرار دادن یخ بر روی بینی، می توانید کمی نفس در آن بدمید تا لخته های خونی از درون به خارج راه پیدا کنند.

روش های پیشگیری از خونریزی بینی

روش های خانگی قطع خون دماغ

در ابتدای معرفی روش های درمان بسیار ساده و خانگی، گفتنی است که باید از هر نوع شرایطی که عامل بروز این اتفاق در شما می شود دوری کنید. به طور مثال از مرطوب و گرم نگه داشتن محیط تا حد امکان خود داری کنید. همچنین از وسایل مصنوعی برای خارج کردن مواد از بینی استفاده نکنید، چرا که با تحریک حفره های بینی امکان خونریزی در افراد حساس بسیار وجود دارد.

اولین اقدام در زمان خون دماغ های نا به هنگام صاف نشستن بر سر جایتان می باشد، سپس باید قسمت پایین بینی خود را با انگشتان محکم بگیرید و به آرامی از طریق بینی شروع به تنفس کنید. نگه داشتن سر و بینی در حالت عمودی به توقف هر چه سریع تر خونریزی بینی شما می انجامد. در ادامه دیگر روش های درمان را مطالعه خواهید کرد.

  • کمپرس آب سرد

در این روش باید حوله ای را با آب سرد به خوبی آغشته کنید، و سپس بر روی تیغه های بینی و پیشانی خود قرار دهید. همچنین استفاده از قالب های یخ کوچک نیز در درون پلاستیک و پارچه نیز به همین صورت، نقش به سزایی را در توقف خونریزی بینی ایفا می کند. سیستم عصبی بدن در مواجه با انقباض رگ های خونی واکنش بسیار سریعی انجام می دهد، که می توانید به خوبی از آن کمک بگیرید.

تاثیر سرکه سیب در بند آوردن خونریزی بینی

  • سرکه سیب

سرکه سیب به عنوان معجزه ای برای ترمیم عروق خونی و آسیب دیده بینی به شمار می آید. برای این عمل باید مقداری پنبه را به سرکه سیب آغشته کنید، سپس در درون حفره های بینی به مدت ۵دقیقه قرار دهید. اگر بعد از برداشتن پنبه باز هم شاهد خونریزی بودید، برای مرتبه دوم این عمل را تکرار کنید.

احساس سوزش در انجام این امر، کاملا طبیعی می باشد.

  • پیاز

برای این روش درمان باید ۱ عدد پیاز را از وسط به دو نیم تقسیم کنید و در ۲ لیوان آب بجوشانید. مقداری از آب آن را بنوشید و برش های آن را در نزدیکی بینی خود قرار دهید.

  • لیمو ترش

لیمو ترش با دارا بودن خاصیت منقبض کننده، به درمان عفونت و زخم های موجود در بینی منجر می شود. اگر خونریزی در بینی تان به علت گیر کردن شی کوچک در آن باشد، لیمو به ترمیم و از بین بردن زخم ها کمک بسیار می کند.

همچنین در روشی دیگر می توانید پنبه ای کوچک را به آب لیمو ترش آغشته کنید و در درون سوراخ های بینی قرار دهید. احساس سوزش در این اقدام بسیار طبیعی می باشد، پس برای درمان هر چه سربع تر اجازه دهید که پنبه های به مدت ۲۰ دقیقه در سوراخ های بینی باقی بماند.

تاثیر فلفل کاین در بند آوردن خونریزی بینی

  • فلفل کاین

این فلفل از دسته موراد و درمان های بسیار عالی و خانگی برای قطع خونریزی بینی می باشد. در این رابطه باید مراقب تندی بیش از حد آن باشید، چرا که در صورت بند آوردن سریع خونریزی بینی بسیار تیز و تند برایتان می باشد. برای استفاده از این فلفل می توانید ۱ قاشق غذا خوری فلفل کاین را با ۱ لیوان آب گرم ترکیب و سپس میل کنید.

  • آب نمک

آب نمک نیز از معجزه های عالی برای قطع خونریزی بینی به شمار می آید. برای این امر بهتر است سرم آب نمکی از داروخانه تهیه کنید و سپس با استفاده از قطره چکان، تعدادی از آن را بروی حفره های بینی بچکانید. بعد از استفاده به تاثیر شگفت انگیز و درمان سریع آن پی خواهید برد.

  • چایی گزنه

برای تهیه این معجزه دارویی بهتر می باشد؛ ۳ قاشق غذا خوری گزنه را با ۱ لیوان آب جوش ترکیب کنید و سپس مدتی را برای دم کشیدن آن اختصاص دهید. بعد از سپری ۳ دقیقه آن را صاف کنید و پنبه ای را به آن آغشته کنید. پنبه خیس شده را درون حفره های بینی قرار دهید؛ بعد از گذشت مدت زمان بسیار کمی به معجزه درمان و قطع خونریزی پی خواهید برد.

زمان مراجعه به پزشک برای خونریزی بینی

زمان مراجعه به پزشک

برای آشنایی با زمان مناسب مراجعه به پزشک نکاتی را که در ادامه بیان می شود را مطالعه نمایید.

  1. اگر خون دماغ بعد از مرحله های سوم و چهارم بند نیامد ،بهتر می باشد که به پزشک برای قطع خونریزی بینی خود اقدام کنید.
  2. اگر در خونریزی  فرد خون بسیاری را از دست بدهد، بهتر است در این صورت نیز به پزشک مراجعه کند.
  3. اگر بیمار در زمان خونریزی به علائمی همچون سرگیجه، سبک سری و ضعف شدید مبتلا شود، بهتر می باشد که به پزشک اقدام کند.
  4. گفتنی است که در صورت عدم کنترل خونریزی بینی، شوک به فرد وارد می شود. که این شوک ها چندان هم جدی نیست و با کمی خود مراقبتی رفع خواهد شد.
  5. از بینی و محل خونریزی به خوبی مراقبت کنید، چرا که در برخی موارد فرق چندانی با جراحت ندارد.

در صورت هایی که در ادامه بیان می شود، بهتر است هر چه سریع تر با اورزانس تماس گرفته شود.

  1. در خونریزی فرد بیش از یک فنجان خون از دست بدهد.
  2. در فرایند تنفس اختلال ایجاد کند.
  3. بعد از کمپرس و مراقبت های بسیار در طی گذشت ۳ دقیقه زمان، باز هم خونریزی بند نیامده باشد.
  4. خونریزی بسیار در کودکانی که کمتر از ۲ سال سن دارند.

۸۸

نکاتی در رابطه با بند آوردن خونریزی بینی

نکاتی را که در ادامه بیان می شود به خوبی در ذهن بسپارید تا در زمان بروز خون دماغ، عملکردی مناسب از خود بروز دهید.

  1. همواره فضای درون بینی خود را مرطوب نگه دارید.
  2. در ماه های سرد و خشک سال، بهتر می باشد با استفاده از پنبه مقداری پماد آنتی بیوتیک و وازلین برای جلوگیری از زخم شدن رگ های خونی و درون بینی استفاده کنید.
  3. از اسپری آب نمک برای مرطوب نگه داشتن سطح غشای مجاری تنفسی بینی استفاده کنید.
  4. ناخن های کودکان را به طور مرتب کوتاه نگه دارید تا در صورت برخورد با رگ های خونی به خونریزی منجر نشود.
  5. به صورت مرتب از بخور استفاده کنید تا اثر خشکی هوا بر مجاری تنفس شما تاثیرات منفی نگذارد.
  6. ازتمیز کردن بینی با استفاده از اشیا سخت و دستمال های خشک دوری کنید.
  7. مصرف قرص هایی همچون آسپرین را به حداقل ممکن برسانید. چراکه با رقیق شدن سطح خون، شدت خونریزی بینی نیز تشدید می یابد.
  8. همچنین از آنتی هیستامین و قرص های ضد انعقاد خون در حالتی معتدل استفاده کنید.
  9. ژل های مرطوب کننده بینی و اسپری آب نمک را برای جلوگیری از بروز خون دماغ فراموش نکنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *